Tytu³: RC P³ock :: DH94 Moth Minor 1:4 - F4C

Dodane przez SlavikS dnia 28.10.2016 23:59
#33

W dzisiejszym odcinku rezultat mojej kilkudniowej walki z konstrukcj± ogona :)
Jak ju¿ sygnalizowa³em wcze¶niej, ze wzglêdu na rozmiary modelu, chcia³bym móc w miarê prosto demontowaæ ogon do transportu. Wcze¶niej wykombinowa³em napêd steru wysoko¶ci i my¶la³em nad rozwi±zaniem konstrukcyjnym mocowania statecznika poziomego, pionowego i napêdu kó³ka ogonowego. Finalnie zrobi³em to tak jak na poni¿szych zdjêciach.

Mocowanie statecznika pionowego i o¶ki napêdu kó³ka ogonowego opar³em na trzech kawa³kach laminatu wklejonych jak na zdjêciu ni¿ej.

www.ss.petronet.pl/Moth3/27.jpg

Bli¿ej kad³uba wklei³em na ¿ywicê na przelot rurkê wêglow±, w któr± wchodzi prêt wêglowy wklejony do postumentu statecznika pionowego (na zdjêciu postument w pozycji wysuniêtej). Po dosuniêciu postumentu do kad³uba bêdzie on mocowany za pomoc± ³±cznika, którego konstrukcjê widaæ na zdjêciu ni¿ej - wklejony na ¿ywicê do kad³uba.

www.ss.petronet.pl/Moth3/28.jpg

Kszta³t ³±cznika jest wziêty ze zdjêæ orygina³u (statecznik pionowy jest skrêcany ze statecznikiem wysoko¶ci), wiêc przy okazji bêdzie makietowy szczegó³. W otwory wchodz± 2 ¶ruby stalowe M3, a przelotowe otwory w stateczniku wzmocni³em rurk± wêglow± klejon± na CA (nie widaæ jeszcze tego na zdjêciu). Postument wchodzi dodatkowo w otwór w stateczniku poziomym, wiêc robi siê stabilna konstrukcja.

www.ss.petronet.pl/Moth3/29.jpg

Na kolejnych dwóch zdjêciach konstrukcja napêdu kó³ka ogonowego. Do napêdu kó³ka zastosowa³em klucz imbusowy do ¶rub M3. W stateczniku pionowym porusza siê swobodnie we wklejonej rurce wêglowej.

www.ss.petronet.pl/Moth3/31.jpg

W laminacie wywierci³em otwory o ¶rednicy rurki wêglowej - przechodzi na przelot i jest ruchoma. Od góry widaæ tulejkê. Wewnêtrzna ¶rednica tulejki pasuje idealnie do ¶rednicy zewnêtrznej rurki wêglowej - jest na ni± na³o¿ona. Z kolei w wewnêtrzn± ¶rednicê rurki pasuje idealnie ¶ruba M3 z ³bem imbusowym. £eb ¶ruby po lekkim doszlifowaniu ¶rednicy zewnêtrznej wchodzi do tulejki. Po nasuniêciu steru wysoko¶ci klucz imbusowy wchodzi w tulejkê i ³eb ¶ruby imbusowej. Poniewa¿ g³êboko¶æ, na który wchodzi imbus w ³eb ¶ruby jest bardzo ma³a, ¿eby unikn±æ ryzyka rozprzêgniêcia siê napêdu, na górze tulejki wklei³em odciêty ³eb ¶ruby imbusowej -oczywi¶cie trzeba go odci±æ tak ¿eby przeszed³ przez niego imbus. Teraz imbus trzymany jest w dwóch miejscach - na górze i dole tulejki. Pod laminatem wklei³em pier¶cienie oporowe ¿eby o¶ kó³ka ogonowego siê nie wysuwa³a.

www.ss.petronet.pl/Moth3/32.jpg

Kó³ko ogonowe bêdzie powieszone na stalowym drucie o ¶rednicy 3 mm, który wklejê na ¿ywicê w rurkê wêglow± napêdzan± mechanizmem, który opisa³em.

Mocowanie statecznika poziomego - trzy ¶ruby poliamidowe M4.

www.ss.petronet.pl/Moth3/30.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth3/33.jpg

Dojd± jeszcze zastrza³y, dodatkowo trzyma od góry postument statecznika pionowego, wiêc spokojnie wystarcz±.

Tak wygl±da z³o¿ony ogonek:

www.ss.petronet.pl/Moth3/34.jpg

A tu obrazek, który pomo¿e wyja¶niæ dlaczego chcê to rozbieraæ - drzwi 80 cm ;)

www.ss.petronet.pl/Moth3/35.jpg