Tytuł: RC Płock :: Turnigy Watt Meter and power Analyzer

Dodane przez SlavikS dnia 09.02.2010 11:52
#1

Kupiłem sobie coś takiego.
http://www.hobbyc...duct=10080

www.hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/T-wattmeter.jpg

Wczoraj przetestowałem - zajefajna rzecz do napędów elektrycznych. Można bez zgadywania i bardzo wygodnie pomierzyć wszystkie parametry napędu elektrycznego w układzie zasilania. Włącza się szeregowo między baterię,a a regulator i na wyświetlaczu widać wszystkie potrzebne wartości - napięcie baterii, prąd i moc w Watach. Poza tym pamięta szczytowe wartości tych parametrów, więc nie trzeba się gapić na wyświetlacz podczas testowania sprzętu.
Można precyzyjnie dobrać śmigło do napędu bez ryzyka, że silnik czy regler pójdzie z dymem.
Wczoraj pomierzyłem napęd w Extrze EPP. Producent zalecał do tego silnika śmigło max 8x4. Po pomiarze okazało się, że z takim śmigłem nie bierze nawet 8A. Założyłem 10x5 - prąd wzrósł do max 12A, moc ponad 120W i tak na razie zostawię. Bez miernika na pewno bym takiego śmigła nie zaryzykował.
Ma to jeszcze kilka funkcji, ale przynajmniej dla mnie mniej przydatnych.
Gdyby ktoś chciał sprawdzić swoje zabawki to będzie można skorzystać :)

P.S. Jakby ktoś kupował to nie zapomnijcie o końcówkach - miernik przychodzi z gołymi kablami (nota bene bardzo krótkimi).

Dodane przez Grabos dnia 09.02.2010 15:30
#2

No właśnie producenci silników zawyżają pobór prądu i np do mojego silnika w motoszybowcu zalecany jest regiel 40A kupiłem 50A ale po sprawdzeniu prądu przekładnikiem prądowym okazało się ze spokojnie mogę założyć regulator 25A i latam do tej pory i nic się nie dzieje:) To chyba robione jest specjalnie bo większy regiel to większy wydatek a co za tym idzie zysk dla producenta:(

Dodane przez Andy dnia 09.02.2010 15:56
#3

Grabos,
do mojego silnika w motoszybowcu

jaki masz na myśli silnik i jaki regulator?
U mnie też wreszcie krystalizuje się czas podejścia do tematu Cobra 17, wyposażenie juz nabyte i chciałbym porównać.
No chyba, że Slaviks
Gdyby ktoś chciał sprawdzić swoje zabawki to będzie można skorzystać ]

mnie odwiedzi i pomierzy parametry w moich zabawkach ;)- zapraszam

Dodane przez artplo dnia 09.02.2010 16:52
#4

Chyba sie skusze:)
W Polsce sa podobne urzadzenia , ale drozsze i wymagany jest komputer , zeby odczytac wartosci

Dodane przez Grabos dnia 09.02.2010 17:22
#5

Mam ten silnikhttp://hobbycity....oduct=7073
I ten regulator
http://hobbycity....Controller

Nie pamiętam dokładnie jaki pobierał dokładnie prąd ale przy śmigle APC12x6-E spokojnie starczał:) przy zasilaniu 2650mAh 3S 20C

Dodane przez Andy dnia 09.02.2010 20:11
#6

Grabos,
to wyposażenie napędowe mamy takie same:
- silnik ten sam
- tylko regulator http://hobbycity....oduct=2165
bo taki był polecany. Ale jak widać może by taki jak Twój, tym bardziej, że przewidywane śmigiełko jest też mniejsze - składane 9 x 5 lub 9 x 5,5

Dodane przez stawoj dnia 09.02.2010 21:40
#7

Parę słów o poborze prądu.

