Tytu³: RC P³ock :: Piper Pa-25 Pawnne

Dodane przez robloz dnia 26.10.2014 14:45
#1

Przymierzam siê do budowy na przysz³oroczne zawody nowego modelu.
Na warsztacie samolot rolniczy Piper Pa-25 i nie bêdzie tym razem relacja jak w dwa tygodnie zbudowaæ model ;)
Na razie zbieram materia³y i dokumentacjê.
I tu mam ma³y dylemat, Plany mam modelu o rozpiêto¶ci 180 i 203cm.
Nie wiem ,który wybraæ .Sk³aniam siê bardziej do wiêkszego, tym bardziej ¿e podobny jest tutaj:
http://www.nastik...-2249.html
I mój ASP 91 da³by mu chyba radê.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/1.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/2.jpg

Co do malowania/oklejania bêdzie która¶ z tych

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/4.jpg

Jaka jest Wasza opinia?

Edytowane przez robloz dnia 26.10.2014 14:47

Dodane przez India dnia 26.10.2014 16:27
#2

Robert, patrz na dok³adno¶æ planów, najprostsze np zgodno¶æ obrysów steru kierunku.
Na pierwszy rzut oka widaæ rozbierzno¶ci ze zdjêciami. Trzy zdjêcia to holówki.
Za instalacje rolnicze masz dodatkowe punkty. Poszukaj zdjêæ polskiego Peawnee, masz za to punkty i mo¿esz uzyskaæ du¿o zdjêæ orygina³u.

Dodane przez robloz dnia 26.10.2014 17:11
#3

Na pierwszy rzut oka widaæ rozbierzno¶ci ze zdjêciami.


Wiem, dlatego najpierw chce nazbieraæ sporo materia³u i dopiero pó¿niej robiæ.
S± te¿ ró¿nice czê¶ci kad³uba za kabin±. Prawdopodobnie bêdzie w wersji rolniczej, ale to siê zobaczy jak± dokumentacjê bêdê mia³ dok³adniejsz±.

Poszukaj zdjêæ polskiego Peawnee


Z tym to ciê¿ko. Znalaz³em tylko informacjê:
"W 2013 r. u¿ytkowany by³ samolot Piper PA-25-235 "Pawnee", który posiada³ znaki SP-ZGS."
W rejestrze lotniczym, akurat w jego przypadku nie ma nawet jednej fotki
http://lotnictwo.....php?lit=Z

Edytowane przez robloz dnia 26.10.2014 18:37

Dodane przez India dnia 26.10.2014 18:50
#4

E tam, co najminiej rok lata³ na ¯arze i tam szukaj zdjêæ, choæ malowanie spartañskie

http://pliki.lotn...elarge.jpg

Dodane przez robloz dnia 26.10.2014 19:15
#5

choæ malowanie spartañskie


Ale jakie proste w wykonaniu. :D

Dodane przez SlavikS dnia 26.10.2014 21:05
#6

Jak zmie¶cisz siê w wadze rób wiêkszy. Taki model ASP poci±gnie bez problemu.

Dodane przez robloz dnia 31.10.2014 11:37
#7

Decyzja zapad³a. Bêdzie wersja o rozp.203cm. co daje skalê 1:5.5
Model bêdzie kryty prawdopodobnie foli±.
Wersja jako holownik. W wersji rolniczej fajniej siê prezentuje, ale ma³o jest dok³adnych zdjêæ samego oprzyrz±dowania, no i jest wiêksza mo¿liwo¶æ uszkodzenia elmentów na wy¿szej trawie.

Dodane przez SlavikS dnia 31.10.2014 12:30
#8

robloz napisa³/a:
Model bêdzie kryty prawdopodobnie foli±.


Nieeeeeeee !!!!! Co to za pomys³ - folia na makietê?

Dodane przez robloz dnia 31.10.2014 17:47
#9

Z foli± to nie jest jeszcze decyzja na 100%, ale...
Piper ma pokrycie z po³yskiem, by³ kryty p³ótnem na konstrukcji rurowej.By³o te¿ pokrycie metalowe: maska, góra kad³uba przed kabin± i w niektórych wersjach garb.
Na p³atach widaæ nawet zapadniête pokrycie miêdzy ¿ebrami.
Dlatego postawi³em na foliê.

Edytowane przez robloz dnia 31.10.2014 18:24

Dodane przez SlavikS dnia 31.10.2014 20:33
#10

Mój te¿ by³ kryty p³ótnem w takich miejscach dlatego tym razem kupi³em tkaninê do krycie tych miejsc. Fajny materia³ - te¿ termokurczliwy i nadaje siê do malowania - SIG Koverall - poczytaj sobie w necie.

Dodane przez robloz dnia 04.11.2014 17:53
#11

Prace ruszy³y.
Na pocz±tek sklejone zosta³y boki kad³uba wraz ze wzmocnieniami czê¶ci przy skrzyd³ach

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/5.jpg

Czas na pierwsze wrêgi

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/6.jpg

Po sklejeniu boków, wklei³em wzmocnienia z balsy 7x7 mm.
i pokry³em t± czê¶æ kad³uba bals± 1.5mm.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/7.jpg
www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/9.jpg

Wklei³em te¿ wrêgê silnikow± ze sklejki 8mm.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/8.jpg

Jak wszystko wyschnie to zwa¿ê.
Kad³ub robi wra¿enie, jego przekrój to 18x18cm.

