Tytu³: RC P³ock :: Obci±¿enie powierzchni skrzyde³

Dodane przez xjm dnia 05.09.2016 20:49
#10

Ciekawy artyku³, choæ nie s±dzê, by modelarze a¿ tak g³êboko wchodzili w obliczenia swoich modeli. Mechanika p³ynów, na studiach nazywali¶my ten przedmiot - b±belki (a liczba Reynoldsa jest jedn± ze stosowanej w tej dziedzinie nauki) opiera siê g³ównie na do¶wiadczeniach i próbie opisu wzorami i wykresami do¶wiadczalnymi. Sama liczba Reynoldsa (jej sk³adniki obliczeniowe) nie jest precyzyjna (dla okre¶lonych przypadków przep³ywu okre¶la siê jej sk³adniki) i s³u¿y jedynie do szacunkowego okre¶lenia rodzaju przep³ywu p³ynu: laminarny/turbulentny. Natomiast jej sens fizyczny (stosunek si³ bezw³adno¶ci do lepko¶ci) oddaje jako¶ciowo zjawiska wystêpuj±ce przy op³ywie p³ata.

Pamiêtam z okresu m³odzieñczej pasji modelarstwem, jak w publikowanych planach modeli samolotów szybowców by³o zalecenie zamontowania w pobli¿u krawêdzi natarcia skrzyd³a "zak³ócacza" strugi (celem zwiêkszenia Re) w formie paska papieru ¶ciernego lub ma³ej listeweczki wzd³u¿ skrzyd³a.