Tytu³: RC P³ock :: Klemm KL 35D 1:5
Dodane przez SlavikS dnia 05.08.2014 21:08
#1
Jako, ¿e warsztat opustosza³ po ostatnim projekcie zacz±³em siê rozgl±daæ za planami czego¶ nowego na kolejne edycje F4H-P. Szuka³em, szuka³em i znalaz³em. Bêdzie to niemiecki samolot szkolno treningowy Klemm KL 35D w skali 1:5 i w malowaniu jak na poni¿szych zdjêciach.
Zdoby³em do¶æ dobrze rozrysowane plany zestawu firmy Krick Modelbau AG. Jest to ju¿ do¶æ leciwy projekt i firma Krick ju¿ tego zestawu nie robi. Nie ma to wiêkszego znaczenia bo i tak robiê wszystko od podstaw :)
Trochê siê te¿ naszuka³em, ale w koñcu znalaz³em porz±dne, opublikowane rzuty w skali 1:50.
Rzuty zosta³y opublikowane w szwedzkim wydawnictwie Bjorna Karlstrom'a "Flygplans - Ritningar Nr 1" - Swedish Air Force Trainers 1926-1997.
Podstawowe parametry modelu:
Rozpiêto¶æ:
2080 mm
D³ugo¶æ:
1500 mm
Powierzchnia no¶na:
61 dm2
Waga:
do 5 kg
Obci±¿enia powierzchni:
82 gr/dm2 (przy wadze 5 kg)
Napêd:
Saito 100, 17,17 cc, 1,4 hk
¦mig³o:
16x8
Edytowane przez SlavikS dnia 09.12.2014 15:23
Dodane przez SlavikS dnia 05.08.2014 21:36
#2
Plany podrukowane, pociête na odpowiednie elementy, wiêc pora zaczynaæ.
Na pierwszy ogieñ poszed³ statecznik poziomy. Elementy z balsy standard 2 mm wyci±³em technik± znan± z innych moich projektów, wiêc nie bêdê siê powtarza³ :) Statecznik jest dwuwypuk³y. Przedni± czê¶æ statecznika wykona³em w ca³o¶ci - nie dziel±c ¿eber na pó³. Pod listwê natarcia i listwê koñcow± pod³o¿y³em odpowiednie podk³adki i tak wklei³em ¿ebra.
Po wyschniêciu kleju poobcina³em co zbêdne i przeszlifowa³em do kszta³tu listwê natarcia.
Potem na deskê posz³a druga czê¶æ statecznika. To robiê technik± dzielenia elementów na pó³. Potem obie po³ówki klejê do kupy i mam prosty, nie zwichrowany element. ¯ebra z balsy standard 2 mm, przednia krawêd¼ z balsy standard 5 mm, listwa sp³ywu ze sklejki 1 mm.
Te ¿ebra s± tak delikatne, ¿e element wymaga wzmocnienia. Zrobi³em wzmocnienia z miêkkiej balsy 1,5 mm.
Obie po³ówki zdjête z deski - przed klejeniem.
Po sklejeniu obu po³ówek, obciêciu co zbêdne, doszlifowaniu elementów do kszta³tu wygl±da to tak:
Do czo³a doklejona jest listewka z balsy 5 mm - Bêdzie finalnie ukszta³towana w trójk±cik jako, ¿e statecznik musi siê wychylaæ :)
Równolegle na desce schn± dwie po³ówki na praw± stronê steru.
A i jeszcze jedna uwaga dla potencjalnych budowniczych z tych planów - jest pomy³ka w wymiarach lewej i prawej po³ówki steru - nie s± symetryczne. Prawa ma o 2 mm przesuniête ostatnie ¿ebro do ¶rodka :) Rzecz jasna nale¿y to skorygowaæ.
Nie pali mi siê z t± budow±, a i czasu nie za du¿o, wiêc relacja bêdzie d³uga ;)
Dodane przez Andy dnia 06.08.2014 07:28
#3
Nooooo Panie Kierowniku Projektu, bardzo ³adny model no i skala niez³a.
Ju¿ masz uwa¿nego czytelnika tematu - ::
Dodane przez robloz dnia 06.08.2014 07:58
#4
Oho, S³awek znowu szaleje :D
Siadam w fotelu i obserwujê walkê z wag±.
Ja na razie pozostajê z Cessn±.
Trochê bêdzie roboty ze skrzyd³em, podobne do Ju-87
Edytowane przez robloz dnia 06.08.2014 08:13
Dodane przez SlavikS dnia 09.09.2014 20:49
#5
W wolnych chwilach co¶ sobie d³ubnê przy Klemmie :)
Jako wcze¶niej siê rzek³o - wyprofilowany na stateczniku trójk±cik.
Zrobi³em drug± po³ówkê statecznika. Pokry³em te¿ górê statecznika miêkk± bals± 1,5 mm.
Na planach statecznik poziomy jest demontowalny. Podpatrzy³em gdzie¶ w necie na konstrukcji Klemma z jakiego¶ zestawu, ¿e tam zastosowano do napêdu steru wysoko¶ci dwa serwa wbudowane w statecznik. Stwierdzi³em, ¿e rozwi±zanie jest ca³kiem nieg³upie bo przy demontowalnym stateczniku nie trzeba odpinaæ bowdena. W Mothu musia³em sporo o³owiu dorzuciæ na ogon, a ¿e te modele proporcje maj± podobne to wydaje mi siê, ¿e na wadze ogona nie muszê zbytnio oszczêdzaæ. Zreszt±, jakby co, to finalnie ³atwiej do³o¿yæ wagi na nos ni¿ na ogon. Postanowione - wykonane :)
Ze sklejki balsowo-lipowej zrobi³em platformê pod serwa + ramkê i wpasowa³em tam serwa Hitec HS-81. Przeliczy³em arkuszem obci±¿enia na sterach - serwa z powodzeniem powinny wytrzymaæ.
Na ostatnim zdjêciu obok platformy widaæ wklejone kawa³ki sklejki lipowo-balsowej z metalowym gwintem M3 - to miejsce mocowania zastrza³ów statecznika. Zosta³o teraz przygotowaæ naciêcia pod zawiasy i mo¿na spód kryæ bals±.
Dodane przez Andy dnia 10.09.2014 12:44
#6
No i sprytnie przemy¶lane rozwi±zanie - ::
Dodane przez SlavikS dnia 18.09.2014 23:45
#7
W chwilach miêdzy meczami siatkówki d³ubiê dalej.
