Tytu³: RC P³ock :: DH94 Moth Minor - relacja z budowy
Dodane przez SlavikS dnia 15.06.2010 12:41
#1
DH94 Moth Minor - skala 1:8
W koñcu plan nabra³ mocy urzêdowej - zaczynamy :)
Plany: Jerry L. Bates (zakupione za wielk± wod±)
Rozpiêto¶æ: 138 cm
D³ugo¶æ: 94 cm
Waga: ok. 2 kg
Planowany napêd: elektryczny
Planowany efekt:
a co z tego wyjdzie zobaczymy na koñcu relacji :)
1) Na pocz±tek przestudiowa³em gruntownie plany i zrobi³em sobie solidny kawa³ek sklejki balsowej 3mm (z deseczek 1,5mm balsy II gatunku). Z tej sklejki wycinam elementy oznaczone na planie jako do wykonania z balsy 3mm, a które (na moje oko) powinny byæ bardziej wytrzyma³e albo nie powinny daæ siê deformowaæ. Na pierwszy ogieñ do wyciêcia posz³y stateczniki. Kto¶ kiedy¶ zastanawia³ siê od czego powinno siê zaczynaæ i by³y ró¿ne koncepcje - ja z regu³y zaczynam od stateczników ;) Stateczniki s± ca³obalsowe z ponaklejanymi ¿ebrami z balsy 1,5mm. Trzeba bêdzie to potem okleiæ Litespanem.
2) Kad³ub
Na planie sklei³em 2 boczne kratownice tylnej czê¶ci kad³uba - listewki sosnowe 3x3mm + kratownica z listwek balsowych 3x3 mm.
W czasie schniêcia powycina³em wrêgi i inne elementy kad³uba. Wrêgi g³ównie sklejka i sklejka balsowa (3mm), wype³nienia - balsa 3mm.
Tak to wygl±da posk³adane do kupy:
I to na razie tyle :) cdn.... (mam nadziejê, ¿e nied³ugo)
Edytowane przez SlavikS dnia 23.06.2010 23:22
Dodane przez robloz dnia 16.06.2010 01:11
#2
Na zakoñczenie sezonu - nowy model? ;)
Szykuje siê fajny samolocik - masz kibica
Edytowane przez robloz dnia 16.06.2010 06:46
Dodane przez StaryMikolaja dnia 16.06.2010 07:02
#3
Jakie zakoñczenie sezonu - S³awek pewnie chce zd±¿yæ przed piknikiem :D
Te¿ bêdê zagl±da³, jak postêpy prac siê przedstawiaj± :)
Dodane przez SlavikS dnia 23.06.2010 23:31
#4
Jako, ¿e pogoda nie zachêca do latania budowy ci±g dalszy :)
Postêpuj± prace z kad³ubem. Doda³em nowe elementy - miêdzy innymi a¿urow± pó³eczkê pod pakiet (podpasowa³y mi wymiarami wzmocnienia konstrukcji kad³uba od rozbitej Extry) i mocowanie skrzyd³a. Powycina³em wrêgi na wszystkie kr±g³o¶ci + os³onê silnika.
A tak to wygl±da posk³adane do kupy:
Ca³a ta konstrukcja bêdzie oklejona bals± 1 mm.
Tyle na dzisiaj.
Edytowane przez SlavikS dnia 23.06.2010 23:35
Dodane przez Andy dnia 24.06.2010 10:04
#5
Model zaczyna ³adnie prezentowaæ siê,
- S³awek trzymam kciuki za wykonanie projektu.
Szykuje siê fajny samolocik - masz kibica
B)
Dodane przez SlavikS dnia 21.08.2010 23:13
#6
Prac nad kad³ubem ci±g dalszy. Zrobi³em os³onê silnika - sklejka 0,4 mm owiniêta na wrêgach i solidny klocek balsy na nos.
Kabinka pilotów ju¿ na swoim miejscu - sklejka 0,6 mm na balsowych wrêgach. Mocowanie kabinki na 2 magnesy neodymowe. Dorzuci³em jeszcze pokrycie balsowe garba. Zrobione te¿ ³o¿e pod stateczniki.
A tak kad³ub wygl±da na tym etapie:
Uprzedzê pytania :) - ta os³ona ma tak odstawaæ - tak jest w oryginale.
Tyle na dzisiaj.
Dodane przez SlavikS dnia 03.11.2010 22:29
#7
Combaty zesz³y z warsztatu wiêc mo¿na trochê pod³ubaæ w balsie :)
Powoli koñczê kad³ub i usterzenie. W kad³ub wklei³em bowdeny i oklei³em boki. Stery solidnie wya¿urowa³em - dziêki temu zabiegowi zyska³y sporo na wadze.
