Tytu³: RC P³ock :: budowa Ju-87

Dodane przez SlavikS dnia 18.01.2011 12:22
#33

robloz napisa³/a:
Zastanawia mnie tylko ta ró¿nica powierzchni modelu fabrycznego.
Mój 10cm wiêkszy a ma mniejsz± powierzchniê. Czy¿by ró¿ne plany?


Mnie te¿ zastanawia³a i w anglojêzycznej literaturze wyczyta³em, ¿e liczy siê równie¿ powierzchniê kad³uba i statecznika (te powierzchnie które generuj± si³ê no¶n±). Tak, ¿e w Twoim wypadku powierzchnia wygl±da na niedoszacowan±. Czyli ten wspó³czynnik jeszcze siê polepszy :) Ja bra³em powierzchniê z planu - by³a stricte napisana.

[Edit]
"Powierzchnia no¶na: powierzchnia rzutu p³ata no¶nego samolotu na p³aszczyznê poziom± wraz z ich przed³u¿eniem wewn±trz obrysu kad³uba. Powierzchnia no¶na stanowi g³ówn± powierzchniê odniesienia podczas wykonywania wiêkszo¶ci obliczeñ zwi±zanych z aerodynamik± i mechanik± lotu statku powietrznego." Czyli to co napisa³em wy¿ej to nie do koñca prawda :)
[/Edit]

Co do tych parametrów - ciekawe pytanie o warto¶ci graniczne :)
Odpowied¼ prosta nie jest bo pewnie takowe s± bardzo p³ynne. Ogólna zasada jest taka, ¿e aby samolot lata³ si³a no¶na musi byæ przynajmniej równa sile przyci±gania ziemskiego, a si³a no¶na zale¿y od kilku czynników - w szczególno¶ci od prêdko¶ci i profilu skrzyd³a. Czyli im ciê¿szy tym szybciej musi lataæ ¿eby unosiæ siê w powietrzu. Wyczyta³em gdzie¶, ¿e graniczne obci±¿enie powierzchni no¶nej dla ptaków to oko³o 20 kg/m2, czyli 200 g/dm2. Powy¿ej tego parametru ptaki to nieloty :) Tak przegl±da³em sobie obci±¿enie powierzchni ró¿nych modeli, które s± w sprzeda¿y to w modelach silnikowych obci±¿enie nie przekracza 100 - 120 g/dm2, a szybowców 40 - 50 g/dm2.

Nota bene - znalaz³em fajne makietki: http://sklep.sile...y-wojskowe

Edytowane przez SlavikS dnia 20.01.2011 11:18