Tytu³: RC P³ock :: Katana MD - budowa i wyposa¿enie

Dodane przez Andy dnia 30.12.2008 18:59
#1

Witam,
w tym w±tku bêd± przedstawiane postêpy w budowie i wyposa¿aniu tego modelu. Jest to równie¿ miejsce dla tych wszystkich, którzy bêd± chcieli podzieliæ siê ze mn± swoimi do¶wiadczeniami i spostrze¿eniami, co do technologii wykonania elementów modelu, jak równie¿ jego wyposa¿enia elektrycznego. No i oczywi¶cie bêd± chcieli odpowiedzieæ na moje pytania i przemy¶lenia z tym zwi±zane.

A zaczê³o siê od takiego stanu - no prawie takiego bo jeszcze bez podwozia - ale fotki stanu "0" brak
img41.imageshack.us/img41/374/katana1d.jpg

aktualnie
img257.imageshack.us/img257/737/katana2.jpg

img718.imageshack.us/img718/5391/katana3.jpg

Oczywi¶cie ka¿de uwagi i spostrze¿enia s± mile widziane.
Pozdrawiam
Mi³ej Wspó³pracy

Edytowane przez Andy dnia 06.06.2010 20:09

Dodane przez stawoj dnia 01.01.2009 19:59
#2

Podaje link do stronki , gdzie facet pokazuje bardzo dok³adnie jak sk³adaæ poprawnie modele "prawie gotowe". Filmiki jeden po drugim w dolnej czê¶ci strony.

http://www.3dhobb...px?ID=2365

Tu s± zreszt± wszytkie ich modele i po wybraniu którego kolwiek w dolej czê¶ci strony s± w formie video instrukcje monta¿u.
http://www.3dhobb...tegoryID=4



Mo¿e to te¿ w czym¶ pomo¿e.

Edytowane przez stawoj dnia 01.01.2009 20:12

Dodane przez Andy dnia 01.01.2009 22:58
#3

Witajcie w Nowym Roku,
Dziêki Wojtek za ten post. Faktycznie wszystko dok³adnie pokazane co i jak:). Oczywi¶cie, ¿e s± pomocne. Ja ju¿ je przejrza³em i szereg szczegó³ów sta³o siê bardziej zrozumia³ych - przynajmniej dla mnie.

Jeszcze raz dziêki,
Pozdrawiam
Mi³ej Wspó³pracy.

Dodane przez Andy dnia 04.01.2009 17:00
#4

A oto moje nowe przemy¶lenia dotycz±ce konstrukcji Katany - tym razem konstrukcja podwozia g³ównego.
Firmowe podwozie sk³ada siê z dwóch osobnych goleni wêglowych, przykrêconych w 4 punktach (dwie ¶rubki i dwa wkrêty - punkty zewnêtrzne) do podstawy wzmocnionej od wewn±trz tkanin± wêglow±. Zawsze na mechanice uczyli mnie, ¿e to co ca³e to przeniesie znacznie korzystniej obci±¿enia ni¿ to co ³±czone. Dlatego te¿ przewidzia³em takie rozwi±zanie:
- ¶rubki i gniazda zostaj±, natomiast wkrêty mam zamiar zast±piæ równie¿ ¶rubkami 3 mm i gniazdami metalowymi;
- golenia maj± zostaæ przykrêcone poprzez przygotowan± przeze mnie nak³adkê ze sklejki 2,5 mm pokryt± tkanin± wêglow±.
A wszystko to ma wygl±daæ w³a¶nie tak:
img27.imageshack.us/img27/9554/katana4g.jpg

img246.imageshack.us/img246/858/katana5.jpg

img6.imageshack.us/img6/6083/katana6.jpg

Napiszcie co my¶licie o moich przemy¶leniach i "innowacjach" dotycz±cych takiego sposobu zamocowania podwozia do kad³uba.

