Nadszed³ czas aby opisaæ moj± platformê do wynoszenia pod niebiosa mojego szprzêtu FPV.
Najpierw troszkê zdjêæ i spostrze¿eñ z budowy.
Model bardzo solidnie zapakowany. Przychodzi w eleganckim szarym kartonie - wszystkie elementy w ¶rodku bardzo dobrze zabezpieczone przed uszkodzeniami.
Dla czego Stratos?
Po pierwsze rozpiêto¶æ, po drugie profil skrzyd³a, po trzecie no¶no¶æ sprzêtu - 1,5kg!, po czwarte kabina na sprzêt.
Chcia³em jeszcze wiêksze ale nikt w Polsce nie chcia³ mi wyci±æ. Pomys³ na rozpiêto¶æ wzi±³ siê od mojego guru FPV - black sheep.
[movie=youtube]bq3lmx-vAas[/movie]
Cel - polatanie FPV "po tanio¶ci" - maksymalna prostota w budowie.
C.D.N. w kolejnym po¶cie.
Edytowane przez Bienias dnia 25.03.2011 12:22
Dodane przez Bienias dnia 25.03.2011 09:48
#2
Czas na klejenie - zgodnie z zaleceniamu producenta do sklejenia po³ówek skrzyd³a6 u¿y³em kleju poliuretanowego Soudal (fajnie sie pieni, d³ugo wysycha, wype³nia szczeliny i nierówno¶ci - po zaschniêciu obrabia siê go no¿em i papierem ¶ciernym).
Wzmocnienia zrobi³em zgodnie z zaleceniami producenta i dostarczonymi materia³ami. Czyli w³óknina szklana przes±czona klejem polimerowym i przyklejona jak widaæ na zdjêciach poni¿ej.
Na poni¿szym zdjêciu widaæ ¿e lotka tak¿e jest wzmocniona w³óknem które stanowi jednocze¶nie zawias:
Miejsce pod serwo wyci±³em urz±dzeniem do profilowania pianek poliwêglowych - czyli lutownic± z odpowiednio do potrzeb uszkta³towanym grotem. Nastêpnie serwo przykry³em kartonikiem.
Dla wzmocmnienia krawêdzi natarcia naklei³em ta¶mê naprawcz± (srebrna ze wzmocnieniem).
Edytowane przez Bienias dnia 25.03.2011 09:49
Dodane przez Bienias dnia 25.03.2011 10:54
#3
Czas na oklejanie - poszed³em "na skróty". Czyli szlifowanie stryro na glanc i oklejanie ta¶m± pakow±.
Dó³ skrzyd³a ta¶ma na styro, góra - styropian pokryty polimerem rozcieñczonym w dentaturaci. Moja konkluzja - nie wiem jak to mo¿liwe ale ta¶ma lepiej trzyma siê go³ego styro.
Poni¿ej sklejony kad³ub z przygotowanym miejscem na kemerkê kopu³kow±.
...i oklejon± kabink±.
Dodane przez Bienias dnia 25.03.2011 11:13
#4
Czas na finisz budowy.
Skrzyd³o oklejone, kad³ub przyklejony, czas na monta¿ silnika, kamery, OSD, i nadajnika Video.
Kamera zamontowana zgodnie z pomys³em producenta modelu:
Bajlnado z kablami (wszystko na wtyczkach - roz³±czalne i konfigurowalne dowolnie - mozna zamieniaæ, wyjmowaæ i testowaæ dowolnie)
Ten miedziany drucik to "ch³odnica" dla d³awika z OSD:
A tu koncepcyjny statyw dla mikro kamerki DV do nagrania pierwszego oblotu (tak siê zdarzy³o, ¿e podczas pierwszego feralnego oblotu z w³±czonym FPV nic nie nagra³a).
CDN
Dodane przez Bienias dnia 25.03.2011 11:47
#5
Czas na pierwszy oblot.
Niestety filmiku brak, wiêc opiszê tylko swoje spostrze¿enia. Ogólnie od pierwszego rzutu polecia³ i to przy sporawym wietrze. Pierwszy lot, lepsze wywa¿enie i po drugim rzucie polecia³ jak po sznurku. £adnie szybuje, szybko nabiera wysoko¶ci. Problem mia³em tylko z regulatorem bo przy ¶migle 9x7.5 wyci±ga³ zadu¿o pr±du i do tego siê grza³. Za³o¿y³em 10x5 i jest lepiej.
