Mo¿e to wyda siê dziwne, ale postanowi³em na zawody zrobiæ nowy model.
Doszed³em do wniosku, ¿e bêdzie siê nim pewniej startowaæ ( i uczyæ ;) ) ni¿ "11".
Wybór pad³ na Cessnê L-19 "Bird Dog".
Od dawna chcia³em zrobiæ ten model, tylko nie mia³em odp. planów.
Rozpiêto¶æ 190cm, waga ko³o 3kg. Bêdzie oklejony foli±.
W celu poprawnego monta¿u stateczników kad³ub trafi³ na podpórki.
Widaæ te¿ wstêpnie sklejone kopyto dla maski.
Stateczniki w przymiarce.
Cdn.
Dodane przez Quba dnia 31.12.2013 17:09
#2
A co bd s³u¿y³o za napêd?;)
Dodane przez robloz dnia 31.12.2013 17:24
#3
Spalina 4-takt 15cm, ten co mam w P-11.
Dodane przez Piotrek B dnia 31.12.2013 18:07
#4
tja. Jako¶ mnie to nie dziwi:P
Dodane przez robloz dnia 01.01.2014 01:56
#5
A co masz na my¶li? :D
Dodane przez krzysztof dnia 01.01.2014 18:05
#6
Robert Szacunek dla pracy , super !!!!
Dodane przez Quba dnia 01.01.2014 22:10
#7
Dokopa³em siê do relacji z budowy P-11... Je¿eli chodzi o sam model to mega szacun, wszystko dopracowane na tip top. Jak siê sprawuje ASP ? Jak wgl. lata samolot, bo nie znalaz³em ¿adnego filmu?
Sam wzi±³em siê znów do p³ywakowca, muszê to wszystko policzyæ jeszcze, bo za pierwszym razem pope³ni³em kilka b³êdów, ale zastanawiam siê nad silnikiem.. S³ysza³em ¶rednie opinie o czterosuwach ASP ze wzglêdu na wycieraj±ce siê krzywki...;)
Edytowane przez Quba dnia 01.01.2014 22:25
Dodane przez SlavikS dnia 02.01.2014 07:16
#8
Fajnie to zaczyna wygl±daæ ::
¦ledzê z uwag± choæ mam nadziejê zobaczyæ P-11 w powietrzu :P
Dodane przez robloz dnia 02.01.2014 08:03
#9
mam nadziejê zobaczyæ P-11 w powietrzu
Ja te¿ ...:D . A na powa¿nie, planujê polataæ trochê cessn± i mo¿e ko³o wakacji ulotniæ 11.
Jak siê sprawuje ASP ?
Silnik jeszcze nie pracowa³ w powietrzu. Jest dopiero po dotarciu, ale pracuje b. dobrze. Odpali³ bez problemu i pracuje równo. Nie spotka³em siê z negatywnymi opiniami, koledzy z forum pfm co maj± te silniki bardzo je chwal±.
Na dzieñ dzisiejszy to co ju¿ zrobi³em, czyli:
kad³ub ze statecznikami + silnik, 3 serwa standart, akumulatory z okablowaniem do RC wa¿y 1650g.
Edytowane przez robloz dnia 03.01.2014 12:37
Dodane przez robloz dnia 11.01.2014 13:35
#10
Prac ci±g dalszy.
Ze wzglêdu na zmianê koncepcji monta¿u skrzyde³ dorobi³em ¶rodkow± czê¶æ, która bêdzie doklejona do kad³uba.
£±cznikiem p³atów bêd± dwa p³askowniki stalowe 10x1, dla których musia³em zrobiæ skrzynki do p³atów
ruszy³a te¿ budowa p³atów
Kopyto maski oszlifowane.
Po oklejeniu ta¶m± i zalaminowaniu dwiema warstwami tkaniny wysz³o co¶ takiego
No i w koñcu z kupki balsy powsta³o co¶ podobne do samolotu.
Teraz trzeba ustawiæ zwichrzenie p³atów i okleiæ skrzyd³a od góry.
Cdn.
Edytowane przez robloz dnia 12.01.2014 14:56
Dodane przez Piotr K dnia 12.01.2014 11:04
#11
Chyba zdjêcia tego nie oddaj± ale je¶li ma rozpiêto¶æ 2m to niez³y olbrzym Ci wyszed³. Spalina sobie bez problemu poradzi z takim modelem. Z elektrykiem chyba by³by ju¿ problem?
Dodane przez SlavikS dnia 12.01.2014 14:44
#12
robloz napisa³/a:
Teraz trzeba ustawiæ zwichrzenie p³atów i okleiæ skrzyd³a od góry.