Wpasowa³em zawiaski i przykry³em dó³ statecznika miêkk± bals± 1,5 mm. Spasowa³em te¿ d¼wignie - bêd± wklejone po pokryciu statecznika tkanin± - na pokrycie kupi³em nowy, jak dla mnie, materia³ - tkaninê SIG Koverall. Jeszcze tym nie robi³em, ale materia³ wygl±da obiecuj±co.
Zosta³o dorobiæ koñcówki. Na ¶redni± balsê 10 mm naklei³em kontury ze sklejki 0,4 mm (po pierwsze wzmacnia balsowe koñcówki, po drugie stanowi szablon do finalnego szlifowania) i na to drug± warstwê tej samej balsy.
Ustawi³em ruchome czê¶ci statecznika w po¿±danym po³o¿eniu i doklei³em koñcówki.
W takim stanie koñcówki zosta³y doszlifowane do po¿±danego kszta³tu, a nastêpnie rozciête.
W taki sposób mam idealnie spasowane koñcówki statecznika.
Konstrukcja statecznika poziomego praktycznie skoñczona. Trzeba siê braæ za pionowy.
Dodane przez robloz dnia 19.09.2014 03:35
#8
Super robota.
Ogl±danie Twoich relacji z budowy to czysta przyjemno¶æ. ::
Dodane przez SlavikS dnia 19.09.2014 23:21
#9
No i siê pospieszy³em z tym stwierdzeniem, ¿e skoñczony :)
Dzi¶ przegl±daj±c zdjêcia orygina³u zauwa¿y³em, ze na stateczniku s± trymery. Do¶æ dobrze je widaæ na zdjêciach, wiêc na pewno ich brak nie ujdzie uwagi sêdziów. Na planach modelu ich nie by³o.
W sumie dorobienie tych trymerów na tym etapie nie jest mocno k³opotliwe.
Cztery skrawki balsy za³atwi³y sprawê. Poni¿ej efekt przeróbki.
Po pokryciu koverallem trzeba bêdzie dorobiæ d¼wignie, ciêgna i pokrywy na ciêgna.
Wrzuci³em statecznik na wagê - to co na zdjêciach wa¿y 140g (z serwami).
Z ciekawo¶ci liczê te¿ z grubsza czas po¶wiêcony na budowê - na statecznik po¶wiêci³em oko³o 45 rg.
Na zdjêciach tego nie widaæ, ale to jest kawa³ek konstrukcji - rozpiêto¶æ 68 cm.
Jest potencja³ na niczego sobie modelik ;)
Edytowane przez SlavikS dnia 19.09.2014 23:30
Dodane przez Andy dnia 23.09.2014 07:20
#10
Noooo SlavikS - idziesz na pud³o - i to najwy¿sze miejsce na nim. Taka szczegó³owo¶æ wykonania - ::
Jestem równie¿ ciekaw tej statystyki czasowej - czas po¶wiêcony na wykonanie tego modelu.
to jest kawa³ek konstrukcji - rozpiêto¶æ 68 cm.
- statecznik poziomy :o
A¿ mi³o poczytaæ tak dobr± i szczegó³ow± relacjê z budowy - ::
Edytowane przez Andy dnia 09.10.2014 07:55
Dodane przez SlavikS dnia 25.09.2014 21:31
#11
Ci±g dalszy moich warsztatowych dokonañ :)
Na deskê trafi³a p³etwa statecznika pionowego.
Elementy wyciête wg szablonów z planów - ¿ebra: balsa standard 2 mm, pierwszy postument: balsa standard 8 mm.
¯eby wysz³o wszystko prosto postument i ¿ebra zosta³y rozciête na pó³ i pierwsza po³ówka trafi³a na deskê.
Po wyschniêciu i przyciêciu naddatków materia³u wygl±da³o to tak.
Obok statecznika le¿y wyciêty drugi postument - miêkka basa 10 mm. Na tym postumencie przyklei³em zrobion± po³ówkê statecznika, a pó¼niej drug± po³ówkê pierwszego postumentu, po³ówki ¿eber i górny profil wyciêty ze sklejki 2 mm. Ten postument finalnie zostanie ukszta³towany w trójk±cik (zgodnie z przekrojem jaki widaæ wy¿ej na zdjêciu z planem). Na koñcówce dolnej czê¶ci p³etwy wklei³em wzmocnienia ze sklejki 0,4 mm - przy okazji przy obróbce balsy trzyma kszta³t.
Po zgrubnej obróbce balsowych elementów p³etwy wyci±³em sklejkowy postument nieruchomej czê¶ci statecznika (sklejka 2 mm) i u¿y³em go jako szablonu do finalnej obróbki kszta³tu postumentu p³etwy. Takim sposobem obie czê¶ci statecznika pionowego idealnie powinny siê spasowaæ. Ten sklejkowy postument bêdzie klejony przy monta¿u kad³uba.
Po oszlifowaniu wygl±da to tak:
Dodane przez SlavikS dnia 08.10.2014 19:22
#12
Budowy statecznika ci±g dalszy.
Elementy wyciête wg szablonów z planów - ¿ebra: balsa standard 2 mm, postument: balsa standard 4 mm, krawêd¼ natarcia: balsa standard 6 mm. Tak jak poprzednio elementy zosta³y rozciête na pó³ i pierwsza po³ówka trafi³a na deskê.
Po zdjêciu tej po³ówki z deski doklei³em drugie po³ówki i tak powsta³a dwuwypuk³a konstrukcja statecznika pionowego. Górna czê¶æ zrobiona z miêkkiej balsy. W ¶rodek wklejone konturowe wzmocnienie ze sklejki 0,4 mm.
Ca³o¶æ zosta³a naklejona na sklejkowy postument, który wcze¶niej pos³u¿y³ za szablon do finalnej obróbki kszta³tu postumentu p³etwy i oklejona miêkk± bals± 1,5 mm. Potem wszystko doszlifowa³em do kszta³tu i wstawi³em zawiaski (na razie na sucho). Gotowy statecznik wygl±da tak:
Wrzuci³em statecznik na wagê - 60g. Czas wykonania oko³o 18 rg.
Dodane przez grkaminski dnia 09.10.2014 08:42
#13
Niestety, na pionowym chyba te¿ jest trymer.
Piêkna robota. Zawsze Ciê podziwia³em za cierpliwo¶æ i dok³adno¶æ.
