Tytu³: RC P³ock :: MIG-29 3D EDF - SebArt

Dodane przez Andy dnia 03.01.2013 19:18
#9

"Trochê wolnego czasu" i mo¿na by³o powróciæ do projektu.
Na pocz±tek wyjawiê Wam dlaczego tak mocno przesunê³a siê w czasie realizacja tego prawie gotowego projektu.
Otó¿ po podpiêciu wszelkich mechanizmów serw do odbiornika rozpocz±³em standardow± procedurê regulacji i ustawiania modelu. W zakres tych czynno¶ci wchodzi równie¿ sprawdzenie prawid³owo¶ci dzia³ania zespo³ów napêdowych EDF. Przypomnê ze zespo³y EDF by³y zamontowane firmowo w modelu. Jednak¿e podczas pierwszej próby ich dzia³ania okaza³o siê, ¿e jeden z nich po prostu rozkrêci³ siê na czê¶ci pierwsze. Tak wygl±da³ jego tunel dolotowy:


imageshack.us/a/img405/1558/su6po.jpg


A to elementy, które wypad³y z modelu podczas próby napêdów:

imageshack.us/a/img405/7766/su5w.jpg


No có¿ chcia³, nie chcia³ trzeba by³o wsztrzymaæ dalsz± realizacjê projektu i zastanowiæ siê na przyczyn± takiego stanu rzeczy. Nale¿y zaznaczyæ, ¿e w przypadku modeli z par± napêdów EDF obaracaj± siê one przeciwbie¿nie. Dlatego te¿ pierwsze przypuszczenie by³o takie, ¿e ma³e chiñskie r±czki zamontowa³y EDF z niew³a¶ciw± piast±. Tak± te¿ sytuacjê zg³osi³em sprzedawcy modelu. Trzeba przyznaæ, ¿e Pan Andrzej z ModeleMax stan±³ na wysoko¶ci zadania i w pe³ni (kontaktuj±c siê bezpo¶rednio z konstruktorem modelu) wyja¶ni³ szczegó³y. Okaza³o siê jednak, ¿e w tym modelu nie jest wymagana piasta z przeciwnym gwintem dla napêdu tzw. REVERSE.
No có¿ przyznam, ¿e by³em trochê zdziwiony, gdy¿ zasad mechaniki nie da siê zmieniæ. Otrzyma³em odpowied¼, ¿e wszystko nale¿y powtórnie "dobrze skrêciæ" i powinno byæ wszystko wporz±dku z tym napêdem.

Jako, ¿e nie jestem zbytnio ufny w zapewnienia, postanowi³em przeprowadziæ jeszcze jedno sprawdzenie. Dzieki uprzejmo¶ci Slaviksa zakupi³em oryginalne dwa napêdy EDF do tego modelu - STANDARD PROPELLER i REVERSE PROPELLER.


imageshack.us/a/img94/927/dscf51311600x1200.jpg


No i jak siê okaza³o po dotarciu przesy³ki z Dalekiego Wschodu, faktycznie oba napêdy maj± takie same piasty z gwintem prawym. Potwierdzi³o to jednoznacznie ustalenia Pana Andrzeja z ModeleMax, za co w tym miejscu mu dziêkujê za wyja¶nienia jakie poczyni³ w tym temacie.
Jako, ¿e w Nowym Roku na pocz±tku jest trochê czasu, trzeba by³o powróciæ do projektu. Po obejrzeniu stosownych filmów na YT , aby wiedzieæ jak dobraæ siê do tych napêdów, dzisiaj rozpocz±³em dalsze prace w projekcie.


Model przed demononta¿em czê¶ci tunelu przep³ywu powietrza:

imageshack.us/a/img5/1310/dscf51191600x1200.jpg


"Otwarty" tunel:

imageshack.us/a/img204/2618/dscf51221600x1200.jpg


Czê¶ciowo zmontowany napêd EDF:

imageshack.us/a/img441/852/dscf51271600x1200.jpg


A tu ca³kowicie spasowany napêd EDF w widoku od przodu:

imageshack.us/a/img171/968/dscf51281600x1200.jpg


Jako, ¿e nawet po "dobrym skrêceniu" piasta napêdu bêdzie mia³a tendencje do rozkrêcania siê, przygotowa³em dla niej dwie niespodzianki. Pierwsz± z nich bêdzie to, ¿e nakrêtka piasty zostanie skrêcona na ¶redni klej do ¶rub (taki jakie stosujê siê zawsze w modelach ¶mig³owców). A drug± niespodziank± bêdzie lekko pocieniona (tak aby zmie¶ci³a siê w kopu³ce napêdu) nakrêtka do zakontrowania w³a¶ciwej nakrêtki piasty - równie¿ skrêcona na Nutlocka.


Po kilku godzinach schniêcia Nutlocka zbindowa³em nowy odbiornik do apki i pod³±czy³em wszelkie kabelki od serw:

imageshack.us/a/img27/9666/dscf51421600x1200.jpg


A by³o to potrzebne po to aby na tym etapie sprawdziæ prawid³owo¶æ skrêcenia sk³adanego EDF-a przez przykrêceniem kopu³ki piasty.
Wstêpne próby nie wykaza³y jaki¶ niepokoj±cych efektów - jednak nie rozkrêca³em silników do pe³nych obrotów. Kopu³ka piasty zosta³a równie¿ na nutlocka przykrêcona:

imageshack.us/a/img402/948/dscf51441600x1200.jpg


Do jutra wszystko schnie i dopiero jutro ostateczne testy EDF-a.
Liczê, ¿e wszystko bêdzie w porz±dku.

Edytowane przez Andy dnia 03.01.2013 22:31