Tytu³: RC P³ock :: Kyosho Nexus 30 - pocz±tek zabawy

Dodane przez marcin dnia 15.10.2015 22:34
#1

Cze¶æ ! Posiadam, nie m³ody choæ wygl±daj±cy nie¼le, model helikoptera Kyosho Nexus 30 i poniewa¿ jest to mój pierwszy tak du¿y model (poprzednio sporo lata³em Lama v4 i kilkoma mniejszymi) to mam kilka pytañ technicznych.

1. Jaki rodzaj tarczy steruj±cej ma taki helik ? Szuka³em troche w manualu, ale nic konkretnego tam nie znalaz³em.
2. W jaki sposób ustawiæ krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma byæ razem zmixowane i uzale¿nione od siebie?
Nie wiem w³a¶nie jak odbywa siê start i potem sterowanie przepustnic±. Czy wirnik rozpêdza siê np. za pomoc± 3 poziomowego prze³±cznika 0 - 50 - 100% ?
I czy w³a¶nie, wraz z ruchem dr±¿ka dla skoku wirnika oraz pochy³u helika, w pewnym stopniu wzrastaj± obroty silnika, a raczej utrzymuj± siê na tym samym poziomie pomimo wiêkszego obci±¿enia?
3. Jak musi byæ ustawiony flybar wzglêdem ³opat wirnika ?


Bêdê bardzo wdziêczny za pomoc :)

images67.fotosik.pl/1263/06e47f8bd6fc3b2c.jpg

Edytowane przez marcin dnia 15.10.2015 22:38

Dodane przez Andy dnia 19.10.2015 07:07
#2

Jaki rodzaj tarczy steruj±cej ma taki helik ?

- Je¿eli s± trzy serwa steruj±ce tarcz± to jest to tarcza tzw. "120", natomiast je¿eli 3 serwa steruj± tarcz±, to jest to tarcza tzw. "90"
2. W jaki sposób ustawiæ krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma byæ razem zmixowane i uzale¿nione od siebie?

- w helikach (a nie zabawkach) tak w³a¶nie jest, ¿e wraz ze wzrostem obrotów silnika wzrasta skok ³opat. Je¿eli ustawisz aparaturê w tryb do sterowania helikiem i wybierzesz w³a¶ciwy rodzaj tarczy w menu aparatury, to wszystko ju¿ od razu powinno byæ w³a¶ciwie zmiksowane. Zaznaczam zmiksowane, ale nie wyregulowane.

Na pocz±tek musisz wyzerowaæ ca³± aparaturê. Chodzi o to, ¿eby obie krzywe jak i gazu i skoku by³y liniowe 0 50 100 i ¶rodkowe punkty liniowe.
Wszystkie trymery, subtrimy na 0, wychylenia po 100%

Ustawiasz dr±¿ek gazu na ¶rodek i zak³adasz orczyki na serwa w maksymalnie mo¿liwej pozycji poziomej (do tego celu u¿ywa siê tzw. levelingu), je¶li nie jest idealnie poziomo korygujesz dane serwo subtrimem, a¿ do uzyskania poziomu. Robisz to samo z 3. (lub 4.) serwami tarczy.
Je¶li tarcza nie jest w poziomie regulujesz to d³ugo¶ci± popychaczy prowadz±cych od serw do tarczy.

Nastêpnie trzeba osi±gn±æ w³a¶ciwe k±ty ³opat:

- na dole dr±¿ka -4
- na ¶rodku dr±¿ka +5 (w takim po³o¿eniu gazu i takim k±cie ³opat model powinien by³ w tzw. "zawisie"
- na górze dr±¿ka +10

W neutrum gazu - czyli na ¶rodku krzywej mo¿na ustawiæ mechanicznie w modelu tak, ¿eby w tym miejscu by³o 0 stopni, a potem te +5 mo¿na "podnie¶æ" z aparatury.

Dodane przez marcin dnia 19.10.2015 15:03
#3

- Je¿eli s± trzy serwa steruj±ce tarcz± to jest to tarcza tzw. "120", natomiast je¿eli 3 serwa steruj± tarcz±, to jest to tarcza tzw. "90"


Rozumiem, ¿e w drugiej czê¶ci zdania chodzi o 2 serwa ? :) Bo, tak w³a¶nie jest u mnie. S± dwa serwa steruj±ce tarcz±, a uchwyty s± rozmieszczone co 90 stopni, gdzie poprzez uk³ad d¼wigni - dwa uchwyty steruj± pochy³em przód - ty³, a jeden - lewo, prawo.
My¶lê, ¿e niebawem wstawiê dok³adniejsze fotki, mo¿e urodzi siê jeszcze co¶ co powinienem wiedzieæ.

Tak te¿ przeczuwa³em po d³u¿szych rozmy¶laniach, ¿e w³a¶nie tryb heli w aparaturze z automatu ma zmixowany skok oraz gaz.

Dziêki Andy za bardzo fajn± instrukcjê do moich "pierwszych kroków".

A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieæ zawarto¶æ 30 % nitrometanu ? czy mo¿e byæ to mniej ?