Dodane przez SlavikS dnia 09.10.2014 11:28
#14
Miejsce pod trymery (o ile to trymery - to jaka¶ dziwna konstrukcja jest - dwa elementy skierowane w przeciwne strony i ze zdjêæ orygina³u wygl±da, ¿e to jest raczej konstrukcja sta³a) jest przygotowane. Cienkie paski sklejki 0,4 mm wklejê po oklejeniu statecznika. W tej chwili by przeszkadza³y. Mo¿e kto¶ wie do czego taka konstrukcja na koñcu statecznika mo¿e s³u¿yæ to niech napisze.
Edytowane przez SlavikS dnia 09.10.2014 11:43
Dodane przez Jantar dnia 09.10.2014 14:06
#15
To sa tzw elementy kompensuj±ce....jak konstruktorowi co¶ nie wysz³o i samolot w locie skrêca, to siê daje takie elementy na sta³e wygiête w odpowiedni± stronê i wtedy leci prosto...czasami jest to tez do kompensacji momentu od ¶mig³a. Takie kompensacje mo¿na spotkaæ np. na naszym Gawronie ale te¿ na wielu konstrukcjach amatorskich.
Pozdrawiam..
Krzysiek
Dodane przez SlavikS dnia 09.10.2014 15:09
#16
Krzysiek, dziêki za wyja¶nienie. Przy okazji cz³owiek siê dowiaduje ró¿nych ciekawych rzeczy :)
Dodane przez Andy dnia 10.10.2014 07:26
#17
No w³a¶nie - czegó¿ to ci konstruktorzy nie wymy¶l± B)
A poza tym to relacja z budowy - :: Tak trzymaj, jest siê czego uczyæ.
Dodane przez SlavikS dnia 12.10.2014 20:12
#18
Zacz±³em prace przy skrzyde³ku.
Szablony skrajnych ¿eber centrop³ata i po³ówki skrzyd³a (w miejscu ³±czenia) powêdrowa³y na formatkê sklejki 2mm. Po wyciêciu spozycjonowa³em oba ¿ebra wzglêdem siebie (s± przesuniête na grubo¶æ poszycia) i skrêci³em ¶rubami M4. W miejscu otworów po ¶rubach bêd± ko³ki pozycjonuj±ce z prêta wêglowego. W skrêconych ¿ebrach wycinam otwory pod bagnety i kable do serw.
Przed finaln± obróbk± otworów pod bagnety stwierdzi³em, ¿e warto by by³o mieæ prowadnice do przymiarki. Od³o¿y³em na chwilê obróbkê ¿eber i wzi±³em siê za zrobienie ³±czników skrzyde³. Na fotce wyciête elementy na jedn± stronê - sklejka 2 mm. £±cznikiem bêdzie aluminiowy p³askownik o grubo¶ci 2 mm.
Dzi¶ uda³o mi siê skoñczyæ pierwsz± parê ³±czników. Druga para sklejona czeka na obróbkê. Klejenie elementów robi³em na aluminiowym p³askowniku (oklejaj±c go dooko³a). Skutkiem tego prowadnica idealnie pasuje do bagnetu - ¿adnych luzów, a jednocze¶nie nie za sztywno.
Bagnety jeszcze przea¿urujê ¿eby urwaæ trochê wagi.
Dodane przez SlavikS dnia 31.10.2014 09:00
#19
Prace powoli siê posuwaj±.
Odpowiednio do planów, z balsy 2 i 3 mm, powycina³em wszystkie ¿ebra na skrzyd³a.
W miêdzyczasie dosz³a paczuszka z bals±, sklejk± i innymi drobiazgami. Nie mog³em siê oprzeæ pokusie i z listewek balsowych 8x8 mm i 8x5 mm wyrze¼bi³em kratownicê kad³uba.
Dodane przez robloz dnia 31.10.2014 11:19
#20
Super ,nareszcie kad³ub. ;)
Nie wiem czemu, ale bardzo lubiê robiæ takie kratownice. Oczywi¶cie ca³o¶æ bêdzie kryta bals±?
Dodane przez SlavikS dnia 31.10.2014 12:26
#21
robloz napisa³/a:
Nie wiem czemu, ale bardzo lubiê robiæ takie kratownice.
Nie wiem czemu, ale ja te¿ ;)
robloz napisa³/a:
Oczywi¶cie ca³o¶æ bêdzie kryta bals±?
A w³a¶nie nie bêdzie :) Balsa jest tylko na garbie i przedniej czê¶ci kad³uba zaraz przy os³onie silnika. Reszta jest oprofilowana listewkami i obci±gniêta tkanin±. Kupi³em ju¿ Koverall.
Dodane przez SlavikS dnia 05.11.2014 20:25
#22
Zacz±³em do kratownicy kad³uba dodawaæ kolejne elementy. Na fotkach efekt moich zmagañ z tylnym podwoziem.
Orygina³ ma bardzo solidne amortyzowane podwozie zarówno z przodu jak i z ty³u. Po budowie ma³ego Motha w warsztacie zosta³ mi jeden duralowy amortyzator, który idealnie mi siê tu wpasowa³. Musia³em do niego dorobiæ jedynie widelec. Widelec wyci±³em z kawa³ka aluminiowego p³askownika, który zosta³ mi po odciêciu bagnetów na skrzyd³a i wygi±³em zawijaj±c na wiertle o odpowiedniej ¶rednicy. Okr±g³y prêt amortyzatora obrobi³em pilnikiem na kwadrat, a w widelcu odpowiednio wyci±³em kwadratowy otwór. Po z³o¿eniu do kupy amortyzatora i widelca zrobi³em zawleczkê ze stalowego drutu tak ¿eby zabezpieczyæ prêt amortyzatora przed wysuniêciem z widelca i ca³o¶æ zala³em ¿ywic± epoksydow±. Amortyzator opiera siê na platformie ze sklejki 3 mm. O¶ka, która przez ni± przechodzi (kawa³ek prêta wêglowego 4mm wklejony na ¿ywicê) bêdzie zabezpieczona przed wysuwaniem pier¶cieniem jaki siê stosuje na o¶kê podwozia.
Pozosta³o jeszcze dorobiæ d¼wignie do sterowania kolumn± widelca i tylne podwozie bêdzie gotowe. Sterowanie planujê przenie¶æ linkami stalowymi z ramienia serwa steru kierunku.