Pozdrawiam
Mi³ej Wspó³pracy

Edytowane przez Andy dnia 06.06.2010 20:14

Dodane przez stawoj dnia 04.01.2009 19:15
#5

S³awek, na przyk³ad notorycznie wy³amywa³ ca³e podwozie , bo je¶li nawet zahaczy³ jednym ko³em , obrywa³ ca³o¶æ. Po jakim¶ czasie podzieli³ podwozie na dwie czê¶ci. Do tego zamiast metalowych ¶rub, które wyrywa³y przy okazji wszystkie flaki, zastosowa³ ¶ruby plastikowe , chyba w jego przypadku M6 i jak co¶ to zamiast dechy pêka ¶ruba i czêsto tylko jedna, tej czê¶ci która za mocno zahaczy³a. Tak samo robi w tym nowym Capie.
Ale jak widzê u ciebie, masz trochê pancernie i mo¿e nie bêdzie w ogóle problemu z wyrywaniem podwozia.
Z tego co wiem to ju¿ S³awek nie wyrywa podwozia :)

Dodane przez Andy dnia 15.02.2009 13:18
#6

Witam wszystkich,
Po chwilach rozterek i w±tpliwo¶ci nast±pi³ fina³.
A oto efekt koñcowy.;)
Teraz ju¿ tylko pilnie trenujê pilota¿ i czekam na sprzyjaj±c± aurê.:)

img693.imageshack.us/img693/5545/katanak1.jpg

img688.imageshack.us/img688/6859/katanak2.jpg

img202.imageshack.us/img202/3223/katanak3.jpg

Pozdrawiam,
Mi³ej wspó³pracy

Edytowane przez Andy dnia 06.06.2010 20:18

Dodane przez robloz dnia 15.02.2009 15:10
#7

Fajne modelik i oczywi¶cie malowanie. Zapowiada siê niez³y zestaw modeli na wiosnê.

PS. Móg³by¶ zmieniæ awatar ;)

Dodane przez stawoj dnia 17.02.2009 20:29
#8

Witam
Model bardzo piêkny, widaæ ¿e w³o¿y³e¶ sporo serca. Mam pytanie, ile bêdzie wa¿y³ z ca³ym wyposa¿eniem i jaki tam masz silnik ?.

Je¿eli chodzi o mocowanie podwozia to mi siê wydaje, ¿e bez naczenia jest w takim uk³adzie podzielenie goleni i tak wyrwiesz wszystko, gdyby¶ przymocowa³ ka¿de z osobna to tak.

Dodane przez Andy dnia 20.02.2009 22:09
#9

Witajcie,
model w ca³o¶ci, z pe³nym wyposa¿eniem, wa¿y 1072 gramy. Wyposa¿ony jest w silnik Dualsky 3542CA-6. Z konsultacji ze S³awkiem wynika, ¿e i tak bêdzie mia³ zapas mocy, wiêc ró¿nica w ciê¿arze o prawie 100 gram (masa do lotu wed³ug instrukcji powinna wynosiæ 980 g) nie powinna mieæ wiêkszego znaczenia.
A co do podwozia, to po wys³uchaniu Waszych ocen i opinii na nurtuj±cy mnie temat zastosowa³em mocowanie bez dodatkowej nak³adki, dwie oryginalne ¶ruby metalowe, ale zamiast dwóch zewnêtrznych wkrêtów do drewna zastosowa³em dwie ¶rubki z tworzywa o ¶rednicy 3 mm.

Pozdrawiam,
Mi³ej wspó³pracy :)

PS.
S³awek, czy Dual Rate na 70 % wystarczy, czy uwa¿asz, ¿e jeszcze zmniejszyæ?

Edytowane przez Andy dnia 20.02.2009 22:15

Dodane przez SlavikS dnia 22.02.2009 14:28
#10

Andy1212 napisa³/a:
S³awek, czy Dual Rate na 70 % wystarczy, czy uwa¿asz, ¿e jeszcze zmniejszyæ?


Moim zdaniem 70% powinno byæ OK - zobaczysz jak bêdziesz siê czu³ po pierwszym locie :) Jak bêdzie jeszcze zbyt narowista to zmniejszysz. Na ster kierunku bym DR nie zak³ada³.