Teraz film z pamiêtnego "krasza", którego ¶wiadkiem by³ Stanis³aw: YouTube Video
Temat wypadku by³ juz badany przez Pañstow± Komisjê Badania Wypadków Lotniczych, która wstêpny raport przygotuje w pierwszym kwartale 2014 roku. Wstêpne wnioski - pilot to d...pa, lecia³ po pijaku, nie wcisn± sprzêg³a przy redukcji biegu, nie zadzia³a³ ABS oraz by³o zama³o powietrza w kole zapasowym i nie dzia³a³a toaleta poka³adowa oraz system sztucznego horyzontu. Ogólnie ³adnie ¿ar³o ale spad³o.
Po upadku Ikara model zyska³ drugie ¿ycie - sklejony, poprostowany, ca³y przód ze styroduru. Ogólnie mocniejszy i ciut bardziej ciê¿szy. Lata tak samo jak przez wypadkiem - jest stylowo postarzony przez efektowne zmarszczki na ta¶mie pakowej.
CDN.
Edytowane przez Bienias dnia 25.03.2011 11:47
Dodane przez Bienias dnia 25.03.2011 12:22
#6
Po pierwszym wypadku do modelu do³o¿y³em zewnêtrznego BECa do odbiornika, oraz awaryjnie zdalny wy³±cznik ca³ego setupu FPV.
Podsumowanie:
Model: bardzo dobrze zapakowany do wysylki, porz±dnie wykonany, czytelna - obrazkowa instrukcja, poprawnie lata od pierwszego rzutu. Technika budowy mo¿e znacznie odbiegaæ od za³o¿eñ producenta - zale¿y od stopnia do¶wiadczenia modelarza.
Sprzêt zastosowany:
Regulator TowerPro 40A
Silnik Turnigy C3536-1300kv
Pakiet 2200 mAh 30C 3S - docelowo bêdzie 3000 mAh 40C 3S
Serwa Turnigy Mini Servo 16g/2.1kg/.11sec (STRASZNY KASZTAN - odradzam)
Sprzêt FPV:
Nadajnik 1,2 GHz 500mW, 4 kana³y, antena zewnetrzna - noname
Odbiornik: 1,2 GHz pierwszy-4 kana³owy noname, drugi na ca³e pasmo 1,2 Ghz regulowany potencjometrem - wy³apuje wszystko z pasma.
Kamera - na czipie sony 520 linii w kopu³ce.
OSD - proste ale skutene OSD z GPSem od Remzibiego z www.rc-cam.info -
Gogle FPV (leca do Polski z USA - jeszcze nie przetestowane) ICUITI AV920 - 640x480
Zapis Video : laptop z przej¶ciówk± EasyCAP.
Docelowo Gopro HD960 - jeszcze nie nabyta.
Pogl±dowe nagranie z kamerki GOPRO HD:
YouTube Video
Testy platformy w najbli¿szy weekend.
Narazie HAPPY END - dalsze relacje po kolejnych oblotach z FPV.
Edytowane przez Bienias dnia 25.03.2011 12:28
Dodane przez Bienias dnia 27.03.2011 18:00
#7
Wczoraj nast±pi³y drugie testy platformy FPV.
Wszystko lata³o bardzo fajnie i nawet na kilka sekund przenios³em siê w patrzenie w ekran latopa (widac w filmie).
Oczywi¶cie jakie¶ potkniêcia musia³y byæ - to tak¿e widaæ na filmie.
Po pierwsze nie dzia³a³o nagrywanie w laptopie - siad³ program. Obecnie przetestowa³em juz nowy darmowy prog - zapisuje w locie do kodowanego juz divixa.
Po drugie serwa. No serwa o których ju¿ pisa³em to poprostu jaka¶ masakra. Jedno zawiod³o w locie - widaæ na filmach kilka salt w powietrzu dziêki jednemu a drugie zmieli³o siê przy l±dowaniu. Straszna pora¿ka. Teraz muszê w³o¿yæ co¶ z metalowymi zêbatkami.
Ponizej film z lotu - ja patrzy³em na model a Piotrek K. obs³ugiwa³ kamerê oraz patrzy³ w laptopa.
Po wymianie serw i ca³kowitym odizolowaniu video od RC (teraz jest po³±czone kablem do sprawdzania napiêcia w akumulatorze od silnika) nast±pi próba numer 3.
Mi³ego ogl±dania - film jest podzielony na 3 fragmenty - nagranie lotu, nagranie obrazu z laptopa (tutaj jest s³abo) i poszukiwanie kamerki Turnigy po l±dowaniu na zaoranej czêsci lotniska.