Tytu³: RC P³ock :: Mikromodelik Mitsubishi A6M ZERO

Dodane przez xjm dnia 18.03.2019 17:37
#1

Kolejny zbudowany przeze mnie zdalnie sterowany mikromodelik wzorowany na japoñskim my¶liwcu z II wojny ¶wiatowej Mitsubishi A6M ZERO.
Rozpiêto¶æ skrzyde³ - 41 cm. Konstrukcja ¿eberkowa. Materia³ - balsa. Pokrycie - kad³ub: fornir balsowy 1mm / skrzyd³a: 0,6 mm. Pokrycie zewnêtrzne - folia Oracover.
Aparatura zdalnego sterowania - 6 kana³ów. Mikroodbiornik 2,4GHz (1,2g). 3 serwa 1,7g.


images91.fotosik.pl/144/3eb92d036c8aaa62med.jpg
ZMONTOWANE ELEMENTY

images89.fotosik.pl/144/0b2415a5b33e0822med.jpg
PO POKRYCIU BALS¡

images92.fotosik.pl/144/534beb1f9c99f54dmed.jpg
SERWO LOTEK

images91.fotosik.pl/144/9bf09e9131e52471med.jpg
KOMPLETNY LECZ JESZCZE BEZ OZNACZEÑ

Edytowane przez xjm dnia 18.03.2019 17:52

Dodane przez SlavikS dnia 18.03.2019 21:08
#2

Rewelacja ::
Gdzie Ty tym latasz?

Dodane przez xjm dnia 19.03.2019 00:41
#3

Dziêki SlavikS :)
To ¶wie¿ynka jeszcze nie latana. Dorobiê oznakowanie i... poczekam na ³adn± pogodê

Dodane przez SlavikS dnia 19.03.2019 07:13
#4

No, to siê doczyta³em, ale robi³e¶ te¿ w tamtym roku takiego mikruska st±d moje pytanie. Chyba, ze tamten te¿ jeszcze nie lata³ :)

Dodane przez xjm dnia 19.03.2019 12:22
#5

Dobrze pamiêtasz ;) To by³ T34 Mentor (fotka obu)

images91.fotosik.pl/145/1ee899a051e7f00fmed.jpg

Budowa a latanie to oddzielne (dla mnie) rozdzia³y :|

Dodane przez xjm dnia 20.03.2019 23:58
#6

Kilka kó³ek wyciêtych z folii Oracover... japoñska biedronka ;)
images92.fotosik.pl/146/7308ae566339f43bmed.jpg

Dodane przez robloz dnia 21.03.2019 08:30
#7

Super. Ciekawe jak (je¿eli poleci ;) ) bêdzie lataæ.
Jaka koñcowa waga?

Dodane przez xjm dnia 21.03.2019 13:50
#8

Chcia³em uzyskaæ jak najni¿sz± wagê, lecz nie do koñca siê to uda³o...
Sam model z pe³nym wyposa¿eniem i akumulatorkiem zawa¿y³ 80g, lecz konieczne by³o jego dowa¿enie (bardzo krótki dziób :|) mas± a¿ 27g!
Tak wiêc ciê¿ar "gotowego do lotu" wynosi 107g.:?

Do obliczenia ¶rodka ciê¿ko¶ci u¿y³em programiku, jak ni¿ej.
images90.fotosik.pl/145/6617c170dc8a1be7med.jpg

Edytowane przez xjm dnia 21.03.2019 23:50

Dodane przez xjm dnia 10.04.2019 13:42
#9

Pierwsze ¶liwki - robaczywki...
Korzystaj±c z chwili czasu wieczorem zabra³em modelik, by sprawdziæ, czy bêdzie chcia³ oderwaæ siê od ziemi. Na pocz±tek tylko tyle, zreszt± by³o ju¿ ciemno...
Owszem, ociê¿ale, lecz wykaza³ chêæ wzlotu, ale bardzo ¶ci±ga³o go na lewe skrzyd³o.
Bêdê musia³ skrêciæ o¶ silnika w prawo (wyk³on). Czy tak?

Nurtuje mnie te¿ spora masa modeliku ze wzglêdu na konieczno¶æ zamontowania znacznej masy wywa¿aj±cej w komorze silniczka.
Jedyn± metod± na zmniejszenie masy modelu jest zrobienie d³u¿szego dziobu, by mo¿na by³o zmniejszyæ ciê¿arek wywa¿aj±cy. Ucierpi na tym jednak "realizm sylwetki"...
Co o tym s±dzicie?

Dodane przez AQUARIUS dnia 10.04.2019 14:00
#10

Akumulatora i reszty bebechów do przodu nie da rady przesun±æ? Akumulator to nawet gdzie¶ w owiewce pod silnikiem bym da³.

Dodane przez xjm dnia 10.04.2019 19:44
#11

Akumulatorek wa¿y niewiele - 6,8g i jego ¦C jest mniej wiêcej 2 cm przed ¦C modelu. Mo¿na go nieco przesun±æ do przodu, ale to niewiele zmieni (musia³em do³o¿yæ a¿ 23g o³owiu i to przy samym pocz±tku os³ony silnika od strony ¶mig³a).
Akumulatorek w ca³o¶ci nie zmie¶ci siê w dotychczasowej os³onie silnika (pomiêdzy kad³ubem i os³on± silnika jest przegroda).
Odbiornik wa¿y 1,2g wiêc jego ciê¿ar nie ma tu znaczenia. 3 serwa po 1,7g - wiêc te¿ nie ma z czego...
Dlatego m.in. rozwa¿am znacz±ce wyd³u¿enie os³ony silnika (dziobu samolotu).

