Rozpieto¶æ modelu 1,43m, natomiast d³ugo¶c 1,15m. Konstrukcja balsowo sklejkowa kryta folij±.W za³o¿eniach mia³ byc napedzany silnikiem spalinowym. Myslê nad napêdem elektrycznym.Waga modelu;kad³ub 1165,5g, natomiast skrzyd³a 1210,0g.Panowie jakie¶ propozycje odno¶nie napêdu elektrycznego.
Edytowane przez SlavikS dnia 09.01.2012 23:53
Dodane przez SlavikS dnia 09.01.2012 23:49
#3
Tomek,
¯e¶ przyszala³ ;) Co to za firma? Jaki silnik spalinowy zaleca producent? Tego bym siê trzyma³ i dobra³ odpowiednik w elektryku. Lekki nie bêdzie - szacowa³e¶ obci±¿enie powierzchni? Nie chcê Ciê zniechêcaæ, ale nasze Spitfire'y najlepiej nie skoñczy³y przez brak pasa startowego. Przed oderwaniem siê od ziemi musz± nabraæ prêdko¶ci ¿eby zaczê³y nie¶æ koñcówki skrzyde³. Inaczej wali siê na skrzyd³o i po temacie. Napêd rób najl¿ej jak siê da. Trzymam kciuki i ju¿ czekam na oblot - UDANY !!!! - powodzenia.
Dodane przez Andy dnia 10.01.2012 08:09
#4
No Panie Kierowniku Tomku:
¯e¶ przyszala³
Firma to co¶ chyba mi wygl±da na De Agostini?
Potwierdzam to co napisa³ Slaviks - my¶lê, ¿e bêdzie "drobny problem" z adaptacj± na elektryka. Sam poda³e¶"
waga modelu;kad³ub 1165,5g, natomiast skrzyd³a 1210,0g.
- co stanowi ju¿ 2375,5 g
A do startu brakuje jeszcze trochê masy:
- silnik, regulator, pakiecik - tak circa about 200 + 65 + 270 = 535g
No i w sumie ju¿ mamy 2910,5 g
Przy takiej masie ju¿ widaæ, ¿e silniczek musi byæ mocniejszy klasy Power 46 (Power 32 to ju¿ bêdzie za s³aby). A jak silniczek wiêkszy to i pakiecik niestety 4S trzeba bêdzie w³o¿yæ. A to niestety dodatkowe 90 + 75 =165 g.
No i niestety wyjdzie to 3075,5
Tomek, bezwzglêdnie oszacuj obci±¿enie powierzchni no¶nych i przemy¶l, czy warto adaptowaæ model na napêd elektryczny.
Oczywi¶cie równie¿ trzymam kciuki za projekt i udany oblot.
Edytowane przez Andy dnia 10.01.2012 08:14
Dodane przez Lyzin5 dnia 10.01.2012 18:10
#5
Po kolei postaram siê odpowiedziec na wasze pytania.Jak kolega zauwarzy³ model istotnie jest produktem De Agostini.Z³o¿ony wypoarzony w serwa brak silnika.Podj±³em temat gdy¿ nie chcia³em wchodzic w spaliny.Po przeczytaniu postów bardziej doswiadczonych kolegów modelarzy,skalkulowaniu za i przeciw postanowi³em ze bêdzie spaliniak.Producent oferowa³ silnik o poj 8,6 cm3.My¶lê ¿e silniczek klasy Power46 powinien daæ radê.Co do oblotów to zobaczymy w koncu trzeba zobaczyæ czy te modele lataja czy nie :? bo opinie s± rózne.Bêdê szuka³ u¿ywanego silniczka.A mo¿e kto¶ o takim wie.
