Tytu³: RC P³ock :: SZD 39 Cobra 17 ARF

Dodane przez Andy dnia 19.07.2009 17:02
#1

No dobrze,
Przyznam siê Wam miêdzy innymi dlaczego by³em na Pikniku Modelarskim na ¯arze.

Bêdzie to w³a¶nie nowy w±tek (kontynuowany od jesieni):

SZD 39 Cobra 17 ARF - budowa i wyposa¿enie.
W³a¶nie odbiera³em nowy model szybowca od Pana Leszka z Andrychowa (Model Partner):

img155.imageshack.us/img155/8322/cobra1.jpg

img714.imageshack.us/img714/3791/cobra2g.jpg

(wiem, ¿e fotce jest Cobra 15 - ale model jest 17):)

Edytowane przez Andy dnia 03.06.2010 21:58

Dodane przez Andy dnia 03.06.2010 22:32
#2

Jako, ¿e pogoda mocno nie sprzyja do trenowania Katan±, nadesz³a wreszcie wiekopomna chwila:
- ruszy³y prace przy projekcie Cobra-17:
- obciêty dziób kad³uba pod wrêgê do napêdu po wzmocnieniu w³óknem wêglowym newralgicznych miejsc, o których wyczyta³em na ró¿nych forach:

img692.imageshack.us/img692/2913/cobra3r.jpg

- wrêga (jeszcze w stanie surowym nieobrobionym) pod napêd elektryczny:

img139.imageshack.us/img139/8021/cobra4.jpg

Wrêga bêdzie pokryta równie¿ mat± z w³ókna wêglowego.

Dodane przez cactus69 dnia 03.06.2010 22:50
#3

Andrzeju widze ze twoj hangar rosnie w sile :)
Musi to slicznie wygladac . Moze wrzucisz fotke eskadry lotniczej :)

Dodane przez Andy dnia 03.06.2010 23:29
#4

Czas by³o ruszyæ projekt Cobry, bo a¿ wstyd przyznaæ siê, ale zestaw ARF przele¿a³ prawie rok na regale (u innych nazywanego meblo¶ciank±).
O fotkê mojej eskadry pokuszê siê jak skoñczê Cobrê - no i oczywi¶cie, jak wszystkie modele do tego czasu prze¿yj± - ;)

Edytowane przez Andy dnia 03.06.2010 23:29

Dodane przez Grabos dnia 03.06.2010 23:41
#5

Ja bym Ci proponowa³ nie wzmacniaæ jako¶ super mocno tej wrêgi silnika bo w razie kraksy to ona ci siê oderwie a nie uszkodzisz silnika (strefa kontrolowanego zgniotu) A przynajmniej moje jest takie podej¶cie do tej sprawy:)

Tutaj przyk³ad skrzyd³a "z³o¿y³y siê" w locie i wbi³ siê pionowo w ziemiê :( silnik ca³y:)

http://picasaweb....010_05_09#

Dodane przez Andy dnia 03.06.2010 23:48
#6

Dziêki Robert za wskazówkê - fakt silnik nie jest w szybowcu podstawowym napêdem i nie jest mu potrzebna taka mocna wrêga.

Dodane przez lopez 16 dnia 04.06.2010 08:31
#7

Zapowiada siê piêkny modelik.Masz ju¿ ko³pak ze ¶mig³em ? .Je¿eli nie to polecam ten ¶ciêty ko³pak zapewniaj±cy dobre ch³odzenie silnika http://www.hobbyc....0mm_shaft

Edytowane przez lopez 16 dnia 04.06.2010 08:32

Dodane przez Andy dnia 04.06.2010 10:44
#8

Adrian,
nie doceniasz mnie - ;). Niemniej dziêkujê za wskazówkê. Ko³paki jak i ca³e wyposa¿enie elektroniczne (i nie tylko) s± ju¿ dawno na miejscu - rok to jednak kawa³ek czasu na przemy¶lenie ca³ego projektu, jak i ¶ci±gniêcie wszystkiego - ;)
Oto ko³paki, które s± przewidziane do zastosowania w Cobrze:
img9.imageshack.us/img9/2715/cobra5w.jpg

Zastosujê rozwi±zanie, które i Ty proponowa³e¶ - czyli Pelikan czerwony ze ¶ciêtym przodem dla zapewnienia ch³odzenia silnika - dlatego te¿ we wrêdze do mocowania silnika przewidzia³em odpowiednie otwory do przep³ywu powietrza do silnika.
¦rednica ko³paka przewidywana jest 40 do 45 mm.Ja wybra³em 40 mm, poniewa¿ spokojnie wystarczy do ¶rednicy zastosowanego silnika - ale o tym potem.