Dodane przez Andy dnia 04.04.2009 22:19
#11

Witam,
no nareszcie pogoda zaczê³a sprzyjaæ i znalaz³em trochê wolnego czasu i ..........,
no w³a¶nie zacz±³em loty. Ale oczywi¶cie nie oby³o siê bez problemów. Na pocz±tku od paru dni szuka³em miejsca, gdzie to mo¿na by³oby polataæ w moim mie¶cie. Szumnie nazwane lotniskiem modelarskim miejsce do tego przeznaczone w ogóle nie przypomina tego Waszego - u mnie ugór i nawet nie ma kawa³ka utwardzonego. Dlatego te¿ znalaz³em kawa³ek dogodnej przestrzeni poza miastem z pasem startowym na drodze asfaltowej. S³awek mia³ ca³kowicie racjê. Maszyna jest narowista jak nie wiem. Nawet ustawienie DR na 70 % na pierwszy oblot, przy moich parametrach silnika, to nawet za du¿o. Odby³y siê trzy krótkie loty i nawet model prze¿y³ pierwsze próby startu, lotu i l±dowania na asfalcie. My¶lê jednak, ¿e najkorzystniej by³oby pierwsze loty odbyæ na normalnym lotnisku modelarskim z do¶æ du¿± ilo¶ci± miejsca do l±dowania i manewrów.
S³awek zastanawiam siê nad DR nawet 55 - 60 %.

Pozdrawiam,
Wszystkiego najlepszego z okazji zbli¿aj±cych siê ¦wi±t

Dodane przez SlavikS dnia 05.04.2009 10:53
#12

Moje gratulacje!
Pierwsze loty s± zawsze najtrudniejsze i najbardziej stresuj±ce - ca³e szczê¶cie my na lotnisku mamy Paw³a, który te pierwsze emocje bierze na siebie :) Pierwszy lot pokazuje, czy i jak model lata i jak siê zachowuje. Teraz oblatywali¶my mojego CAP'a. Mam to samo - model szybki i bardzo reaguj±cy na ster wysoko¶ci. Co do DR to je¿eli ju¿ w tym ustawieniu model jest trudny do opanowania to sugerowa³bym ograniczenie wychyleñ powierzchni sterowych dla ustawienia 100% (bez DR) np do takich jak masz teraz na 70% przez przesuniecie mocowania bowdenów bli¿ej osi serw, a jak to nie jest mo¿liwe ustawienie na nadajniku maksymalnych wychyleñ. Wtedy DR bêdzie u¿yteczny. Je¿eli tego nie zrobisz praktycznie bêdziesz zmuszony lataæ tylko z ustawieniem DR bo po wy³±czeniu DR model bêdzie nie do opanowania.

Dodane przez Andy dnia 05.04.2009 12:34
#13

A oto, co uda³o siê zarejestrowaæ z moich pierwszych lotów

YouTube Video


My¶lê, ¿e nastêpnym razem bêdzie lepiej.;)

S³awek dziêkujê za cenne rady - oczywi¶cie przy nastêpnych lotach bêdê testowa³ ró¿ne ustawienia.

Edytowane przez Andy dnia 06.06.2010 20:20

Dodane przez Andy dnia 02.05.2009 11:01
#14

No niestety, powszechnie znane w ¶wiecie modelarskim zjawisko "kret" dopad³o i mnie. Moja Katana MD zmieni³a siê nie do poznania. Traf chcia³, ¿e na miejsce swojego spoczynku wybra³a sobie drogê asfaltow±, z której to startowa³a.
No có¿ nasta³ czas powstawania nowej. Wymontowa³em wszystko co mo¿liwe i czekam na nowy model. Trochê mo¿e to potrwaæ, bo zrobi³ siê jaki¶ zastój z tymi modelami.

