Tytu³: RC P³ock :: AVIATIG BERG DII
Dodane przez AQUARIUS dnia 13.12.2015 21:18
#1
Przysz³y sezon niebo nale¿y do Austrowêgier! Aviatik Berg - samolot nienajszczê¶liwszej urody, ale widaæ, ¿e ma potencja³. To nastêpca mojego Nieuporta, który odszed³ ju¿ na emeryturê, ale jako poligon do¶wiadczalny dostarczy³ bezcennych informacji odno¶nie technologii budowy. Aviatik bêdzie wykonany podobn± metod±, w³a¶ciwie tylko kad³ub, bo skrzyd³a ... no w³a¶nie skrzyd³a, to bêdzie kolejny poligon do¶wiadczalny - jako¶ nie lubiê korzystaæ z utartych ¶cie¿ek. Zamierzam sprawdziæ kilka koncepcji - trochê tak na fali ostatnich perturbacji z regulaminem. Jak wiadomo, mo¿e siê okazaæ, ¿e p³aty z laminowanego styroduru (styropianu) mog± siê okazaæ nieregulaminowe, wiêc trzeba by i¶æ w szkielety. Aviatik bêdzie w wersji DII, czyli z króciutkim dolnym p³atem, no i oczywi¶cie to bêdzie wersja elektryczna. Od razu przed³u¿y³em przód (w porównaniu z nieuportem i tak dosyæ d³ugi), ¿eby nie by³o potem dok³adania o³owiu celem wywa¿enia. Na pocz±tku jak zawsze plan, jeszcze taki do koñca nie sprecyzowany, ale zima w pe³ni - nie ma na co czekaæ:
Zazwyczaj zaczynam od kad³uba i koñczê na skrzyd³ach, tym razem na odwrót - najpierw bêd± skrzyd³a. Wersja nr 1. Chodzi³o z grubsza o to, ¿eby w miarê szybko i tanio zrobiæ szkielet, nie trac±c zbyt wiele czasu na np. szlifowanie ¿eberek z balsy. A ¿e jako¶ ¿al mi zrezygnowaæ z plotera, to wykombinowa³em sobie tak± oto konstrukcjê:
Czyli ¿ebra strodurowe oklejone nak³adkami z balsy, d¼wigary i natarcie z sosny, reszta z balsy. Nigdzie jeszcze takiej konstrukcji nie widzia³em, a ¿e od d³u¿szego czasu co¶ takiego za mn± chodzi³o, to w koñcu jest okazja, ¿eby wypróbowaæ. Parê minut przy kompie, pó³ godzinki przy ploterze i naciête ¿eberka na 3 komplety skrzyde³:
Plan na deskê i klejenie. Z klejów wypróbowa³em cjanoakryl, wikol i poliuretan - ten ostatni okaza³ siê najlepszy, jak siê go w miarê oszczêdnie stosuje nie wyp³ywa za du¿o i daje mocn± spoinê, no i bardzo wa¿ne - nie topi styroduru. Poza tym klej w tej wersji, której u¿ywam to bajka - twardnieje po kilkunastu minutach i mo¿na lecieæ dalej z monta¿em. Nadmiar mo¿na zawsze oszlifowaæ lub wyskubaæ:
I dolne skrzyd³o:
Tak wygl±daj± gotowe szkielety obydwu p³atów w tej wersji:
Górne wa¿y 140 g, dolne 86 - mimo, ¿e to patyczaki, to sprawiaj± wra¿enie do¶æ solidnych, ¿eby nie powiedzieæ topornych. Spodziewa³em siê szczerze mówi±c mniejszej masy - no ale te¿ nie po¿a³owa³em sosny - w koñcu to kombat.
Zanim powstan± nastêpne wersje p³atów na deskê posz³o usterzenie - tutaj bez wynalazków, balsa i trochê sosny:
Szkielet poziomego wa¿y 26 g, pionowego 8 g.
cdn.
Edytowane przez AQUARIUS dnia 14.12.2015 05:10
Dodane przez SlavikS dnia 14.12.2015 07:24
#2
::
Mo¿e warto przemy¶leæ jednak napêd spalinowy? Jeden pakiet na zawody to za ma³o, a w cenie 3 pakietów kupisz ASP FS30. A mo¿e trafi siê gdzie¶ ma³o u¿ywane Saito FA30 albo OS FS30?
Edytowane przez SlavikS dnia 14.12.2015 07:35
Dodane przez AQUARIUS dnia 14.12.2015 08:29
#3
No way! Ju¿ jeden palec mi siê nie zgina@:o A powa¿nie - mo¿e kiedy¶ - ale to bêdzie zupe³nie inny samolot...
