W pi±tek sta³em siê szczê¶liwym posiadaczem helika hk 450. Ju¿ go prawie z³o¿y³em, ale mam ma³y problem. Nie wiem jak podpi±æ elektronike do odbiornika. :( Mam apke Turnigy 9x. Szuka³em w internecie ale nic nie znalaz³em. Mo¿e mi kto¶ powiedziec jak to pod³±czyæ?
Dodane przez private9 dnia 18.09.2010 21:15
#2
Witaj, rozumiem ¿e masz odbrionik 8 kana³owy. Napewno musisz wybraæ w menu apki typ modelu czyli heli. W modelu HK450 tarcza steruj±ca jest w uk³adzie 120stopni, wiêc w apce musisz u¿yc takiego trybu, funkcja (Swash type select). Tylne serwo na tarczy to Elewator (pochy³), boczne lewe Aileron (przechy³), boczne prawe Pitch (skok tarczy , góra , dó³). Co do odbiornika, to jest napisane który kana³ do czego czy tylko numerki kana³ów???
Dodane przez Andy dnia 19.09.2010 10:57
#3
Wstêpne ustawienia apki opisa³ Tobie Arek.
Przede wszystkim najpierw musisz dodaæ (zbindowaæ) odbiornik do nadajnika (no chyba ¿e w zestawie, który masz jest to ju¿ zapewnione). Gdyby¶ jednak bindowa³ pamiêtaj, aby podczas tej operacji dr±¿ek gazu by³ pozycji dolnej, czyli na ZERO gazu.
Potem nale¿y podpi±æ serwa (wed³ug wskazañ Areczka) oraz rozpiski na odbiorniku. Po pod³±czeniu serw w³±czasz nadajnik, w³±czasz zasilanie w modelu i patrzysz jaki jest efekt ruchów serw na tarczy przy ruchach dr±¿ka odpowiedzialnego za ich ruchy. Robi±c korekty rewersami ruchów w apce musisz uzyskaæ taki efekt aby:
- przy ruchu dr±¿ka w prawo serwo prawe tarczy wychyla³o swe ramiê w dó³ i w tym samym czasie serwo lewe w górê.
- przy ruchu dr±¿ka w lewo serwo lewe tarczy wychyla³o swe ramiê w dó³ i w tym samym czasie serwo prawe w górê.
- przy ruchu dr±¿ka do góry dwa przednie serwa (lewe i prawe) jednocze¶nie powinny swe ramiona skierowaæ w dó³, a w tym samy czasie serwo tylne tarczy musi wychylaæ swe ramiê w górê.
- przy ruchu dr±¿ka do siebie (w dó³) dwa przednie serwa ramiona w górê, a tylne serwo w dó³.
To na razie tyle,
Powodzenia.
A oto fragment postu z Epheli dotycz±cy w³a¶nie HK 450:
-Odpu¶æ sobie serwa HXT900 - s± tanie i generalnie dzia³aj± ale nie wiesz kiedy w locie padn± (ja straci³em 3 w locie co spowodowa³o 2 krety, jednego uda³o mi siê unikn±æi to wszystko na przestrzeni 10 lotów). Krety by³y znacznie dro¿sze od lepszych serw. zobacz na corona cs-929MG.
-¯yro sugerujê HK401B (bardzo dobry stosunek jako¶ci do ceny) + serwo turnigy DS480 lub D922MG za 10$ lub ino lab 261HB za 31$.
-Pakiet wybra³e¶ dobry, ewentualnie 25C ale na 20C te¿ spokojnie mo¿na polataæ.
Nie wiem na jakim etapie jeste¶ z wyposa¿eniem do modelu, ale tu masz do¶æ obszernego linka na temat stosownego wyposa¿enia do Twojego modelu: http://www.epheli...ight=hk450
Edytowane przez Andy dnia 19.09.2010 11:08
Dodane przez Mateuszm dnia 19.09.2010 12:50
#4
Ju¿ mam wszystko. ¿yro mam hk401b i serwo do niego http://www.hobbyc...duct=10976. Tylko jeszcze nie wiem jak i gdzie je podl±czyæ
Dodane przez private9 dnia 19.09.2010 14:05
#5
Jeden kabelek ¿eñski od gyra podpinasz do serwa ogona, nastêpnie do odbiornika podpinasz kolejny kabelek pod kana³ RUDDER i sygna³owy do ustawieñ czu³o¶ci (pojedyñczy) pod odbiornik GEAR.