A co do przechy³u modelu na lew± stronê to czy Wy, do¶wiadczeni lotnicy, uwa¿acie, ¿e zrobienie wyk³onu poprawi sytuacjê?
Samolocik ma ma³± rozpiêto¶æ skrzyde³, co dodatkowo czyni go bardziej podatnym na reakcjê od obrotów ¶mig³a.
Jaki k±t wyk³onu by¶cie w tym przypadku proponowali?

Edytowane przez xjm dnia 10.04.2019 19:49

Dodane przez SlavikS dnia 11.04.2019 10:23
#12

Wg mnie skrêcanie silnika w prawo niewiele na przechy³ na skrzyd³o pomo¿e. Sprawd¼ wywa¿enie w osi skrzyde³ - mo¿e lewe skrzyd³o jest ciê¿sze. Ostatecznie skompensuj wychyleniami lotek. Mo¿e te¿ pomóc ¶mig³o o mniejszej ¶rednicy.

Co do wywa¿enia to mój Spitfire "fabryczny" na wywa¿enie ma patent w postaci bardzo ciê¿kiego ko³paka ¶mig³a. Mo¿e spróbuj w tym kierunku - zrób ciê¿ki makietowy ko³pak. Waga maksymalnie z przodu powinna wyj¶æ sporo mniejsza od 27g.

Edytowane przez SlavikS dnia 11.04.2019 10:24

Dodane przez xjm dnia 11.04.2019 14:51
#13

Naczyta³em siê na ró¿nych forach, ¿e w³a¶nie po to robi siê wyk³on w kierunku obrotów ¶mig³a, by zmniejszyæ/zminimalizowaæ skrêcanie w osi wzd³u¿nej przeciwne do obrotów silnika. Modelarze opisywali równie¿ swoje do¶wiadczenia przy ró¿nych k±tach wyk³onu.
Bo ¿e skrêcanie z tego powodu wystêpuje to jest oczywiste.
Przy swobodnym zawieszeniu samolociku za kó³ko ogonowe ca³y krêci siê jak b±k przeciwnie do kierunku obrotów silnika. To sprawa ma³ej wielko¶ci skrzyde³ i bezw³adno¶ci.
Pewnie lotkami da³oby siê w locie nad tym jako¶ zapanowaæ, lecz równowaga by³aby niestabilna, zale¿na od obrotów silnika czy prêdko¶ci modelu. Wola³bym w miarê stabilny uk³ad.

Skrzyd³a wa¿y³em przed ich scaleniem i mia³y jednakow± wagê. Ca³y model w osi te¿ jest wywa¿ony. Skrzyd³a maj± równie¿ wznios, co powinno stabilizowaæ o¶ wzd³u¿n± w locie.

Co do ko³paka to w oryginale go nie by³o i sam go dorobi³em w³a¶nie z zamiarem, by robi³ te¿ jako balast. Przy tak ma³ych silniczkach (o¶ka 1mm) i du¿ych masach pojawia siê problem wywa¿ania przy obrotach kilkana¶cie i wiêcej tys.obr./min.

Dodane przez xjm dnia 14.04.2019 14:21
#14

By daæ Zerówce szanse wzlotu zrobi³em now± os³onê silnika i zmieni³em konstrukcjê dziobu samolotu.

1. Nowa os³ona jest o 19mm d³u¿sza od dotychczasowej, co pozwoli³o zmniejszyæ ciê¿arek wywa¿aj±cy do ok. 6g dla ¦C w 1/3 ciêciwy. Wprawdzie jest ona ciê¿sza od poprzedniej ale i tak da³o to zmniejszenie ca³kowitej masy modelu.

images89.fotosik.pl/161/65ef2fbe75bf64ccmed.jpg
Ciê¿arek wywa¿aj±cy zosta³ dodatkowo mocowany ta¶m±, której nie ma na zdjêciu.

2. Nowa os³ona jest demontowalna i daje ³atwy dostêp do silniczka oraz ciê¿arka wywa¿aj±cego, co umo¿liwia ewentualne dalsze przeróbki. Nie jest na sztywno przytwierdzona do kad³uba, gdy¿ ma robiæ jako "strefa zgniotu" przy ewentualnych upadkach.

3. Doda³em wyk³on silnika ok. 1,5 stopnia, który mo¿e byæ regulowany.

images90.fotosik.pl/161/a9075685b6527d3dmed.jpg
Aktualny wygl±d

===============
Czas na próbê nieba...

Edytowane przez xjm dnia 14.04.2019 14:56

Dodane przez SlavikS dnia 15.04.2019 07:14
#15

Nic na wygl±dzie nie straci³ ::

Dodane przez xjm dnia 15.04.2019 16:05
#16

Dziêki SlavikS. Ten Japoñczyk ma w oryginale do¶æ osobliwe proporcje: krótki nos, nieproporcjonalnie du¿y statecznik poziomy mocno przesuniêty do przodu...
Zestaw nie by³ wyposa¿ony w rysunki monta¿owe - musia³em skanowaæ z p³ytki balsowe, robiæ z nich rysunki elementów, zaprojektowaæ kad³ub, skrzyd³a, stateczniki itp, by mieæ szablony do monta¿u...
Ani s³owa o zalecanym dla modelu ¶rodku ciê¿ko¶ci...
Dlatego nie polecam.

images89.fotosik.pl/162/294190a849c14d56med.jpg
Kad³ub z rozmieszczeniem serw i popychaczy, by otwory na nie zrobiæ w odpowiednim miejscu kad³uba.

images90.fotosik.pl/162/fdfc5e5b891d6870med.jpg
Rysunek uk³adu wyd³u¿onej os³ony silnika

Dodane przez SlavikS dnia 15.04.2019 21:07
#17

Dobra in¿ynierska robota ::