Przymiarka usterzenia:
A tak kad³ub wygl±da teraz w ca³o¶ci:
Tyle na dzisiaj. W dalszej kolejno¶ci przymierzam siê do oklejenia statecznika poziomego Litespanem i zmontowania usterzenia.
Dodane przez Andy dnia 04.11.2010 13:06
#8
No bardzo ³adnie prezentuje siê ten kad³ub. Widzê, ¿e bardzo precyzyjnie wykonany.
No faktycznie "ma³e co nieco" wya¿urowa³e¶ konstrukcje stateczników - ;)
A jaki kolor przeiwdujesz dla modelu - ¿ó³ty - orygina³?
Edytowane przez Andy dnia 04.11.2010 13:09
Dodane przez SlavikS dnia 04.11.2010 14:50
#9
Andy napisa³/a:
A jaki kolor przeiwdujesz dla modelu - ¿ó³ty - orygina³?
No, tak planujê. Mam najwiêcej fotek w tym kolorze - malowanie ma³o skomplikowane, a i na niebie bêdzie ³adnie widaæ :)
Dodane przez SlavikS dnia 20.11.2010 23:07
#10
Usterzenie i tylne, sterowane sterem kierunku kó³ko na miejscu. Stateczniki pokryte Litespanem.
Zrobi³em równie¿ mocowanie silnika - 4 rurki wêglowe o ¶rednicy 5 mm osadzone we wrêdze na ¿ywicê epoxy + 4 ¶ruby m3 do mocowania krzy¿aka silnika. Taki sposób mocowania jest lekki i daje jednocze¶nie mo¿liwo¶æ precyzyjnego ustawienia k±tów pochylenia silnika. Koñcówki rurek wêglowych wzmocni³em kawa³kami plastikowej rurki wklejonej równie¿ na ¿ywicê. W przypadku braku rurki mo¿na owin±æ dratw± i zalaæ klejem. W ka¿dym razie wskazane jest wzmocnienie koñcówek rurek wêglowych bo maj± tendencjê do wzd³u¿nego pêkania zgodnie z uk³adem w³ókien. Wydaje mi siê, ¿e jest to praktycznie jedyny sensowny sposób mocowania silnika elektrycznego w tym modelu ze wzglêdu na tak±, a nie inn± konstrukcjê os³ony silnika - w±ska - ma³o miejsca w ¶rodku. Nawet przy takiej konstrukcji mocowania musia³em lekko podci±æ wrêgê os³ony bo zahacza³a o rurki i popracowaæ dremelkiem nad poszerzeniem wewnêtrznej czê¶ci noska ¿eby zmie¶ciæ silnik o takiej ¶rednicy.
A tu fotka z przymierzon±, planowan± jednostk± napêdow±:
Tyle na dzisiaj. Chyba czas braæ siê powoli za skrzyde³ko - bez tego nie poleci :)
Dodane przez dorob dnia 20.11.2010 23:26
#11
Klasa, a po co ta ma³a bia³a rurka we wrêdze silnika?
Dodane przez SlavikS dnia 21.11.2010 00:43
#12
Ta ma³a bia³a rurka pozycjonuje os³onê silnika (s± dwie - po obu stronach wrêgi) - wchodz± w otwory we wrêdze os³ony:
Dodane przez Andy dnia 21.11.2010 10:33
#13
Nooooo, samolocik nabiera "kszta³tów" - bêdzie piêkny model. Bardzo fajne rozwi±zanie umiejscowienia i ustabilizowania zespo³u napêdowego.
Jak to u Slaviksa, wszystko przemy¶lanie i estetycznie - :)
Dodane przez Piotr K dnia 21.11.2010 12:05
#14
No to pe³na profeska-szacunek:)
Dodane przez SlavikS dnia 21.11.2010 20:31
#15
S³owo siê rzek³o - zacz±³em wycinanki na skrzyd³o. Na fotce sklejkowe elementy centrop³ata i amortyzowane, aluminiowe podwozie. ¯ebra i wzmocnienia wzniosu ze sklejki 2 mm, ³o¿e pod podwozie i wzmocnienie pod tylne mocowanie p³ata do kad³uba - sklejka 3 mm. Do tego sosnowe d¼wigary 5x5 i 3x3.
P.S. Dziêkujê kolegom za dobre s³owo ;)
Dodane przez SlavikS dnia 24.11.2010 12:29
#16
Pogoda kiepska to i na warsztatach sie ruszy³o :)
Centrop³at posk³adany do kupy - klei³em g³ównie na ¿ywicê Epoxy. Podwozie przymierzone prowizorycznie - bêdzie docelowo przykrêcone po z³o¿eniu skrzyd³a i ustawieniu wzniosu.
Powycinane balsowe ¿ebra konstrukcji skrzyd³a (balsa 1,5mm):
Mo¿e parê s³ów o technice wykonywania takich elementów.