To trochę jest bardziej złożone i trzeba brać pod uwagę kilka rzeczy na raz. Biorąc pod uwagę pobierany prąd, musimy wiedzieć , że taki sam idzie z pakietu, poprzez kable do regulatora i przez uzwojenie silnika. W podawanych parametrach silnika, regulatora i pakietu są podawane zazwyczaj szczytowe maksymalne dopuszczalne prądy, które w praktyce mogą tylko trwać kilka sekund.Zapominamy o tych parametrach i zjeżdżamy o 30%. To będzie nasz maksymalny, rzeczywisty, ciągły pobór prądu. Pobór prądu zależy od zastosowanego śmigła i jego obciążenia oraz dodatkowych urządzeń typu serwa, regulator, odbiornik, żyroskop i inne gadżety. Dobierając napęd do modelu zaczynamy oczywiście od silnika a następnie odpowiedniego śmigła tak aby ciąg tego zestawu i pobór prądu, był taki jaki dla danego modelu jest potrzebny lub przez nas przewidziany.Sporo osób dobierając zestaw napędowy kieruje się zazwyczaj tylko i wyłącznie maksymalnym prądem który może oddać regulator. Dla bezpieczeństwa jeżeli nie bardzo dbamy o wagę kupujemy regulator z zapasem myśląc że jak przedobrzymy to regulator wytrzyma. I faktycznie regulator wytrzyma ale silnik już nie, bo na przykład regulator jest na 25 A a silnik może przepuścić przez swoje uzwojenia tylko 16 A i to przez kilka sekund. czyli przedobrzając ze śmigłem przegrzewamy i palimy silnik i automatycznie regulator.
Taki sam prąd oczywiście oddaje pakiet. I tu na samym początku staje magiczna litera C. 10C, 15C, 20C 30 C to wartości maksymalne i chwilowe i najczęściej zawyżone. Gdzieś
wyczytałem, że spokojnie można odjąć po 5 C aby przybliżyć się do rzeczywistej wydajności. Pakiety lipo jak żadne inne bardzo nie lubią pracy przy górnych parametrach prądowych. Wyciąganie maksymalnych prądów skróci czas ich żywotności nawet o 3/4.

Przykład.
silnik 3F o maksymalnym prądzie 16 A
regulator 25 A
pakiet 3S 20C 800mAh

Czyli dla silnika ciągły prąd (75% wartości szczytowej)raczej nie może przekraczać 12 A
Regulator spokojnie wystarcza bo wiemy już, że wyżej niż 12 A dać nie możemy.
Pakiet teoretycznie 800*20C (rzeczywiste 15C) odda szczytowo 12 A ale jak wcześniej napisałem na maksa nie powinien chodzić więc górną granicą będzie 10 A.

Z tego wynika, że z takiego zestawu by optymalnie go wykorzystać, górną granicą będzie 10 A
I trzeba tak dobrać śmigło by przy największym obciążeniu nie płyną większy prąd niż 10 A.
Aby dodać jeszcze trochę "soli" to na przykład najtańsze mikro serwo z obciążeniem potrafi brać 0,5 A. Mając 4 takie serwa w modelu i cały czas nimi kręcąc, mamy dodatkowe 2 A obciążenia. Do tego trzeba dodać prąd pobierany przez odbiornik.

Jak widać, naszym wąskim gardłem stal się pakiet więc możemy zwiększyć jego pojemność co pozwoli zwiększyć wydajność prądową. I tak, pakiet 1300 mAh 20 C odda nam już około 20 A.
Ale, jeżeli nie możemy zwiększyć wagi to szukamy pakietu 25 C 800 mAh lub nawet 30C 800 mAh co da nam także około 20 A.

Mając dobrane śmigło do silnika i wyliczony pobór prądu przy danym pakiecie ,możemy wyliczyć oddawaną moc.
Jeżeli ta moc ci nie wystarczy musisz wybrać inny silnik o innych parametrach i na nowo podobierać pozostałe akcesoria.

Dobierając tak zestaw wydłużamy żywotność naszej elektroniki, wydłużamy czas lotu, wykluczamy do minimum rozbicie modelu z winy awarii elektroniki.

Ja do mierzenia poboru prądu wykorzystuje takie o to skomplikowane urządzenie.

rcplock.pl/images/bocznik.jpg

Jest to zwykły bocznik prądowy, który wpinamy między pakiet a regulator. Jest tak wyskalowany, że spadek napięcia na tym boczniku jet równoznaczny z poborem prądu.
Podłączam do cienkich kabelków woltomierz i tyle ile napięcia pokarze tyle płynie prądu przez kable zasilające od pakietu do regulatora.

Budowa:
1 wtyk T, 1 gniazdo T i trochę kabelków :)

Wady:
Oczywiście nie jest tak dokładny co miernik pokazany wyżej, nie zapamiętuje szczytowych sygnałów, nie oblicza sam mocy.