No i niestety wda³ siê b³±d.
Przegl±daj±c dok³adnie fotki dostrzeg³em, ¿e jest na kad³ubie za³amanie boków czego na planie nie by³o.
Widaæ to na czerwonym pasie w po³owie liter.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/12.jpg

Mo¿e i ma³o zauwa¿alny szczegó³, ale kad³ub nie bêdzie taki toporny.
Poszuka³em dok³adniejszych przekrojów i zabra³em siê za korektê kad³uba.
Trzeba by³o odci±æ czê¶æ kad³uba i wkleiæ wzmocnienia z balsy.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/11.jpg

Edytowane przez robloz dnia 10.11.2014 13:42

Dodane przez SlavikS dnia 05.11.2014 07:35
#12

:: - ¶ledzê z uwag±.
Dobrze, ¿e pilnujesz widoku z fotkami - nauka nie idzie w las :P
Trochê mnie martwi jako¶æ tych planów, z których robisz skoro nie uwzglêdni³y tego za³amania.

Dodane przez robloz dnia 05.11.2014 12:09
#13

Plany poza tym szczegó³em s± ok. S± ¼le rozrysowane dwie wregi. Odpowiednio zeskalowalem rzuty i plan, porówna³em i nie ma wiêcej ró¿nic. Ró¿ni siê tylko maska silnika, ale akurat to zale¿y od wersji samolotu i bêdzie zgodna z rzutami i zdjêciami.

Edytowane przez robloz dnia 08.11.2014 18:41

Dodane przez robloz dnia 10.11.2014 11:50
#14

Ze wzglêdu na ró¿nice wersji z planów a tej co robiê (maska jest d³u¿sza o 5 cm.), musia³em dorobiæ "domek" do silnika.
Ca³o¶æ bêdzie jeszcze zalaminowana wraz z wrêg±.
Wiem, wiem.... mog³em to sprawdziæ przed klejeniem dorobiæ d³u¿sze boki, ale siê sta³o.:? Nie bêdê mia³ przynajmniej problemów ze schowaniem t³umika, a gdy mo¿e uda mi siê pospawaæ nowe kolanko to bêdzie ca³kowicie niewidoczny.
Tym razem silnik bêdzie w po³o¿eniu bocznym.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/13.jpg

Waga kad³uba na tym etapie + silnik 1350g.

Pilot po sprzeda¿y Cessny nie mo¿e siê doczekaæ na now± zabawkê :D

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/14.jpg

Edytowane przez robloz dnia 10.11.2014 13:47

Dodane przez SlavikS dnia 12.11.2014 07:18
#15

robloz napisa³/a:
Wiem, wiem.... mog³em to sprawdziæ przed klejeniem dorobiæ d³u¿sze boki, ale siê sta³o.

Grunt to konstruktywna samokrytyka ;)

Dodane przez robloz dnia 12.11.2014 09:39
#16

Aby trochê odpocz±æ od kad³uba zabra³em siê za stateczniki.
Mam u³atwione zadanie, bo s± one praktycznie p³askie bez profilu.
Nie chcia³em robiæ z pe³nej deski (deska balsy 6mm. i o wymiarach 450/250 trochê by wa¿y³a), wiêc wykona³em go z dwóch deseczek 2mm i wklejonych miêdzy nie paski. Konstrukcja mo¿e prostsza, bo do usztywnienia ca³o¶ci s± zastosowane odci±gi.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/15.jpg

Po wyschniêciu koñce zosta³y zcieniowane i ca³y st. poziomy tak wygl±da.
Pó¿niej odetnê stery.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/16.jpg

Edytowane przez robloz dnia 12.11.2014 09:41

Dodane przez Andy dnia 12.11.2014 12:28
#17

Widzê, ¿e d³uuuugi weekend bardzo sprzyja³ postêpom prac w projekcie ::

Dodane przez robloz dnia 16.11.2014 21:00
#18

Troszkê do³o¿y³em do projektu.
Oklei³em czê¶æ przodu kad³uba. W tej wolnej przestrzeni bêdzie zdejmowana czê¶æ u³atwiaj±ca dostêp do wnêtrza.
Sklei³em obramowanie kabiny, która te¿ bêdzie zdejmowana.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/17.jpg

Oklejony te¿ zosta³ czê¶ciowo garb, reszta bêdzie jak wklejê stateczniki.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/18.jpg

Pilot koniecznie chcia³ sprawdziæ czy zmie¶ci siê w kabinie. :D

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/19.jpg

Sklejony te¿ jest statecznik pionowy, ale jeszcze schnie.
Niestety nie liczê czasu, a szkoda.

Edytowane przez robloz dnia 16.11.2014 21:02

Dodane przez robloz dnia 19.11.2014 09:54
#19

Nawi±zuj±c do klejonego statecznika, zawsze mia³em problem z doci¶niêciem klejonych elementów. W ruch sz³o wszystko co by³o pod rêk±: m³otki , pojemniki ze ¶rubami itp. W koñcu wpad³em na pomys³a, od prawie 20 lat w szafce le¿a³ o³ów z kabli. Przetopi³em go na ciê¿arki, ka¿dy po ok. 600g i po problemie.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/20.jpg

Edytowane przez SlavikS dnia 19.11.2014 11:15

Dodane przez robloz dnia 21.11.2014 13:20
#20

Wykona³em ze styroduru kopyto maski silnika. Bêdê próbowaæ zrobiæ formê negatywow±,aby jak najmniej pó¿niej szlifowaæ (zobaczê co z tego wyjdzie).
Maska bêdzie nasuniêta na kad³ub do widocznej kreski.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/22.jpg

Czy takie mocowanie linki bêdzie dobre?