Z planów wycinamy papierowe szablony wrêg. Potem uk³adamy je na deseczce balsowej tak aby ekonomicznie wykorzystaæ materia³, pamietaj±c jednocze¶nie o zachowaniu odpowiedniego do elementu kierunku s³ojów balsy. Jak skoñczyli¶my uk³adankê bierzemy do rêki najtañszy bia³y klej w sztyfcie i przyklejamy kolejno szablony do deseczki. Jako, ¿e elementy skrzyd³a potrzebne s± w dwóch egzemplarzach najlepiej robiæ je za jednym zamachem z wykorzystaniem jednego szablonu. W tym celu sklejamy ze sob± dwie deseczki balsowe (jedna na drugiej) klejem do nalepek. Ja u¿ywam kleju w aerezolu firmy 3M Repositionable 75. To jest klej, który zachowuje siê tak jak klej na nalepkach - nie wysycha, mo¿na oderwaæ od siebie elementy i ponownie je ³±czyæ. Tak na marginesie u¿ywam go równie¿ do przyklejania np. masek pod malowanie insygniów (wzór drukujê na drukarce, wycinam i za pomoc± tego kleju robiê z tego nalepkê). Po sklejeniu deseczek mo¿na wycinac elementy. Ja wycinam "z grubsza", po czym szlifujê do po¿±danego kszta³tu papierem ¶ciernym w kr±¿ku na szlifierce sto³owej mojej konstrukcji :) Przy tej czynno¶ci wa¿ne jest ¿eby szlifowaæ w takim kierunku ¿eby nie podrywaæ papierowego szablonu. Tu techniki mog± byæ ró¿ne. Wa¿ne jest ¿eby szlifowaæ pod k±tem prostym. Tak element wygl±da po tej czynno¶ci.
Teraz zostaje tylko rozkleiæ elementy i zedrzeæ papierowy szablon. Po obróbce wygl±da to jak jeden jednolity element i najpro¶ciej jest znale¼æ liniê ³±czenia w poprzek s³ojów - w wypadku ¿eber od czo³a. Klej trzyma do¶æ mocno. Ja rozdzielam elementy ostrzem od no¿a tapicerskiego. Po zdarciu szablonu warto elementy sobie oznaczyæ zgodnie z oznaczeniami na planie.
Dodane przez Andy dnia 24.11.2010 14:38
#17
No ¶licznie, ¶licznie - dziêkujemy za tak precyzyjn± instrukcjê wykonania wrêg - :)
Dremelek widzê na fotkach, ale "szlifierkê w³asnej konstrukcji" móg³by¶ te¿ zaprezentowaæ "Pomys³owy Dobromirze" ;)
Edytowane przez Andy dnia 24.11.2010 14:40
Dodane przez SlavikS dnia 25.11.2010 22:31
#18
Andy napisa³/a:
... ale "szlifierkê w³asnej konstrukcji" móg³by¶ te¿ zaprezentowaæ "Pomys³owy Dobromirze" ;)
Konstrukcja prosta, ale narzêdzie bardzo przydatne. Zrobi³em 2 w jednym - wyrzynarka ze stoliczkiem i szlifierka na papier ¶cierny w kr±¿kach.
My¶lê, ¿e fotki daj± pogl±d na ideê konstrukcji. Bia³y wy³±cznik za³±cza napiêcie do wiertarki. W wiertarce wkrêcony jest uchwyt na kr±¿ki ¶cierne z rzepem. Szybko wymienia siê zu¿yty papier albo zmienia gradacjê.
Wyrzynarki u¿ywam do grubszych rzeczy i bardzo rzadko bo mam tak± maszynê C(R)NC - "prawie" CNC:
Coby Rêcznie Nie Ci±æ :)
Wracaj±c do tematu - wczoraj zacz±³em sklejaæ skrzyde³ko. Na fotce czê¶ciowo sklejona prawa czê¶æ p³ata.
Dzisiaj trochê przyby³o - fotki nastêpnym razem.
Dodane przez Andy dnia 26.11.2010 08:15
#19
Zrobi³em 2 w jednym - wyrzynarka ze stoliczkiem i szlifierka na papier ¶cierny w kr±¿kach.
A nie mówi³em, ¿e nasz Slaviks to "Pomys³owy Dobromir".
S³awek, tak co¶ czu³em, ¿e nie bêdzie to tarcza szlifierska na wa³ku silnika od pralki Frani (dla m³odzie¿y wyja¶nienie: "Frania" to pralka wirnikowa stanowi±ca wyposa¿enie wiêkszo¶ci gospodarstw domowych w latach 60. i 70. Sam zbiornik pralki czêsto nie wytrzymywa³ próby czasu i nawa³u prania, a silniki by³y do¶æ dobrej jako¶ci i mocy. Dlatego te¿ czê¶to znajdywa³y zastosowanie jako zespo³y napêdowe szlifierek, czy te¿ kosiarek). Dobrze, ¿e przedstawi³e¶ swoje rozwi±zanie, bo pomys³ doskona³y i mo¿e kto¶ z niego skorzysta.