Dodane przez Mateuszm dnia 19.09.2010 14:16
#6
Ju¿ mi siê uda³o. dzisiaj mo¿e nawet oblot. Nie mam tylko budki do niego:(. Musze zamówic bo do tamtej paczki z czesciami ju¿ nie wesz³a. Mam jeszcze tak± dziwn± zale¿no¶æ, ze jak daje gaz do góry to mi siê wszystkie 3 serwa z tarczy razem wychylaj± siê do góry wprost proporcjonalnie do manetki gazu. Czy tak powinno byæ, czy w³±czy³em co¶ w apce przez przypadek?
Edytowane przez Mateuszm dnia 19.09.2010 14:43
Dodane przez Limak dnia 19.09.2010 15:32
#7
Raczej dobrze,tak jest i w moim reksiu :)
Dodane przez Andy dnia 19.09.2010 16:28
#8
Raczej dobrze
Nie raczej, a na pewno. Gdy przesuwasz dr±¿ek gazu do góry tarcza podnosi siê na wszystkich serwach równie¿ do góry i dziêki temu zmienia siê równie¿ k±t natarcia ³opat - z minusowych na dodatnie. No i odwrotnie, gdy zmniejszasz obroty wirnika i przesuwasz dr±¿ek w dó³ - tarcza na wszystkich serwach w dó³ i k±ty z dodatnich w stronê minusów.
Piszesz, ¿e oblot niebawem - rozumiem, ¿e ³opaty masz wywa¿one, k±ty na nich wyregulowane, no i ostatecznie ³opaty wytorowane?
Dodane przez Mateuszm dnia 19.09.2010 17:22
#9
tak, wszystko by³o dobrze poustawiane. po przeczytaniu wszystkich mo¿liwych tematów o helikach cz³owiek staje siê m±drzejszy :D. ale nie obesz³o siê bez ma³ego urwa³. jak ju¿ podchodzi³em do l±dowanie to siê u³ama³ kawa³ek p³ozy plastikowej (pewnie za szybko schodzi³em) i zahaczy³em ³opat± o ziemiê. Muszê wymieniæ podwozie i prêt który trzyma ³opaty. koszt naprawy to 3-4 dolary
Edytowane przez Mateuszm dnia 19.09.2010 18:06
Dodane przez private9 dnia 19.09.2010 20:56
#10
S± pewne modele ¿e tarcza idzie do do³u jak dajemy gazu, np. TT Mini Titan E325 .
Dodane przez Andy dnia 19.09.2010 21:02
#11
S± pewne modele ¿e tarcza idzie do do³u jak dajemy gazu
Zapewne Areczku masz racjê z Titanem, ale opisuj±c reakcje serw na ruchy dr±¿ków wiedzia³em, ¿e temat dotyczy HK 450 - czyli podróbki Aligna 450 - czyli musi byæ identycznie jak w Alignie. ;)
Edytowane przez Andy dnia 19.09.2010 21:02
Dodane przez private9 dnia 19.09.2010 21:06
#12
Andy napisa³/a:
S± pewne modele ¿e tarcza idzie do do³u jak dajemy gazu
Zapewne Areczku masz racjê z Titanem, ale opisuj±c reakcje serw na ruchy dr±¿ków wiedzia³em, ¿e temat dotyczy HK 450 - czyli podróbki Aligna 450 - czyli musi byæ identycznie jak w Alignie. ;)
Na przeci±gu kilku dni bêdê mia³ paczkê z czê¶ciami naprawczymi, ale mam tam te¿ upgrade ogona na metalowy i stateczniki z w³ókna szklanego. Planujê te¿ wymieniæ za jaki¶ czas g³owicê na metalow±.