A to nie ustawia³e¶ zwichrzenia od razu? Ciekawa metoda, ale nie wiem czy do koñca dobra. Teraz bêdziesz musia³ wprowadziæ naprê¿enia do konstrukcji p³ata.
No i widzê w tle fotki, ¿e Spit dosta³ podwozie ;)
Mi³o popatrzeæ na takie konstrukcje ::
Wklejaj wiêksze fotki - bêdzie lepiej widaæ szczegó³y (np szer 1000 pix). Forum automatycznie skaluje obrazki, a po klikniêciu powiêksza.
Dodane przez robloz dnia 12.01.2014 14:55
#13
SlavikS napisa³/a:
A to nie ustawia³e¶ zwichrzenia od razu? Ciekawa metoda
W/g mnie tak jest ³atwiej, a metoda sprawdzona w "11". Naprê¿enia chyba nie s± du¿e, bo bez zakrytych kesonów skrzyd³o wygina siê bez problemów.
Nastêpne fotki bêd± wiêksze.
Edytowane przez SlavikS dnia 13.01.2014 07:05
Dodane przez robloz dnia 16.01.2014 10:15
#14
Skrzyde³ka otrzyma³y pokrycie i zakoñczenia z twardej balsy.
Waga bez klap 510g
(koñcówki najlepiej szlifowa³o siê siatk± od docierania g³adzi gipsowych)
zamontowane te¿ jest nowe tylne podwozie
Sprê¿ynki bêd± pod³±czone do dzwigni na st. pionowym
Waga na dzisiaj 2200g
Edytowane przez robloz dnia 16.01.2014 12:36
Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2014 13:12
#15
Czy te dziury w pokryciu p³atów daj± a¿ tak du¿e oszczêdno¶ci na wadze, ¿e ich nie robisz? My¶lê, ¿e to jednak trochê psuje makietowy wygl±d.
Dodane przez robloz dnia 16.01.2014 15:48
#16
Czy te dziury w pokryciu p³atów daj± a¿ tak du¿e oszczêdno¶ci na wadze
Tu raczej zadecydowa³y oszczêdno¶ci, ale finansowe (te dziury to dodatkowe cztery deski balsy).
Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2014 16:46
#17
:D
No przy wydatkach na tak du¿y model to ju¿ te 4 deski balsy mog³e¶ do³o¿yæ - a ju¿ przynajmniej dwie na górê p³atów :P
Dodane przez robloz dnia 16.01.2014 18:10
#18
to ju¿ te 4 deski balsy mog³e¶ do³o¿yæ
Prawdopodobnie tak bêdzie. Pope³ni³em ten sam b³±d w "11" i teraz tego ¿a³ujê. :-
Dodane przez robloz dnia 17.01.2014 12:37
#19
I zrobione....
Skrzyde³ka otrzyma³y pe³ne pokrycie wraz z górn± czê¶ci± kabiny, która bêdzie jednocze¶nie otwierana w celu dostêpu do wnêtrza.
Teraz czekam na balsê, aby pokryæ dó³ i dorobiæ klapy.
Edytowane przez robloz dnia 17.01.2014 13:23
Dodane przez SlavikS dnia 17.01.2014 14:48
#20
No, teraz to jako¶ wygl±da ;)
Dodane przez robloz dnia 18.01.2014 14:14
#21
Mia³em siê zabraæ za oprofilowanie skrzyd³a w czê¶ci z klapami, ale okaza³o siê pope³ni³em b³±d :- i muszê przerobiæ t± czê¶æ p³atów.
po lewej prawid³owe (ju¿ poprawione), jak widaæ pomyli³em siê sporo. :D
mo¿e kto¶ ma pomys³a jak wykonaæ takie poszycie na klapach i sterach w modelu oklejonym foli±?
Edytowane przez robloz dnia 18.01.2014 22:15
Dodane przez Lyzin5 dnia 19.01.2014 10:37
#22
Robercie w tym temacie masz to do¶æ dobrze wyja¶nione http://pfmrc.eu/i...ge__st__80 . Piêkny model powstaje.Pozdrawiam.
Dodane przez robloz dnia 19.01.2014 10:55
#23
W³a¶nie po lekturze tego tematu zrobi³em ma³± próbkê
(zanim znalaz³em metodê, wysz³o za trzecim razem)
Na balsê pomalowan± balsalokiem (lepiej ³apie folia) przyklejona dratwa i na to folia. Nie jest to takie ³atwe, ale chyba mo¿e byæ. Trochê nierówno, ale na modelu bêdzie ok.
