Tytu³: RC P³ock :: CAP 232 - relacja z budowy

Dodane przez SlavikS dnia 19.08.2008 23:27
#1

Zaczynam nowy w±tek tutaj bo nie ma kategorii "Relacje z budowy" - drobna sugestia dla admina ;)
Dzisiaj na latanku koledzy zachêcili mnie do pisania relacji z budowy mojego nowego modelu. Model elektrycznego akrobata CAP 232 (120 cm rozpiêto¶ci).

www.ss.petronet.pl/Cap232/0.jpg

Model konstrukcyjny powstaje dobrze znan± technik± wycinania, szlifowania i klejenia kawa³ków balsy, sklejki, wstawek wêglowych i tego co akurat wpadnie pod rêkê i pasuje ;) Oklejony bêdzie foli± Easycoat - ju¿ czeka sobie na swoj± kolej. Podwozie wêglowe - w³a¶nie przylecia³o z HK jak i reszta wyposa¿enia. W miarê postêpu prac bêdê siê stara³ dodawaæ zdjêcia z drobnymi komentarzami. Je¿eli kto¶ bêdzie zainteresowany bli¿szymi szczegó³ami bêdê sukcesywnie dopisywa³. Mam nadziejê, ¿e swoim przyk³adem zachêcê kolegów do zak³adania w±tków z opisami budowy swoich zabawek. Ja zawsze z zainteresowaniem czytam takie rzeczy bo sporo siê mo¿na od innych nauczyæ :)
Po tym mo¿e przyd³ugim wstêpie - startujemy:
1) zacz±³em od stateczników - najpierw pionowy - balsa 5 mm

www.ss.petronet.pl/Cap232/1.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/2.jpg

potem poziomy - balsa 5 mm + wzmocnienia ze sklejki i profilu wêglowego.

www.ss.petronet.pl/Cap232/3.jpg

2) Po skoñczeniu stateczników wzi±³em siê do wycinania ¿eberek p³ata. P³at bêdzie w ca³o¶ci - przykrêcany od spodu kad³uba ¶rubami plastikowymi. Konstrukcja p³ata jest dosyæ ciekawa i niestety ka¿d± parê ¿eber trzeba wycinaæ osobno. W ¿ebrach powycina³em otwory ¿eby trochê zyskaæ na wadze. Skrajne ¿eberka zrobi³em ze sklejki 2 mm, reszta ¿eber z balsy 2 mm. Z³o¿y³em ca³o¶æ, wzmocni³em d¼wigary profilami wêglowymi i sklejk± oraz po³±czy³em dolny i górny d¼wigar kawa³kami balsy na ca³ej d³ugo¶ci p³ata. Wysz³a bardzo sztywna konstrukcja - nic siê inie wygina ani nie odkszta³ca. Ciekawe jak bêdzie z wag± ?

Kilka fotek z prac nad skrzyd³em :

www.ss.petronet.pl/Cap232/4.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/6.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/7.jpg

Na razie to tyle.

Dodane przez artplo dnia 19.08.2008 23:36
#2

Pieknie , ale kiedy obadamy SPITA jak robi kosiaki nad lotniskiem ???

Dodane przez stawoj dnia 19.08.2008 23:51
#3

Super S³awku.

Ju¿ siê nie mogê doczekaæ tego modelu bo po tej makietce co czeka do oblotu wiem ¿e masz nie samowite zdolno¶ci budowy modeli.

Zazdroszcze ci takiego warsztaciku.
Mam nadzieje ¿e w tym roku CAPA oblatasz

Dodane przez SlavikS dnia 20.08.2008 09:07
#4

artplo napisa³/a:
Pieknie , ale kiedy obadamy SPITA jak robi kosiaki nad lotniskiem ???

Jak siê nauczê robiæ te kosiaki :)
Mo¿e modele to i umiem robiæ, ale z lataniem cieniutko, cieniutko :)
Teraz pilnie trenujê Extr±. Jak ju¿ nabiorê odpowiednich nawyków przyjdzie czas na Spita. Pierwszy oblot i kret Extry ostudzi³ skutecznie moje zapêdy do latania tym modelem.

stawoj napisa³/a:
Mam nadzieje ¿e w tym roku CAPA oblatasz

Jak bêd± takie nielotne pogody to jest szansa - wiêcej czasu na warsztat :)

Dodane przez stawoj dnia 28.08.2008 11:16
#5

jakie¶ postêpy dalsze ?

Dodane przez SlavikS dnia 28.08.2008 12:35
#6

Skrzyde³ko prawie gotowe przygotowane do odciêcia lotek. Fotki niebawem :)

Dodane przez stawoj dnia 15.09.2008 13:13
#7

pogoda paskudna to chyba co¶ ruszy³o ?

Dodane przez SlavikS dnia 21.09.2008 17:26
#8

Skrzyde³ko skoñczone:

www.ss.petronet.pl/Cap232/8.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/9.jpg

Biorê siê za kad³ub.

[Edit - 29-09-2008]

Kilka fotek z budowy kad³uba:

Wyciête wrêgi i zrobione boczne kratownice tylnej czê¶ci kad³uba.
Wrêga silnikowa ze sklejki 4 mm. Reszta wrêg - sklejka 2 mm.

www.ss.petronet.pl/Cap232/11.jpg

Kratownica z listewek balsowych - 4 mm.

www.ss.petronet.pl/Cap232/10.jpg

No i to wszystko posk³adane razem do kupy:

www.ss.petronet.pl/Cap232/12.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/13.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/14.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/15.jpg

Konstrukcjê kad³uba opar³em na jednym prêcie wêglowym o ¶rednicy 4 mm poprowadzonym przez ca³± d³ugo¶æ. Dziêki temu kad³ub wyszed³ prosty jak struna. Wrêgi po³±czy³em listewk± ze sklejki i dwoma prêtami o ¶rednicy 2 mm z w³ókna szklanego. O dziwo ju¿ w tym stanie konstrukcja jest bardzo sztywna, co mnie cieszy :)


[Edit - 30-11-2008]
Cap wróci³ na warsztat :)
Na dzisiaj kad³ub w takim stanie. Ca³a kabina bêdzie zdejmowana.

www.ss.petronet.pl/Cap232/16.jpg

Tyle na razie :)