PS.
Jako, ¿e jest to mój pionierski projekt w tego rodzaju modelach, wszelkie uwagi i spostrze¿enie s± mile widziane.B)

Edytowane przez Andy dnia 04.06.2010 10:53

Dodane przez magneto dnia 04.06.2010 15:19
#9

Andy jaw swoim EG mam taki ko³pak pelikana ale naprzykszylo mi juz sie czyszczenie z ziemi po kazdym ladowaniu i przeszedlem na ten srebrny z HC silnik i tak sie nie zagotuje wszak ciagnie sporadycznie a przy tej rozpietosci zabawa jest w termike ,tak ze na silniku tylko winda do gory i szukac komina.Jaki koszt tej kobry?i parametry?

Dodane przez Andy dnia 04.06.2010 16:15
#10

silnik i tak siê nie zagotuje wszak ci±gnie sporadycznie

Magneto masz racjê oczywi¶cie - drugi te¿ jest i od tego zaczniemy "zabawê" z Cobr±.
Parametry Cobry s± na drugim zdjêciu przy pierwszym wpisie w temacie, ale "klient nasz Pan":

Podstawowe parametry modelu:
- rozpiêto¶æ - 2600 mm
- d³ugo¶æ - 1100 mm
- powierzchnia p³ata - 29,7 dm²
- waga - 1100 g
- RC - 3 kana³y/ 4 serwa
Model mo¿na elektryfikowaæ. Dobrze prezentuje siê z ko³pakiem Turbo o ¶rednicy 40-45 mm.
Koszt modelu - w zesz³ym roku (i w tym równie¿) 699.- w wersji ARF

Edytowane przez Andy dnia 04.06.2010 16:23

Dodane przez cactus69 dnia 04.06.2010 23:05
#11

Robi wrazenie :) ,

Dodane przez Andy dnia 03.09.2010 12:55
#12

Robi wra¿enie

Robi, robi - zmontowane skrzyd³a nie pozwalaj± na postawienie modelu skrzyd³ami w pionie w mieszkaniu - :|
Projekt nie zosta³ zapomniany przeze mnie. Jest to pierwszy mój projekt tego rodzaju modelu i to w takiej skali. Muszê z szeregiem rzeczy zapoznaæ siê, przemy¶leæ ich wykonanie i dopiero wykonaæ. Dlatego te¿ przez to (no i przez jakie¶ tam kretobicia innych modeli) rozci±ga siê on tak w czasie - ale ja go skoñczê.
A oto postêpy:
- wyciête gniazda serw w skrzyd³ach:
a.imageshack.us/img820/8958/cobra1b.jpg

- pierwsze pasowanie serw w gniazdach skrzyde³:
a.imageshack.us/img840/5413/cobra2.jpg
Jako, ¿e nie ma za bardzo ich do czego przykrêciæ w gniazdach, trzeba bêdzie wkleiæ ma³e klocuszki do przykrêcenia.

No i to co poprzednio zacz±³em:
a.imageshack.us/img153/4228/cobra3i.jpg

Silnik przykrêcony, ko³pak za³o¿ony i pó³ka pod serwa do stateczników pion, poziom wykonana i dopasowana. W zestawie by³a, ale po pierwsze otwory na serwa by³y za du¿e, jak równie¿ powiêkszy³em j± i do niej te¿ bêdê montowa³ odbiornik RC.
No i znowu musi byæ przerwa, bo okaza³o siê, ¿e w zestawie do bowdenów 1 mm za³±czone zosta³y koñcówki regulowane do bowdenów o ¶rednicy 2 mm. No có¿ - zamówione i czekamy.
No i w tym miejscu pytanie laika - czy lotki na skrzyd³ach w szybowcu tego rodzaju zestawia siê w uk³adzie wspólnym (obie góra, obie dó³), czy naprzemiennym (jak w akrobacie)?
I jeszcze jedno przemy¶lenie w tle tematu:
- niektórzy zalecaj± zamontowanie serwa steru poziomego w sterze pionowym na sta³e:
a.imageshack.us/img825/8021/cobra4.jpg

Ja chyba pozostanê przy tradycyjnym jego umiejscowieniu na pó³ce w kad³ubie.

Edytowane przez Andy dnia 03.09.2010 13:14

Dodane przez lopez 16 dnia 03.09.2010 15:20
#13

Lotki zestawia siê jak w akrobacie Czy ten model ma hamulce lub oddzielne klapy?

Dodane przez SlavikS dnia 03.09.2010 15:21
#14

Andy napisa³/a:
No i w tym miejscu pytanie laika - czy lotki na skrzyd³ach w szybowcu tego rodzaju zestawia siê w uk³adzie wspólnym (obie góra, obie dó³), czy naprzemiennym (jak w akrobacie)?