Edytowane przez robloz dnia 19.01.2014 10:56
Dodane przez SlavikS dnia 19.01.2014 11:36
#24
No nie mów, ¿e model bêdziesz kry³ foli±. Wszystkie powierzchnie w³±cznie ze statecznikami masz pe³ne, wiêc pytam siê po co folia? Oszczêdzasz na balsie, a na foliê nie szkoda? ;) Jedyny efekt jaki uzyskasz to taki, ¿e nie wiadomo sk±d i kiedy ta folia zacznie ci siê na modelu fa³dowaæ i niestety ma wiêksze tendencje do tego w³a¶nie na powierzchniach pe³nych. No i dodatkowo wagi z³apiesz. Ja proponujê sprawdzon± metodê - papier japoñski na nitrocellon i na to lakier. Przy okazji nie bêdziesz mia³ problemów ze zrobieniem takiego poszycia i na pewno dok³adniej okleisz japonk± ni¿ foli±. Papier mo¿na za³o¿yæ na zak³adki i potem doszlifowaæ. Z foli± takiego numeru nie zrobisz, a trochê kr±g³o¶ci na modelu jest ;) Jakby co mam trochê zapasu japonki. Zastanów siê nad tym co napisa³em - bêdzie i taniej i lepiej.
Co do metody zasymulowania wzmocnieñ na powierzchniach sterowych - poni¿ej metoda z m±drej ksi±¿ki.
Dodane przez robloz dnia 20.01.2014 12:19
#25
Zastanów siê nad tym co napisa³em - bêdzie i taniej i lepiej.
My¶lê nad tym od wczoraj i chyba mnie przekona³e¶ do malowania ::, tym bardziej ¿e maski foli± nie oklejê.
Dodane przez SlavikS dnia 20.01.2014 17:27
#26
Ja bym tak zrobi³. Szkoda taki fajny model spapraæ oklejaj±c foli±. Jeszcze mi podziêkujesz ;)
Edytowane przez SlavikS dnia 20.01.2014 17:28
Dodane przez robloz dnia 25.01.2014 17:26
#27
Klapy schn± na desce, to zabra³em siê za ustawienie napêdu.
Po ustawieniu k±tów i wyciêciu w odpowiednich miejscach owiewki
tak bêdzie wygl±daæ przód.
Wszystko pasuje wiêc ca³o¶æ rozebra³em i zalaminowa³em przedni± wrêgê
Edytowane przez robloz dnia 25.01.2014 20:03
Dodane przez robloz dnia 26.01.2014 13:18
#28
Dwa dni wojowa³em z oszkleniem kabiny.
Zu¿y³em (czytaj zmarnowa³em) prawie 1m2 pleksi i nie ¿le podnios³o mi siê ci¶nienie w czasie prac. :D (dobrze ¿e warsztat mam na strychu i nikt nic nie s³ysza³)
Dodane przez robloz dnia 27.01.2014 17:38
#29
Przyby³ nastêpny element - klapy
By³o trochê zabawy, aby wszystko pasowa³o, ale efekt chyba dobry?
trzeba jeszcze wszystko poszpachlowaæ i dotrzeæ, ale to pó¿niej.
Edytowane przez robloz dnia 27.01.2014 17:39
Dodane przez SlavikS dnia 27.01.2014 19:35
#30
Klapy lux ::
Dodane przez robloz dnia 28.01.2014 19:52
#31
Tak dla ciekawo¶ci powa¿y³em to co zrobione na dzisiaj:
-kad³ub z oszkleniem i ³o¿em -1170g
-kompletne skrzyd³a - 650g
-silnik,¶mig³o,zb.paliwa,maska- 830g
-serwa 6szt. - 260g
-akumulatory RC - 300g
-paliwo - 500g
razem -3710g
Teraz ciekawe ile bêdzie wa¿y³o malowanie, ale chyba w 5kg siê zmieszczê?
Edytowane przez robloz dnia 28.01.2014 19:54
Dodane przez SlavikS dnia 28.01.2014 21:18
#32
Wa¿ysz bez paliwa, wiêc na pewno siê zmie¶cisz :)
Japonka w drodze.
Dodane przez robloz dnia 04.02.2014 11:55
#33
Dzisiaj tylko jedna fotka.
Przyby³a tablica przyrz±dów.
Trwa szykowanie do oklejania papierem.
Edytowane przez robloz dnia 04.02.2014 12:05
Dodane przez SlavikS dnia 04.02.2014 15:34
#34
No i Ty piszesz, ¿e nie makieta :)
Lux ::
Dodane przez robloz dnia 04.02.2014 17:21
#35
Jeden detal makiety nie czyni, ale bez tego to jako¶ dziwnie. Bêdê chcia³ zrobiæ jak najwiêcej detali, bo przy tak oszklonej kabinie to siê a¿ prosi.
Oszklenie zamontowane. Nie wysz³o idealnie, ale mo¿e byæ.