Dodane przez Andy dnia 06.11.2014 07:09
#23
Sterowanie planujê przenie¶æ linkami stalowymi z ramienia serwa steru kierunku.
- i to jest bardzo dobry pomys³ - napêd pull-pull to jest to ::
Slaviks, mam nadziejê, ¿e pamiêtasz o zliczaniu r-g przy projekcie B)
Edytowane przez Andy dnia 12.11.2014 12:33
Dodane przez SlavikS dnia 16.11.2014 16:52
#24
Prac konstrukcyjnych ci±g dalszy.
Na koñcu kratownicy powiesi³em ogonek. Statecznik poziomy jest demontowalny. Na zdjêciach poni¿ej widaæ ideê i rozwi±zanie konstrukcyjne, wiêc my¶lê, ¿e komentarz jest zbêdny.
Wstawi³em te¿ pierwsz± sklejkê firewalla - sklejka 3 mm.
Na dzi¶ to tyle. Czas oczywi¶cie liczê :)
Dodane przez SlavikS dnia 19.11.2014 23:01
#25
Prac ci±g dalszy. Przyby³y wrêgi garba na kad³ubie - balsa 3 mm.
Wyci±³em te¿ i spasowa³em z kratownic± elementy no¶ne centrop³ata - sklejka 2 mm. Elementy s± rozciête i po³±czone ³±cznikiem ze sklejki 2 mm - na czas konstrukcji skrzyd³a na ¶ruby, a docelowo elementy bêd± klejone.
Dzi¶ uda³o mi siê okleiæ garb - fotka jak finalnie obrobiê balsê - teraz sobie schnie :)
Dodane przez Andy dnia 21.11.2014 07:13
#26
No piêknie, a¿ mi³o czytaæ tak± relacjê - wszystko przemy¶lane - ::
Dodane przez SlavikS dnia 24.11.2014 21:29
#27
Drobny weekendowy postêp w budowie - obrobione oprofilowanie garba. Trzeba by³o kleiæ w trzech kawa³kach ze wzglêdu na wypuk³o¶æ boków. Koñcówka ze statecznikami bêdzie oprofilowana laminatow± kszta³tk± - tak by³o w oryginale i to postaram siê w miarê mo¿liwo¶ci odwzorowaæ. Muszê kupiæ trochê stryroduru na formy.
Oprofilowa³em te¿ bals± koñcówkê kad³uba. Reszta, po finalnym oprofilowaniu listewkami, bêdzie kryta tkanin±.
Zacz±³em budowê zastrza³ów statecznika. Konstrukcjê widaæ dobrze na fotce - rurka wêglowa zakoñczona koñcówkami bowdena - wszystko sklejone na ¿ywicê. Zosta³o je oprofilowaæ bals±.
Dodane przez SlavikS dnia 30.11.2014 20:28
#28
Postêpy Roberta mnie motywuj±, wiêc kolejna porcja relacji ode mnie ;)
Oprofilowane zastrza³y statecznika:
Wykombinowa³em te¿ mocowanie serwa steru kierunku. Poniewa¿ serwo bêdzie ci±gn±æ linki sterowania kó³ka ogonowego postanowi³em zastosowaæ mocne serwo z metalowymi trybami - TURNIGY AS-559MG.
Uda³o mi siê jeszcze zrobiæ szkielet kabin pilotów - ca³a ta czê¶æ bêdzie zdejmowana (mocowana na magnesy), co zapewni wygodny dostêp do wnêtrza modelu.
Przymierzy³em pilota - pasuje :D
Teraz kabinka jest pokrywana bals± - fotka po wyschniêciu i obróbce. Kr±g³o¶ci kad³uba nie pozwalaj± przyspieszyæ - wymuszaj± krycie kawa³ek po kawa³ku.
Dodane przez robloz dnia 30.11.2014 21:56
#29
Postêpy Roberta mnie motywuj±
Widzê, ¿e motywujemy siê wzajemnie. ::
Dodane przez SlavikS dnia 03.12.2014 20:11
#30
Kabinka i garb nosa modelu przykryty bals± 1,5 mm.
Dodane przez SlavikS dnia 07.12.2014 21:19
#31
A u mnie wczoraj lewe skrzyde³ko posz³o na deskê. Zgodnie z adnotacj± na planie ¿ebra uk³adane s± na listwie 10x5 mm pod³o¿onej pod oba d¼wigary.
Pierwsze ¿ebro wklejone pod k±tem 94 stopnie - zgodnie z szablonem z planów (naklejonym i wyciêtym ze sklejki).
¯ebra z balsy 2 mm, pierwszy d¼wigar z listewek sosnowych 5x5 mm, drugi z listewek balsowych 5x5 mm.
Spasowa³em i wklei³em te¿ magnesy kabinki. Niby ma³a rzecz, a zabra³a mi 3 godziny ;)
Edytowane przez SlavikS dnia 18.12.2014 14:56
Dodane przez robloz dnia 08.12.2014 12:22
#32
Mocowanie kabinki tylko na magnesy, nie odleci od drgañ?
Pytam bo nie bardzo wiem jak zabezpieczyæ swoj±.
Dodane przez SlavikS dnia 08.12.2014 13:29
#33
Tak zak³adam. Magnesy trzymaj± do¶æ mocno, a kabinê muszê wyjmowaæ pionowo - inaczej nie wyjdzie. W Mothu os³ona silnika trzyma siê na magnesach w miejscu gdzie jest silny strumieñ za¶mig³owy i nie puszcza.
Dodane przez AQUARIUS dnia 10.12.2014 12:55
#34
W ostatnim "Przegl±dzie lotniczym" jest jaki¶ artyku³ o klemach i s± fajne fotki dwóch klemów w malowaniu szwedzkim.
Dodane przez SlavikS dnia 18.12.2014 14:48
#35
U mnie z deski zesz³a druga po³ówka skrzyd³a. Powoli dok³adam do konstrukcji skrzyde³ kolejne elementy typu listwa natarcia, sp³ywu ... Fotki jak bêdzie co pokazaæ. W miêdzyczasie na podk³adzie ze zdjêæ obrysowa³em sobie w CAD emblemat na maskê i litery kad³uba. W ten sposób bêdê mia³ dok³adne kszta³ty, wymiary i rozmieszczenie oznakowania - ¿eby nie by³o dyskusji, ¿e za ma³e, za du¿e i nie w tym miejscu ;)
Dodane przez SlavikS dnia 11.01.2015 16:24
#36
Podgoni³em ze skrzyd³ami. Górna powierzchnia praktycznie gotowa.