Edytowane przez marcin dnia 19.10.2015 20:20

Dodane przez Andy dnia 20.10.2015 12:22
#4

Rozumiem, ¿e w drugiej czê¶ci zdania chodzi o 2 serwa

- no niestety nie - "tarcza 90" to 3 serwa tylko inaczej rozmieszczone. dwa serwa to tzw. "tarcza 180".
Tak to wygl±da:

images70.fotosik.pl/1271/bba23e9afc4312a7.jpg

A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieæ zawarto¶æ 30 % nitrometanu ? czy mo¿e byæ to mniej ?

- niestety w tej kwestii nie pomogê - latam tylko elektrykami - :|

Dodane przez marcin dnia 20.10.2015 17:44
#5

Aha, rozumiem. To wychodzi³oby na to, ¿e w moim przypadku tarcza jest tzw. "180" tak? Poniewa¿ steruj± ni± dwa serwa, czyli na aparaturze by³aby to opcja 2 serwo/180 CCPM ?

images70.fotosik.pl/1272/c20262dd68707919.jpg

images69.fotosik.pl/1274/e4ab089f0acd9a0e.jpg

images67.fotosik.pl/1275/0ae550a8cc705a02.jpg
:)

Edytowane przez marcin dnia 20.10.2015 17:45

Dodane przez Andy dnia 20.10.2015 20:06
#6

Tak z fotek wynika. Ale dla pewno¶ci dobrze by³oby zobaczyæ jeszcze fotkê z prawej strony modelu.

Edytowane przez Andy dnia 20.10.2015 20:08

Dodane przez marcin dnia 20.10.2015 21:17
#7

images68.fotosik.pl/1275/45ffba22e6fd0716.jpg
images68.fotosik.pl/1275/19cbc523258f3367gen.jpg

Mam nadziejê ¿e da radê co¶ tu zobaczyæ :)

Dodane przez Andy dnia 21.10.2015 07:00
#8

No nie chce byæ inaczej - dwa serwa na tarczê, czyli mamy uk³ad "180".
Na wszelki wypadek zagl±dn±³em jeszcze do manuala tego helika:
-> https://www.kyosh...30ss_m.pdf
Warto zajrzeæ do niego, bo pokazane jest co i jak powinno byæ ustawione, aby helik prawid³owo by³ z³o¿ony.

No i jeszcze jedno - je¿eli jest to ¶miglak "odziedziczony po kim¶", mia³ d³u¿sz± przerwê w lotach oraz jak nie znasz jego "historii", to zaleca³bym roz³o¿enie go na czynniki pierwsze i ponowne z³o¿enie po oczyszczeniu i przemyciu, jak równie¿ skrêcenie na klej do ¶rub. Tym bardzie, ¿e jest to spalina. B)

Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 07:13

Dodane przez marcin dnia 21.10.2015 07:39
#9

:) No nexus mia³ przerwê w lotach, trochê pole¿a³ w gara¿u, jednak silnik po kilku próbach odpali³ i pracuje ca³kiem nie¼le i prawid³owo. Ale faktycznie s³uszna uwaga, a¿eby roz³o¿yæ go na czê¶ci pierwsze. Dziêki temu na pewno du¿o siê te¿ przy tym nauczê i poznam :) No i do tego ten manual wygl±da naprawdê fajnie.


S³ysza³em te¿, ¿e tarcza steruj±ca helika w zawisie, jest pochylona o ok. 1 stopieñ w którym¶ kierunku, czy to prawda ?

Edytowane przez marcin dnia 21.10.2015 07:55

Dodane przez SlavikS dnia 21.10.2015 10:18
#10

Mówicie o rozk³adaniu silnika? Ja bym by³ w tym temacie ostro¿ny. Jak chodzi dobrze to lepiej go nie ruszaæ. Po lotach kilka kropel olejku "after run" i to wszystko.

Dodane przez marcin dnia 21.10.2015 12:54
#11

Nie nie, chodzi³o nam o ramê i resztê podzespo³ów. Mo¿e faktycznie, troche niezrozumiale napisa³em, tak jakbym odnosi³ siê do samego silnika :)

A swoj± drog± o co chodzi z olejem "after run" ?

Dodane przez SlavikS dnia 21.10.2015 13:08
#12

Poczytaj w sieci - np tu:
http://www.modele...Oil-2.html

Paliwo z nitro jest ¿r±ce i jak zostanie w silniku to silnik szybciej koroduje. Kilka kropel olejku po prostu w jakim¶ stopniu neutralizuje ten niekorzystny wp³yw paliwa.

Dodane przez Andy dnia 21.10.2015 21:34
#13

Mówicie o rozk³adaniu silnika?

- oczywi¶cie, ¿e NIE. Na my¶li mamy jedynie konstrukcjê ¶miglaka.
Odno¶nie pochylenia tarczy. Nigdy nie zastanawia³em siê nad tym, aby tarcza by³a w zawisie pochylona w któr±¶ stronê. My¶lê, ¿e jest to indywidualny stan dla ka¿dego modelu i zale¿y od wywa¿enia modelu do lotu.
Zasad± powinno byæ to, aby doprowadziæ model do jak najbardziej stabilnego zawisu, co uzyskuje siê poprzez w³a¶ciwe jego wywa¿enie i normalne trymowanie - i wtedy mo¿e okazaæ siê, ¿e tarcza jest w któr±¶ stronê delikatnie pochylona.

Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 21:35