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/21.jpg

Dodane przez robloz dnia 22.11.2014 12:48
#21

Stateczniki na swoim miejscu oraz dokoñczone oklejanie garbu.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/23.jpg

Ca³o¶æ na dzieñ dzisiejszy prezentuje siê tak (w porównaniu z esiakiem)

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/24.jpg

Waga tego co na fotce 1000g.
Zapad³a decyzja, ¿e model bêdzie kryty foli±. Pokrycie foli± konsultowa³em z naszym sêdzi± i doszli¶my do wniosku, ¿e skoro na fotkach widaæ szczegó³y pokrycia (zapadniête p³ótno miêdzy ¿ebrami) to bêdzie ok.

Dodane przez robloz dnia 28.11.2014 12:01
#22

Aby kabinka zawsze trafia³a na swoje miejsce w ka¿dym naro¿niku wklei³em sklejkê z prêtem wêglowym.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/25.jpg

Kabina prawie na ukoñczeniu. Ostateczne dopasowanie po wklejeniu ramek z szybkami.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/26.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/27.jpg

Drobione zosta³o te¿ tylne podwozie.
D¿wigia sterowania bêdzie jeszcze odpowiednio podgiêta do góry, ale dopiero jak zamontujê na sta³e st. pionowy, z którego bêdzie napêd za pomoc± dwóch sprê¿yn.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/28.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/29.jpg

Moja "¶ci±ga"

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/30.jpg

Edytowane przez robloz dnia 28.11.2014 13:58

Dodane przez robloz dnia 04.12.2014 20:56
#23

Kilka nowych fotek.
Przerobi³em tylna podwozie, teraz jest bardziej podobne do oryginalnego

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/36.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/31.jpg

Wewn±trz gipsowej formy, wymalowanej lakierem i wypastowanej past± do butów
wykona³em laminatow± maskê slnika

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/32.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/33.jpg

Nastêpnie po zamontowaniu silnika dopasowa³em os³onê

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/34.jpg

Silnik wystaje z boku na 2 cm. , a t³umik mie¶ci siê w ¶rodku.
Trwaj± prace przy oszkleniu kabiny

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/35.jpg

Szybki oklejone foli±, która bêdzie zdjêta dopiero po zakoñczeniu wszelkich prac.

Waga ca³o¶ci (z silnikiem ) 2 kg.

Edytowane przez robloz dnia 04.12.2014 20:59

Dodane przez Andy dnia 05.12.2014 07:42
#24

No nie mogê - Robertino jeste¶ niemo¿liwy - na ogonku resorek - ::

Dodane przez robloz dnia 05.12.2014 07:48
#25

Na szyby tym razem u¿y³em tworzywa PET 1mm ::
http://www.swiatm...czysty/426

Mo¿e ju¿ kto¶ go u¿ywa³, ja pierwszy raz. Dodam tylko, ¿e do pleksy nie wrócê na pewno. £atwo siê obrabia, tnie i nie pêka. Z tego co s³ysza³em to ³atwo formuje siê termicznie, ale to mo¿e chyba potwierdziæ tylko Marcin.

Edytowane przez robloz dnia 05.12.2014 07:50

Dodane przez robloz dnia 06.12.2014 15:00
#26

Aby przypomnieæ sobie jak okleja siê foli±, pod ¿elazko trafi³a kabina (jest to najtrudniejszy element do oklejenia, wiêc reszta to "piku¶").

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/37.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/38.jpg

Ewentualne poprawki po zdjêciu folii ochronnej z szyb.

Edytowane przez robloz dnia 07.12.2014 17:26

Dodane przez robloz dnia 11.12.2014 20:26
#27

Sporo czasu up³ynê³o jak upora³em siê z wycinaniem ¿eberek na skrzyd³a.
W koñcu trafi³y na deskê.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/39.jpg

I pierwsza przymiarka skrzyde³ek

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/40.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/41.jpg

Gdy schn± przyklejone kesony, ster kierunku otrzyma³ barwy

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/42.jpg

Dodane przez robloz dnia 16.12.2014 14:53
#28

Oklejone zosta³y kesony i oszlifowana krawêd¿ natarcia

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/43.jpg

Zabra³em siê za lotki i klapy. Zawiasem bêdzie prêt przechodz±cy przez ca³± d³ugo¶æ lotki i klapy, podparty w trzech miejscach. to rozwi±zanie pomo¿e mi wykonaæ lotki szczelinowe.
W naciêcie listwy wklei³em pancerz w bowdena, na to pójdzie jeszcze listewka i ca³o¶æ oszlifowana.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/44.jpg
www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/45.jpg

Pospawane te¿ zosta³o podwozie i modelik stan±³ na kó³kach.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/47.jpg
www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/48.jpg

Edytowane przez robloz dnia 16.12.2014 14:57

Dodane przez robloz dnia 18.12.2014 10:55
#29

Dzisiaj z ciekawo¶ci zwa¿y³em to co zosta³o zrobione.
Do tego co na fotce

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/47.jpg

dorzuci³em ca³e wyposa¿enie:
5 serw (brak jeszcze 1szt), akumulator,silnik, zb. paliwa, podwozie, ko³pak + ¶mig³o.
Do skrzyde³ dosz³y lotki i klapy oraz mocowanie serw lotek, a do kad³uba reszta obu stateczników.