Spód przygotowany do oklejenia. Przed oklejeniem muszê spasowaæ bagnety i przymierzyæ do centrop³ata ¿eby pó¼niej nie by³o niespodzianek :) Wychodzi na to, ¿e muszê siê braæ za centrop³at.
Dodane przez Andy dnia 11.01.2015 20:58
#37
- no nie masz innego wyj¶cia - ;)
Piêkna modelarska robota - ::
Dodane przez lopez 16 dnia 12.01.2015 08:48
#38
Jak zwykle pe³en profesjonalizm. A¿ mi³o siê ogl±da ;)
Dodane przez SlavikS dnia 26.02.2015 08:48
#39
Drobny update z prac warsztatowych.
Po przemy¶leniu sprawy postanowi³em przed rozpoczêciem budowy centrop³ata dokoñczyæ obie po³ówki skrzyde³. Centrop³at bêdzie pasowany do gotowych p³atów. Prowadnice bagnetów zosta³y wklejone na ¿ywicê, a spód p³atów zosta³ przykryty bals± 1,5 mm. Wklei³em te¿ paski sklejki do zakotwiczenia p³atów w centrop³acie - bêd± przykrêcane na ¶ruby. Po wyprofilowaniu krawêdzi natarcia wklei³em skrajne sklejkowe ¿ebra i ko³ki pozycjonuj±ce z prêta wêglowego 4 mm. ¯ebra wymaga³y drobnych korekt w stosunku do pierwotnie wyciêtych z planów, a w zwi±zku z tym i skrajne ¿ebra centrop³ata wymaga³y korekty. Dorobi³em te¿ koñcówki p³ata. Na tê chwile wszystko zosta³o spasowane, wyrównane i poszpachlowane - p³aty gotowe do oklejenia.
Zanim zabiorê siê do oklejania p³atów trzeba spasowaæ lotki. Pierwsza konstrukcja trafi³a na deskê. Strasznie pracoch³onne jest klejenie trójk±tnych wzmocnieñ widocznych na planach - jestem w trakcie ;)
W miêdzyczasie postanowi³em sprawdziæ jak pracuje siê z Koverallem. Przykry³em ster kierunku i wysoko¶ci. Wychodzi bardzo dobrze. Materia³ mi siê podoba - wygl±da na to, ¿e na d³u¿ej zago¶ci w moim warsztacie. Klejê na nitrocellon, wiêc jedyny minus pracy z Koverallem to "zapaszek". Za to powierzchnia bardzo mocna i odporna na przypadkowe uszkodzenia. £adnie siê naci±ga.
To tyle na wczoraj.
Dodane przez Andy dnia 26.02.2015 15:49
#40
No nareszcie - ju¿ niepokoi³em siê o postêpy w projekcie. Ale rozumiem - przemy¶lenia. Te¿ czasami tak mam - ;)
Faktycznie dobrze wygl±da krycie tym Koverallem. ::
Dodane przez SlavikS dnia 03.03.2015 07:37
#41
Kilka godzin pó¼niej ;) - Lotka na prawym skrzydle na miejscu. Lotka lewego skrzyd³a schnie na desce.
Dodane przez Andy dnia 03.03.2015 15:15
#42
No faktycznie - trochê tych k±towych wzmocnieñ to jest w tych lotkach - i to jeszcze kilka rozmiarów - gratulujê wytrwa³o¶ci ::
Dodane przez SlavikS dnia 12.03.2015 22:59
#43
Wy¶cig z czasem trwa :)
Przerobi³em kupione kiedy¶ plastikowe mocowanie do serw - obci±³em wystaj±cy element przewidziany do wyprowadzenia popychacza i podklei³em ca³o¶æ sklejk± 0,4mm. Orygina³ nie wygl±da³ makietowo. Z drutu 2,5 mm wygi±³em popychacze i nagwintowa³em na obu koñcach ¿eby nakrêciæ metalowe snapy. Po spasowaniu d³ugo¶ci skrêci³em ca³o¶æ na ¿ywicê.
Tak to wygl±da po w³o¿eniu na swoje miejsce. Mniej wiêcej tak to wygl±da te¿ w oryginale.
Widaæ te¿, ¿e skrzyd³o zosta³o oklejone w ca³o¶ci Koveralem na nitrocellon. Oklejanie zajê³o mi bite 5 godzin ale wysz³o extra. Na ¿ywicê wklei³em zawiasy i d¼wigniê lotek i zrobi³em przed³u¿acze do serw.
Przed³u¿acz zakoñczy³em wklejon± w skrzyd³o z³±czk±. Z drugiej strony dam z³±czkê mêsk± i przy sk³adaniu skrzyd³a bêdê mia³ automatem po³±czone kable do lotek.
Z ciekawo¶ci zwa¿y³em gotow± praw± po³ówkê p³ata - na tê chwilê 378g. Dojdzie jeszcze malowanie.
Elementy lewego skrzyd³a te¿ ju¿ ze sob± spasowane - czekaj± na oklejenie.
W miêdzyczasie z blaszki aluminiowej (puszka po piwie) zrobi³em zakoñczenie steru kierunku i "przenitowa³em" je kropkami z kleju. Wydaje mi siê, ¿e wysz³o ca³kiem nie¼le.
To tyle na dzi¶. Mam nadziejê, ¿e do koñca tygodnia uda mi siê skoñczyæ obie po³ówki p³ata i zabiorê siê do osadzania ich w centrop³acie.
Dodane przez robloz dnia 13.03.2015 06:56
#44
Wydaje mi siê, ¿e wysz³o ca³kiem nie¼le.
Nie¿le ??? - Super!!! ::
Dodane przez grkaminski dnia 13.03.2015 13:55
#45
W miêdzyczasie z blaszki aluminiowej (puszka po piwie) zrobi³em zakoñczenie steru kierunku i "przenitowa³em" je kropkami z kleju. Wydaje mi siê, ¿e wysz³o ca³kiem nie¼le.
Wygl±da elegancko. Jakie piwo?
Dodane przez SlavikS dnia 13.03.2015 14:22
#46
Warka - bo ma g³adk± niewyt³aczan± puszkê ;)
Dodane przez SlavikS dnia 24.03.2015 00:16
#47
Ma³y update relacji.