No a ta maszyna
"prawie" CNC
- hmmmmm, tylko pomarzyæ - nawet strugê powietrza ma do ¶ciêtego materia³u i oczyszczania powierzchni.
Noooo widzê, ¿e p³aty skrzyd³owe rozwijaj± siê - jak to u Slaviksa - czysto i pelna profeska modelarska - oj, ¿ebym ja mia³ taki warsztacik - ;)
Edytowane przez Andy dnia 26.11.2010 08:22
Dodane przez dorob dnia 26.11.2010 11:19
#20
Warsztacik elegancki, ale co tam sprzêt. Model to Ci ro¶nie elegancki. Piêkna robota, a ta dba³o¶æ i detale i jako¶æ wrêcz powala. Czekam z niecierpliwo¶ci± na dalsz± relacjê.
Dodane przez SlavikS dnia 28.11.2010 20:32
#21
Ma³y update weekendowych prac :)
Konstrukcja lewego p³ata zakoñczona i scalona z centrop³atem - gotowa do pokrycia bals±. Po pokryciu bêdzie to i owo doszlifowane do docelowego kszta³tu.
Trzeba jeszcze dorobiæ mocowanie serw lotek. W planach jest jedno serwo na 2 lotki umiejscowione w centrop³acie, które ci±gnie bowdeny. Przymierzy³em HXT 900 i ¶mia³o siê mie¶ci wewn±trz koñcówki p³ata, wiêc zrobiê lotki na oddzielnych serwach bez tych karko³omnych konstrukcji.
Przymierzy³em konstrukcjê do kad³uba - efekt na fotce.
Podoba mi siê - zaczyna przypominaæ samolot - chyba dorobiê drug± czê¶æ p³ata ;)
Dodane przez Andy dnia 28.11.2010 20:45
#22
zaczyna przypominaæ samolot - chyba dorobiê drug± czê¶æ p³ata
- Slaviks - bezwzglêdnie trza dorobiæ - ;) Mnie te¿ bardzo podoba siê Twój model i jego wykonanie.
A tak na marginesie - jak przewidzia³e¶ mocowanie os³ony silnika do kad³uba - po dwa wkrêciki na bokach? Pytam, bo jest ró¿nica w p³aszczyznach pomiêdzy kad³ubem a os³on±.
Edytowane przez Andy dnia 28.11.2010 20:48
Dodane przez SlavikS dnia 28.11.2010 20:55
#23
Andy napisa³/a:
A tak na marginesie - jak przewidzia³e¶ mocowanie os³ony silnika do kad³uba - po dwa wkrêciki na bokach?
Tak bêdzie. Orygina³ ma os³ony przykrêcane na 2 du¿e zaczepy, wiêc mocowanie postaram siê zrobiæ mniej wiêcej makietowo. Z t± ró¿nic± nie bêdzie problemu - dorobi siê klocek na wymiar i bêdzie OK.
Edytowane przez SlavikS dnia 28.11.2010 20:56
Dodane przez Andy dnia 28.11.2010 21:12
#24
Rozpiêto¶æ: 138 cm
D³ugo¶æ: 94 cm
Waga: ok. 2 kg
S³awek, ja tam mo¿e nie znam siê zbytnio, ale jednak bêdzie to kawa³ek modelu - ¶licznego modelu. Ja na pewno nie poszed³bym w HXT-900. Wiem, ¿e serwa te maj± dobr± opiniê. Ale do takiego modelu tej wielko¶ci i takiej masie zastosowa³bym co¶ z metalowymi trybami.
Poszed³bym (jakby zmie¶ci³y siê) w tê stronê:
http://www.modele...ts_id=6690
Przekrój serwa prawie identyczny, jedynie trochê d³u¿sze - ale za to o wiele pewniejsze.