Waga pokaza³a 3650g

Pilot wa¿y 150g i ewentualnie mogê go nie montowaæ ( pewnie by³by niezadowolony ;) )

Edytowane przez robloz dnia 18.12.2014 14:00

Dodane przez SlavikS dnia 18.12.2014 14:33
#30

Do 5 kg jeszcze luz :)
W jakiej wadze planujesz siê zmie¶ciæ i jak wyjdzie obci±¿enie powierzchni?
Nie widzia³em nigdzie parametrów poza rozpiêto¶ci±.

Dodane przez robloz dnia 18.12.2014 17:11
#31

Nie widzia³em nigdzie parametrów poza rozpiêto¶ci±.


Bo ich nie by³o i ju¿ uzupe³niam dane.

Rozpiêto¶æ 190 cm. co przy ciêciwie 30 cm. daje 0.57 m2 powierzchni.
d³ugo¶æ 135cm.
Co do wagi to my¶lê, ¿e powinno byæ jakie¶ 4000-4100g
je¶li dobrze policzy³em to obci±¿enie bêdzie gdzie¶ ko³o 7-7.2 kg/m2

Ale jak wyjdzie .... ? :?

Jeszcze o kad³ubie. Ma on szer. 18 cm. a do dachu kabiny jest wysoki na 31 cm. Boczny wiatr bêdzie troszkê przeszkadza³. :D

Planujê jeszcze dorobiæ zbiornik na "opryski"z demontowanym wyrzutnikiem, ale to na ewentualne pokazy. Ta wersja co robiê to holownik.

Modelik bêdzie w takim malowaniu.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/49.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/50.jpg

I tu mam ma³y problem. Model bêdzie oklejony foli± i o ile z nr rejestracyjnym nie bêdê mia³ problemu to jak wykonaæ bia³e napisy na kad³ubie i stateczniku? :?

Edytowane przez robloz dnia 18.12.2014 17:34

Dodane przez SlavikS dnia 18.12.2014 18:28
#32

Jedyne co Ci mogê poradziæ na te napisy to brykn±æ siê gdzie¶ do agencji reklamowej z dobrej jako¶ci fotkami. Oni robi± ró¿ne cuda to pewnie i takie napisy wytn± Ci z folii. Najlepiej jakby¶ mia³ przygotowany swój plik wektorowy pod ploter - pewnie wysz³oby sporo taniej.

Dodane przez Andy dnia 19.12.2014 07:46
#33

Mo¿na w Corelu taki napis przygotowaæ z odpowiedni± czcionk±, odpowiednio wyskalowaæ i te¿ wytn± taki napis z foli.

Edytowane przez Andy dnia 19.12.2014 07:48

Dodane przez AQUARIUS dnia 21.12.2014 13:22
#34

Robert co to PET-a to rzeczywiscie formuje sie pieknie, tylko trzeba z remeratur± potrenowaæ. Pet najlepszy pod nazw± ganlow± Vivak( oczywi¶cie pet-g).
Co do grafiki to bez problemu mo¿na to wyci±æ, ale proponujê zanie¶æ gotowe pliki, bo ciê skasuj± za przygotowanie, a przy tym trzeba troszkê w wektorach pod³ubaæ-zw³aszcza pezy napisie, dobranie odpowiwdniej czcionki wcale nie musi w efekcie daæ tego co na zdjêciu- a to chyba z nim komisja porównuje model. Jakby¶ maia³ plany wyjsciow± fotke to moge Ci to ogarn±æ- po ¶wietach oczywiscie.:)

Dodane przez robloz dnia 21.12.2014 18:40
#35

Na programach graficznych siê nie znam. Stworzy³em (rozszyfrowa³em z fotek) taki napis, ale co dalej ??? :?

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/51.jpg

Oczywi¶cie musi byæ bia³y.

Edytowane przez robloz dnia 21.12.2014 18:44

Dodane przez AQUARIUS dnia 22.12.2014 08:21
#36

No to cyk-zwektoryzowa³em to, tylko musia³by¶ teraz podaæ wymiar tego napisu NA MODELU:

images66.fotosik.pl/468/55ab0370aa7072f9.jpg

Ten bia³y pas te¿ jest do zrobienia - tutaj musia³by¶ podaæ wymiar jaki ma to mieæ NA MODELU.

images67.fotosik.pl/471/30511b27ed8270d8.jpg

Z tego co widzê to na samolocie s± jakie¶ napisy eksploatacyjne, mo¿e warto by³oby je te¿ wyploterowaæ - tylko potrzebne bêd± dobre zdjêcia i rozmiar napisów oczywi¶cie NA MODELU. Dzisiaj bêdê w jednej agencji reklamowej to spytam o ploterowanie.