Jak widaæ te¿ s± podpórki p³atów.
Edytowane przez robloz dnia 09.02.2014 14:44
Dodane przez robloz dnia 09.02.2014 14:45
#38
Ma³e pytanko:
co to mo¿e byæ (bêdzie w modelu)?
Dodane przez SlavikS dnia 09.02.2014 21:34
#39
Mniemam, ¿e ³±cznik p³atów, ale jak to ma dzia³aæ to ju¿ inna kwestia :)
Dodane przez robloz dnia 09.02.2014 21:42
#40
Mniemam, ¿e ³±cznik p³atów
Zgadza siê, a jak dzia³a:
Tak sobie wymy¶li³em i chyba bêdzie dobrze?
Dodane przez SlavikS dnia 10.02.2014 07:10
#41
Patent dobry. Pewnie równie dobrze sprawdzi³aby siê guma modelarska.
Na fotkach dobrze nie widaæ, ale ja bym te koñcówki haczyków lekko w stronê p³atów podgi±³ ¿eby zrobiæ C zamiast L albo przynajmniej jaki¶ zadzior od wewnêtrznej strony zrobi³. Drgania w modelu spore, wiêc z takich haczyków mo¿e ten ³±cznik zjechaæ.
Dodane przez robloz dnia 10.02.2014 07:30
#42
Haczyki bêd± podgiête, to tylko przymiarka.
Guma te¿ by³aby dobra, ale sprê¿ynê du¿o ³atwiej siê zak³ada.
Dodane przez robloz dnia 13.02.2014 13:26
#43
"Ogonek" zmontowany
Napêdy sterów zrobi³em z 2mm. prêtów wêglowych.
Przyby³a te¿ otwierana góra kabiny pilotów.
Prawdopodobnie szybki bêd± przyciemnione od wewn±trz, ¿eby nie by³o widaæ
sprê¿yny ³±cznika i d¿wigara.
Edytowane przez robloz dnia 13.02.2014 13:29
Dodane przez SlavikS dnia 13.02.2014 13:35
#44
Super.
Jak robi³e¶ to ryflowanie na sterach?
Dodane przez robloz dnia 13.02.2014 13:38
#45
Ryflowanie to naklejane 1mm. paski cienkiego preszpanu.
To samo jest na klapach i lotkach.
Dodane przez Andy dnia 13.02.2014 21:21
#46
::
Dodane przez robloz dnia 15.03.2014 19:35
#47
Model malowany, a ja mam kolejny dylemat. Jak± aparaturê dac do modelu. Futabe czy Turnigy 9x z modu³em FrSky. T9x ma mo¿liwo¶æ pe³nego / 3 pozycyjnego sterowania klapami oraz wiêcej kana³ów.
Co radzicie ?
Edytowane przez robloz dnia 15.03.2014 19:37
Dodane przez SlavikS dnia 15.03.2014 20:08
#48
Osobi¶cie bra³bym Futabê - wydaje mi siê, ¿e to bardziej niezawodna apka od Turnigy. Te trzypozycyjne klapy nie bêd± Ci do niczego potrzebne.
Dodane przez Piotrek B dnia 15.03.2014 20:19
#49
Futaba.
Dodane przez Andy dnia 16.03.2014 11:51
#50
A ja sk³ania³bym siê do apki, która ma w³a¶nie trzypozycyjne sterowanie klapami. Tym bardziej jest to uzasadnione w modelarstwie makietowym, kiedy model wyposa¿ony jest w klapy - ca³kiem inne warunki startu i l±dowania.
Ale Turnigy raczej nie polecam - niezawodno¶æ.
Ja od lat korzystam ze Spektrum i jestem zadowolony - obecnie jestem na etapie DX9.
DX6i ma dwupozycyjny prze³±cznik klap, natomiast od DX7 s± ju¿ prze³±czniki trzypozycyjne klap.
Dodane przez robloz dnia 16.03.2014 12:03
#51
kiedy model wyposa¿ony jest w klapy - ca³kiem inne warunki startu i l±dowania.
W³a¶nie z tego powodu moje pytanko. Tym bardziej, ¿e w/g przepisów je¶li orygina³ startowa³ z klapami to model te¿ powinien. Inaczej mo¿e byæ strata punktów, no ale mo¿e sêdziowie nie zauwa¿±. ;)
Zostajê przy Futabie i klapach dwupozycyjnych.Szkoda przez k³opoty z radiem straciæ modelik.
Dodane przez robloz dnia 18.03.2014 11:02
#52
¯eby nie by³o, ¿e siê nic nie robi. ;)
Mêczê siê z malowaniem (najchêtniej zleci³bym to komu¶, nie cierpiê tego etapu budowy)
Ma byæ co¶ takiego
Wykona³em te¿ wyrzutnie rakiet do oznaczania celów.