Edytowane przez Andy dnia 28.11.2010 21:16
Dodane przez SlavikS dnia 29.11.2010 13:39
#25
Andrzej,
D³ugo siê zastanawia³em nad doborem serw do tego modelu. Przejrza³em ofertê sklepów i parametry i zastanawia³em siê w³a¶nie nad czym¶ z metalowymi trybami. Jednak jak poczyta³em sobie opinie o takich serwach to da³em sobie spokój. Lotki w tym modelu nie s± du¿e i moment HXT 900 moim zdaniem w zupe³no¶ci wystarczy. Takie serwa napêdzaj± lotki w mojej Extrze, która powierzchniê lotek ma ze 2 razy wiêksz± i nie mia³em z nimi ¿adnego problemu. Dodatkowo lotki nie s± nara¿one na gwa³towne szarpniêcia, które mog³yby zerwaæ tryby. Serwa HXT 900 s± sprawdzone - przede wszystkim nie zacinaj± siê i s± w miarê precyzyjne. Co mi po serwach z metalowymi trybami, które wg. opinii u¿ytkowników albo siê zacinaj±, albo nie centruj±, albo siê pal± nie wiadomo dlaczego. Jak do tej pory nie mia³em przypadku uszkodzenia trybów w tych serwach, a lataj± na sterze kierunku ze sterowalnym kó³kiem. Waga 2 kg raczej jest przesadzona. Wstêpne wa¿enie wskazuje, ¿e model bêdzie znacznie l¿ejszy :)
Dodane przez Andy dnia 29.11.2010 14:24
#26
Slaviks,
dziêki za tak szczegó³owe uzasadnienie. Fakt - lotki nie s± zbyt du¿e - w sumie nie bêdzie to te¿ model do akrobacji. Czujê siê uspokojony - :)
Dodane przez SlavikS dnia 05.12.2010 15:47
#27
Ma³y update weekendowych prac.
No i dorobi³em :) Konstrukcja p³ata zakoñczona - gotowa do krycia bals±. Zamontowane podwozie. Mocowanie na 4 ¶ruby M3 + wkrêt do drewna - szczegó³ konstrukcji i mocowania na fotce:
Nie mog³em nie przymierzyæ ;) Zaczyna przypominaæ samolot.
Zwa¿y³em to co widaæ na fotce - na teraz 580 g. Liczê, ¿e do lotu powinienem zmie¶ciæ siê z wag± niewiele ponad 1 kg.
Dodane przez robloz dnia 06.12.2010 10:19
#28
Skrzyd³a bêdziesz kry³ na ca³o¶ci bals±?
Ja zerwa³em foliê z Mustanga i stwierdzi³em, ¿e ca³e skrzyd³o do przerobienia .Wszystko trzyma³o siê na folii. Zastanawiam siê nad pokryciem ca³o¶ci bals± 0.6.
Dodane przez Andy dnia 06.12.2010 11:10
#29
SlavikS:
Liczê, ¿e do lotu powinienem zmie¶ciæ siê z wag± niewiele ponad 1 kg.
- to ja przy Twoim niewiele ponad kilogram bojê sie k³a¶æ swoj± Bonanzê na wagê - mo¿e odwa¿e siê w przysz³y weekend ;)
Skrzyd³a bêdziesz kry³ na ca³o¶ci bals±?
- te¿ zastanawia³em siê nad tym, czy ca³o¶æ, czy tylko fragmenty. W sumie szkielet p³ata zrobiony przez Ciebie jest bardzo solidny.
Edytowane przez Andy dnia 06.12.2010 11:19
Dodane przez dorob dnia 06.12.2010 11:32
#30
Coraz ³adniej wygl±da, oj piêkny model ro¶nie.
Dodane przez SlavikS dnia 06.12.2010 11:58
#31
robloz napisa³/a:
Skrzyd³a bêdziesz kry³ na ca³o¶ci bals±?
Ja zerwa³em foliê z Mustanga i stwierdzi³em, ¿e ca³e skrzyd³o do przerobienia .Wszystko trzyma³o siê na folii. Zastanawiam siê nad pokryciem ca³o¶ci bals± 0.6.
Nie bêd± kryte na ca³o¶ci - lotki i tylna czê¶æ p³ata bêdzie pokryta Litespanem. Tam gdzie gê¶ciej s± ¿ebra idzie Litespan
- jak na obrazku - tam gdzie pr±¿ki :)
Ja bêdê kry³ minimum 1,0 (plan mówi 1,5 mm).
Robert, krycie Mustanga bals± 0,6 nie ma sensu - nie wyjdzie przynajmniej na natarciu - za wiotka. Balsa 0,6 nadaje siê na naklejenie na rdzeñ styropianowy. Moim zdaniem 1 mm Standard albo 1,5 Lekkiej to minimum na krycie p³atów.
Dodane przez SlavikS dnia 30.12.2010 23:44
#32
No to po ¶wiêtach i mnie siê ruszy³o ;)
Skrzyde³ko od góry pokryte - balsa 1,5 mm
Oklejony centrop³at od do³u - dorobi³em atrapê hamulca aerodynamicznego ¿eby by³o bardziej makietowo
Pokrycie centrop³ata pozwala demontowaæ golenie podwozia - bêdzie ³atwiej transportowaæ.
Dopasowane i zaopatrzone w zawiasy lotki - zawiasy na górnej krawêdzi.