Dodane przez Andy dnia 27.09.2010 10:18
#15
Hmmm...
przyznam, ¿e chyba serwa jakie zastosowa³e¶ (HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo) s± zbyt delikatne, jak na naukê latania dla poczatkuj±cego ( dla do¶wiadczonych pilotów moga byæ OK). Serwa te maj± plastikowe tryby - niestety - i po ewentualnych "twardych l±dowaniach" mo¿esz mieæ potem z nimi problemy. W heliku nie ma marginesu na jakie¶ niedoskona³o¶ci - nawet drobne. Jak serwo zablokuje siê, albo przeskoczy, to nie ma zmi³uj siê - kret i ju¿.
Mateusz, nie zawsze nale¿y stosowaæ zasadê - jak najtaniej - gdy zastosujesz serwa dobrej jako¶ci zapewne d³u¿ej na nich polatasz i bedzie to bezpieczniejsze dla Twojej kieszeni i modelu.
Co do propozycji to zaraz co¶ poszukamy.
Na potwierdzenie moich powy¿szych s³ów, cytat z innego forum w temacie co do HK 450:
odpu¶æ sobie serwa hxt900. Pad³y mi ju¿ w sumie 3 szt i wszystkie podczas lotu.
Odno¶nie zêbatki 13T - do nauki latania zalecana jest zêbatka 11T.
ESC bezwzglêdnie zmieñ na "wiêkszy" - taki jaki jest zalecany do tego silnika. Poleca³bym: http://hobbycity....oduct=9299
Edytowane przez Andy dnia 27.09.2010 10:44
Dodane przez lopez 16 dnia 27.09.2010 10:45
#16
Je¿eli nie zale¿y ci na wadze to polecam te serwo http://www.hobbyk..._/_0.10sec u¿ywam w ró¿nych modelach i tryby s± nie do zajechania (full metal) .No chyba ¿e chcesz jakie¶ dro¿sze cyfry
Rozejrzyj siê za serwami HD bo zbieraj± dobre opiniê na forach:)
Dodane przez Andy dnia 27.09.2010 10:49
#17
No to jeste¶my zgodni, co do serw Adrianie - ;)
Dodane przez lopez 16 dnia 27.09.2010 12:01
#18
Hah nie sprawdzi³em ¿e ju¿ je poleci³e¶ heh;)
Dodane przez Mateuszm dnia 27.09.2010 18:05
#19
Serwa muszê wymieniæ to wiem. Ale czy nie lepiej kupiæ od razu regiel turnigy 40a zamiast towerpro? I czy ta zêbatka a¿ tak du¿o zmienia?
Dodane przez Andy dnia 27.09.2010 18:25
#20
Ale czy nie lepiej kupiæ od razu regiel turnigy 40a zamiast towerpro?
Mateusz zapewne by³oby to lepsze rozwi±zanie tyle, ¿e pyta³e¶ o niedrogie rozwi±zania - a ró¿nica jest znacz±ca 10 do 31,50.
I czy ta zêbatka a¿ tak du¿o zmienia?
Mo¿esz to policzyæ - w ilo¶ci obrotów. Przy tej mniejszej, model bêdzie bardziej stabilniejszy przy niepewnych ruchach podczas nauki.
Edytowane przez Andy dnia 27.09.2010 18:31
Dodane przez Mateuszm dnia 06.10.2010 20:06
#21
Paczuszka przysz³a z zestawem naprawczym. Oto efekt mojego d³ubania.
To teraz czekam na bezwietrzn± pogodê i w górê. A serwa i regiel musz± poczekaæ na nastêpn± edycjê. Na razie i tak bêdê lata³ krótkimi skokami, wiêc regiel siê a¿ tak nie zgrzeje.
Dodane przez private9 dnia 06.10.2010 22:52
#22
Bardzi ³adnie siê prezentuje kabi, fajnie to wygl±da. Daj znaæ kiedy bêdziesz ulatnia³ to wpadnê obadaæ.
Dodane przez Mateuszm dnia 07.10.2010 08:26
#23
To jeszcze takie ma³e pytanko. Jakim najwiêkszym pr±dem mo¿na bezpiecznie ³adowaæ aku 2200 3s accucelem? Bo 0,1a to siê ³aduje strasznie d³ugo:D
Edytowane przez Mateuszm dnia 07.10.2010 08:27
Dodane przez stawoj dnia 07.10.2010 08:51
#24
ten 0.7 - 1 A, chod¼ mo¿na i wiêkszym ale jak nie trzeba siê spieszyæ to nie ma co go katowaæ.
