Tytu³: RC P³ock :: Obci±¿enie powierzchni skrzyde³

Dodane przez SlavikS dnia 01.09.2016 07:39
#8

xjm napisa³/a:
Zwrócono mi tu kiedy¶ uwagê, ¿e pokrycie ma³ego modelu w ca³o¶ci bals± mo¿e spowodowaæ nadmierny wzrost wagi modelu wrêcz utrudniaj±cy loty. St±d pytanie o Wasze do¶wiadczenia w tej sprawie.


Niestety to prawda. Budowanie modelu to ci±g³e szukanie kompromisu miêdzy wag±, a wytrzyma³o¶ci± i estetyk±.
Bolesnych do¶wiadczeñ na tym i innych forach nie brakuje :) Moja najwiêksza pora¿ka to Spitfire, który mam na Avatarze. To by³ pierwszy model konstrukcyjny po latach przerwy. By³ ³adny. Pokryty w ca³o¶ci bals±, wrêgi z mocnej sklejki, solidne chowane podwozie, klapy, solidne serwa, wyszpachlowany i wymalowany tak, ¿e wygl±da³ jakby by³ z blachy. Przed lotem nawet go nie zwa¿y³em, ale to by³a naprawdê niez³a ceg³a :D Lataæ siê tym nie da³o - jak szybko siê poderwa³ tak szybko piêknym ³ukiem przywita³ siê z matk± ziemi±. Teraz, po wpisie Piotrka, przysz³o mi do g³owy, ¿e mo¿e to nie by³ Spitfire tylko pingwin ;) To do¶wiadczenie nauczy³o mnie, ¿e nie wszystko co ma skrzyd³a i napêd lata i zacz±³em baczniej zwracaæ uwagê na parametry modeli, które wybieram do budowy, a potem pilnowaæ wagi.

Ogólnie rzecz bior±c modele, które maj± du¿e obci±¿enia powierzchni rzêdu 150 g/dm2 te¿ lataj± (np. makiety my¶liwców z okresu WWII), ale pilota¿ takiego modelu nie wybacza b³êdów. Takimi cudami lataj± naprawdê do¶wiadczeni modelarze. Dla mnie wyznacznikiem w miarê dobrze lataj±cego modelu jest granica 80 g/dm2.