Zamontowany napêd lotek - tak to rozwi±za³em - analogicznie jak napêd klap w Bonanzie Andy'ego. Popychacze bêd± ca³kowicie niewidoczne - lepszy efekt makietowy.
No i do kompletu dojecha³y 2,5" lekkie kó³ka Kavan'a z bie¿niczkiem - jak w oryginale ;)
Poprzed³u¿a³em kable serw lotek - skrzyde³ko jest gotowe do krycia dolnej powierzchni bals± - na spód planujê 1 mm.
Tyle na dzisiaj - jutro balujemy :P
Dodane przez Andy dnia 30.12.2010 23:54
#33
jutro balujemy
z Moth Minorem? ;)
Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2011 13:21
#34
Ma³y update projektu.
Skrzyde³ko skoñczone - dó³ pokry³em bals± 1mm. Dorobi³em mocowanie do kad³uba (2 plastikowe ¶ruby ¶rednicy 4 mm).
Ca³o¶æ p³ata oklejona Litespanem - skrzyde³ko gotowe do malowania.
Do kokpitu doklei³em szybki z PET'a 1mm - by³o trochê zabawy bo CA nie bardzo chce kleiæ ten materia³.
A ca³o¶æ teraz wa¿y 790g i wygl±da tak:
Dodane przez dorob dnia 16.01.2011 14:04
#35
Piêkna robota, ju¿ czekam na wrzucenie koloru i osprzêtu.
Gratki
Dodane przez Andy dnia 16.01.2011 15:00
#36
Nooo Paaanie Slaviks,
model galanty, nie mogê doczekaæ siê kolorku na nim.
Przyznam, ¿e jego dotychczasowa waga jest imponuj±ca - oczywi¶cie w tym pozytywnym znaczeniu,
Dodane przez robloz dnia 16.01.2011 15:44
#37
Model i waga super. Mo¿e podrzucê Ci sztukasa na kuracjê odchudzaj±c± ;):D . A tak na powa¿nie to coraz mniej z powodu wagi chce mi siê go koñczyæ.
Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2011 17:47
#38
robloz napisa³/a:
Model i waga super. Mo¿e podrzucê Ci sztukasa na kuracjê odchudzaj±c± ;):D . A tak na powa¿nie to coraz mniej z powodu wagi chce mi siê go koñczyæ.
Koñcz, nie marud¼ :) Obliczy³e¶ jakie bêdzie obci±¿enie powierzchni?
Ta waga u mnie to a¿ taka rewelacyjna znowu nie jest :)
Puki co 790g. Dojdzie jeszcze silnik ze ¶mig³em - 150g + regulator - 35g + pakiet 3000 4S - 300g + 2 serwa - 20g + malowanie, piloci w kokpicie czyli minimum 1,3 kg. Powierzchnia no¶na to 23,7 dm2. Z tego wychodzi, ¿e obci±¿enie powierzchni bêdzie jakie¶ 55g/dm2 - powinien lataæ ;) Tyle teoria - poczekajmy na finalne wa¿enie.
Tak na marginesie zastanawiam siê czy malowaæ natryskowo, czy pojechaæ wa³eczkiem. Farba ju¿ kupiona :)
Dodane przez Andy dnia 16.01.2011 18:02
#39
Ja bym "trysn±³"
Dodane przez robloz dnia 16.01.2011 20:08
#40
Ja te¿ bym pomalowa³ natryskowo, zawsze to mniej farby i lepszy efekt.
Odci±¿enia jeszcze nie liczy³em, ale to zrobiê jutro (tak z ciekawo¶ci).
Do powierzchni wlicza siê statecznik?
Edytowane przez robloz dnia 16.01.2011 20:10
Dodane przez pawel dnia 19.01.2011 20:53
#41
robloz napisa³/a:
Do powierzchni wlicza siê statecznik?
Statecznika nie wlicza siê do powierzchni skrzyd³a.
Edytowane przez pawel dnia 27.01.2011 17:09
Dodane przez SlavikS dnia 22.01.2011 22:41
#42
Przez te mistrzostwa to ma³o czasu na warsztat :)
W chwilach wolnych postanowi³em trochê pobawiæ siê z os³on± silnika - dodaæ trochê szczegó³ów.
Os³ona wyszpachlowana i pomalowana podk³adem.
Pomaleñku model zyskuje kolory, ale na fotki jeszcze za wcze¶nie ;)
Dodane przez Andy dnia 22.01.2011 22:46
#43
¦licznie dopracowa³e¶ tê os³onê silnika.
Dodane przez robloz dnia 23.01.2011 08:45
#44
Piêkna.
Szkoda tylko, ¿e to pierwsza czê¶æ co siê niszczy przy nieudanym l±dowaniu. Strach pomy¶leæ co bêdzie w takim przypadku z os³on± od ju-87
Dodane przez dorob dnia 23.01.2011 11:59
#45
Rewelacja.