Edytowane przez stawoj dnia 07.10.2010 08:51
Dodane przez private9 dnia 07.10.2010 09:30
#25
Pr±dem 1C, czyli w tym przypadku 2,2A mu napewno nie zaszkodzi. Nie dawaj wiêkszego.
Dodane przez pasik dnia 07.10.2010 19:28
#26
ogolnie polecam zerknac na nalepke na baterii, ew. specyfikacje w sklepie - np. HK - i bedzie wszystko jasne
niektore maja i po 10C charge, co by dawalo w teorii max. 40A nawet do ladowania
oczywiscie przyjelo sie, ze bezpieczne jest ladowanie 1C (czyli ilosc mah baterii /1000 i masz prad w A do ladowania)
ale oczywiscie im mniej tym lepiej dla zywotnosci baterii, ale i dluzej, w kazdym razie wiedza co do max. baterii tez sie czasem przydaje
Dodane przez Mateuszm dnia 08.10.2010 21:31
#27
A tak prezentuje siê w naturalnym o¶wietlenie (poprzednie by³y przy jarzeniówkach i lampie b³yskowej).
Po g³êbszych przemy¶leniach uzna³em ¿e podwozie treningowe jest niezbêdne. Ma kto¶ mo¿e na sprzeda¿ swoje stare lub 2 prêty wêglowe grubo¶æ my¶lê, ¿e ze 2mm a d³ugo¶æ minimum metr.
I ile maksymalnie mogê polataæ na tym pakiecie?
Edytowane przez Mateuszm dnia 08.10.2010 21:43
Dodane przez Andy dnia 09.10.2010 09:51
#28
Je¿eli masz na my¶li pakiet:
Turnigy 2200mAh 3S 25C Lipo Pack
to przewidujê ok. 9 minut spokojnego latania - tak, aby nie "zgrzaæ pakietu". Musisz pamiêtaæ, ¿e aby pakiet by³ d³ugo sprawny nale¿y przestrzegaæ zasady, ¿e napiêcie na cele nie powinno spadaæ (w czasie lotu) do 3,65 V (ja z regu³y hasam do 3,65 - 3,70 - a "mówi mi o tym" zamontowany LipoGuard). S± tacy co mówi±, ¿e mo¿na nawet do 3,4, ale to nie przy tych pakietach.
S± oczywi¶cie równie¿ i heli piloci, którzy osi±gaj± znacznie lepsze rezultaty czasowe:
Czas lotu (tzn. wy³±cznie zawis) na pakiecie Fullymax Extreme 2200 40C ok. 12 minut
Jako ¿e na podwozie ze sklepu trochê bym poczeka³, to postanowi³em samemu zrobiæ. Wysz³o nawet taniej. Drut wzi±³em z 2 wieszaków z pralni, 5 opasek zaciskowych, 4 pi³eczki pingpongowe, trochê hotglue, i trochê gumki. O to co wysz³o:
Dodane przez seiken dnia 09.10.2010 17:12
#30
Wg. mnie jest troche za wysokie- na takim podwoziu nie bedzie stabilnie , przechylisz i sie oprze na ³opacie, ja bym opusci³ helika nizej YouTube Video
Edytowane przez seiken dnia 09.10.2010 17:17
Dodane przez Andy dnia 09.10.2010 18:09
#31
na takim podwoziu nie bêdzie stabilnie
- te¿ tak uwa¿am. Dopuszczalny jest delikatny k±t na podparciach takiego podwozia, ale naprawdê niewielki. W tym podwoziu co ja proponowa³em i sam uczy³em siê lataæ, uchwyt sam profiluje w³a¶ciwy k±t w granicach 5-8 stopni.
No có¿, ale jak dwa dni robi± ró¿nicê - to Twój wybór. Czasami warto poczekaæ, bo koszty mog± byæ znacznie wiêksze :|.
