Dodane przez stawoj dnia 03.02.2010 01:36
#1
Na naszym lotnisku coraz wiêcej mo¿na spotkaæ modeli z trapezowymi skrzyd³ami.
Wywa¿aj±c nasz model stosujemy zazwyczaj star± zasadê , która mówi aby podeprzeæ model pod skrzyd³ami w 1/3 d³ugo¶ci ciêciwy skrzyd³a patrz±c od natarcia skrzyd³a. Wywa¿aj±c t± metod± zazwyczaj podpieramy model na skrzyd³ach tu¿ zaraz przy kad³ubie bo tak jest nam najwygodniej. Ta metoda idealnie sprawdza siê przy skrzyd³ach prostok±tnych na ca³ej swej d³ugo¶ci.
A jak to siê ma przy skrzyd³ach trapezowych, ano ju¿ siê tak nie ma. W skrzydle trapezowym musimy koniecznie okre¶liæ tak zwan± ciêciwê ¶redni± która jest zawsze w odleg³o¶ci 0,4 d³ugo¶ci polówki skrzyd³a licz±c od kad³uba. Dopiero na ciêciwie ¶redniej odmierzyæ 1/3 d³ugo¶ci tej ciêciwy od natarcia i w te miejsce przyk³adamy podpórki. Dotyczy to ka¿dego skrzyd³a trapezowego.
czerwone kreski - prawid³owe punkty podparcia
Proszê zauwa¿yæ, ¿e podpieraj±c nie prawid³owo czyli zaraz przy kad³ubie (¿ó³te kreski) mo¿emy doprowadziæ do tego ,¿e ¶rodek ciê¿ko¶ci wyznaczymy bardzo przedni i bêdziemy siê zastanawiaæ dla czego musimy tak mocno trymowaæ wysoko¶ci± by model lecia³ prosto. W modelach akrobacyjnych, kiedy potrzeba wywa¿enia tylnego , bêdziemy mieli wywa¿enie mocno przednie jak dla modeli szkolnych a o akrobacjach 3D nie wspomnê.
Informacje powy¿sze tycz± siê jedynie szybkiego w miarê prawid³owego wywa¿enia modelu a i tak pewnie dok³adniej zrobi to za nas program.
Podobna sytuacja ma siê w skrzyd³ach eliptycznych.
Edytowane przez stawoj dnia 26.05.2010 17:07
Dodane przez lopez 16 dnia 03.02.2010 08:07
#2
No i wszystko jasne dlaczego mój mx2 nie chce robiæ hariera :D dziêki za cenn± rade
Dodane przez Andy dnia 04.02.2010 13:07
#3
Wojtek - ;)
Towje cenne wskazówki, chyba kierowane s± równie¿ do mnie. Moje heliki tak bardzo mnie poch³onê³y, ¿e ..... Katana MD po reinkarnacji i prezentacji na Pikniku do chwili obecnej nie jest nawet wywa¿ona.
Ale obiecujê, poprawiê siê niebawem - przecie¿ nie bêdê hangaru rozbudowywa³ w nieskoñczono¶æ o nowe heliki. Te, które posiadam s± w pe³ni sprawne i czekaj± na sprzyjaj±ce warunki lotne.
Chocia¿, chocia¿ chodzi mi po g³owie (co private9 ju¿ zauwa¿y³) mo¿e jaki¶ helik nitro - ale to jeszcze, jak dla mnie za wcze¶nie na takie "piekielne maszyny".
Diêki za cenne wskazówki,
Edytowane przez Andy dnia 04.02.2010 13:10