Edytowane przez robloz dnia 18.03.2014 11:17
Dodane przez SlavikS dnia 18.03.2014 13:52
#53
No i elegancko. Cyferka "2" na ogonie ma inny krój ;)
Coraz lepiej to wygl±da. Po lakierowaniu fajnie widaæ ryflowania. No i zajefajna mordka :) Masz wiêcej rzutów tego malowania? - wymagane w dokumentacji minimum 3 fotki.
Dodane przez robloz dnia 18.03.2014 14:14
#54
Rzeczywi¶cie, 2 trzeba domalowac ró¿ek na dole ( masz oko)
Fotek mam wiêcej w ró¿nych ujêciach, to bêdzie ok.
Dodane przez robloz dnia 19.03.2014 17:53
#55
Cessna otrzyma³a "uzbrojenie", jak nie poleci to chocia¿ pogryzie. :D
Poprawi³em (i pogrubi³em) cyferki na ogonie i doda³em god³o "Pacific Air Force"
Dodane przez Andy dnia 20.03.2014 08:08
#56
Oj, tam, oj tam, od razu nie poleci - bêdzie ¶migaæ, ¿e a¿ mi³o.
A jak tam z mas± na obecnym etapie w stosunku do tego ok. 3 kg?
Dodane przez Andy dnia 20.03.2014 08:09
#57
Oj, tam, oj tam, od razu nie poleci - bêdzie ¶migaæ, ¿e a¿ mi³o.
A jak tam z mas± na obecnym etapie w stosunku do tego
ok. 3 kg
?
Dodane przez robloz dnia 20.03.2014 10:04
#58
Od ostatniego pomiaru Cessna przyty³a, teraz wa¿y 4500g ,troszkê przy du¿o.
W zwi±zku z tym mam powa¿ny problem.
Przy tej wadze i powierzchni no¶nej 0.42m2 przekroczy³em dopuszczalne obci±¿enie p³atów (10.7kg/m2):o:-
Jednak pomys³ z kryciem bals± po ca³o¶ci nie by³ dobry.
Trzeba by³o zrobiæ jak w fabrycznym zestawie http://abc-rc.pl/...e-Bird-Dog
Edytowane przez robloz dnia 20.03.2014 10:44
Dodane przez SlavikS dnia 20.03.2014 11:52
#59
No nie ¿artuj, ¿e 4 deski balsy wa¿± kilogram. W to nie uwierzê. Jakim cudem Ci to tyle przybra³o? Ostatnie szacunki przed malowaniem by³y 3,7kg z paliwem. Takie obci±¿enie powierzchni to maj± my¶liwce :) Przelicz to jeszcze raz bo moim zdaniem gdzie¶ jest b³±d - najprawdopodobniej w wyliczeniu powierzchni p³ata.
Przeliczy³em wg skali z orygina³u - pow. no¶na powinna wyj¶æ 0,48m2. Wtedy siê ³apie :) choæ i tak to obci±¿enie to nie na trenerka.
Edytowane przez SlavikS dnia 20.03.2014 12:14
Dodane przez robloz dnia 20.03.2014 12:16
#60
Nie chodzi³o o te 4 deseczki tylko o
ca³o¶æ, razem z kad³ubem. Powierzchniê liczy³em kilka razy "na piechotê" i w/g programu do ¶.æ.
Ta ró¿nica nie dawa³a mi spokoju ,prawie kilogram na malowaniu?
Z³o¿y³em model, zapakowa³em wszystko do ¶rodka
i wysz³o :D
3921g wychodzi 9.5kg/m2 (i tak sporo za du¿o.)
By³em po nocnej zmianie ....;)
Edytowane przez robloz dnia 20.03.2014 12:36
Dodane przez Andy dnia 20.03.2014 20:27
#61
No fakt - trochê du¿o. Ale mo¿e jaka¶ dieta odchudzaj±ca wraz z suplementem diety pomo¿e zdj±æ trochê tych gramów. - trzymam kciuki - B)
Dodane przez SlavikS dnia 20.03.2014 20:56
#62
A co on bidny na tym etapie ju¿ mo¿e zrobiæ :?
Oby Ci siê uda³o wywa¿yæ bez dok³adania balastu.
Bez paniki - koñcz model i na pas.
A tak na marginesie jaki pakiet masz zamiar do zasilania elektroniki daæ?
W w±tku napisa³e¶ akumulatory RC - 300g. To chyba mocno przegiête i tu masz pole manewru. Ja u siebie da³em 3S 1100 mAh. To jakie¶ 100g, wiêc mo¿esz ¶mia³o 200g urwaæ z wagi. Pasik na takich lata swoj± Ekstr± i spokojnie daj± radê, a serwa ma na pewno wiêksze ni¿ nasze (podpatrzy³em jak planowa³em swoje latad³o).