Edytowane przez AQUARIUS dnia 14.12.2015 08:31
Dodane przez AQUARIUS dnia 04.01.2016 09:22
#4
Skrzyd³a i usterzenie oklejone. U¿y³em jednak koverall'a - efekty widaæ na zdjêciach. Fajny to materia³, ale jak na kombata chyba zbyt czasoch³onny i wcale nie taki lekki, chocia¿ efekt jest ca³kiem ciekawy - idealne rozwi±zanie na makiety. Oklejania opisywaæ nie bêdê bo tu rewolucji nie ma. Skrzyd³a w czasie oklejania:
Tak wygl±da³y po przyklejeniu koveralla do konstrukcji:
Tak po naprê¿eniu opalark± i ¿elazkiem:
A tak pocellonowane skrzyd³a i stateczniki. Zauwa¿y³em, ¿e lepsze efekty daje polakierowanie pierwszej warstwy specyfikiem pn. capon szpachla - szybciej siê zamykaj± pory w pokryciu. Zawiasy w sterach poliestrowe. Na zawiasy do lotek jeszcze nie mam pomys³u:
Prawda, ¿e uroczo to wygl±da - a¿ ¿al malowaæ ;)
Oklejone skrzyd³a w tej postaci wa¿±: górne 180, dolne 103, statecznik poziomy 38, a pionowy 12.
Edytowane przez AQUARIUS dnia 04.01.2016 09:27
Dodane przez AQUARIUS dnia 10.01.2016 19:25
#5
W miêdzyczasie wyci±³em g³ówny element kad³uba sk³adaj±cy siê dwóch po³ówek:
...które zosta³y sklejone razem na poliuretan:
Nastêpnie wyci±³em wzmocnienia sklejkowe, które "uzbroj±" styrodurowy rdzeñ:
Dodane przez AQUARIUS dnia 16.01.2016 17:31
#6
Uzbrajanie kad³uba - najpierw wklei³em prêty wêglowe w uprzednio wytopione rowki na krawêdziach - mia³o tego nie byæ, ale profilaktycznie jest:
Nastêpnie we wszystkie miejsca gdzie bêd± jakie¶ mocowania, ¶ruby itd. zosta³y powklejane wcze¶niej wyciête elementy ze sklejki:
Nastêpnie z plotera zesz³o oprofilowanie górne kad³uba, materia³ - styropian z lasu
(patrz budowa Ki-43):
I przymiarka do kad³uba:
Oraz przymiarka ca³o¶ci - ju¿ cos widaæ
:
Edytowane przez AQUARIUS dnia 16.01.2016 17:32
Dodane przez AQUARIUS dnia 14.04.2016 06:26
#7
Czas na ma³y upgrade. D³ugo kombinowa³em jakby tu pu¶ciæ przez kad³ub napêd sterów i wysz³o, ¿e bez wypalenia kana³ów w kad³ubie siê nie da, a ¿e wlot i wylot musi byæ w bardzo konkretnym miejscu to powsta³o do tej operacji takie "stanowisko":
Po wytopieniu i zamontowaniu pó³ki z serwami, do których bêdzie wygodny dostêp po odkrêceniu dolnego skrzyd³a:
Zanim przyklei³em garb musai³em wybraæ w nim trochê towaru - na elektronikê i ch³odzenie:
Po sklejeniu wszytkiego do kupy:
...lekkim poszpachlowaniu i szlifowaniu:
...przysz³a kolej na laminowanie (jak przy kijankach u¿y³em takiego krêcio³ka - mogê obracaæ kad³ub bez dotykania go):
I zalaminowany kad³ub, my¶la³em, ze ze wzglêdu na dosyæ skomplikowan± bry³ê i ostre kanty bêdzie ciê¿ko, ale w efekcie wysz³o to chyba nienajgorzej:
Teraz czas na maskê i mocowanie skrzyde³ - oczywi¶cie robiê na wszelki wypadek po dwie sztuki. Najpierw wyploterowa³em kopyta ze styropianu:
Stójka do skrzyde³ ma juz od razu odpowiedni k±t zaklinowania skrzyde³ i przewidziane miejsce na otwory. Potem kopyta pokry³em ta¶m±:
I zalaminowa³em:
Baldachim z kilku warstw takniny 200 g wyszed³ dosyæ solidnie. Z redukcj± ma to niewiele wspólnego, ale w koñcu to kombat - musi byæ solidnie!