Dodane przez Andy dnia 10.01.2012 21:36
#6
Tomek, na PFMRC jest ca³y temat po¶wiêcony temu w³a¶nie modelowi i zawarte s± w nim cenne wskazówki:
W³a¶nie od do¶wiadczonego modelarza uzyska³em informacjê ¿e spitfire bêdzie do¶æ trudnym modelem do pilotowania i powiedzia³ ¿e silnik musi mieæ zapas mocy bo to my¶liwiec i dolnop³at a wiêc model do¶æ szybki. Za jego rad± zamiast 8,5ccm kupi³em 10ccm.
Model oblatany ... :D
Pieroñsko trudny w pilota¿u nie dla pocz±tkuj±cych modelarzy !!! ... :o
W¶ciekle szybki i toporny !!! ... :|
No ale polecia³ - ¶wiadomo¶æ ¿e kosztowa³ ponad 1,700,- telepota³a moje palce z nerwów ,
pierwszy lot udany , start, lot i l±dowanie bez strat ... :rotfl:
Zwróæ uwagê na to co pisa³ Slaviks i moment tu¿ po oderwaniu siê modelu od ziemi: YouTube Video
Edytowane przez Andy dnia 10.01.2012 21:39
Dodane przez Lyzin5 dnia 10.01.2012 22:43
#7
Po poczytaniu na PFMRC o tym modelu a tak¿e cennych wskazówkach twoich i S³awka my¶lê o tym aby model poczeka³ na swoj± kolej.Na warsztacie na ukoñczeniu sa dwa inne modele tak¿e bêdzie czym lataæ w nowym sezonie.Na filmiku widaæ ¿e model jest bardzo wymagaj±cy.Dziêkujê za podjêcie tematu i wasze komentarze.
Dodane przez Bienias dnia 10.01.2012 22:50
#8
Tez mam takie cos do zlozenia w piwnicy...nie mam ostatnio ochoty na grzebanie w temacie i poza kadlubem nic wiecej nie powstalo. Mialo byc makiet± niekoniecznie lataj±c± a jest narazie eksponatem w piwnicy:)
Dodane przez robloz dnia 11.01.2012 07:39
#9
moment tu¿ po oderwaniu siê modelu od ziemi
Mój Spit w³a¶nie tak samo rozpocz±³ start : tu¿ po oderwaniu siê od ziemi wywin±³ koz³a i gleba. Efekt po³amane skrzyd³o w drobiazgi. Dodam, ¿e wa¿y³ 1.7kg do lotu.
Dodane przez Lyzin5 dnia 11.01.2012 21:23
#10
Robert przy mojim do¶wiadczeniu niech ten model poczeka lepiej w kolejce do lotów.
Dodane przez Lyzin5 dnia 15.03.2013 20:09
#11
Kolejne postepy w budowie.
Edytowane przez SlavikS dnia 16.03.2013 12:34
Dodane przez Lyzin5 dnia 15.03.2013 20:18
#12
Przepraszam za post pod postem. Do bardziej do¶wiadczonych modelarzy jakie zastosowaæ wychlenia lotek. Zamontowa³em silnik Os Max 55ax.
Dodane przez robloz dnia 16.03.2013 08:47
#13
Tak patrzê na fotki i martwi mnie jedna rzecz. Strasznie nisko jest ten t³umik (dziêki przed³u¿ce). Przy l±dowaniu bêdzie z nim problem ( po pierwszym kapota¿u wyrwiesz albo silnik lub t³umik). Nie lepiej silnik daæ pionowo, a t³umik na bok. Wiem, ¿e trochê wygl±da³oby to niemakietowo, ale znaczniej bezpieczniej dla silnika.
Mo¿na te¿ zdj±æ przed³u¿kê i wyci±æ wrêgê pod t³umik.
Ale mo¿e siê mylê.
Dodane przez Lyzin5 dnia 17.03.2013 17:09
#14
Robercie jako barziej do¶wiadczony modelarz masz uzasadnione obawy co do silnika.Przygl±daj±c siê modelowi z bliska wydaje mi siê ¿e t³umik jest dosæ wysoko.Pierwsze loty poka¿± czy twoje obawy byly uzasadnione.