Edytowane przez SlavikS dnia 30.11.2008 15:55

Dodane przez Andy dnia 07.12.2008 21:21
#9

Witam wszystkich,
Jestem nowym u¿ytkownikiem tego forum i zapewne jak wielu z Was wracam po latach do swoich zainteresowañ - hobby. Du¿o od tego czasu zmieni³o siê w technologii i dostêpno¶ci. Widzê na tym forum szereg przydatnych wskazówek podczas budowy i wyposa¿ania ró¿nych modeli.
Przede wszystkim chcia³bym podziêkowaæ za bardzo przydatny w±tek z budowy modelu od podstaw.
Jestem posiadaczem Katany MD (elektryka) - prosto z pude³ka i czeka mnie "jedynie" jej posk³adania i wyposa¿enie. Wiêkszo¶æ jej elementów jest ju¿ gotowa, ale usterzenie pionowe i poziome, jak równie¿ podwozia w czê¶ciach. Dlatego te¿ czekam z du¿± niecierpliwo¶ci± na etap wycinania slotów (narzêdzia) pod zawiasy oraz sk³adanie uk³adu napêdowego, zasilaj±cego, jak równie¿ steruj±cego. Oczekujê na szczegó³owe wskazówki i dok³adne zdjêcia szczegó³ów wykonania, gdy¿ mimo, ¿e instrukcja do³±czona do modelu amerykañska to niestety tak tekst, jak i fotki ma³o czytelne i zrozumia³e - przynajmniej dla mnie.
S³awek liczê na Ciebie i Twoje do¶wiadczenie.
Pozdrawiam


Dodane przez SlavikS dnia 08.12.2008 21:21
#10

Andy - napisz co¶ wiêcej. Ju¿ wiemy, ¿e Katana MD - odwa¿nie jak na pierwszy model :) Jaka aparatura, jaki napêd zamierzasz daæ do tej Katany (silnik, regulator, pakiet, ¶mig³o).

Dlatego te¿ czekam z du¿± niecierpliwo¶ci± na etap wycinania slotów (narzêdzia) pod zawiasy oraz sk³adanie uk³adu napêdowego, zasilaj±cego, jak równie¿ steruj±cego. Oczekujê na szczegó³owe wskazówki i dok³adne zdjêcia szczegó³ów wykonania, gdy¿ mimo, ¿e instrukcja do³±czona do modelu amerykañska to niestety tak tekst, jak i fotki ma³o czytelne i zrozumia³e - przynajmniej dla mnie.
S³awek liczê na Ciebie i Twoje do¶wiadczenie.


Mo¿e napiszê po kolei:
1) zawiasy - w skrzyd³ach ju¿ osadzone i bez specjalnych narzêdzi - ja u¿ywam skalpela z ostro zakoñczonym ostrzem. Nacinam balsê i wciskam zawias - miêkka balsa ¶ci¶nie siê na tyle, ¿e zawias wchodzi nie wybrzuszaj±c krawêdzi, a o to przecie¿ chodzi. zawiasy klejê na ¿ywicê 5 min Epoxy - nie za du¿o ¿eby nie zakleiæ czê¶ci ruchomej :) Cyjanoakryl w tym wzglêdzie jest ryzykowny - chyba ¿e kto¶ nie chce mieæ ruchomych zawiasów :)
2) Jak zrobiæ napêd i zasilanie znajdziesz wszêdzie - tu nie ma specjalnych "patentów". Silnik pod³±czasz do regulatora (3 kable) - na pocz±tku ³±czysz te kable na chybi³ trafi³. Regulator pod³±czasz do odbiornika (kana³ 3) i pakietu. W³±czasz aparaturê (najpierw aparatura potem odbiornik) i dr±¿kiem uruchamiasz silnik. Sprawdzasz, czy krêci w dobr± stronê. Jak nie, zamieniasz dowolne 2 kable z trzech miejscami i gotowe - bêdzie krêci³ w drug± stronê :)
3) Je¿eli chodzi o sterowanie to nie bardzo wiem o co Ci chodzi. Sterowanie to serwa, które trzeba pod³±czyæ do odbiornika. Odpowiednie serwo do odpowiedniego kana³u:
kana³ 1 - prawa lotka (albo obie lotki - wymagany kabel Y)
kana³ 2 - wysoko¶æ
kana³ 3 - przepustnica
kana³ 4 - kierunek
kana³ 5 - podwozie albo lewa lotka
kana³ 6 - klapy albo lewa lotka
Na orczyki serw przypinasz ró¿nego rodzaju snapy - mnogo¶æ rozwi±zañ jest wielka, a do nich popychacze, czy jak je fachowo zwa³ "bowdeny".
Oczywi¶cie cyknê kilka fotek interesuj±cych Ciê elementów, ale musisz pamiêtaæ, ¿e co model to inne rozwi±zania, a ja z Katan± MD nie mia³em do czynienia (choæ przyznam, ¿e nachodzi³y mnie my¶li o zakupie - fajny modelik).
Zawsze chêtnie pomogê.

Dodane przez Andy dnia 10.12.2008 12:50
#11

Witaj S³awku,
Wiedzia³em, ¿e na Ciebie mo¿na liczyæ. Przyznam siê, ¿e od d³u¿szego czasu czyta³em do¶æ du¿o na temat budowy i wposa¿ania modeli RC. Twoje wpisy na ró¿nych w±tkach od razu zauwa¿y³em, jako bardzo rzeczowe i bardzo przydatne dla innych modelarzy z mniejszym do¶wiadczeniem - czytaj równiez mnie.
Dziekujê za szczegó³owy opis wykonania slotów, osadzania w nich zawiasów oraz ich wklejania na ¿ywicê epoxy 5 min.
Jak okaza³o sie w przypadku Katany MD (czego nie stwierdzi³em jeszcze faktycznie) sloty na zawiasy w elementach stateczników pionowego i poziomego s± podobno wykonane firmowo. Ja niestety ich nie zauwa¿y³em, gdy¿ wszystkie elementy s± dok³adnie oklejone foli±. Kiedy wrócê na weekend do domu poddam elementy usterzenia gruntownemu badaniu na zawartol¶æ w nich slotów i wtedy dopiero napiszê, czy faktycznie one s± wykonane firmowo.
O uk³adach napêdowym, zasilaj±cym i steruj±cym czyta³em do¶æ du¿o i moja wiedza ju¿ znacznie siê poszerzy³a (po¶ci±ga³em sobie równie¿ ró¿nego rodzaju schematy, jak i zdjêcia ukazuj±ce prawid³owe sposoby pod³±czenia ca³ego wyposa¿enia modelu) Tym bardziej dziekujê Tobie za tak szczegó³owy opis w punktach 2 i 3, który pozwoli mi zweryfikowaæ wszystko i na koñcu pod³±czyæ te¿ wszzstko w³a¶ciwie.
Zdajê sobie sprawê, ¿e rzeczywi¶cie klasa tego modelu to do¶æ du¿e wyzwanie dla modelarza z niezbyt du¿ym sta¿em. Ale jak widzisz nie dzia³am na ³apu capu. Najpierw zapozna³em siê z tym co w pude³ku (z instrukcj± równie¿ - ale jak pisa³em nie jest zbyt szczegó³owa), potem przemy¶la³em, co trzeba zrobiæ i jak to zrobiæ. Teraz gromadzê wszystkie czê¶ci i powolutku zacznê wszystko sk³adaæ w ca³o¶æ. jako, ¿e w domu jestem tylko w weekendy to trochê to potrfa - ale do wiosny jest jescze trochê czasu.
Pyta³e¶ jakie wyposa¿enie przewidzia³em dla tego modelu. Po przegl±dach wielu ró¿nych opinii, poczytaniu na stronie producenta i konsultacjach w sklepie wybór pad³ na nastêpuj±ce elementy:
- Pakiet Li-pol 2200mAh 25C 3S1P 11.1V
- Spectrum DX6i DSM2 AR6200 2,4 GHz
- 4 x Hitec HS-65HB
- regulator Dualsky 40A
- ¶mig³oAPC 12x6E
- ³adowarka z balanserem GT Power A8
- zasilacz sieciowy Graupner 13,8V/12A.
Jestem ciekaw, jak oceniasz taki zestaw. Gdyby¶ mia³ uwagi, to z chêci± zapoznam siê z nimi.
Oczywi¶cie ka¿da wiedza jest dobra, wiêc czekam z niecierpliwo¶ci± (oczywi¶cie bez pospiszania Ciebie)na fotki interesuj±cych mnie elementów konstrukcyjnych.
Jeszcze raz dziêkujê
Mi³ej Wspó³pracy

