Tytu³: RC P³ock :: Smarowanie elementów napêdu i sterowania helikoptera RC
Dodane przez xjm dnia 13.01.2016 19:57
#1
Nie znalaz³em takiego w±tku wiêc pozwalam sobie zaproponowaæ wymianê do¶wiadczeñ w zakresie czy, a je¶li tak to czym zalecacie (lub nie) smarowaæ elementy napêdu i uk³adów sterowania modelu RC helikoptera w zakresie wspó³pracy elementów metal-metal, metal-plastik, plastik-plastik.
Chodzi g³ównie o typy smarów (np. teflonowy, molibdenowy, grafitowy, silikonowy itp), ich konsystencje, ewentualnie wskazanie konkretnych typów i producentów (sprzedawców).
Dodane przez Andy dnia 14.01.2016 14:03
#2
Odno¶nie smarowania elementów napêdu ¶mig³owca o napêdzie elektrycznym:
- zaleca siê smarowanie kó³ zêbatych, które przenosz± moment obrotowy z silnika na wa³ek g³ówny i pasek (lub wa³ek wirnika ogonowego). A to z dwóch powodów: smarowane "dalej zajedzie", a poza tym ogranicza siê powstawanie na tych elementach ³adunków elektrostatycznych, które w znacznym stopniu mog± wp³yn±æ na pracê uk³adów RC.
Ja stosujê od lat na ko³a zêbate smar silikonowy w niewielkiej ilo¶ci
Poza tym na wszelkie elementy mechaniki wa³ka g³ównego i tarczy, w zale¿no¶ci z czego one s± wykonane stosujê:
OLEJ DO ELEMENTÓW PLASTIKOWYCH -SYNTETYCZNY -> http://www.modele...ts_id=9656
oraz OLEJ DO £O¯YSK METALOWYCH -> http://www.modele...ts_id=9669
Oczywi¶cie obydwa oleje stosujê w naprawdê niewielkiej ilo¶ci. Obydwa posiadaj± precyzyjne dozowniki, wiêc jest to mo¿liwe.
Obydwa oleje posiadaj± w³a¶ciw± konsystencjê do ich u¿ycia na odpowiedni rodzaj materia³u.
Dodane przez xjm dnia 14.01.2016 21:42
#3
Dziêki Andy za praktyczne porady.
Co do zbierania ³adunków elektrostatycznych to smar silikonowy tu nie poradzi, to musia³by byæ jaki¶ smar elektroprzewodz±cy (grafitowy? miedziany?). Lecz w przypadku zastosowania takowego by³oby zapewne ryzyko powstawania zwaræ w uk³adach elektronicznych.
Co s±dzicie o smarach teflonowych ? Z regu³y s± to tzw. smary suche przeznaczone do smarowania szybkoobracaj±cych siê elementów oraz miejsc wymagaj±cych po¶lizgu. Zabezpieczaj± one smarowane powierzchnie przed kurzem, zapyleniem, zabrudzeniem, wod± (chroni przed korozj±), co jest wa¿ne w przypadku precyzyjnych mechanizmów helikoptera RC. Nie gromadz± kurzu jak klasyczne smary czy oleje. S± neutralne chemicznie dla metali, plastików. Nie przewodz± pr±du. Maj± bardzo ma³y wspó³czynnik tarcia (równie¿ w niskich temperaturach) i stabilne temperaturowo parametry.
Co s±dzicie o smarach molibdenowych ?
Wydaje siê, ¿e sprzedawane "pod modelarskim szyldem" smary i oleje to do¶æ klasyczne produkty, które s± jedynie konfekcjonowane i pod nalepk± "modelarskie" s± sprzedawane po odpowiednio wy¿szych cenach. W zwi±zku z tym pytanie: czy kto¶ z szanownych modelarzy stosuje "klasyczne" (bez nalepek "modelarskie" ) smary i oleje powszechnie dostêpne w sklepach samochodowych czy chemicznych?
Dodane przez Andy dnia 15.01.2016 07:00
#4
Co do zbierania ³adunków elektrostatycznych to smar silikonowy tu nie poradzi, to musia³by byæ jaki¶ smar elektroprzewodz±cy (grafitowy? miedziany?)
- chyba jednak nie doceniasz mojego jakiego¶ tam do¶wiadczenia w zakresie borykania siê przed kilku laty z tego rodzaju dolegliwo¶ciami w moich makietach - kiedy to zdarza³y siê dziwne nag³e "kopniêcia serwami".
Na potwierdzenie w³a¶ciwego oddzia³ywania smaru silikonowego na plastikowych ko³ach zêbatych polecam obejrzenie z uwag± do koñca filmik: YouTube Video
Edytowane przez Andy dnia 15.01.2016 07:02
Dodane przez xjm dnia 15.01.2016 19:36
#5
Nie kwestionujê do¶wiadczeñ w zakresie stosowania smarów syntetycznych czy silikonowych. Zreszt± takie standardy s± opisywane na forach modelarskich. Jako ¿e zawodowo zajmowa³em siê urz±dzeniami elektronicznymi oraz elektrostatyczno¶ci± i ¶rodkami jej zaradzenia zastanowi³o mnie jedynie Twoje powi±zanie redukcji zak³óceñ pracy serw z zastosowaniem smaru silikonowego (dobry izolator elektryczny!) do elementów napêdu. Byæ mo¿e ten smar redukowa³ elektryzowanie siê konkretnego gatunku plastiku (?). Lecz w przypadku elektryzowania siê materia³ów zasad± albo odprowadzanie ³adunków od naelektryzowanego elementu albo wyrównanie potencja³ów elementów wspó³pracuj±cych (w tym przypadku przez stosowanie smarów elektroprzewodz±cych, o czym napisa³em).
OK, ale proponujê pogadaæ o najbardziej optymalnych smarowid³ach. Za³o¿y³em ten temat, bo na forach spotka³em siê z opiniami modelarzy, ¿e nie stosuj± siê do fabrycznych zaleceñ - twierdz±, ¿e dedykowane smary fabryczne to czêsto powszechnie spotykane w handlu "standardowe" smary i oleje tylko ¿e "fabryczn±" nalepk± i przez to wielokrotnie dro¿sze.
Spotka³em siê równie¿ opiniami, ¿e optymalne do mechaniki helikoptera RC s± smary teflonowe. Proszê o Wasze do¶wiadczenia.