Tytu³: RC P³ock :: Turnigy Watt Meter and power Analyzer

Dodane przez stawoj dnia 09.02.2010 21:40
#7

Parê s³ów o poborze pr±du.

To trochê jest bardziej z³o¿one i trzeba braæ pod uwagê kilka rzeczy na raz. Bior±c pod uwagê pobierany pr±d, musimy wiedzieæ , ¿e taki sam idzie z pakietu, poprzez kable do regulatora i przez uzwojenie silnika. W podawanych parametrach silnika, regulatora i pakietu s± podawane zazwyczaj szczytowe maksymalne dopuszczalne pr±dy, które w praktyce mog± tylko trwaæ kilka sekund.Zapominamy o tych parametrach i zje¿d¿amy o 30%. To bêdzie nasz maksymalny, rzeczywisty, ci±g³y pobór pr±du. Pobór pr±du zale¿y od zastosowanego ¶mig³a i jego obci±¿enia oraz dodatkowych urz±dzeñ typu serwa, regulator, odbiornik, ¿yroskop i inne gad¿ety. Dobieraj±c napêd do modelu zaczynamy oczywi¶cie od silnika a nastêpnie odpowiedniego ¶mig³a tak aby ci±g tego zestawu i pobór pr±du, by³ taki jaki dla danego modelu jest potrzebny lub przez nas przewidziany.Sporo osób dobieraj±c zestaw napêdowy kieruje siê zazwyczaj tylko i wy³±cznie maksymalnym pr±dem który mo¿e oddaæ regulator. Dla bezpieczeñstwa je¿eli nie bardzo dbamy o wagê kupujemy regulator z zapasem my¶l±c ¿e jak przedobrzymy to regulator wytrzyma. I faktycznie regulator wytrzyma ale silnik ju¿ nie, bo na przyk³ad regulator jest na 25 A a silnik mo¿e przepu¶ciæ przez swoje uzwojenia tylko 16 A i to przez kilka sekund. czyli przedobrzaj±c ze ¶mig³em przegrzewamy i palimy silnik i automatycznie regulator.
Taki sam pr±d oczywi¶cie oddaje pakiet. I tu na samym pocz±tku staje magiczna litera C. 10C, 15C, 20C 30 C to warto¶ci maksymalne i chwilowe i najczê¶ciej zawy¿one. Gdzie¶
wyczyta³em, ¿e spokojnie mo¿na odj±æ po 5 C aby przybli¿yæ siê do rzeczywistej wydajno¶ci. Pakiety lipo jak ¿adne inne bardzo nie lubi± pracy przy górnych parametrach pr±dowych. Wyci±ganie maksymalnych pr±dów skróci czas ich ¿ywotno¶ci nawet o 3/4.

Przyk³ad.
silnik 3F o maksymalnym pr±dzie 16 A
regulator 25 A
pakiet 3S 20C 800mAh

Czyli dla silnika ci±g³y pr±d (75% warto¶ci szczytowej)raczej nie mo¿e przekraczaæ 12 A
Regulator spokojnie wystarcza bo wiemy ju¿, ¿e wy¿ej ni¿ 12 A daæ nie mo¿emy.
Pakiet teoretycznie 800*20C (rzeczywiste 15C) odda szczytowo 12 A ale jak wcze¶niej napisa³em na maksa nie powinien chodziæ wiêc górn± granic± bêdzie 10 A.

Z tego wynika, ¿e z takiego zestawu by optymalnie go wykorzystaæ, górn± granic± bêdzie 10 A
I trzeba tak dobraæ ¶mig³o by przy najwiêkszym obci±¿eniu nie p³yn± wiêkszy pr±d ni¿ 10 A.
Aby dodaæ jeszcze trochê "soli" to na przyk³ad najtañsze mikro serwo z obci±¿eniem potrafi braæ 0,5 A. Maj±c 4 takie serwa w modelu i ca³y czas nimi krêc±c, mamy dodatkowe 2 A obci±¿enia. Do tego trzeba dodaæ pr±d pobierany przez odbiornik.

Jak widaæ, naszym w±skim gard³em stal siê pakiet wiêc mo¿emy zwiêkszyæ jego pojemno¶æ co pozwoli zwiêkszyæ wydajno¶æ pr±dow±. I tak, pakiet 1300 mAh 20 C odda nam ju¿ oko³o 20 A.
Ale, je¿eli nie mo¿emy zwiêkszyæ wagi to szukamy pakietu 25 C 800 mAh lub nawet 30C 800 mAh co da nam tak¿e oko³o 20 A.

Maj±c dobrane ¶mig³o do silnika i wyliczony pobór pr±du przy danym pakiecie ,mo¿emy wyliczyæ oddawan± moc.
Je¿eli ta moc ci nie wystarczy musisz wybraæ inny silnik o innych parametrach i na nowo podobieraæ pozosta³e akcesoria.

Dobieraj±c tak zestaw wyd³u¿amy ¿ywotno¶æ naszej elektroniki, wyd³u¿amy czas lotu, wykluczamy do minimum rozbicie modelu z winy awarii elektroniki.

Ja do mierzenia poboru pr±du wykorzystuje takie o to skomplikowane urz±dzenie.

rcplock.pl/images/bocznik.jpg

Jest to zwyk³y bocznik pr±dowy, który wpinamy miêdzy pakiet a regulator. Jest tak wyskalowany, ¿e spadek napiêcia na tym boczniku jet równoznaczny z poborem pr±du.
Pod³±czam do cienkich kabelków woltomierz i tyle ile napiêcia pokarze tyle p³ynie pr±du przez kable zasilaj±ce od pakietu do regulatora.

Budowa:
1 wtyk T, 1 gniazdo T i trochê kabelków :)

Wady:
Oczywi¶cie nie jest tak dok³adny co miernik pokazany wy¿ej, nie zapamiêtuje szczytowych sygna³ów, nie oblicza sam mocy.

Zalety:
Cena dwóch wtyczek :)

Edytowane przez stawoj dnia 09.02.2010 23:58