Zalety:
Cena dwóch wtyczek :)

Edytowane przez stawoj dnia 09.02.2010 23:58

Dodane przez SlavikS dnia 09.02.2010 22:56
#8

Wojtek wszystko super wyjaśnił.
Ten opis na pewno się przyda każdemu kto dobiera napęd do swojego modelu - może powinno się go przenieść, skopiować do sekcji "Technika w samolotach RC" i przykleić żeby nie zginął wśród innych. Sporo początkujących - i nie tylko ;) - ma dylematy co do doboru silnika, regulatora, pakietu co widać i na naszym forum :) Takie opisy są bardzo cenne i warto by je było gdzieś zbierać.

P.S. Mam taki bocznik jak opisał Wojtek (zrobiony i wyskalowany przez Pawła). Aktualnie mi nie potrzebny, więc gdyby ktoś reflektował to mogę go sprezentować. Mimo wszystko trochę wygodniej mi się używa tego mierniczka Turnigy ;)

Dodane przez SlavikS dnia 09.02.2010 22:59
#9

Andy napisał/a:
No chyba, że Slaviks
Gdyby ktoś chciał sprawdzić swoje zabawki to będzie można skorzystać ]

mnie odwiedzi i pomierzy parametry w moich zabawkach ;)- zapraszam


Andrzej - szykuj zabawki!
W sobotę śmigam do Białki i przejeżdżam przez Radom ;)

Dodane przez stawoj dnia 09.02.2010 23:46
#10

grabos65 napisał/a:
No właśnie producenci silników zawyżają pobór prądu i np do mojego silnika w motoszybowcu zalecany jest regiel 40A kupiłem 50A ale po sprawdzeniu prądu przekładnikiem prądowym okazało się ze spokojnie mogę założyć regulator 25A i latam do tej pory i nic się nie dzieje:) To chyba robione jest specjalnie bo większy regiel to większy wydatek a co za tym idzie zysk dla producenta:(


To wszytko zależy jakie śmigło zastosujesz.
W parametrach tego silnika nie doczytałem jaki max prąd jest dopuszczalny.
Nie wiem, przy jakim śmigle taki prąd pobierze ale w opisach tego silnika w hobbycity piszą użytkownicy, że przy nie których śmigłach to ponad 40 A nawet mieli (szczególnie tych mniejszych szybkoobrotowych). Myślę , że to taki bezpieczny zapas aby móc zastosować rożne śmigła.

Edytowane przez stawoj dnia 09.02.2010 23:47

Dodane przez stawoj dnia 12.02.2010 22:58
#11

Chciałem jeszcze dodać to tematu jedną najważniejszą chyba rzecz o której jeszcze nie powiedzieliśmy.

PAKIETY LIPOLOWE "ZABIJA" TAK NAPRAWDĘ WYSOKA TEMPERATURA LUB ROZŁADOWANIE CELI PONIŻEJ BEZPIECZNEGO NAPIĘCIA

Podczas oddawania przez pakiet wysokich prądów o których pisałem wyżej, jego cele robią się ciepłe a przy prądach szczytowych i ponad znamionowych gorące.
To właśnie przegrzanie powoduje zmianę chemiczną pakietu i jego uszkodzenie co widoczne jest spuchnięciem i dużym spadkiem wydajności.
Kiedyś jak pamiętam, kupowałem 3 celowy pakiet firmy Dualsky to cele były od siebie odsunięte taki punktowymi gumeczkami, tworząc między celami kanały wentylacyjne. Pamiętam , że ten pakiet bardzo długo mi służył. Ostatnio czegoś takiego w pakietach nie robią bo przykleić na płask jedną do drugiej jest łatwiej i szybciej.
Uważam też, że te grube koszulki, którymi są obciskane pakiety w dużym stopniu ograniczają odpływ ciepłego powietrza i wentylację a jedna cela dogrzewała drugą.
W tym sezonie postanowiłem , że będę latał wyłącznie przerobionymi pakietami, nie patrząc że to nówka pakiet a modele będę tak przerabiał by był zawsze jakiś nawiew na pakiety z zewnątrz

Pozrzucałem te grube koszulki a między cele powkładałem po 4 takie małe paseczki z balsy 1 mm co pozwoliło mi uzyskać idealne szczelinki na całej długości cel.

rcplock.pl/images/pak1.jpg

rcplock.pl/images/pak2.jpg

Odpowiedź udzielę sobie pod koniec sezonu.

Edytowane przez stawoj dnia 12.02.2010 23:05