Ile te rurki wyrzutni wa¿±? To wygl±da na rurki instalacyjne elektryczne. Mo¿e da³oby siê to zrobiæ l¿ej? Np zawin±æ cienk± balsê na rurce i okleiæ japonk± na cellon?
Edytowane przez SlavikS dnia 20.03.2014 21:21
Dodane przez robloz dnia 21.03.2014 03:58
#63
Zasilanie RC to akumulatory NiMh. S± dwa pakiety: g³ówny o napiêciu 6V, a drugi rezerwowy 4.8V.(oddzielony diod±)
Oba o pojemno¶ci 2300 mAh. i s± wpiête bezpo¶rednio do odbiornika bez ¿adnych regulatorów - nie ma co siê uszkodziæ.
Waga ich nie jest problemem bo za ich pomoc± wywa¿am model.
Co do wyrzutni to na razie nie bêdê montowa³, tylko same uchwyty, mo¿e pó¼niej co¶ siê zrobi.
Edytowane przez robloz dnia 21.03.2014 06:53
Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2014 07:25
#64
robloz napisa³/a:
Zasilanie RC to akumulatory NiMh. S± dwa pakiety: g³ówny o napiêciu 6V, a drugi rezerwowy 4.8V.(oddzielony diod±)
Oba o pojemno¶ci 2300 mAh. i s± wpiête bezpo¶rednio do odbiornika bez ¿adnych regulatorów - nie ma co siê uszkodziæ.
Waga ich nie jest problemem bo za ich pomoc± wywa¿am model.
Jako¶ nie bardzo rozumiem stosowania dwóch pakietów w modelu o masie 4 kg, a tym bardziej rozdzielania pakietów diod±. Po co? Dodatkowy pakiet to 150g, a oszczêdno¶ci na wadze szukamy, no chyba ¿e potrzebujesz te dodatkowe 150g ¿eby wywa¿yæ model. Je¿eli potrzebujesz tej wagi to po³±cz pakiety równolegle bez diody. Sk±d wzi±³e¶ ten "patent" z diod±? :o
Dodane przez robloz dnia 21.03.2014 12:01
#65
Dioda jest potrzebna ,aby pakiet o mniejszym napiêciu siê nie ³adowa³ od tego drugiego. Powsta³ w ten sposób bezpieczny uk³ad zasilania RC, co¶ w w rodzaju uk³adu z kondensatorem.
W razie problemu z wywa¿eniem zawsze mogê daæ tylko jeden.
Edytowane przez robloz dnia 21.03.2014 12:38
Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2014 15:25
#66
robloz napisa³/a:
Dioda jest potrzebna ,aby pakiet o mniejszym napiêciu siê nie ³adowa³ od tego drugiego. Powsta³ w ten sposób bezpieczny uk³ad zasilania RC, co¶ w w rodzaju uk³adu z kondensatorem.
W razie problemu z wywa¿eniem zawsze mogê daæ tylko jeden.
Z ca³ym szacunkiem - rozwi±zanie jest bez sensu :) i na pewno nie jest to uk³ad bezpieczny.
Co to ma zabezpieczyæ - jaki przypadek? Wzi±³e¶ pod uwagê, ¿e na diodzie masz spadek minimum 0,6V? Jak odejmiesz 0,6V od 4,8V to jest 4,2V - napiêcie mo¿e byæ trochê za ma³e do zasilania odbiornika i serw. Wg mnie dok³adasz bez sensu dodatkowy balast, co w modelu o tej wadze nie jest bez znaczenia.
Je¿eli ju¿ stosowaæ dwa pakiety to pytanie czemu s± dwa ró¿ne 6 i 4,8V? Przecie¿ gdyby by³y dwa takie same to mo¿na je po³±czyæ równolegle bez ¿adnej diody i mia³yby od razu wiêksz± pojemno¶æ i wydajno¶æ pr±dow±.
Robert, czy kto¶ ju¿ co¶ takiego skutecznie gdzie¶ stosowa³, czy sam to wymy¶li³e¶?
Stosuj±c pakiet 3s trzeba mieæ Beca. Chcia³em wyeliminowaæ dodatkowy uk³ad, który mo¿e zawie¶æ. Z drugiej strony przez ten czas co ju¿ latam nie nawali³ mi ¿aden Bec w regulatorze, ale zawsze mo¿e byæ ten pierwszy raz. ;)
Chyba zostanê przy tym pomy¶le, tylko dam jeden pakiet 6V.