Taki ¿arcik? Jak lotki maj± dzia³aæ jako lotki to oczywi¶cie naprzemiennie. Mo¿na je przestawiæ na apce w klapolotki do l±dowania (obie pochylone w dó³), ale nadal maj± dzia³aæ naprzemiennie :)

Dodane przez Andy dnia 03.09.2010 17:44
#15

Mo¿na je przestawiæ na apce w klapolotki do l±dowania (obie pochylone w dó³), ale nadal maj± dzia³aæ naprzemiennie

To mnie S³awku uspokoi³e¶, ¿e jest taka mo¿liwo¶æ na apce - trza siê dalej kszta³ciæ - nigdy nie jest za pó¼no ;)

Czy ten model ma hamulce lub oddzielne klapy?

Niestety nie posiada - ale z tego co widzê istnieje mo¿liwo¶æ podnoszenia lotek do pozycji pionowej do góry i wtedy spe³niaj± one rolê hamulców aerodynamicznych.

Edytowane przez Andy dnia 03.09.2010 17:48

Dodane przez magneto dnia 03.09.2010 23:42
#16

w apce moze i jest taka mozliwosc ale trzeba dodac ze lotki wtedy nie moga byc na kablu Y tylko na odzielnych kana³ach

Dodane przez Andy dnia 04.09.2010 13:28
#17

nie mog± byæ na kablu Y tylko na oddzielnych kana³ach

I tak w³a¶nie u mnie jest.

Ale oto po przemy¶leniach i wnioskach z eksploatacji tego modelu przez innych modelarzy w mojej Cobrze przyby³ nowy element:

a.imageshack.us/img826/3005/cobra5.jpg

U¿ytkownicy zwracaj± uwagê na absolutn± konieczno¶æ wstawienia takiej wrêgi wzmacniaj±cej kad³ub w miejscu koñca sp³ywu skrzyd³a. Model bez tej wrêgi po cyrklu potrafi zgnie¶æ kad³ub w³a¶nie w miejscu styku skrzyd³a z kad³ubem przy sp³ywie. Faktycznie bez tej wrêgi w opisywanym miejscu kad³ub wykazywa³ do¶æ znaczn± "elastyczno¶æ" ::.

Ze wzglêdu na dba³o¶æ o ¶rodek ciê¿ko¶ci modelu w powi±zaniu z wyposa¿eniem go w pakiet zasilaj±cy silnik, po kolejnych przemy¶leniach zmieni³em ostatecznie po³o¿enie pó³ki na serwa i odbiornik. Ostatecznie zosta³a ona trochê skrócona i wklejona jak na fotce:

a.imageshack.us/img831/7093/cobra6.jpg

Edytowane przez Andy dnia 04.09.2010 21:26

Dodane przez lopez 16 dnia 04.09.2010 21:43
#18

Czy mi siê wydaje czy s³oje w pó³ce na serwa id± wzd³u¿ osi kad³uba a nie w poprzek ?Pewnie niewiele by to zmieni³o ale tak pytam:)

Dodane przez Andy dnia 05.09.2010 08:08
#19

s³oje w pó³ce na serwa id± wzd³u¿ osi kad³uba

Tak Adrianie, tak w³a¶nie jest. Pozwoli³em sobie na takie odstêpstwo od zasady ze wzglêdu na to, ¿e nie jest element konstrukcyjny kad³uba, a jedynie element dodatkowy -;)
Zreszt± konstruktor modelu te¿ niezbyt przejmowa³ siê tym elementem dodatkowym. W oryginalnej pó³ce s³oje te¿ s± wzd³u¿ne do osi kad³uba:

a.imageshack.us/img225/9590/cobra7.jpg

Dziêki Adrianie za czuwanie nad poprawno¶ci± wykonania mojego modelu:)

Edytowane przez Andy dnia 05.09.2010 08:10

Dodane przez lopez 16 dnia 05.09.2010 12:27
#20

Skoro konstruktor tak zrobi³ to ja siê nie czepiam :) Najwa¿niejsze ¿eby model dobrze lata³ i by³ przewidywalny w locie :D


Dodane przez Andy dnia 05.09.2010 12:41
#21

Adrian:
to ja siê nie czepiam


Adrianie, nigdy tak nie traktujê spostrze¿eñ innych modelarzy - to s± cenne wnioski i spostrze¿enia wynikaj±ce z ich do¶wiadczenia - bardzo cenne - oby wiêcej takich.

Edytowane przez Andy dnia 05.09.2010 12:41