Edytowane przez AQUARIUS dnia 22.12.2014 08:33

Dodane przez robloz dnia 22.12.2014 09:17
#37

D³ugo¶æ tego napisu: 87mm

S± jeszcze te dwa

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/53.jpg

Co do paska to powstanie on w trakcie oklejania, tak jak to widaæ na oklejonym ju¿ sterze kierunku.
S± jeszcze jakie¶ czarne numery pod st. poziomym, ale nie mogê ich rozszyfrowaæ. S± to prawdopodobnie nr rejestracyjne i fabryczne.
Najwy¿ej siê je wyretuszuje ze zdjêcia, aby ich sêdziowie nie widzieli. ;)

Edytowane przez robloz dnia 23.12.2014 09:25

Dodane przez robloz dnia 23.12.2014 12:33
#38

Sklejone i wstêpnie dopasowana lotka i klapa na jednym skrzydle.
Zawieszone s± na wspólnym prêcie biegn±cym przez ca³± dlugo¶æ.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/54.jpg
www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/55.jpg

Jeden z zawiasów

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/56.jpg

Ca³o¶æ chodzi lekko bez jakichkolwiek luzów

Edytowane przez robloz dnia 23.12.2014 12:35

Dodane przez AQUARIUS dnia 23.12.2014 12:57
#39

Wys³a³em plik na maila z ploterowaniem napisów.

Dodane przez robloz dnia 24.12.2014 09:00
#40

Wielkie dziêki, po ¶wiêtach siê tam przejdê i zobaczymy co z tego wyjdzie.

Dodane przez robloz dnia 09.01.2015 12:45
#41

Po ¶wi±tecznej przerwie czas zabraæ siê za mojego "brzydala"

Oklei³em stateczniki i górn± czê¶æ kad³uba

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/57.jpg

Na statecznikach po obu stronach dokrêci³em uchwyty do linek usztywniaj±cych stateczniki

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/58.jpg

Tyle na dzisiaj...

Dodane przez Andy dnia 09.01.2015 18:34
#42

Ooooo - widzê Robertino, ¿e wykorzysta³e¶ jako uchwyty do linek elementy takie jakie i ja przewidzia³em w Pittsie - ::

Dodane przez robloz dnia 09.01.2015 19:27
#43

Nie wiem jakich u¿y³e¶, moje to odpowiednio przyciête koñcówki elektryczne.

Dodane przez Andy dnia 11.01.2015 14:20
#44

Moje s± identyczne - gotowe jedynie rozmiarem mog± siê ró¿niæ. dostêpne w TME:

static1.tme.eu/products_pics/3/6/3/363ed890155b2eeda0aa492cc52e3d34/44988.jpg

Dodane przez robloz dnia 13.01.2015 11:51
#45

Ci±g dalszy "prac malarskich"

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/59.jpg

Mam pytanko:

skrzyd³o jest mocowane na p³askowniku i rurce aluminiowej. Czy bawiæ siê w jakie¶ uchwyty/ blokady przed rozsuniêciem siê p³atów gdy od góry jest podwójny zastrza³?

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/60.jpg

Edytowane przez robloz dnia 13.01.2015 11:51

Dodane przez SlavikS dnia 13.01.2015 15:13
#46

robloz napisa³/a:
skrzyd³o jest mocowane na p³askowniku i rurce aluminiowej. Czy bawiæ siê w jakie¶ uchwyty/ blokady przed rozsuniêciem siê p³atów gdy od góry jest podwójny zastrza³?

¯eby skrzyd³o siê rozsunê³o musia³by pu¶ciæ zastrza³ albo musia³yby siê wygi±æ bagnety co raczej jest ma³o prawdopodobne w przypadku p³askownika. Je¿eli jeste¶ pewny mocowania zastrza³ów to dodatkowe blokady wydaj± mi siê zbêdne.

Dodane przez robloz dnia 21.01.2015 11:51
#47

Dziêki pomocy Marcina :: pojawi³y siê napisy

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/61.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/62.jpg

Dodane przez robloz dnia 27.01.2015 17:43
#48

Kolejne fotki.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/63.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/64.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/65.jpg

Teraz czekam na foliê i biorê siê za skrzyd³a.

Dodane przez SlavikS dnia 28.01.2015 07:14
#49

Elegancko ::

Dodane przez robloz dnia 09.02.2015 14:06
#50

Dawno nic nie pisa³em, bo i prace trochê zwolni³y.
Zamontowane serwa kierunku (na linkach) i wysoko¶ci.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/66.jpg

Zamontowany te¿ silnik, t³umik be¿ przeróbek zmie¶ci³ siê pod mask±.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/67.jpg

Pilot te¿ ju¿ zaj±³ swoje miejsce i pilnuje roboty.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/68.jpg

(z lewej strony pod o³owianymi ciê¿arkami schn± podpory skrzyde³.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/69.jpg

Cdn.

Dodane przez Piotrek B dnia 09.02.2015 14:15
#51

A co ten napêd wysoko¶ci taki przekombinowany? Nie oberwie siê tam co¶?

Dodane przez robloz dnia 09.02.2015 14:22
#52

Nie ma szans, metoda sprawdzona w Ce¶nie i trochê ulepszona. S± dwa popychacze wêglowe do ka¿dej po³ówki steru wysoko¶ci, jako¶ to trzeba by³o po³±czyæ (choæ lepiej by by³o zamontowaæ dwa serwa)

Dodane przez Piotrek B dnia 09.02.2015 14:33
#53

No i jak to jest po³±czone? Wêgiel wpuszczony w t± z³±czkê i na ¶rubkê tylko?