Dodane przez SlavikS dnia 31.01.2011 20:13
#46
Ma³y update prac malarskich :)
Tak wygl±da pierwowzór:
A tak efekt mojego dzia³ania aerografem:
Na tych fotkach kolor jaki¶ wyblak³y - to chyba efekt s³abego o¶wietlenia i lampy aparatu.
Na tej fotce kolor zbli¿ony do rzeczywistego.
Nie wszystko wysz³o idealnie, ale ju¿ nie ruszam bo poprawki nie zawsze wychodz± na lepsze ;)
Zwa¿ona ca³o¶æ po malowaniu - 840g.
Muszê jeszcze dodaæ maty antypo¶lizgowe na skrzyd³ach (my¶lê, ¿e paski papieru ¶ciernego 1000 bêd± dobre) trochê popracowaæ nad kokpitem, owiewkami podwozia no i usadziæ takich dwóch co lec± z Australii przez HK ;)
Powoli zabieram siê za ostateczny monta¿ wyposa¿enia. Powoli wy³ania siê koniec :D
Dodane przez stawoj dnia 31.01.2011 20:40
#47
Model jest przepiêkny. Najbardziej zaskakuje mnie waga. Z ca³ej tej konstrukcji chyba najtrudniej by³o utrzymaæ tak± wagê.
Tak sobie dumam czy Ty S³awku w raz z Robertem ze swoimi modelami mogliby¶cie wystartowaæ w tegorocznych zawodach makiet F4H-P. W tym roku jest stworzona zupe³nie nowa klasa w³asnie dla takich modeli. Nie trzeba nawet mieæ licencji sportowej.
Na stronie aerokluby w dziale "Do porania" jest regulamin tych zawodów. proszê Was by¶cie o tym choæ pomy¶leli :)
Edytowane przez stawoj dnia 31.01.2011 21:07
Dodane przez robloz dnia 31.01.2011 21:11
#48
Co tu gadaæ ... cudo. O jutra biorê siê na serio za moj± d³ubaninê.
Co zawodów to mo¿na pomy¶leæ, ale zrobiæ model to nie problem. Trzeba jeszcze zd±¿yæ go oblataæ i ¿eby zosta³ w jednym kawa³ku. ;)
Dodane przez Andy dnia 01.02.2011 07:38
#49
Jak to u Slaviksa - pe³na precyzja i profesjonalizm modelarski (chyba nie tylko modelarski - ;) )
Model jest przepiêkny. Najbardziej zaskakuje mnie waga
Co tu gadaæ ... cudo.
Edytowane przez Andy dnia 01.02.2011 07:38
Dodane przez dorob dnia 01.02.2011 07:53
#50
Piêkna robota.
Gratulujê.
S³awek
Muszê jeszcze dodaæ maty antypo¶lizgowe na skrzyd³ach (my¶lê, ¿e paski papieru ¶ciernego 1000 bêd± dobre)
w NOMI widzia³em takie ta¶my samoprzylepne.
One by³y bodaj¿e na regale z innymi ta¶mami, malarskimi, rzepami i tego typu pieprzoty ko³o farb.
To chyba by³a ta¶ma na krawêdzie schodów.
Edytowane przez dorob dnia 01.02.2011 07:55
Dodane przez SlavikS dnia 01.02.2011 21:17
#51
dorob napisa³/a:
Piêkna robota.
Gratulujê.
S³awek
Muszê jeszcze dodaæ maty antypo¶lizgowe na skrzyd³ach (my¶lê, ¿e paski papieru ¶ciernego 1000 bêd± dobre)
w NOMI widzia³em takie ta¶my samoprzylepne.
One by³y bodaj¿e na regale z innymi ta¶mami, malarskimi, rzepami i tego typu pieprzoty ko³o farb.
To chyba by³a ta¶ma na krawêdzie schodów.
Marcin, dziêki za info - oblookam - mo¿e siê nada.
[Edit] - oblooka³em - nie nada siê :) za grube i za ciê¿kie - zostajê przy papierze ¶ciernym.
Dziêkujê wszystkim za dobre s³owo. Jest jeszcze troszkê pracy nad szczegó³ami, ale najpierw muszê posprz±taæ warsztat - wszystko po ostatnich robótkach wywrócone do góry nogami :) No i znowu to nie takie cudo - na fotkach tylko ³adnie wygl±da ;) Co do zawodów - mo¿na pomy¶leæ, ale zawody w tym roku bardzo wcze¶nie, a model nie oblatany. Poza tym trzeba trochê potrenowaæ program do wykonania. Jak po tym wszystkim zostanie w jednym kawa³ku to siê pomy¶li - nie mówiê nie :) Cieszy mnie waga modelu. Zejdê duu¿o poni¿ej 2 kg zak³adanych na planach. Je¿eli plany przewidywa³y wagê 2 kg to my¶lê, ¿e du¿o l¿ejszy modelik bêdzie przyzwoicie lata³ (z ca³kiem niema³ym pakietem - 3000 4S).