Dodane przez Andy dnia 10.12.2008 13:37
#12

No tak,
i umkn±³ mnie najwa¿niejszy elemet wyposa¿enia, ten który krêci ¶migie³kiem:
- silnik Dualsky 3542CA-6.
Silnik otrzyma³em gratis od poprzedniego w³a¶ciciela, od którego odkpupi³em model.
Mi³ej Wspó³pracy

Dodane przez SlavikS dnia 10.12.2008 22:52
#13

Zdajê sobie sprawê, ¿e rzeczywi¶cie klasa tego modelu to do¶æ du¿e wyzwanie dla modelarza z niezbyt du¿ym sta¿em.

Nie mia³em na my¶li budowy, a latanie tym cackiem :) To nie klasa trenerka, od którego nale¿a³oby zacz±æ. Nie wiem jak tam u Ciebie z pilota¿em. Piszesz, ¿e wracasz po latach. Pewnych rzeczy, jak jazdy rowerem, siê nie zapomina, ale trochê warto by potrenowaæ na czym¶ mniej narowistym, albo przynajmniej na symulatorze :) Jak Wojtek pisze - krety na lotnisku s± pod ochron± i lepiej by³oby nie straszyæ ich Katan± :) Z tym wyposa¿eniem i napêdem model bêdzie bardzo szybki.
Sorki, ¿e siê tak wym±drzam, ale dotkliwie poczu³em to na w³asnej skórze za szybko przesiadaj±c siê na Extrê - jak ¶ledzi³e¶ w±tki to pewnie gdzie¶ siê to ju¿ przewinê³o. `

Co do wyposa¿enia - moja opinia:
- Pakiet Li-pol 2200mAh 25C 3S1P 11.1V - OK
- Spectrum DX6i DSM2 AR6200 2,4 GHz - bardzo OK :)
- 4 x Hitec HS-65HB - dobre, ale drogie. Mo¿na zastosowaæ HXT-900 - bêdziesz mia³ 4 w cenie jednego Hiteca.
- regulator Dualsky 40A - proponujê TURNIGY PLUSH 40A (1/2 ceny)
- ¶mig³oAPC 12x6E - moim zdaniem trochê za du¿e do tego modelu. Raczej co¶ wielko¶ci 10x4,7E, 11x5E
- ³adowarka z balanserem GT Power A8 - OK
- zasilacz sieciowy Graupner 13,8V/12A - OK
- silnik Dualsky 3542CA-6 - jak ju¿ masz to OK

Po spisie widzê, ¿e sugerowa³e¶ siê Nastikiem :) Wyposa¿enie, które wybra³e¶ jest "markowe". To wszystko co wymieni³e¶ (z moimi uwagami) mo¿na kupiæ na dalekim wschodzie znacznie taniej w³±cznie z aparatur±, pakietami, ³adowark± i zasilaczem tej samej klasy. Od czasu do czasu organizujemy wspólne zakupy i je¿eli bêdziesz chcia³ mo¿esz siê do nich do³±czyæ. Mo¿esz oczywi¶cie zamówiæ sobie sam :) Sprzêt jest naprawdê dobry - nie mieli¶my z nim k³opotu, a niektórzy z nas lataj± ju¿ na nim 2 sezony.

Mo¿e inni koledzy wypowiedz± siê na temat wyposa¿enia? - W temacie napêdów to najwiêksze do¶wiadczenie ma Pawe³ - Pawe³ napisz co o tym my¶lisz.

P.S. Prace na CAP'em posuwaj± siê powoli do przodu - niebawem fotki :)

Dodane przez stawoj dnia 10.12.2008 23:31
#14

Zalecane ¶mig³a do twojego silnika Dualsky 3542CA-6 przez producenta:
¶mig³a: 10x6 - 14x6 , wiêc chyba 12x6 takie jak chcesz jest ¶mig³em u¶rednionym. Mo¿esz podaæ jakie¶ przybli¿one parametry tego modelu , wagê, rozpiêto¶æ, d³ugo¶æ lub odno¶nik do sklepu.
Je¶li to ta : http://nastik.pl/...-1545.html to model wysokiej klasy i wymagaj±cy du¿ych umiejêtno¶ci pilota¿owych, a powiem ci, ¿e swojego czasu chorowa³em na t± katanê ale cena ... mnie ostudzi³a :)
Waga do lotu tego modelu z proponowanym wyposa¿eniem to oko³o 900 g a przy tym silniku, który masz to bêdzie pru³a pionowo niczym rakieta - bardzo du¿y nadmiar mocy wiêc powielê pytanie S³awka , jak tam umiejêtno¶ci pilota¿owe ? :)