Dokoñczy³em drug± po³ówkê skrzyd³a. W zwi±zku z powy¿szym mog³em zabraæ siê za sk³adanie centrop³atu.
Co ja siê tego nie naprzymierza³em, ale jak mawia³ mój instruktor - "lepiej 10 razy sprawd¼, zanim raz utniesz" ;)
Grunt, ¿e skrzyde³ka w koñcu zawis³y na centrop³acie z odpowiednimi k±tami wzniosu.
Po spasowaniu skrzyde³ek centrop³at zosta³ rozkrêcony i finalnie sklejony na ¿ywicê w kad³ubie. Potem przyklei³em go do kratownicy ustawiaj±c k±t zaklinowania p³ata zgodnie z planem. Jak podesch³o zacz±³em dodawaæ kolejne elementy. Wszystko widaæ na fotkach to siê nie bêdê rozpisywa³.
Oklei³em tez litespanem oba stateczniki i uzbroi³em finalnie statecznik poziomy (dwa serwa Hitec HS-81).
Prace nad centrop³atem trwaj±.
Dodane przez SlavikS dnia 29.03.2015 19:08
#48
Do³o¿y³em kolejne elementy do centrop³ata - przed³u¿ki serw, sklejkowe podstawy pod golenie podwozia i mocowanie skrzyde³ w centrop³acie na plastikowe ¶ruby M6.
Teraz centrop³at jest kryty bals± 2 mm.
Dodane przez SlavikS dnia 08.04.2015 15:21
#49
Przykry³em centrop³at bals± i oklei³em Koverallem. Zainstalowa³em te¿ napêd pull-pull do steru kierunku i kó³ka ogonowego.
Teraz na warsztacie oprofilowanie kad³uba - musi nabraæ trochê kr±g³o¶ci ;)
Dodane przez Andy dnia 14.04.2015 12:45
#51
Noooo, Panie Kierowniku Projektu - trzeba przyznaæ, ¿e piêknie prezentuje siê centrop³acik w kad³ubie - ::
znowu siê naw±cham
- bêdzie robota w rêkach siê Tobie pali³a - ;)
Dodane przez SlavikS dnia 20.04.2015 08:48
#52
Ma³y update prac.
Pokry³em kad³ub Koverallem i postawi³em ptaszka na kó³kach. Trochê siê nakombinowa³em z zastrza³ami ¿eby dzia³a³a amortyzacja podwozia. G³ówne golenie zamontowane s± na sztywno. Jak siê uginaj± zastrza³ musi siê skracaæ - Pitagorasa nie oszukasz :)
Uzupe³ni³em statecznik poziomy o trymery
Wyci±³em te¿ z PCV i wstêpnie spasowa³em oszklenie kabiny.
Teraz walczê z laminatowym oprofilowaniem statecznika poziomego i mask±.
Dodane przez balcerseb88 dnia 20.04.2015 17:46
#53
Piêkna czysta praca ale ja z innym pytaniem a trymery to dzia³aj± czy to imitacja ??
Dodane przez SlavikS dnia 21.04.2015 07:05
#54
Imitacja :) Widaæ je na rzucie i zdjêciach modelu, wiêc bêdzie mia³o znaczenie przy ocenie statycznej.
Dodane przez SlavikS dnia 05.05.2015 18:10
#55
Kilka ostatnich dni intensywnie pracowa³em w warsztacie :)
Wstêpnie zak³ada³em, ¿e zrobiê kopyto i wylaminujê maskê. Po przemy¶leniu sprawy postanowi³em zrobiæ maskê makietowo. W oryginale maska sk³ada siê z 3 czê¶ci, co znacznie u³atwia serwisowanie silnika. Stwierdzi³em, ¿e przy okazji wygl±du bêdzie i wygoda u¿ytkowania modelu i konserwacji silnika po ka¿dym locie bez odkrêcania ¶mig³a i zdejmowania maski.
Na podstawie przekrojów z rzutu 3d wyci±³em przedni± wrêgê i zrobi³em konstrukcjê pod maskê metod± tradycyjn±.
Potem wpasowa³em w to ³o¿e silnika i silnik - postanowi³em nie wymontowywaæ silnika z Motha i kupi³em czterotakt ASP-120. By³o trochê zabawy bo silnik wchodzi na styk, wiêc trzeba by³o precyzyjnie to wszystko ustawiæ. £o¿e zamontowane jest na gumowych amortyzatorach drgañ. Do tej konstrukcji dorobi³em nosek z balsy i ca³o¶æ zalaminowa³em 3 warstwami tkaniny.
Przyszed³ czas na pierwsz± przymiarkê w ca³o¶ci ;) Przy okazji wsadzi³em ptaszka na wagê wypakowanego wszystkim (poza pakietem zasilania elektroniki) co tam jeszcze do niego ma wej¶æ.
Wynik mnie pozytywnie zaskoczy³ - 3860g. Nie mam zamiaru na³o¿yæ kilograma farby wiêc chyba bêdzie dobrze :D
Wszystkie czê¶ci zosta³y zagruntowane dwusk³adnikowym podk³adem wype³niaj±cym i wyszlifowane (dwa bite dni zesz³y mi na szlifowaniu), potem bia³y podk³ad, szlif i szary podk³ad na wierzch. Wysz³a fajna g³adka powierzchnia przygotowana pod kolor.
Edytowane przez SlavikS dnia 05.05.2015 22:26
Dodane przez robloz dnia 05.05.2015 18:19
#56
Zazdroszczê wagi. ::
Dodane przez SlavikS dnia 05.05.2015 18:29
#57
E tam, nie ma czego zazdro¶ciæ - taka prosta kuchenna ;) A tak na powa¿nie to naprawdê sam jestem zaskoczony takim wynikiem - sam silnik z t³umikiem wa¿y prawie kilogram.
No to jeszcze kilka fotek aktualnego stanu:
Dorobi³em na gotowo oprofilowanie statecznika poziomego - laminat.
Na fotce nie przylega idealnie, ale jak siê przykrêci pasuje jak ula³.
No i przed malowaniem dorzuci³em kilka makietowych drobiazgów - drzwi do kabiny i luki baga¿owe i tak± ciekaw± konstrukcjê rurow± za kó³kiem ogonowym - to chyba do p³ozy na ¶nieg albo p³ywaka.
Teraz walczê z os³on± silnika.