Dodane przez robloz dnia 09.02.2015 14:37
#54

W z³±czkê wsuniêty jest z jednej strony popychacz z drugiej prêt z serwa (na ca³± d³ugo¶æ z³±czki, prêt jest zagiêty o 180st. i zalutowane na nim tulejki aby zwiêkszyæ powierzchniê styku) i to razem ¶ci¶niête przez dwie ¶ruby.

Przemy¶la³em to i muszê zrobiæ to inaczej, tylko jak ?

Edytowane przez robloz dnia 09.02.2015 15:48

Dodane przez SlavikS dnia 09.02.2015 17:22
#55

Ten popychacz to rurka czy prêt? Ja robiê z rurki. W ¶rodek rurki wklejam na ¿ywicê koñcówkê od bowdena (z gwintem), a potem na ¿ywicê okrêcam to cienk± dratw± tak ¿eby z³apaæ i rurkê i czê¶æ metalowej koñcówki. Najpro¶ciej w³a¶nie tak to zrobiæ. Je¿eli jest prêt to drut na zak³adkê i okrêciæ dratw± na ¿ywicê. 100% bêdzie trzymaæ. Co¶ w tym stylu tylko na fotce druga strona popychacza:
www.ss.petronet.pl/Moth2/50.jpg

Edytowane przez SlavikS dnia 09.02.2015 17:29

Dodane przez robloz dnia 10.02.2015 11:38
#56

I wymy¶li³em co¶ takiego. Przejdzie kontrolê? ;)
Wêgiel wklejony w rurki na ¿ywicê i dodatkowo bêdzie przewiercone na sztyft.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/70.jpg

Dodane przez Piotrek B dnia 10.02.2015 12:38
#57

We¼ 3 wêgle, zrób Y, owiñ nitk± i sklej na CA. Ja tak mam we wszystkich kombatach spalinowych i wytrzymuje bez problemu. Ale tak te¿ jest git;)

Dodane przez robloz dnia 13.02.2015 10:18
#58

Na dzieñ dzisiejszy ma zamontowane wszystkie serwa, pod³±czone lotki i klapy.
Pozosta³o wykoñczyæ maskê, wsporniki skrzyde³, zamontowaæ zbiornik i okleiæ skrzyd³a.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/71.jpg

Waga tego co na fotce

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/72.jpg

Pomierzy³em te¿ mojego "brzydala"
rozp. 208cm.
d³ug. 148cm.
Co daje skalê 1:5.2

Powierzchnia no¶na 57dm2

My¶lê, ¿e do lotu bêdzie max 4.5kg (ok 7.8 kg/m2)
Wywa¿y siê prawdopodobnie bez udzia³u o³owiu.

Edytowane przez robloz dnia 13.02.2015 16:55

Dodane przez robloz dnia 18.02.2015 13:53
#59

Pilot ju¿ bêdzie wiedzia³ gdzie jest

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/73.jpg

Rozpoczê³y siê prace nad pokryciem skrzyde³. By³o trochê zabawy z pokryciem wnêk lotek i klap.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/74.jpg

Dodane przez robloz dnia 26.02.2015 12:05
#60

Dzisiaj popracowa³em z ¿elazkiem i efekt

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/77.jpg

Widaæ podpory skrzyde³ (sklejka 3x2mm)
I waga z ca³ym wyposa¿eniem(bez podpór, pilota i akumulatora na rc).

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/75.jpg

Edytowane przez robloz dnia 26.02.2015 12:06

Dodane przez Andy dnia 26.02.2015 15:50
#61

No to pilot musi dbaæ o liniê - ;)

Dodane przez robloz dnia 26.02.2015 16:56
#62

Najwy¿ej zostanie w domu.:D

Dodane przez robloz dnia 03.03.2015 12:43
#63

Pulpity do aparatury poprawiaj± komfort i precyzjê sterowania (tak mi siê wydaje), a ¿e gotowe s± "trochê" za drogie, wiêc postanowi³em sobie go zrobiæ.
Z 4 mm. p³yty laminatowej zosta³y wyciête dwa elementy i skrêcone na ¶ruby z tulejkami dystansowymi.
Do tego sk³adane uchwyty z 4 mm. blachy aluminiowej i gotowe.
Koszt ok. 20 z³. (¶ruby i farba)

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/80.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/79.jpg

Edytowane przez robloz dnia 03.03.2015 12:46

Dodane przez SlavikS dnia 03.03.2015 13:45
#64

SUPER - ::

Dodane przez robloz dnia 06.03.2015 10:19
#65

Wykonane zosta³y wsporniki skrzyde³

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/81.jpg

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/82.jpg

Do zrobienia zosta³o sterowanie tylnego ko³a, kilka drobiazgów typu antena, lampy o¶wietlania zewn. i mocowanie maski silnika.

Dodane przez Andy dnia 06.03.2015 19:37
#66

No jak to u Robertina - model prezentuje siê ¶licznie - i ta dok³adno¶æ odwzorowania - ::

Dodane przez robloz dnia 20.04.2015 13:57
#67

Model gotowy do oblotu, i tu ma³y problem !!!
Po zwa¿eniu ca³o¶ci okaza³o siê, ¿e waga wynosi 5.05 kg. (dop. 5 kg. i ciekawe jak do tego odnios± siê sêdziowie)
Bez pilota, który ju¿ teraz mo¿e siê po¿egnaæ z lataniem.