Refleksja:
- my¶lê, ¿e to co pisali¶cie na pocz±tku o wyposa¿eniu (silnik) by³o prawd±. Z mojego do¶wiadczenia podczas oblatywania Katany wynika równie¿, ¿e zastosowany w niej sinik (Dualsky 3542CA-6 MOC 450 w) mia³ zbyt du¿± moc. Model jest bardzo lekki, jak na swoje rozmiary i pomimo redukcji ustawieñ D/R i Expotential zachowywa³ siê zawsze bardzo nerwowo i by³ bardzo wra¿liwy na nawet ma³y wiatr.
Dlatego te¿ przy wyposa¿aniu nowego postanowi³em zmieniæ silnik oraz regulator obrotów. Po przeanalizowaniu zastanawiam, siê nad:
SILNIK DUALSKY XM3536CA-8
REG.OBR.DUALSKY 30A
Taki silnik jest zalecany do tego modelu i ma o 90 W mniejsz± moc.
Rozmiar ¶mig³a chyba zostawiê bez zmian - 11x 5,5
:)

Edytowane przez Andy dnia 02.05.2009 16:17

Dodane przez SlavikS dnia 02.05.2009 21:07
#15

No to chyba nie jest dobry pomys³ z tym zostawianiem rozmiaru ¶mig³a . Nic nie da zmiana silnika i regulatora. Nawet do tego wyposa¿enia mo¿esz przecie¿ za³o¿yæ mniejsze ¶mig³o np. 10x4.7E Po prostu bêdziesz mia³ mniejszy pobór pr±du na mniejszym ¶migle i tyle, a i ca³y uk³ad napêdowy nie bêdzie siê grza³. Jak waga modelu jest ok to nie zmienia³bym napêdu. Próbuj ze ¶mig³ami - mo¿e zacz±æ nawet 10x4.7SF.

Dodane przez Andy dnia 02.05.2009 21:52
#16

S³awek, w sumie masz racjê, co do zamiany (zmniejszenia) rozmiarów ¶mig³a - równie¿ aspekt finansowy ma tu znaczenie. Korzystaj±c z Twojego do¶wiadczenia, oczywi¶cie zacznê od proponowanego przez Ciebie rozmiaru i zobaczê jaki bêdzie efekt.
Ale niestety to "trochê" potrwa;)

Dodane przez Andy dnia 09.06.2009 11:47
#17

Niczym Feniks z popio³ów, tak i moja Katana MD odrodzi³a siê na nowo i jest gotowa na piknik. :)
A oto efekt:


s4.zapodaj.net/images/98722517.jpg

Pomimo pe³nej sprawno¶ci obiecujê pe³ne uziemienie do daty pikniku.B)

Edytowane przez Andy dnia 09.06.2009 11:52

Dodane przez Andy dnia 06.06.2010 19:40
#18

Jak niektórzy wiedz± podczas mojej nauki latania Katan± "straci³a" ona podwozie.
Dzisiaj by³ dzieñ precyzyjnego majsterkowania modelarskiego. Jako, ¿e zniszczenia by³y nieznaczne (pêkniêta pó³ka mocowania podwozia oraz wy³amana przednia wrêg± kad³uba) trzeba by³o trochê nad³ubaæ siê.
Efekt koñcowy:
- wrêga sklejona i obustronnie wzmocniona wzmocniona mat± wêglow±;
- nowa pó³ka mocowania podwozia wykonana od nowa i obustronnie wzmocniona tkanin± wêglow±.

Jeszcze wszystko trochê surowe i do koñca nie obrobione, ale na ostateczny szlif przyjdzie czas.

Wzmocniona przednia wrêga:

img248.imageshack.us/img248/8928/katana1a.jpg

Nowa pó³ka do mocowania podwozia:
img251.imageshack.us/img251/6058/katana2l.jpg

Widok od ¶rodka kad³uba:
img709.imageshack.us/img709/2150/katana3q.jpg

Teraz czekam na zamówione nowe wiêksze i szersze kó³ka.

PS.
Widzê, ¿e wciê³o gdzie¶ uprzednio za³±czone fotki.
Postaram siê odszukaæ je w moich zasobach i w miarê czasu dorzucê ponownie.