Dodane przez Andy dnia 07.05.2015 07:54
#58
Zd±¿ysz z zakoñczeniem projektu? :|
Dodane przez SlavikS dnia 07.05.2015 09:05
#59
Na zawody w P³ocku nie zd±¿ê - nie ma szans. W przysz³ym tygodniu wyje¿d¿am w delegacjê, wiêc nic nie zrobiê. Mam nadziejê, ¿e to nie ostatnie zawody w tym roku. Do koñca ju¿ nie daleko ale jak wiadomo z drobiazgami schodzi najd³u¿ej. Dokoñczê w spokoju, dotrê silniczek, oblatam, poæwiczê program i jak wszystko bêdzie ok to pojadê z nim na kolejne zawody. 16 maja latam Mothem :) Muszê go jeszcze przed zawodami przewietrzyæ.
Dodane przez Andy dnia 07.05.2015 11:17
#60
Dokoñczê w spokoju, dotrê silniczek, oblatam, poæwiczê program
- i to rozumiem - bardzo racjonalne podej¶cie - ::
Dodane przez SlavikS dnia 21.06.2015 22:25
#61
Prace malarskie znacz±co siê posunê³y - model praktycznie jest wymalowany i zabezpieczony chemoutwardzalnym lakierem bezbarwnym przed wp³ywem paliwa. Zosta³y drobne poprawki po wklejeniu oszklenia kabiny, ale to drobiazg na kilka minut roboty - fotki wkrótce jak z³o¿ê ptaszka do kupy. Trochê siê namordowa³em z tym malowaniem, ale efekt jest wiêcej ni¿ zadowalaj±cy. W miêdzyczasie popracowa³em nad kolejnymi makietowymi drobiazgami :)
Na goleniach podwozia wyra¼nie widoczne s± gumowe mieszki amortyzatorów. Nie mog³em znale¼æ gotowych mieszków w psuj±cym mi rozmiarze, wiêc wykombinowa³em, ¿e je sobie dorobiê. Klocek balsy na wiertarkê, pilniki i koszulka termokurczliwa Fi 20mm i mam gotowe dwie atrapy do zamontowania na goleniach podwozia (balsa oczywi¶cie z mieszka zostanie przed monta¿em wyd³ubana).
Dawno temu przy okazji jakich¶ zakupów naby³em zestaw przyrz±dów pok³adowych w skali 1:5 Graupnera. Z przyrz±dami z okresu WWII to one za du¿o wspólnego nie maj±, ale te¿ i lataj±ce wspó³cze¶nie egzemplarze Klemma, jak patrzê po zdjêciach kokpitów, w deskach rozdzielczych maj± wspó³czesne przyrz±dy. Jako, ¿e to nie makieta pozwoli³em sobie na do¶æ swobodne wykorzystanie komponentów z tego zestawu do wykonania tablic przyrz±dów do obu kokpitów :)
Deskê pod przyrz±dy zrobi³em z cienkiej ok³adki na p³ytê CD. Ten plastik ma fajn± fakturê i bardzo dobrze komponuje siê z tymi przyrz±dami.
Dodane przez SlavikS dnia 08.07.2015 22:26
#62
Praktycznie skoñczy³em prace warsztatowe. Model jest gotowy i wywa¿ony - nie musia³em nigdzie nic dok³adaæ. Pakiet zasilaj±cy wypada praktycznie w ¶rodku ciê¿ko¶ci. Zrobi³em kilka fotek - niestety przy sztucznym ¶wietle, wiêc nie wysz³y najlepiej, ale jaki¶ pogl±d na model jest.
Widoczki monta¿u zbiornika i wyposa¿enia:
Da³em odbiornik Orange z modulacj± DSMX i dwoma satelitkami - mam nadziejê, ¿e nie bêdzie k³opotów z nêkaj±cymi nas ostatnio zak³óceniami.
No i w koñcu z³o¿ony do kupy :D
Do kokpitu wsadzi³em dwuosobow± za³ogê - jeden jako¶ tak biednie wygl±da³ ;)
Pod panelem przyrz±dów zamontowa³em UBEC'a z pomiarem napiêcia pakietu i wy³±cznikiem. Nawet nie¼le siê spasowa³o.
No i jednostka napêdowa - ASP FS 120 (19,6 cm3) + ¶mig³o 15x6. Pod mask± jest do¶æ miejsca i po zastosowaniu kolanka 90 stopni t³umik w ca³o¶ci mie¶ci siê pod mask±. Maska dzielona zapinana na rz±d magnesów neodymowych odzyskanych ze spalonego silnika od esiaka.
No i najwiêksza niewiadoma - ile to wszystko wa¿y :)
Uff.... Nie trzeba odchudzaæ :D
Obci±¿enie powierzchni oko³o 78 g/dm2. Chyba ma szanse lataæ.
Dodane przez robloz dnia 09.07.2015 08:36
#63
Piêkny ::. Powierzchnia modelu i malowanie wygl±da kapitalnie.
Masz jeszcze zapas wagi, to nie to co w moim. Koniecznie daj znaæ kiedy oblot.
Co pokaza³e¶ pilotom, ¿e patrz± w jedn± stronê? ;)
Edytowane przez robloz dnia 09.07.2015 08:38
Dodane przez jarekrum dnia 09.07.2015 13:42
#64
Super maszyna, a¿ mi³o popatrzeæ.
Jak chcesz, mogê Ci go oblataæ, ju¿ czasem udaje mi siê wyl±dowaæ, ch³opaki mog± potwierdziæ:D.
Dodane przez SlavikS dnia 09.07.2015 15:14
#65
Na ¿ywo wygl±da lepiej ni¿ na fotkach :) Malowanie wysz³o naprawdê nie¼le.
Co oni zobaczyli to nie wiem - chyba co¶ ciekawego w TV lecia³o co ze sto³u by³o widaæ bo jak robi³em fotkê z drugiej strony to siê nie odwrócili ;)
Z³o¿y³em wszystko ¿eby wywa¿yæ. Teraz zwalam os³onê silnika i spróbujê wstêpnie wyregulowaæ silnik i docierkê zrobiæ. Poha³asujê trochê s±siadom - ma³a zemsta za te spalinowe kosiary za p³otem :P
jarekrum napisa³/a:
ju¿ czasem udaje mi siê wyl±dowaæ
Mi czasem te¿ siê uda, wiêc raczej nie odmówiê sobie tego zastrzyku adrenalinki przy oblocie :)
Dodane przez Andy dnia 10.07.2015 07:44
#66
Model prezentuje siê doskonale - jak to zawsze u Slaviksa - dobra modelarska robota. Zapas masy jest - ::. No i ten przemy¶lany wy¶wietlacz z wy³±cznikiem - lubiê takie gad¿ety - ::
Trzymam kciuki za oblot.