Edytowane przez Andy dnia 09.10.2010 18:10
Dodane przez Mateuszm dnia 09.10.2010 18:19
#32
Masz racje. Nie jest stabilnie bo siê ju¿ o tym przekona³em. Chcia³em poskakaæ jak ¿abka i po pierwszym skoku przy l±dowaniu rozbuja³ siê na wszystkie strony, a zêbatki do silnika nie przykrêci³em na klej i siê odkrêci³a. My¶lê ¿e od tych drgañ od podwozia. YouTube Video
Edytowane przez Mateuszm dnia 09.10.2010 18:28
Dodane przez seiken dnia 09.10.2010 18:26
#33
Ja jestem na etapie budowy podwozia treningowego , prety 8mm maja po 110cm ,
zwyk³e z w³ókna szklanego zostana przeciete na po³owê i zamontowane w tym krzy¿aku co widaæ
co do pi³ek zostana zamontowane i zablokowane po onu stronach za pomoca gumowych simeringów
wszystko bêdzie b.szybkie i ³atwe w montazu i demontazu
Dodane przez private9 dnia 09.10.2010 20:10
#34
Drut wzi±³em z 2 wieszaków z pralni, 5 opasek zaciskowych, 4 pi³eczki pingpongowe, trochê hotglue, i trochê gumki.
Chopie, nawet nie próbuj bo zniszczysz model. dwa prêty na krzy¿ zamocowane do podwozia na opaski i na koñcach pi³eczki pingpongowe. Model ma staæ na w³asnym podwoziu a nie wisieæ w powietrzu. Dobrze radzê.
Edytowane przez Andy dnia 09.10.2010 20:36
Dodane przez Andy dnia 09.10.2010 20:39
#35
Model ma staæ na w³asnym podwoziu a nie wisieæ w powietrzu.
I s³usznie Areczek powiedzia³ - a delikatny k±t 5-8 stopni na prêtach wêglowych ma za zadanie lekk± ewentualn± amortyzacjê przy twardszych l±dowaniach podczas nauki.
Model nie taki, ale tak ma to wygl±daæ:
Oj, widzê heli pilot "w gor±cej wodzie k±pany" - ;)
Edytowane przez Andy dnia 09.10.2010 20:45
Dodane przez Mateuszm dnia 22.01.2012 22:17
#36
Mam taki problem z helikiem po wymianie g³owicy, ¿e dostaje strasznych wibracji. £opaty s± wytorowane. Przy minimalnych obrotach nic siê nie dzieje, wiêc mog³em wytorowaæ ³opaty. Poni¿ej zamieszczam filmik bez i z za³o¿onymi ³opatami. Jakby kto¶ mia³ jaki¶ pomys³ co mo¿na z tym zrobiæ to z chêci± wys³ucham. YouTube Video
YouTube Video
Edytowane przez stawoj dnia 23.01.2012 09:08
Dodane przez Andy dnia 23.01.2012 09:36
#37
Mateusz,
piszesz ¿e wymienia³e¶ g³owicê.
Pytanie nr 1 brzmi - jaki by³ powód tej wymiany - czy tylko jej zu¿ycie, czy konieczno¶æ po jakim przykrym do¶wiadczeniu?
Pytanie nr 2 brzmi - czy nowa g³owica jest nowa sklepowa, czy kupiona jako nowa od kogo¶?
Poza tym zwróæ uwagê na filmiku górnym nawet przy niewielkich obrotach ju¿ widaæ "bicie" wa³u g³ównego. Zobacz jak pionowo przemieszcza siê prêt flybara przy rozkrêceniu wirnika - szczególnie z lewej strony.
Je¿eli g³owica jest nowa sklepowa i nie by³o "przykrych do¶wiadczeñ", to proponowa³by sprawdziæ wa³ g³ówny i prêt flybara.
Zdemontuj jedn± i drug± czê¶æ i tocz±c po prostej i zarazem g³adkiej powierzchni zobacz, czy który¶ z koñców wa³u i prêta nie ma bicia i czy nie odstaje od powierzchni.
Edytowane przez Andy dnia 23.01.2012 09:47
Dodane przez Mateuszm dnia 23.01.2012 14:51
#38
Konieczno¶æ po przykrym wydarzeniu, ale nie po krecie, g³owica nie mia³a kontaktu z ¿adnym pod³o¿em, ani inna cze¶æ helika. Taka lekka autodestrukcja.