I co teraz ? :?

Bez podpór wa¿y 4.8 kg.
Mo¿e zrobiæ l¿ejsze, ale z czego?
To jeden z g³ówniejszych elementów.

Edytowane przez robloz dnia 20.04.2015 14:08

Dodane przez Piotrek B dnia 20.04.2015 14:10
#68

Nie wiem jakie tam jest podej¶cie sêdziów, ale my¶lê, ¿e to mo¿na potraktowaæ jako granice b³êdu. Bez jaj ¿e mieli by Cie nie dopu¶ciæ...

Dodane przez pawel dnia 20.04.2015 14:33
#69

A to jest waga z ko³pakiem czy bez ko³paka ?

ps.
w ¶rodê ma byæ piêkna pogoda na oblot.

Edytowane przez pawel dnia 20.04.2015 14:42

Dodane przez robloz dnia 20.04.2015 14:48
#70

Z kolpakiem, oczywi¶cie ¿e do wa¿enia mo¿na zdj±æ , Tymbardziej, ¿e orygina³ go nie posiada.. :D
Za³o¿ony jest tylko z powodu rozrusznika.
Muszê jeszcze zwa¿yæ czy drewniane ¶mig³o nie jest l¿ejsze.

Edytowane przez robloz dnia 20.04.2015 14:53

Dodane przez pawel dnia 20.04.2015 14:59
#71

Je¶li ko³pak musi byæ za³o¿ony do odpalania to te¿ musi byæ za³o¿ony przy ocenie statycznej i wa¿eniu :


"b) ¿adna czê¶æ modelu poza wyposa¿eniem do sterowania i akumulatorem napêdowym nie mo¿e byæ odjêta od modelu ani te¿ dodana pomiêdzy ocen± statyczn± i lotami, "

Edytowane przez pawel dnia 20.04.2015 14:59

Dodane przez SlavikS dnia 20.04.2015 15:31
#72

5g to tolerancja wagi, ale brak marginesu jest trochê niepokoj±cy - zostanie trochê paliwa w zbiorniku albo z³apie trochê wilgoci z powietrza i kicha. Faktycznie mo¿e spróbuj oszczêdziæ na ko³paku skoro orygina³ go nie ma. Ko³a wygl±daj± do¶æ masywnie - mo¿e znajdziesz co¶ l¿ejszego. Jak robi³e¶ te podpory? - faktycznie trochê ciê¿kie (ju¿ doczyta³em - sklejka 2 mm). Ja robiê tak: rurka wêglowa do tego balsa na oprofilowanie klejona na CA i na wierzch sklejka 0,4 mm + papier japoñski jak jest na tyle p³asko albo okr±g³o, ¿e da siê wygi±æ albo na balsê Koverall klejony na Nitrocellon. My¶lê, ¿e 100g urwiesz bez problemu - jak nie lepiej.

Edytowane przez SlavikS dnia 20.04.2015 15:37

Dodane przez robloz dnia 20.04.2015 17:59
#73

Bez ko³paka wa¿y 4.85.

Ja robiê tak: rurka wêglowa do tego balsa na oprofilowanie klejona na CA i na wierzch sklejka 0,4 mm + papier japoñski


Tak te¿ chyba zrobiê, tylko darujê sobie sklejkê.

Je¶li ko³pak musi byæ za³o¿ony do odpalania to te¿ musi byæ za³o¿ony przy ocenie statycznej i wa¿eniu


Przy oblocie sprawdzê czy da radê odpaliæ rozrusznikiem bez ko³paka.

Na ko³ach nie zaoszczêdzê, 90mm wa¿± 47g i nic l¿ejszego nie znalaz³em.
http://www.modele...ts_id=9895
Mo¿e wymieniæ na te? s± trochê mniejsze.
http://www.modele...s_id=16375

Przy tej wadze obci±¿enie p³ata wynosi 8.6 kg/m2

Edytowane przez robloz dnia 20.04.2015 18:37

Dodane przez SlavikS dnia 21.04.2015 07:13
#74

Ju¿ daruj sobie te ko³a ;) - Kavan to dobry wybór - ta firma robi lekkie kó³ka. Jak zrobisz nowe zastrza³y to pewnie wystarczy. Rzuæ te¿ okiem na ko³paki plastikowe do spaliny - powinny byæ sporo l¿ejsze.

Edytowane przez SlavikS dnia 21.04.2015 07:17

Dodane przez robloz dnia 21.04.2015 11:39
#75

Tak dla ciekawo¶ci:
podpory 227g
ko³pak aluminiowy 40g

Ko³pak plastikowy 20g
http://www.modele...cts_id=662

Mam nawet taki na sk³adzie, ¿ó³ty fajnie by pasowa³ do reszty.

Co ja sobie g³owê zawracam ocen± za ko³pak !!! To ju¿ chyba z emocji, przecie¿ orygina³ go ma, a co mi siê ubzdura³o, ¿e nie. :?

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/49.jpg

Edytowane przez robloz dnia 21.04.2015 12:01

Dodane przez SlavikS dnia 21.04.2015 13:58
#76

Co¶ krêcisz :)
Bez ko³paka wa¿y 4.85.