Dodane przez robloz dnia 17.03.2013 17:25
#15
Mo¿e zdjêcie troszkê przek³amuje i bêdzie ok.
Dodane przez SlavikS dnia 17.03.2013 19:19
#16
Lyzin5 napisa³/a:
Do bardziej do¶wiadczonych modelarzy jakie zastosowaæ wychylenia lotek.
Tomek,
Gordon Whitehead w ksi±¿ce "Budowa lotniczych makiet RC" pisze tak:
"Do pierwszych lotów dobrymi wychyleniami s± wychylenia po 10 stopni (to znaczy sumaryczny ruch powierzchni sterowych 20 stopni). Wychylenia takie mo¿emy zastosowaæ na wszystkich powierzchniach sterowych naszych modeli z wyj±tkiem modeli dwup³atów z lotkami tylko na dolnym p³acie. W tym przypadku lotki bêd± potrzebowa³y wychyleñ rzêdu 13 - 14 stopni w górê i w dó³ (26 - 28 stopni zakres ca³kowitego ruchu)."
I jeszcze jedna przydatna wskazówka tego¿ autora:
"Oczywi¶cie krawêd¼ prawej lotki przed pierwszym lotem podnoszê do góry o 1,5 mm. Nie tylko przeciwdzia³a to naturalnemu przechyleniu modelu w lewo, spowodowanego reakcja na moment obrotowy silnika, ale gdy korekta w prawo jest podczas startu konieczna, lotka zacznie wcze¶niej dzia³aæ, pomagaj±c opanowaæ wp³yw jej odwrotnego dzia³ania przy ni¿szych prêdko¶ciach. Wiêkszo¶æ modeli, które maj± problemy podczas pierwszych startów, przepadaj± w lewo, a stosuj±c tê metodê nigdy z tym nie mia³em problemów."
My¶lê, ¿e w przypadku Spitfire'a ta wskazówka jest na wagê z³ota.
Dalej w sekcji optymalizacja wychyleñ - ju¿ po pierwszych lotach: "Wydaje siê, ¿e w przypadku lotek najlepsze wychylenia s± takie, przy których model wykonuje 3 beczki w ci±gu 5 sekund przy pe³nym wychyleniu powierzchni sterowych."
Dodane przez robloz dnia 17.03.2013 19:50
#17
Super wskazówki, chyba siê przydadz± nie tylko autorowi pytania.
My¶lê, ¿e w przypadku Spitfire'a ta wskazówka jest na wagê z³ota.
Jest, tylko troszkê spó¿niona, mój spit przeszed³ do wieczno¶ci.:(
Edytowane przez robloz dnia 17.03.2013 19:53
Dodane przez Lyzin5 dnia 18.03.2013 19:53
#18
S³awku dziêkujê bardzo za drogocenne wskazówki i wyczerpuj±cy opis zagadnienia. Dostosujê siê do twoich rad a tak¿e autora ksi±¿ki. Zdajê sobie sprawê ¿e nie jest to dobry model na pierwsz± spalinê czytaj±c inne fora modelarskie ,ale skoro mam ten model to czas go ulotniæ.
Dodane przez SlavikS dnia 18.03.2013 20:42
#19
Tomek,
Trzymam kciuki za udany oblot !!!! Spitfire to moje niespe³nione, jak do tej pory, marzenie modelarskie. Kiedy¶ wrócê do tego projektu :) Nie spiesz siê - wyczekaj na dobr± pogodê z lekkim wiaterkiem wzd³u¿ naszego pasa. Wiatr pomo¿e szybciej uzyskaæ p³atom si³ê no¶n±.
Dodane przez cojak dnia 23.03.2013 10:04
#20
Tomek bardzo piêkny :: Spitfire nie pomogê w sprawach tech. ¿yczê udanych oblotów