G³owica nowa sklepowa ale kupowa³em osobne czê¶ci nie komplet, sk³ada³em samemu. Wymieni³em wszystko oprócz wa³u, bo nie wygl±da³o na to aby co¶ siê z nim sta³o.
Flybar jest prosty. A wa³ jak turla³em to nie wygl±da³ na krzywy, ale jak go zamontowa³em sam, bez reszty g³owicy i rozkrêci³em to widaæ ¿e nie jest prosty i wystêpuje bicie. Czyli czeka mnie zamawianie wa³u. Dziêki za pomoc.
Edytowane przez Mateuszm dnia 23.01.2012 14:52
Dodane przez Andy dnia 23.01.2012 17:57
#39
A wa³ jak turla³em to nie wygl±da³ na krzywy, ale jak go zamontowa³em sam, bez reszty g³owicy i rozkrêci³em to widaæ ¿e nie jest prosty i wystêpuje bicie.
Mateusz, je¿eli sprawdza³e¶ wa³ na p³aszczy¼nie i nie wykazuje on odchyleñ od jego osi (co skutkowa³oby biciem), to sk³ania³bym siê prêdzej do przypadku takiego, jaki wystêpowa³ w modelu Arcziego - Artplo - wadliwy przegub tarczy g³owicy lub które¶ z ³o¿ysk wa³u g³ównego ma ju¿ znaczne luzy.
Dodane przez Mateuszm dnia 23.01.2012 18:23
#40
Wzi±³em pod uwagê tak± mo¿liwo¶æ i sprawdzi³em wa³ jeszcze nie w modelu i tam te¿ wystêpowa³o odchylenie. Mo¿e odchylenie jest na tyle ma³e, ¿e go nie zauwa¿y³em turlaj±c a wystarczaj±ce aby szkodziæ w normalnym lataniu.
Dodane przez marcin dnia 17.04.2015 23:16
#41
Z nut± od¶wie¿enia tematu :) Chcia³bym siê dowiedzieæ od posiadaczy HK 450 - jaki jest orientacyjny koszt kompletnego modelu tego helikoptera? B±d¼ te¿ przedzia³y cenowe.
Poniewa¿ jestem tu nowy, parê s³ów o mnie. Mam 27 lat, a modelarstwem tak naprawdê zarazi³em siê dawno temu od mojego taty. D³ugo nie zajmowa³em siê modelarstwem (bardziej lataniem w moim przypadku, choæ maj±c z 14 lat zbudowa³em swoje skrzyd³o do szybowca :P ), jednak zawsze podziwia³em, by³em na wielu ró¿nych zawodach modeli samolotów RC, gigantów itp.
Od niedawna latam lama V4 :) Sprawia mi to wielk± frajdê i wydaje mi siê, ¿e w podstawowym stopniu, ca³kiem nie¼le j± opanowa³em. Latam g³ównie na zewn±trz przy delikatnym wietrze lub bez niego. No i tak powoli my¶lê o jakim¶ porz±dnym jednowirnikowcu :)
Edytowane przez marcin dnia 19.04.2015 18:54
Dodane przez artplo dnia 19.04.2015 19:43
#42
My¶lê, ¿e nie ma sensu siê pchaæ w 450
Model klasy 500 jest najbardziej optymalny rozwi±zaniem, nie wiele dro¿szy od 450 ale o wiele bardziej stabilny i wiêkszy.
Musisz sam wej¶æ na stronê HC i sobie zliczyæ koszty skompletowania modelu, mo¿esz te¿ zobaczyæ na allegro ile kosztuj± czê¶ci.
Oczywi¶cie zrobisz jak bêdziesz uwa¿a³, to jest Twój wybór ale ja zaczyna³em od 450 i wiem , ¿e 500 jest idealnym wyborem na pocz±tek :)
Dodane przez Andy dnia 20.04.2015 06:49
#43
500 jest idealnym wyborem na pocz±tek
- potwierdzam - :)
Dodane przez marcin dnia 20.04.2015 20:55
#44
Rozumiem. Brzmi ciekawie :) Dziêki za info, rozejrzê siê w tym kierunku.