Jak ca³y model wa¿y³ 5.05 to z tego by wynika³o, ¿e ko³pak wa¿y 155g. (a teraz piszesz ¿e 40g).
Jako¶ matematycznie to mi siê nie sk³ada.
Zwa¿ to mo¿e jeszcze raz dok³adniej bo mo¿e siê okazaæ, ¿e ¿adnych przeróbek nie trzeba bo wa¿y 4.05 ;)

Dodane przez robloz dnia 21.04.2015 14:52
#77

B³±d w druku, powinno byæ 4.95.

Pomiary na elektronicznej wadze kuchennej:
ca³o¶æ 5002 g.
podpory 224g
ko³pak 40g

Z plastikowym ko³pakiem siê mie¶ci, ale zero tolerancji. Zrobiê nowe podpory( my¶lê, ¿e ze 100g powinienem urwaæ) to powinno byæ ok.

Jeszcze jedno, ¶mig³o 15x8 z tworzywa wa¿y 67g, a drewniane 48g.

Edytowane przez robloz dnia 21.04.2015 15:20

Dodane przez robloz dnia 29.04.2015 20:38
#78

Po wymianie ko³paka na plastikowy + drewniane ¶mig³o i z nowymi podporami waga 4.85 kg. ::

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/83.jpg

Edytowane przez robloz dnia 30.04.2015 10:26

Dodane przez Andy dnia 30.04.2015 07:16
#79

No to jest ju¿ pierwszy sukces - ::

Dodane przez SlavikS dnia 30.04.2015 07:20
#80

No i lux - nie trzeba by³o tak od razu? ;)

Tak na marginesie to Pan Stanis³aw mówi³ mi, ¿e w makietach do oceny statycznej zawodnicy zak³adaj± ¶mig³o i ko³pak makietowe, a na loty je wymieniaj± - to jest dopuszczalne. ¯eby nie kombinowaæ to w regulaminie F4H-P ocena ¶mig³a i ko³paka zosta³a wy³±czona.

Dodane przez robloz dnia 30.04.2015 07:31
#81

No i lux - nie trzeba by³o tak od razu?


Ano trzeba by³o. Teraz to ca³kiem inaczej robi³bym kad³ub.

Co do ko³paka to wiem, ale musi byæ bo orygina³ go ma.

c) zastosowanie niezgodnego z odwzorowaniem pierwowzoru ko³paka lub ¶mig³a nie wp³ywa negatywnie na ocenê

Dodane przez robloz dnia 05.05.2015 12:23
#82

Jednak bêdzie nowy pilot (stary siê pogniewa³).
Waga 45 g.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/84.jpg

"Brzydal" na domowej wywa¿arce
Pakiet muszê trochê daæ do ty³u.

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/85.jpg

Finalna waga 4950g (jakby co to pilot mo¿e i¶æ na spacer)

Edytowane przez robloz dnia 05.05.2015 12:25

Dodane przez robloz dnia 08.05.2015 14:03
#83

I polecia³. Filmik wkrótce.

Start makietowy, jedno l±dowanie na zgaszonym silniku prawie jak szybowiec. Jedno (¿eby nie wyj¶æ z wprawy :D ) zakoñczone cyrklem.

Ale ¿eby nie by³o tak piêknie to prawie godzinê siê mêczy³em aby odpaliæ silnik.
Musia³em ustawiæ zawory. W koñcu jak uda³o siê odpaliæ to max. obroty jakie uda³o siê ustawiæ to ok.7020 ( w zesz³ym roku wycisn±³em ok 9300)
Czy nisko ustawiony zbiornik paliwa, prawie 3cm. poni¿ej iglicy mo¿e byæ przyczyn± k³opotów z rozruchem i mniejszych obrotów?
Wiem, ¿e odwali³em "babola".
W samym locie pracowa³ bardzo nierówno.
Je¶li nie uda mi siê usun±æ problemu to zostanie na zawodach tylko statyka.

Podziêkowania dla Wojtka i Paw³a.

Edytowane przez robloz dnia 08.05.2015 14:29

Dodane przez pawel dnia 08.05.2015 17:45
#84

Filmik z oblotu:

YouTube Video


GRATULACJE

Dodane przez robloz dnia 09.05.2015 09:30
#85

I problem z rozruchem wyja¶niony. Na prowizorycznej hamowni ustawi³em napêd tak jak powinno byæ i odpala bez problemu. Czyli przyczyn± by³ za nisko ustawiony zbiornik. Za gapowe siê p³aci. :D

www.robloz.petronet.pl/Piper%20Pa25/86.jpg

Co do obrotów to jest ok. Sprawdzi³em i instr. i na ¶migle 15x8 (te by³o na oblocie) ma 7600, a na 14x8 ma 9600.

Edytowane przez robloz dnia 09.05.2015 09:32

Dodane przez stawoj dnia 09.05.2015 09:56
#86

YouTube Video


link do Youtube: https://www.youtu...DXvT9XEW6w

Dodane przez Piotrek B dnia 09.05.2015 10:42
#87

4:45:o chyba du¿o nie brakowa³o...
Gratulujê oblotu!
A zbiornik da siê poprawiæ? Próbowa³e¶ zatykaæ palcem wydech przy odpale? Powinno pomóc.

Edytowane przez Piotrek B dnia 09.05.2015 10:48

Dodane przez robloz dnia 09.05.2015 11:30
#88

Zbiornik ju¿ zamontowany wy¿ej, powinno byæ ok.