Edytowane przez stawoj dnia 10.12.2008 23:32

Dodane przez Andy dnia 11.12.2008 11:27
#15

Witajcie,
Dziekujê za Wasze spostrze¿enia, co do wyposa¿enia modelu. Tak jest to Katana z Nastika i w du¿ej mierze sugerowa³em sie tym sklepem, jako oficjalnym przedstawicielem Aerobatics Precision w Polsce. S³awek wcale nie uwa¿am, ¿e "wym±drzasz siê" tylko traktujê Twoje wypowiedzi jako uwagi i spostrze¿enie znacznie bardziej do¶wiadczonego modelarza. Sam na to liczy³em.
Oczywi¶cie dziêkujê, za wskazówkê dotycz±c± dokonywania zakupów na dalekim wschodzie. Bêdzie mi mi³o kiedy¶ do³±czyæ siê do Waszych zakupów - widzia³em tego rodzaju w±tki na forum. Jestem ciekaw na jakiej zasadzie odbywa siê odp³atno¶c za zamówione rzeczy (czy wp³acamy temu co zbiera zamówienia od razu z zamówieniem, czy p³atno¶ci dokonujemy pó¼niej) Pytam dlatego, gdy¿ widzia³em na Polskim Ebayu Katanê MD do sprzedania w Australii. Chcia³em j± ¶ci±gaæ stamt±d, ale nie chcê Wam ju¿ opisywaæ, i¿ pomimo tego, ¿e ten co sprzedawa³ mia³ dopuszczon± formê przelewu bankowego, to dla miêdzynarodowych uzytkowników uwzglêdnia³ tylko p³atno¶æ PayPal (a ja, jak chyba juz zorientowali¶cie siê, jestem raczej ostro¿ny). Teraz widzê, ¿e wystawia ja trzeci lub czwarty raz i dalej nikt jej nie kupi³. Dla zainteresowanych Ebay - aukcja nr 200243361042.
Wracaj±c do wyposa¿enia to faktycznie silnik posiada trochê zapasu mocy, ale taki (jak pisa³em wcze¶niej) dosta³em gratis od poprzedniego w³a¶ciciela. Dosta³em od niego równie¿ trochê mniejsze ¶mig³o 11 x 5,5 i od tego ¶mig³a zacznê oczywi¶cie swoje loty. Wiem, ¿e w okolicach lotnisk krety pod ochron± i nie nale¿y ich straszyæ, dlatego te¿ nie zacznê od razu lotów w realu. Zamierzam w lutym nabyæ symulator i pilnie najpierw na nim potrenowaæ. A poza tym, jak czyta³em o aparatusze RC posiada ona tryb lotu bezpiecznego. Ciekaw± rzecz± jest równiez to, ¿e w modelu jest mo¿liwo¶æ przepinania popychaczy na pozycje o ró¿nym promieniu ramienia oddzia³ywania na lotki skrzyde³, jak równiez usterzenia pionowego i poziomego. Prodecent za³±czy³ nawet wzornik, w którym wychylenie to mo¿na ustawiæ od 15 stopni poprzez 25, 35 do 45 , w zale¿no¶ci od rodzaju przewidywanych lotów. Oczywistym jest, ¿e zaczynam do 15. O moich umiejêtno¶ciach pilota¿owych trudno mi samemu mówiæ, ale zapewne po tak d³ugim czasie zapewne du¿o trzeba bêdzie odrobiæ lekcji w tym zakresie. Bardzo liczê na to, ¿e tak jak pisa³ S³awek, tego jak jazdy na rowerze nie zapomina siê. A poza tym przez d³ugi okres czasu by³em "namiêtnym" u¿ytkownikiem wszelkiego rodzaju symulatorów samolotowych na PC. Wiem, ¿e to nie to samo, ale zawsze co¶. Jak widzicie powy¿ej, próbujê przygotowaæ siê do mojego pierwszego obecnego lotu do¶æ rzetelnie, zdaj±c sobie sprawê z klasy modelu, jak równie¿ stanu moich obecnych umiejêtno¶ci.
Dziekujê jeszcze raz za wszelkie wypowiedzi oraz licze na kolejne.
Pozdrawiam,
Mi³ej wspó³pracy

Dodane przez SlavikS dnia 11.12.2008 15:24
#16

jak czyta³em o aparatusze RC posiada ona tryb lotu bezpiecznego. Ciekaw± rzecz± jest równiez to, ¿e w modelu jest mo¿liwo¶æ przepinania popychaczy na pozycje o ró¿nym promieniu ramienia oddzia³ywania na lotki skrzyde³, jak równiez usterzenia pionowego i poziomego.


Andy, ciekawe rzeczy piszesz :) - co to jest tryb lotu bezpiecznego? Mam DX6 i siê nie doczyta³em, ani nie zauwa¿y³em takiej opcji. Co do przepinania popychaczy - w DX6 i innych komputerowych aparaturach jest funkcja "Dual Rate" - proponujê z niej skorzystaæ i nie bawiæ siê w przepinki.

Jestem ciekaw na jakiej zasadzie odbywa siê odp³atno¶c za zamówione rzeczy (czy wp³acamy temu co zbiera zamówienia od razu z zamówieniem, czy p³atno¶ci dokonujemy pó¼niej)


Powiem tak, do tej pory zakupy w Hobby City robi³em ja i jak widzê koledzy siê do tego przyzwyczaili :) W skrócie procedura wygl±da tak: zbieram zamówienia, zamawiam, p³acê PayPal'em, wysy³am ka¿demu arkusz z rozliczeniem kosztów, odbieram przesy³kê, umawiamy siê mailowo lub na PW lub telefonicznie na odbiór towaru. P³atno¶æ na konto, albo do rêki w momencie odbioru towaru - jak komu wygodnie. Ceny takie jak na stronie HC przeliczone po kursie wymiany $ w systemie PayPal z dnia zap³aty za zamówienie.

Zamierzam w lutym nabyæ symulator i pilnie najpierw na nim potrenowaæ


Nie musisz kupowaæ symulatora - FMS jest bezp³atny - znajdziesz w sieci. Co¶ lepszego kosztuje du¿e pieni±dze. Zainwestuj lepiej w kabelek od aparatury do symulatora i oswajaj siê z dr±gami :) W ka¿dym razie ¿eby oszczêdziæ kretom stresu symulator to podstawa :)

Dodane przez private9 dnia 11.12.2008 18:35
#17

Witam nowego modelarza na forum. Panowie nie w temacie, sorki za wcinkê, ale nie mog³em siê powstrzymaæ, Andy...... w avatarze to Twój kot czy jakie¶ zdjêcie z sieci. Jak dla mnie Zajebioza. Gratuluje. :)