Mój odbiornik pracuje w zakresie 4.8-6V tak¿e ten mniejszy pakiet rzeczywi¶cie jest za ma³y i chyba zbêdny.
Beca mam, tak¿e z zastosowaniem tradycyjnego uk³adu nie bêdzie problemu.
Edytowane przez robloz dnia 21.03.2014 15:42
Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2014 19:06
#68
Ja nie negujê pakietu NiMh 6V. To jest OK. Natomiast pomys³ powy¿ej z dwoma pakietami by³ kuriozalny :)
Dodane przez robloz dnia 06.04.2014 17:39
#69
Koniec, zosta³ wprawdzie do za³o¿enia jeszcze silnik, ale ca³e RC ju¿ jest i dzia³a.
Wykona³em nowe wyrzutnie rakiet. Stare wa¿y³y 150g, a nowe 56g.
Waga wysz³a 3950g.
Czas na oblot.
Edytowane przez robloz dnia 06.04.2014 17:43
Dodane przez SlavikS dnia 07.04.2014 07:20
#70
Wygl±da SUPER !!!!! ::
No i finalnie waga w normie. Udanego oblotu.
Dodane przez Piotrek B dnia 07.04.2014 08:29
#71
Kiedy oblot? Chêtnie bym to zobaczy³.
Dodane przez robloz dnia 07.04.2014 08:49
#72
Kiedy oblot? Chêtnie bym to zobaczy³.
Lo¿a szyderców siê zbiera? :D
Bez obawy dam znaæ.
Dodane przez robloz dnia 15.04.2014 13:07
#73
Ostateczne sprawdzenie S.C.
(Wywa¿ony samym wyposa¿eniem)
Sprzêt zapakowany. W czwartek po po³udniu mo¿liwy odlot :o .
Edytowane przez robloz dnia 15.04.2014 15:23
Dodane przez SlavikS dnia 15.04.2014 21:00
#74
Wygl±da zajebieszczañsko ::
No i skrzyneczka transportowa w miêdzyczasie siê urodzi³a :) - fajny pomys³.
Dodane przez robloz dnia 17.04.2014 20:41
#75
I polecia³!!! :D
Ale od pocz±tku. Najpierw konieczna regulacja silnika w modelu.
Ustawienie max. obrotów, uda³o siê wykrêciæ na ¶migle 14x6 - ok.9500 obrotów. Przy okazji Pawe³ pod³±czy³ siê z wag±, która pokaza³a 3.5 kg ci±gu, co przy wadze 4kg daje niez³y zapas mocy.
Zmontowa³em model w ca³o¶æ, zatankowa³em i na pas. Tu mia³em trochê farta, gdy¿ pu¶ci³o mocowanie bowdena steru wysoko¶ci i gdyby to sta³o siê w powietrzu, by³by problem.
Po naprawie, ko³owanie i w górê. Oderwa³ siê g³adko na 2/3 gazu. Model wymaga³ trochê trymowania, lata super na po³owie gazu. Pierwsze l±dowanie z kapota¿em, gdy¿ trafi³em w spory do³ek.
Muszê siê przyznaæ, ¿e nogi mia³em trochê "watowate" ;)
Do drugiego lotu ju¿ podszed³em na l¿ejszym luzie. Loty ju¿ by³y ni¿ej i trochê ¶mielsze zakrêty. Przed l±dowaniem opu¶ci³em klapy i model wyrwa³ w górê. To normalne, ale zapomnia³em zareagowaæ wcze¶niej. Trzeba bêdzie zmiksowaæ z wysoko¶ci±. Niestety podczas podej¶cia do l±dowania odkrêci³o siê ko³o i to mnie wybi³o z koncentracji, model lekko zwali³ siê na skrzyd³o i "cyrkiel" gotowy. Straty- wygiête podwozie i rozbita szyba przez klapê.
Podsumowuj±c Cessna lata super w bardzo du¿ej rozpiêto¶ci prêdko¶ci, s³ucha siê sterów. Latanie takim du¿ym i ciê¿kim modelem to ca³kiem inna bajka i daje sporo frajdy.
Aha, dodam jeszcze, ¿e pilot od drgañ straci³ (odpad³a ) g³owê. Mo¿e siê ba³. :D
Dodane przez Piotrek B dnia 17.04.2014 20:53
#76
Gratulacje! Szkoda, ¿e mnie ominê³o, ale pewnie nie raz jeszcze bêdzie okazja.
I co, spalina chyba nie taka straszna?
Dodane przez robloz dnia 17.04.2014 21:22
#77
Po ¶wiêtach trenujê, to pewnie siê spotkamy.
Co spaliny...... chyba bêdzie ok.