Edytowane przez Andy dnia 10.07.2015 07:44
Dodane przez krzysiek11 dnia 12.07.2015 20:44
#67
Piêkny model:: a¿ mi³o popatrzeæ ,zdradzisz tajemnice:) jak wykañcza³e¶ powierzchnie pod malowanie po koverze ze s± takie g³adkie ,w³a¶nie mam zamiar spróbowaæ oklejania na P 40 tylko my¶la³em o zwyk³ym lakierze nitro bo ca³o¶æ pokryta jest bals± wiêc nie muszê tego w jaki¶ sposób naprê¿aæ jak z nitrocellon ile warstw lakieru k³ad³e¶
Dodane przez SlavikS dnia 12.07.2015 22:02
#68
Tu tajemnic nie ma :)
Koverall k³ad³em na nitrocellon, a potem jeszcze 2 x malowa³em (rozcieñczony 2:1). Na to da³em podk³ad akrylowy wype³niaj±cy 2K - dwusk³adnikowy szybkoschn±cy. £adnie kryje strukturê tkaniny i dobrze siê szlifuje. Przeszlifowa³em ca³o¶æ g±bk± szlifiersk± - najpierw 500 potem 800. Podk³ad, g±bki jak i resztê malowide³ kupi³em w sklepie dla lakierników na Wyszogrodzkiej przy torach. Tam te¿ mi³a Pani dorobi³a mi farby w odpowiednich kolorach RAL, które wcze¶niej sobie ustali³em na podstawie zdjêæ. Na to poszed³ 2x podk³ad w spray'u z puszki - najpierw bia³y potem szary - kupi³em w Auchan po ok. 10 z³/puszkê. Po ka¿dej warstwie szlif g±bkami j.w. Na to ju¿ poszed³ lakier akrylowy na bazie wody tak ¿eby równomiernie przykryæ kolor podk³adu, a potem dwusk³adnikowy lakier bezbarwny do zabezpieczenia przed paliwem. Na tak przygotowane powierzchnie klei³em naklejki. Po naklejeniu naklejek prysn±³em jeszcze raz lakierem bezbarwnym. Naklejek nie mog³em kleiæ przed pry¶niêciem jednej warstwy lakieru bezbarwnego bo do klejenia u¿ywa siê wody, wiêc lakier by mi siê zmy³ :)
Ot i ca³a tajemnica.
Mo¿na by by³o pewnie kilku warstw unikn±æ stosuj±c od razu na podk³ad wype³niaj±cy odpowiedni kolor z puszki i finalnie jedn± warstwê lakieru bezbarwnego na wierzch - teraz chyba bym tak zrobi³. Niestety zdecydowa³em siê na lakier wodny w odpowiednich kolorach ze wzglêdu na znaczn± ró¿nicê w cenie w stosunku do lakieru stricte samochodowego i ju¿ musia³em k³a¶æ to co mia³em. Lakiery nie s± tanie :(
Dodane przez krzysiek11 dnia 13.07.2015 18:23
#69
Super opis;) dziêki za podpowiedz ,trzeba siê bêdzie wybraæ na zakupy:(
Dodane przez SlavikS dnia 12.11.2015 16:50
#71
To Klemm KL-25 - wygl±da na niezgorzej wykonan± makietê. Stan do odbudowy, ale cena bardzo dobra - pewnie serw za to nie kupi nie mówi±c o reszcie materia³u do budowy. My¶lê, ¿e mo¿na z tego niez³± makietê na zawody odpicowaæ, a lataæ na pewno bêdzie super.
Dodane przez robloz dnia 19.08.2018 21:47
#72
My¶la³em, ¿e dzisiaj zobaczê (na kamerce) Klema w powietrzu.
Co¶ nie zagra³o?
Dodane przez SlavikS dnia 20.08.2018 07:08
#73
Te¿ mia³em taki zamiar. Mia³em tylko podregulowaæ silnik i d... blada. Najpierw spad³a rurka od ssaka w zbiorniku, wiêc skoñczy³o siê demonta¿em zbiornika i napraw± na miejscu, a potem krêcenie dwoma ¶rubkami. Niby chodzi, ale w pewnym momencie nie wiadomo dlaczego na wolnych ga¶nie i to z uk³adem pod¿arzania na pok³adzie. Nie zdecydowa³em siê na takim niepewnym napêdzie na oblot, a pogoda by³a idealna. Wróci³em wkurzony ju¿ po ciemaku :) Muszê z tym powalczyæ w domu i zrobiæ drugie podej¶cie.
Dodane przez robloz dnia 20.08.2018 07:17
#74
Ok. To powodzenia i nadal czekany . ::
Dodane przez SlavikS dnia 26.08.2018 20:33
#75
Tadam, Klemm dzi¶ polecia³ :)
Wymieni³em ¶wiecê i wla³em ¶wie¿e paliwo. Obni¿y³em zbiornik - wydaje siê, ¿e jest lepiej. Uda³o mi siê na tyle obni¿yæ obroty, ¿e na trawie nie jedzie - pod¿arka dzia³a :)
Potrzebna jeszcze regulacja wyk³onu silnika - ci±gnie za mocno w dó³ - ale ju¿ nie da³em rady zrobiæ kolejnych prób. Muszê poprawiæ mocowanie podwozia bo przy l±dowaniu siê przekrêci³o i finalnie model zahaczy³ mask± o murawê. Poza tym leci ³adnie i nie¼le trzyma siê powietrza - chyba co¶ z niego bêdzie :)
Dodane przez robloz dnia 26.08.2018 21:05
#76
:D ::
Dodane przez Andy dnia 27.08.2018 08:27
#77
::
Dodane przez krzysiek11 dnia 27.08.2018 14:00
#78
:::: bêd± dwa nowe modele :D
Dodane przez Grifon dnia 15.09.2018 19:12
#79
A ja siê tak zastanawia³em dlaczego tym modelem nie latasz , widzia³em ¿e liczy³e¶ robocz-godziny, mo¿esz powiedzieæ ile ich wysz³o?
A model super, szkoda ¿e nie mój.