Dodane przez Andy dnia 11.12.2008 21:57
#18

Witajcie,
Apropo's mojego avataru, to na zdjêciu jest kot mojego kolegi, Kolega zdjêcie udostêpni³ mnie i mogê sie nim pos³ugiwaæ. Takie same mo¿ecie zobaczyæ w moim profilu od ponad dwóch lat na Miplo.pl - portal u¿ytkowników AutoMapy.
S³awek, masz w zupe³no¶ci racjê, co do Dual Rate. W³a¶nie tê w³a¶ciwo¶æ aparatury mia³em na my¶li pisz±c o tym w³asnymi s³owami - tak to sobie zakodowa³em w pamiêci. Ale obiecujê poprawê i w³a¶ciwej terminologii nauczê siê jak bêdê mia³ aparaturê "na pok³adzie" i zapoznam siê dok³adnie z jej instrukcj±. Faktycznie posiadaj±c aparaturê z Dual Rate "przepinki" nie maj± sensu. Przecie¿ mo¿na w niej zaprogramowaæ zakres wychyleñ steru dla dwóch po³o¿eñ prze³±cznika Dual Rate.
Odno¶nie zakupów (przede wszystkim dziêkujê za opisanie sposobu ich przebiegu), to rzeczywi¶cie procedura ich dokonywania jest bardzo wygodna dla modelarzy do³±czaj±cych siê do Twoich zakupów, ale mam nadziejê, ¿e nie bêdzie zbyt uci±¿liwa dla Ciebie, gdy do³±czy siê w przysz³o¶ci jeszcze jeden zainteresowany.
S³awek, i znowu muszê przyznaæ Tobie racjê, nie ma co wydawaæ kasy na ca³y symulator. Przecie¿ tak jak pisa³e¶ wystarczy odpowiedni kabel po³±czeniowy pomiêdzy nadajnikiem a PC i mo¿na siê szkoliæ w pilota¿u "na sucho".
S³awek mam jeszcze jedno pytanie odno¶nie zawiasów - w zestawie za³±czone s± zawiasy poliestrowe CA. Nie wzbudzi³y one mojego zaufania (nie ma ¿adnego do¶wiadczenia z takim materia³em) i naby³em zawiasy nylonowe z osi± stalow± - tzw. ma³y Kavan. Dla mnie wygl±daj± one na wiele solidniejsze - wielko¶æ i grubo¶æ s± bardzo podobne do tych firmowych. A Ty co my¶lisz? Warto je zamieniæ, czy te¿ pozostawiæ firmowe?
Pozdrawiam
Mi³ej wspó³pracy

Dodane przez SlavikS dnia 12.12.2008 09:33
#19

mam nadziejê, ¿e nie bêdzie zbyt uci±¿liwa dla Ciebie, gdy do³±czy siê w przysz³o¶ci jeszcze jeden zainteresowany.


Damy radê :)

w zestawie za³±czone s± zawiasy poliestrowe CA. Nie wzbudzi³y one mojego zaufania (nie ma ¿adnego do¶wiadczenia z takim materia³em) i naby³em zawiasy nylonowe z osi± stalow± - tzw. ma³y Kavan. Dla mnie wygl±daj± one na wiele solidniejsze - wielko¶æ i grubo¶æ s± bardzo podobne do tych firmowych. A Ty co my¶lisz? Warto je zamieniæ, czy te¿ pozostawiæ firmowe?


Ja bym zdecydowanie zamieni³.

Dodane przez Andy dnia 12.12.2008 10:23
#20

S³awek,
Dziêkujê za odpowied¼.
Tak te¿ uczyniê - zdecydowanie zmieniê.
Pozdrawiam
Mi³ej Wspó³pracy

Dodane przez Andy dnia 29.12.2008 16:28
#21

Zawiasy oczywi¶cie zmieni³em i ju¿ nawet dokona³em ich monta¿u (wysz³y przez to trochê du¿e szczeliny pomiêdzy poszczególnymi elementami usterzenia). Zamontowa³em równie¿ ster kierunku i wysoko¶ci do kad³uba modelu.
Mam jeszcze pytanie z dziedziny wyposa¿enie elektryczne modelu - posiadam aparaturê DX6i wraz z odbiornikiem AR6200. Z tego co pisa³ S³awek o po³±czeniu poszczególnych elementów wyposa¿enia elektrycznego modelu wszystko rozumiem, ale chyba powinno byæ jeszcze zasilanie samego odbiornika w modelu. Je¿eli tak to proszê o wskazanie w³a¶ciwego pakietu do zasilania odbiornika w modelu, przy uwzglêdnieniu jego rodzaju i pojemno¶ci - liczê na Wasz± pomoc.

Pozdrawiam
Mi³ej Wspó³pracy
PS.
Meldujê, ¿e nauka pilota¿u rozpoczêta na Real Flight 4 - i nie jest ¼le ;)- tak jak pisa³ S³awek, tego raczej nie zapomina siê, jak jazdy na rowerze.

Dodane przez SlavikS dnia 30.12.2008 07:24
#22

Andy1212 napisa³/a:
... chyba powinno byæ jeszcze zasilanie samego odbiornika w modelu. Je¿eli tak to proszê o wskazanie w³a¶ciwego pakietu do zasilania odbiornika w modelu, przy uwzglêdnieniu jego rodzaju i pojemno¶ci.


Odbiornik zasilany jest z "g³ównego" pakietu przez uk³ad BEC regulatora (tym samym kablem co sterowanie przepustnic± - obrotami silnika). Innymi s³owy nie potrzeba dodatkowego pakietu do zasilania odbiornika. :)

Edytowane przez SlavikS dnia 30.12.2008 07:25

Dodane przez Andy dnia 30.12.2008 10:25
#23

Dziêkujê za odpowied¼,
Uspokoi³e¶ moje my¶li.:)

Pozdrawiam
Mi³ej Wspó³pracy

Dodane przez stawoj dnia 30.12.2008 10:40
#24

Mo¿e ten w±tek te¿ powinno sie rozdzieliæ bo zamiast ogl±daæ postêpy w budowie capa S³awka czytamy porady dla Andy1212. Andy1212 za³ó¿ nowy w±tek na forum o budowie swojej maszynki i tam bedziemy ¶ledziæ twoje wszytkie postêpy w pracach i twoje zapytania.

Dodane przez Andy dnia 30.12.2008 16:04
#25

Stawoj,
Masz w zupe³no¶ci racjê. Faktycznie moje przemy¶lenia i zapytania kierowane do Was za¶miecaj± w±tek "CAP 232 - relacja z budowy" i dlatego te¿ za Wasz± porad± pozwolê sobie za³o¿yæ nowy w±tek
"Katana MD - budowa i wyposa¿enie". Tam te¿ bêdê kierowa³ swoje zapytania i przedstawia³ postêpy w budowie.;)

Dodane przez Grabos dnia 30.12.2008 18:11
#26

S³awku jaki zastosowa³es profil w tym akrobaciku? Bo zaraz jak przyjdzie paczuszka to biore sie za budowe mojego akrobacika i nie wiem jaki profil wybrac nawet juz o tym pisa³em u Wojtka w relacji z budowy... a chcia³bym wybrac jak najlepszy profil zebym mog³ latac w miare potrzeb szybko i wolno pozdrawiam

Edytowane przez Grabos dnia 30.12.2008 18:11

Dodane przez SlavikS dnia 30.12.2008 20:54
#27

grabos65 napisa³/a:
S³awku jaki zastosowa³es profil w tym akrobaciku? Bo zaraz jak przyjdzie paczuszka to biore sie za budowe mojego akrobacika i nie wiem jaki profil wybrac nawet juz o tym pisa³em u Wojtka w relacji z budowy... a chcia³bym wybrac jak najlepszy profil zebym mog³ latac w miare potrzeb szybko i wolno pozdrawiam


Robert,
Profil jest symetryczny, ale symbolu nie znam - nie ma na planie.
Wrzuci³em plany na ftp'a to sobie ¶ci±gnij i obejrzyj. Tak przy okazji - mo¿e warto wrzucaæ sprawdzone plany do pobieralni ?