A maski poszpachlowane wysz³y tak:
Dodane przez SlavikS dnia 14.04.2016 07:20
#8
Dobra robota ::
Lubiê ogl±daæ takie relacje :)
Dodane przez AQUARIUS dnia 14.04.2016 09:00
#9
No to masz jeszcze:)
Porz±dna maska musi mieæ gril:
I przymiarka laminatów do kad³uba:
Dodane przez lesiu7 dnia 14.04.2016 10:43
#10
£A£ - zazdroszczê
Dodane przez robloz dnia 14.04.2016 12:17
#11
Z redukcj± ma to niewiele wspólnego
A szkoda, bo na 100% by³oby na co popatrzeæ. ::
Dodane przez AQUARIUS dnia 23.04.2016 21:12
#12
Podwozie zrobione - golenie z drutu 2 mm, o¶ z hartowanego 2,5 mm. Polutowane i przykrêcone:
Monta¿ usterzenia - mo¿e trochê przekombinowane, ale zale¿a³o mi na tym, ¿eby stateczniki by³y demontowalne. Jedna ¶ruba ³±czy wszystko do kupy - ³±cznie z p³oz± ogonow±:
I ju¿ na ko³ach:
Dodane przez AQUARIUS dnia 06.07.2017 22:18
#13
Po krótkiej przerwie na zawody w P³ocku prace ruszaj± z kopyta. Baldachim - z dwóch zrobi³em jeden - jako¶ takie mi siê to wydawa³o w±t³e:
Potem zamocowane zosta³y lotki:
I przyszed³ czas na monta¿ skrzyde³. Pos³u¿y³em siê wyciêtymi z plotera szablonami - k±ty s± ju¿ z góry ustalone w projekcie, wiêc teoretycznie wszystko powinno siê spasowaæ( piwko jak widaæ ma zastosowanie nie tylko przy malowaniu lozenge):
Nastêpnie z rurki wêglowej i drutu miedzianego powsta³y zastrza³y:
...które zosta³y przy¶rubowane tam, gdzie przy¶rubowane byæ mia³y:
I monta¿ ca³o¶ci na sucho - ju¿ widaæ, ¿e ¿arty siê skoñczy³y :@ :
No i a'propos ¿artów - po³o¿y³em wszystko na wadze+mniej wiêcej brakuj±ce graty i powiem tak - co tam waga, wa¿ne ¿eby¶my wszyscy zdrowi byli... ;) Od dzi¶ model dostaje miano PANZERVOGEL!
Edytowane przez AQUARIUS dnia 06.07.2017 22:19
Dodane przez AQUARIUS dnia 08.09.2017 10:21
#14
Prace malarskie. Ciê¿ko by³o znale¼æ jaki¶ ciekawy schemat tego samolotu - zdaje siê, ¿e ich w tej wersji du¿o nie powsta³o. Na wingspalette znalaz³em schemat w paski. To malowanie to generalnie taka weso³o twórczo¶æ, która z konkretnym egzemplarzem ma niewiele wspólnego, ale wiadomo - to nie makieta. Zakupi³em stosowne spraye, wyci±³em trochê szablonów i do dzie³a:
Skrzyd³a pokryte koveralem wysz³y tak - jednak przy cellonowaniu trzeba siê bardziej przy³o¿yæ i nie ¿a³owaæ towaru. Tak wygl±da ca³o¶æ skrêcona i pomalowana:
Dosz³o trochê galanterii (wszak walka o wagê ju¿ zosta³a przegrana jakie¶ 150 gramów temu;) ):
Pilot przeszczepiony z nieuporta, ckmy te¿ nie te co w oryginale, a silnik osta³ mi siê jeden z Fokkera- niez³a zbieranina.
I wychodzi na to, ¿e panzervogel gotowy. Na koniec ju¿ tradycyjnie w moich dwup³atach nast±pi³ uroczysty odbiór techniczny, którego dokona³a ekipa pi¿amersów:
Córa mówi"tato jaki ciê¿ki!!" - co¶ w tym jest :?... Jedyna pociecha w tym, ¿e w miarê siê wywa¿y³, ale to potwierdzê po oblocie, który mam nadziejê ju¿ w weekend.
Edytowane przez AQUARIUS dnia 08.09.2017 10:22
Dodane przez SlavikS dnia 08.09.2017 10:35
#15
Co tu komentowaæ - piêkna robota ::
Bierz siê w koñcu za du¿± makietê !!!
Dodane przez Piotrek B dnia 08.09.2017 12:44
#16
Kiedy to leci w górê??
Dodane przez AQUARIUS dnia 08.09.2017 13:14
#17
Jak znajdê chwilê, czyli... mo¿e w grudniu. Na powa¿nie -pewnie w przysz³ym tygodniu jak nie bêdzie la³o, mo¿e w niedzielê wieczorem, ale nie wiem o które wrócê z wioski.
Dodane przez stawoj dnia 08.09.2017 17:06
#18
Daj znaæ jak bêdziesz jecha³ na lotnisko to porobiê parê fotek - piêkny !.
Edytowane przez stawoj dnia 08.09.2017 17:06