Robert - koñcz Sztukasa - to bêdzie hicior zawodów !!!!
Edytowane przez SlavikS dnia 02.03.2011 23:49
Dodane przez robloz dnia 02.02.2011 06:38
#52
Robert - koñcz Sztukasa - to bêdzie hicior zawodów !!!!
Model bêdzie skoñczony, ale czy ja bêdê zdatny do zawodów to ju¿ inna sprawa bo jak powiedzia³e¶:
zawody w tym roku bardzo wcze¶nie, a model nie oblatany. Poza tym trzeba trochê potrenowaæ program do wykonania.
Po¿yjemy, zobaczymy. Jak model bêdzie ca³y czas sprawny mo¿e.....
Edytowane przez robloz dnia 02.02.2011 06:39
Dodane przez SlavikS dnia 02.03.2011 23:45
#53
Uff, skoñczy³em :D
Kilka fotek podsumowuj±cych projekt.
Popracowa³em trochê nad podwoziem - doda³em owiewki - podwozie nadal mo¿na demontowaæ do transportu.
W kokpicie usadzi³em wygodnie tych dwóch co lecieli z Australii przez HK ;) Cwaniaki trochê pobalowali bo z pe³nymi brzuchami ka¿dy z nich wa¿y³ 30g. Mimo to zdecydowa³em siê usadziæ obu ze wzglêdu na efekt wizualny. Jak by³ jeden to czego¶ mi brakowa³o.
Doda³em maty antypo¶lizgowe na skrzyd³ach (paski papieru ¶ciernego 1000 klejone na klej 3M) i dorysowa³em trochê linii podzia³u - to co ewidentnie widaæ na oryginale.
Model uda³o siê ³adnie wywa¿yæ pakietem - wyszed³ w bardzo dobrym miejscu - wygodnym.
Zmontowane ca³e wyposa¿enie - zwa¿ony.
Podsumowuj±c:
Model gotowy do lotu
Wyposa¿enie:
- Silnik Turnigy C3542 1000 kV
- regulator Mystery 40A
- Pakiet Turnigy nanotech 3000 mAh 4S
- 4 serwa HXT 900
- odbiornik SPECTRUM AR6200
- ¶mig³o Master Aiscrew 11x6
Parametry:
- waga 1470g
- rozpiêto¶æ 138 cm
- d³ugo¶æ 94 cm
- powierzchnia no¶na 23,65 dm2
- obci±¿enie powierzchni 62g/dm2
Zmierzy³em osi±gi napêdu. W takim zestawieniu jak wy¿ej na ¶migle 11x6 wyci±gn±³em max 610W przy poborze pr±du 45A. W zupe³no¶ci wystarczy.
I to by by³o na tyle. Trzeba poczekaæ na ³adny dzieñ i oblataæ.
KONIEC :P
Dodane przez robloz dnia 03.03.2011 06:58
#54
Gratulujê piêknego modelu i wagi koñcowej !!!
I to by by³o na tyle. Trzeba poczekaæ na ³adny dzieñ i oblataæ.
KONIEC
Te¿ bym chcia³ jak najszybciej napisaæ to w mojej relacji, ale jeszcze trochê zejdzie. :(
Dodane przez Andy dnia 03.03.2011 07:54
#55
¦liczny model Slaviks.
Pozazdro¶ciæ tylko precyzji wykonania, jak równie¿ osi±gniêtej wagi przy takiej skali i makiecie.:)
Edytowane przez Andy dnia 03.03.2011 07:54
Dodane przez stawoj dnia 03.03.2011 22:31
#56
Zapisa³em ciê ju¿ na zawody majowe makiet ;) Piêkny model.
Edytowane przez stawoj dnia 03.03.2011 22:32
Dodane przez SlavikS dnia 04.03.2011 07:18
#57
Wojtek, trzeba by³o przynajmniej poczekaæ do oblotu. Model ³adny, ale nie wiem czy poleci ;)
Tak na powa¿nie to jak po pierwszych lotach zostanie w ca³o¶ci to spróbuje swoich si³ w zawodach. Na wiele nie liczê, bo lataæ to ja jeszcze dobrze nie umiem, ale udzia³ siê liczy - trzeba zdobywaæ do¶wiadczenie :)
Dodane przez Andy dnia 04.03.2011 18:43
#58
Bravo Slaviks -
Bêdziemy trzymaæ kciuki za "naszego"