Link do pliku: http://www.ss.pet...CAP232.zip

Dodane przez SlavikS dnia 30.12.2008 21:22
#28

Mo¿e w koñcu wrzucê co¶ w temacie :)

Na dzieñ dzisiejszy modelik w takim stanie - wstêpna przymiarka do wygl±du plus wa¿enie.
Model na wadze:

www.ss.petronet.pl/Cap232/17.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/19.jpg

Na razie to co widaæ na zdjêciu wa¿y 530g - no có¿ - cena solidnej konstrukcji :)
Dojdzie jeszcze krycie boków i trochê balsy na kad³ubie przy statecznikach - nie mogê dorobiæ zanim ich nie przyklejê.

Widoczek usterzenia - serwa id± do wnêtrza kad³uba i ci±gn± bowdeny:

www.ss.petronet.pl/Cap232/18.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/20.jpg

Rozwi±zanie sterowania statecznika poziomego - drut 2 mm z wklejon± d¼wigni± z laminatu :

www.ss.petronet.pl/Cap232/21.jpg

Po zdjêciu kabinki swobodny dostêp do pakietu i wyposa¿enia - widaæ koñcówki bowdenów i otwory na serwa, a na sko¶nym elemencie kabinki magnesik neodymowy (chyba nie muszê t³umaczyæ do czego)

www.ss.petronet.pl/Cap232/22.jpg

Widok od spodu - mocowanie p³ata na 2 ¶ruby plastikowe 4 mm i bardzo solidne mocowanie podwozia.

www.ss.petronet.pl/Cap232/23.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/24.jpg

A to ju¿ moja wczorajsza robota - kopyta na owiewkê i os³onê kabiny.

www.ss.petronet.pl/Cap232/25.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/26.jpg

Kopyta wykonane ze styropianu i oklejone ta¶m± pakow±. Mo¿e nie wygl±da to zbyt rewelacyjnie, ale to siê laminuje i finalnie rozpuszcza acetonem :) Muszê powiedzieæ ¿e szlifowanie styropianu nie jest rzecz± przyjemn± - do tej pory nie mogê dotrzepaæ moich ciuchów roboczych - te drobiny siê do wszystkiego przylepiaj± :) Kopyto na owiewkê te¿ zalaminujê - mo¿e pos³u¿y jako forma do wykonania wiêkszej ilo¶ci takich owiewek metod± formowania pró¿niowego. Na razie planujê obkurczyæ na niej butelkê po Coli za pomoc± opalarki - ciekawe co z tego wyjdzie. Jak mi siê nie uda bêdê musia³ pofatygowaæ siê do Marcina i skorzystaæ z jego "maszyny pró¿niowej" - oczywi¶cie jak siê zgodzi :)

To tyle na dzisiaj w temacie :)

Dodane przez stawoj dnia 30.12.2008 22:23
#29

Có¿ mogê ch³opie powiedzieæ, modelik cudo, masz nadprzyrodzony dar :)
Widzê, ¿e podwozie jest ju¿ podzielone na dwie po³ówki tak jak finalna wersja w extrze :), najwa¿niejsze to wyci±gaæ odpowiednie wnioski. Mam pytanko, czym wycinasz te wszystkie otworki odchudzaj±ce, masz jak±¶ frezareczkê czy jedziesz pi³eczk± ?
Ja te¿ ju¿ jestem na etapie kabinki, wiêc bêdê czeka³ na twoje efekty.

Dodane przez SlavikS dnia 31.12.2008 15:45
#30

Wojtek,
Chyba lekko przesadzi³e¶ :)
Co do podwozia i wyci±gania wniosków - ¶wiêta racja :) Zrobi³em naprawdê solidnie - kanapka z balsy i sklejki. Podwozie wêglowe. Planowa³em za³o¿yæ ostatnio kupione w HC, ale po przymiarce okaza³o siê trochê za wysokie. CAP wygl±da³ jak Concorde :) muszê kupiæ takie jak do Extry (ono jest fabrycznie z dwóch kawa³ków). Mocowanie na 4 ¶ruby plastikowe 4 mm.
Otwory wycinam frezem palcowym, a potem szlifujê. Mam Dremela z giêtkim wa³kiem i komplecik osprzêtu do wycinania, szlifowania, polerownia. Jest nawet ma³a pi³a tarczowa :) Oczywi¶cie nie wszystko da siê zrobiæ maszynowo, wiêc komplecik pilniczków, zestaw klocków i papierów ¶ciernych zawsze mam pod rêk±.

P.S. Dzisiaj pobawi³em siê w laminowanie os³ony silnika i kopyta owiewki. W³a¶nie sobie schn±.

Dodane przez SlavikS dnia 12.01.2009 23:00
#31

Ma³y update prac :)

To co wysz³o z laminatu:

www.ss.petronet.pl/Cap232/27.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/28.jpg

Zacz±³em oklejanie - pierwsze efekty - chyba wysz³o ca³kiem nie¼le :)

www.ss.petronet.pl/Cap232/29.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/30.jpg

Tyle na dzisiaj.

Dodane przez Grabos dnia 12.01.2009 23:13
#32

Jejku co za profesionalizm:o... jak zrobi³es ta kratownice? czy na juz obklejone skrzyd³o nakleja³es niebieskie kwadraciki? no i jak zrobi³es na gornej powierzchni skrzyd³a te ³uki?

Edytowane przez Grabos dnia 12.01.2009 23:14

Dodane przez SlavikS dnia 13.01.2009 07:19
#33

grabos65 napisa³/a:
jak zrobi³es ta kratownice? czy na juz obklejone skrzyd³o nakleja³es niebieskie kwadraciki? no i jak zrobi³es na gornej powierzchni skrzyd³a te ³uki?


Robert, a¿ takim masochist± to ja nie jestem :) - kratownica to gotowa folia - trzeba tylko równo nakleiæ ¿eby wzór siê na obu po³ówkach i lotkach zgadza³, a ³uki - najpierw wycinam szablon z kartonu, zgrubnie przymierzam, potem odrysowujê na spodzie folii i tnê wykorzystuj±c krzywiki kre¶larskie. To jest folia samoprzylepna "Oratrim". ¯eby ustawiæ wzór na skrzydle najpierw foliê moczê w wodzie z p³ynem do naczyñ i przyklejam na mokro - jak ustawiê wzór dociskam miêkk± ¶ciereczk± i gotowe. Potem tu i ówdzie trzeba lekko przyprasowaæ (koñcówki wzoru). Trzeba to robiæ bez po¶piechu - na oklejenie tych skrzyde³ i stateczników po¶wiêci³em ca³y weekend :)

Dodane przez stawoj dnia 13.01.2009 19:06
#34

S³awek mam pro¶bê, mo¿e by¶ opisa³ z detalami jak robi³e¶ t± os³onkê silnika. Interesuje mnie przede wszystkim obróbka koñcowa która da³a taki g³adki efekt. No i czekam na kabinkê :) bo ja narazie nie mam pomys³u.