Dodane przez Andy dnia 17.04.2014 22:15
#78
Gratulacje Robertino - ::
Dziêki uprzejmo¶ci Stawoja z AVIATP.PL
jest filmik z oblotu:
YouTube Video
No fakt, trochê pechowo z tym ko³em. Jak to w spalinie - wszystko musi byæ zamocowane na przys³owiowy "mur-beton", bo wibracje zrobi± swoje - B)
Edytowane przez Andy dnia 18.04.2014 12:33
Dodane przez SlavikS dnia 18.04.2014 07:22
#79
Gratulacje i ode mnie :: Widzia³em kawa³ek lotu jak sta³em na wyje¼dzie z Wiaduktu.
Niestety model do spaliny trzeba robiæ trochê mocniej ni¿ do elektryka. Przez drgania od silnika odkrêca siê wszystko co mo¿e siê odkrêciæ i odrywa to co s³abo przyklejone. Kilka lotów ju¿ mnie nauczy³o, ¿e ¶rubki siê skrêca na loctite :)
Dodane przez Piotrek B dnia 18.04.2014 07:53
#80
Na filmie piêknie to wygl±da! Robert, mo¿e to wreszcie model dla Ciebie?:)
Dodane przez robloz dnia 18.04.2014 09:12
#81
Wojtek, dziêki za filmik. Super.
Przez drgania od silnika odkrêca siê wszystko co mo¿e siê odkrêciæ i odrywa to co s³abo przyklejone
Wiedzia³em o tym, ale zabezpieczy³em tylko silnik o reszcie zapomnia³em. :@
Na pocz±tku filmu widaæ jak pilot traci g³owê, dobrze, ¿e tylko ten w modelu.
mo¿e to wreszcie model dla Ciebie?
Któ¿ to wie ? Czeka jeszcze 11. :?
Edytowane przez robloz dnia 18.04.2014 09:14
Dodane przez robloz dnia 24.04.2014 13:07
#82
Model oblatany po przesuniêciu CG do przodu ,teraz jest 14mm. bli¿ej natarcia ni¿ na planie.
Leci jak po sznurku ,a ster wysoko¶ci jest na zero.:D
Wylata³em 3 zbiorniki. Niestety ka¿de l±dowanie koñczy³o siê podparciem ¶mig³em lub kapota¿em. L±dowanie jednak tak ciê¿kim modelem wcale nie takie ³atwe, tym bardziej ¿e mocno wia³o i musia³bym podchodziæ znad LPR-u.
No i znowu straci³em ko³o :@ , ale to l±dowanie wysz³o mi najlepiej ze wszystkich i zero strat.
Odpad³o gdzie¶ na wysoko¶ci g³ównego pasa lotniska i naszego sto³u. Mo¿e kto¶ znajdzie bo ja nie da³em rady.:-
- mo¿e ju¿ najwy¿szy czas na jakie¶ wa³owanie pasa - o ile pamiêtam, to za mojej kadencji tego rodzaju roboty ziemne nie by³y wykonywane. A to ju¿ w sumie kilka lat up³ynê³o. W AZM-ie zapewne maj± jaki¶ walec - trzeba ustaliæ co i jak no i do dzie³a - oczywi¶cie po deszczu kiedy grunt jest jeszcze wilgotny. Z tego co pamiêtam z drogownictwa, najkorzystniejszy efekt zagêszczania gruntu uzyskuje siê przy wilgotno¶ci gruntu wynosz±cej ok. 40 % B)
Edytowane przez Andy dnia 25.04.2014 07:37
Dodane przez Piotrek B dnia 25.04.2014 08:02
#85
Mo¿e pod has³em zawodów makiet da³oby siê co¶ ugraæ z tym pasem.
Dodane przez SlavikS dnia 25.04.2014 11:38
#86
Nasz kawa³ek jest OK - tylko trzeba w niego trafiæ ;)
Ja po przyziemieniu wy³±czam silnik i duszê ogon wychyleniem statecznika w górê. Jeszcze ani razu mi nie fikn±³.
Dodane przez robloz dnia 25.04.2014 11:54
#87
Nasz kawa³ek jest OK - tylko trzeba w niego trafiæ
Ja te¿ staram siê trafiæ i nawet mi to wychodzi. :D
Tylko zastosowane podwozie jest bardzo sprê¿ynuj±ce ( jak na katapulcie) i wyl±dowaæ na nim bez kangura to prawie niemo¿liwe. Ju¿ mam nowe du¿o twardsze. Powinno byæ lepiej.
Edytowane przez robloz dnia 25.04.2014 12:00
Dodane przez Piotrek B dnia 25.04.2014 12:53
#88
SlavikS napisa³/a:
Nasz kawa³ek jest OK - tylko trzeba w niego trafiæ ;)