Edytowane przez Andy dnia 21.08.2010 20:22

Dodane przez Andy dnia 21.08.2010 20:31
#19

W ramach oczekiwania na zestawy naprawcze do silników helików, jak równie¿ na now± budkê Hughesa, prace naprawcze w projekcie Katana MD posunê³y siê znacz±co.
Katana stoi ju¿ na kó³kach, zosta³y wymienione ko³a (na te polecone przez Roberta), wszystkie serwa wymienione na typ MG, model zosta³ ponownie zmontowany, wyregulowany i sprawdzony odno¶nie w³a¶ciwego dzia³ania wszystkich serwomechanizmów. Pozosta³o tylko zamontowanie os³ony silnika, ko³paka ze ¶mig³em i ostateczne wywa¿enie. A oto efekt:

a.imageshack.us/img824/1171/kata1.jpg

a.imageshack.us/img833/2042/kata2.jpg

Edytowane przez Andy dnia 21.08.2010 20:32

Dodane przez Andy dnia 27.07.2011 01:40
#20

Po d³ugim oczekiwaniu na swoj± kolej, po naprawie wróci³a do ³ask Katana MD.
Przyznam, ¿e jestem bardzo mile zaskoczony mo¿liwo¶ciami tego modelu. Po pierwszych niepowodzeniach - zapewne uwarunkowanych brakiem moich umiejêtno¶ci w pilotowaniu modeli samolotów - przyszed³ czas na prawdziwe loty. Po szkoleniu na Cessnie Corvallis, latanie Katan± to jest bajka i nawet lekki wiaterek nie przeszkadza. No i pierwsze "fiku miku" jako¶ tam wychodzi³o. Zobaczcie sami:

YouTube Video


D¼wiêk zapewne bêdzie dostêpny dopiero rano.

Zapomnia³bym dodaæ:
Zastosowany w modelu Lipoguard 3S (Ci bardziej wnikliwi zapewne zauwa¿yli jego elementy na fotkach) sprawdza siê o dziwo dobrze. Buzer jest w miarê dobrze s³yszalny, a i pulsuj±ca dioda sygnalizacyjna umieszczona we wnêce o dziwo jest nawet widoczna.

Edytowane przez Andy dnia 27.07.2011 02:15

Dodane przez stawoj dnia 27.07.2011 09:43
#21

Andrzej z wielk± przyjemno¶ci± obejrza³em filmik do koñca. Uwielbiam ogl±daæ p³ynne loty bez "nie kontrolowanej szarpaniny". Model piêknie siê prezentuje .

Dodane przez Andy dnia 27.07.2011 09:50
#22

Uwielbiam ogl±daæ p³ynne loty bez "nie kontrolowanej szarpaniny".

Dziêki.
Jak pisa³em wcze¶niej, jestem mile zaskoczony pilotowaniem Katany - to naprawdê sama przyjemno¶æ, model jest bardzo wdziêczny, lekki i ma du¿± powierzchnie no¶n±. Przy odpowiednim wyregulowaniu wychyleñ lotek i sterów zachowujê siê tak jak widaæ.

Dodane przez Piotr K dnia 27.07.2011 19:11
#23

Andrzej ja jestem pocz±tkuj±cym modelarzem i buduje modele na razie z depronu, dlatego z wielkim zainteresowaniem ogl±dam Twoje modele i wczytuje siê w zagadnienia techniczne.Model w moi odczuciu Mistrzostwo ¦wiata.Pozdrawiam:)

Dodane przez robloz dnia 27.07.2011 20:10
#24

Mia³em na razie nie robiæ nic ze swoj± "Katank±", ale po Twoim filmiku czas na naprawê.

Dodane przez Andy dnia 27.07.2011 20:27
#25

To bardzo fajnie Robertino - to naprawdê niez³y model. Nale¿y tylko pamiêtaæ, aby nie przesadziæ z zapasem mocy.

Trzymam kciuki za naprawê Twojej Katany.

PS. Rbertino:
Nie mog³em doczekaæ siê BIESA Bis'a wiêc naby³em Hyperiona Samsona - jak go postrzegasz?

Edytowane przez Andy dnia 27.07.2011 20:31

Dodane przez robloz dnia 28.07.2011 10:14
#26

Samson jest super, zawsze podoba³y mi siê dwup³aty. Co do Katany to z moc± to ju¿ wiem. Mia³em tylko zmiejszyæ wychylenia lotek, ale nie zd±¿y³em :D