Edytowane przez stawoj dnia 13.01.2009 19:06

Dodane przez SlavikS dnia 13.01.2009 21:00
#35

Opis budowy os³onki silnika:
1) Materia³y:
- Tkanina szklana aeroglass 80 g/m2
- ¯ywica epoksydowa L-285 z utwardzaczem L-286 (rozrobion± ¿ywic± mo¿na pracowaæ oko³o 2 godzin)

2) Kopyto - jak pisa³em wcze¶niej zrobi³em ze styropianu. Sklei³em klejem monta¿owym 2 kawa³ki grubego styropianu ¿eby wyszed³ poka¼ny klocek i metod± ciêcia i szlifowania nada³em odpowiedni (jak mniemam) kszta³t. Ca³e kopyto oklei³em foli± samoprzylepn± - tak± do pakowania przesy³ek. W moim przypadku by³a bezbarwna, choæ nie ma to wiêkszego znaczenia. W tym procesie trzeba staraæ siê nie narobiæ zbyt du¿o fa³d choæ tego siê nie uniknie. Mo¿na fa³dy po¶cinaæ skalpelem i ponaklejaæ na te miejsca mniejsze kawa³ki folii.

3) Laminowanie - smarujemy kopyto rozrobion± ¿ywic± (oczywi¶cie pêdzlem) i na to nak³adamy tkaninê. Trzeba tkaninê poci±æ na ma³e kawa³ki tak aby podczas nak³adania nie robi³y siê fa³dy. Na³o¿on± tkaninê przes±czamy ¿ywic±. Kawa³ki tkaniny mog± na siebie nachodziæ. Ja na³o¿y³em w taki sposób 3 warstwy. Warto wyposa¿yæ siê w jednorazowe rêkawice foliowe - wisz± na stacjach benzynowych Orlenu :) , które uchroni± nasze ³apki od szorowania ¿ywicy - czasami trzeba tkaninkê przyg³adziæ palcem, wyrównaæ, itp... Ostatnia warstwê tkaniny trzeba dobrze przes±czyæ ¿eby nie by³o znaæ splotu tkaniny i uzyskaæ w miarê g³adk± powierzchniê - bêdzie mniej szlifowania :)
A jeszcze jedna uwaga - trzeba kopyto na czym¶ przymocowaæ - nosem do góry. Ja u¿y³em kawa³ka panela pod³ogowego - potem jest do wyrzucenia bo ca³y jest oblepiony :) - i przylepi³em do niego kopyto ta¶m± dwustronn±. Naddatek tkaniny wywija³em na zewn±trz kopyta i przylepia³em ¿ywic± do podstawy (tego panela). Mam nadziejê, ¿e to jest jasne. Narzêdzia z ¿ywicy czy¶ci³em Acetonem

4) Jak to wyschnie trzeba wzi±æ brzeszczot i odci±æ od podstawki - jak siê tnie tu¿ przy panelu to od razu wychodzi prosty brzeg os³onki. Papierem ¶ciernym trzeba wyrównaæ zadry powsta³e z ¿ywicy i tkaniny i nierówno¶ci wyszpachlowaæ. Ja u¿y³em szpachli samochodowej Novol dwusk³adnikowej. Trzeba rozrabiaæ partiami bo bardzo szybko tê¿eje - max 20 minut i jest nie do u¿ytku. Mo¿na te¿ kupiæ podobnie dzia³aj±c± szpachlê modelarsk± - w³a¶nie do mnie dosz³a - firmy Robbe - bêdzie na przysz³o¶æ ¿eby oszczêdziæ parê gram. Jako narzêdzie do szpachlowania bardzo dobrze sprawdzaj± siê stare karty bankomatowe, kodów jednorazowych i temu podobne :) Jak szpachla stê¿eje - szlifowanie, potem znowu szpachlowanie, szlifowanie itd. do uzyskania spodziewanego efektu. Ja koñczy³em papierem 240. No oczywi¶cie nie wolno nawaliæ tej szpachli nie wiadomo ile :) Szlifujemy prawie do pokazania siê laminatu - przecierki trzeba lekko doszpachlowaæ i doszlifowaæ. Jest to proces do¶æ czasoch³onny. Szpachlowanie i szlifowanie robimy dalej na kopycie!

5) Pozbywamy siê kopyta - rozpuszczamy styropian Acetonem, po czym resztki, które zosta³y odklejamy od laminatu razem z foli± i mamy czy¶ciutk± w ¶rodku os³onkê. I tu wyja¶ni³o siê zapewne wielu drêcz±ce pytanie - po co oklejaæ kopyto foli±? :)

6) Wycinamy otwory na o¶ silnika i wloty powietrza + drobne szlifowanko wyciêtych krawêdzi, ewentualnie drobne poprawki szpachli.

7) Malowanie - Jak efekt szlifowania bêdzie zadowalaj±cy malujemy podk³adem w spray'u - to co widaæ na fotkach ju¿ jest pokryte podk³adem - 3 warstwy. pierwsz± warstwê przetar³em papierem ¶ciernym 240 ¿eby jeszcze wyg³adziæ powierzchniê.

8) Jakby gdzie¶ wysz³o za cienko laminatu, albo siê przetar³ w trakcie szlifowanie, co siê zdarza :) mo¿na podkleiæ od ¶rodka tkanin± na klej cyjanoakrylowy albo Epoxy 5 czy 10 min - najszybsza metoda - nie trzeba czekaæ na wyschniêcie ¿ywicy L-285. Do wype³niania drobnych ubytków sprawdza siê te¿ klej O¶miorniczka :)

9) Malowanie lakierem - czekam na oklejony kad³ub - wtedy dorobiê maski i prysnê lakierem tak ¿eby gra³o z wzorem kad³uba - lakiery samochodowe w spray'u - dobra³em kolory pod kolor folii.

No i to ca³a tajemnica.

Co do owiewki to zrobi³em kopyto z laminatu, wyszpachlowa³em, wyszlifowa³em - by³o super. Postanowi³em spróbowaæ co¶ na nim obkurczyæ - pad³o na 3l butelkê po oleju ro¶linnym. Jak przygrza³em butelkê opalark± to tak ¶cisnê³o kopyto, ¿e siê zdeformowa³o i popêka³o :( Nie my¶la³em, ¿e to bêdzie taka si³a. Teraz je naprawiam. Wywali³em ze ¶rodka styropian i zala³em formê gipsem. Teraz czeka mnie ponowne szpachlowanie i szlifowanie, ale kopyto ju¿ na pewno siê nie zdeformuje :) W ka¿dym razie pierwsza próba pokaza³a, ¿e metoda obkurczania butelki PET ma szansê siê sprawdziæ.

Dodane przez robloz dnia 14.01.2009 15:24
#36

T± metod± co opisa³e¶ wykonywa³em kad³uby do ³odzi , z t± ró¿nic± ¿e kopyto obk³ada³em gipsem z ta¶m± (tak± do p³yt gipsowych). Po usuniêsiu stropianu formê lekko szlifowa³em od ¶rodka i po posmarowaniu past± do butów zaczyna³em laminowanie. Na pocz±tek tkanina ok.30g/m, a pózniej grubsza. Ró¿nica polega³a na tym , ¿e wyjêty kad³ub nie wymaga³ prawie szpachli i szlifowania co wi±¿e siê z wag±. No i zawsze mo¿na zrobiæ drug± sztukê.

Dodane przez SlavikS dnia 14.01.2009 16:14
#37

Robert,
Du¿o dawa³e¶ tego gipsu (jaki to musi byæ gips) i tkaniny? Forma siê nie ³ama³a?
Z kad³ubem do ³odzi jest prostsza sprawa bo mo¿na go wyj±æ z formy - w moim przypadku ca³ej os³onki raczej by nie wyj±³ - trzeba by formê zepsuæ, ale mo¿na by spróbowaæ zrobiæ formê na po³ówkê os³onki i potem j± z³o¿yæ z dwóch czê¶ci - dziêki za podpowied¼ - takiej metody w sieci nie znalaz³em :) , a patent z past± do butów przedni. Czyta³em o robieniu form z laminatu i pastowaniu past± do pod³ogi jako rozdzielacz, ale gips i pasta do butów to dla mnie nowo¶æ. O kolor pasty i firmê nie pytam :)

Dodane przez robloz dnia 14.01.2009 20:15
#38

T± metod± ostatnio robi³em kad³ub do jachtu motorowego d³ugo¶ci 70cm.Forma mia³a ok. 2cm grubo¶ci, gips szpachlowy + ta¶ma do maskowania szczelin na ³±czeniach p³yt gipsowych.Forma by³a od ¶rodka pomalowana olejn±, a wrazie skomplikowanego kszta³tu mo¿na zrobiæ dzielon± na dwie czê¶ci.T± sam± metod± zrobi³em kiedy¶ formê do kad³uba szybowca d³. 120cm, ale na tym siê skoñczy³o;)(kupi³em gotowe na allegro). Patent jest mój wiêc w sieci go niema:D

Edytowane przez robloz dnia 14.01.2009 20:16

Dodane przez SlavikS dnia 17.02.2009 21:37
#39

Ma³y update prac

Kad³ub skoñczony - do dokoñczenia zosta³a tylko kabinka i malowanie os³ony silnika

www.ss.petronet.pl/Cap232/31.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/32.jpg

A to moja jednostka napêdowa na swoim miejscu :)

www.ss.petronet.pl/Cap232/33.jpg

Tyle na dzisiaj.

Dodane przez SlavikS dnia 22.02.2009 15:09
#40

Zrobi³em kabinkê i pomalowa³em os³onê silnika

Os³onê kabinki wyt³oczy³em metod± pró¿niow± z kawa³ka tworzywa PET grubo¶ci 0,6 mm maszyn± Marcina (Aquariusa) - piêkna sprawa! Muszê sobie co¶ takiego zrobiæ :) Tworzywo PET kupi³em w sklepie "CHEMIA" na Kostrogaju (przy kompleksie Gaja).
Tak to wygl±da³o zaraz po t³oczeniu:

www.ss.petronet.pl/Cap232/34.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/35.jpg

Gotowa, zmontowana i oklejona kabinka na swoim miejscu:

www.ss.petronet.pl/Cap232/36.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/37.jpg

Tyle na dzisiaj.
Biorê siê za montowanie wyposa¿enia i podwozia. Chyba niebawem podsumowanie tematu :)

Dodane przez SlavikS dnia 28.02.2009 21:43
#41

Skoñczy³em :)

www.ss.petronet.pl/Cap232/38.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/39.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/40.jpg

www.ss.petronet.pl/Cap232/41.jpg

Zwa¿y³em ca³o¶æ - do lotu z pakietem bêdzie oko³o 1,5 kg.

Dodane przez alimko dnia 28.02.2009 21:56
#42

Piêknie S³awku Ci to wysz³o :)

Czekamy na oblot ;)


Zapytam z ciekawo¶ci ile czasu robi³e¶ model?

Dodane przez SlavikS dnia 01.03.2009 11:19
#43

Dziêki za dobre s³owo :)
Jak d³ugo robi³em? W±tek ci±gnie siê od 5 miesiêcy, ale robi³em dopadkami - jak mia³em czas, bez po¶piechu. Poznawa³em nowe technologie budowy - laminowanie, t³oczenie kabinki .... itp. Wszystko jest w temacie :) Fakt faktem ze zajê³o mi to niema³o godzin - nie liczy³em. Nastêpny pójdzie szybciej :)

Dodane przez SlavikS dnia 31.03.2009 21:29
#44

Modelik dzi¶ wykona³ dwa dziewicze loty :) - kto by³ ten widzia³.
Pierwszy lot wykona³ Pawe³ - Dziêki !!! Drugi to ju¿ moja próba - trochê gorsza :)

Model nadal w jednym kawa³ku choæ nie oby³o siê bez przygód - przy podej¶ciu do l±dowania przeci±gn±³em :@ i efekt wiadomy. Na szczê¶cie "bezpieczniki" (plastikowe ¶ruby) na podwoziu zadzia³a³y i tylko trochê zarysowa³em spód owiewki silnika - trochê szpachli i spray'u i bêdzie jak nowa.

Moim zdaniem modelik lata super i nawet nie potrzebuje du¿ej prêdko¶ci - 1/3 dr±ga gazu wystarczy ¿eby siê fajnie prowadzi³. Jedyne na co trzeba uwa¿aæ to ustawienie steru wysoko¶ci - pod tym wzglêdem jest bardzo czu³y - miêdzy innymi dlatego przeci±gn±³em. Drobne ruchy steru wywo³uj± mocn± reakcjê nawet przy ma³ych prêdko¶ciach, wiêc jakby kto¶ skusi³ siê na robienie modelu z tych planów radzê przynajmniej na oblot uwa¿aæ z wychyleniami. Muszê przesun±æ mocowanie bowdena steru wysoko¶ci bli¿ej osi serwa. Jest natomiast mniej czu³y na lotkach.