DH94 Moth Minor 1:5
|
robloz |
Dodany dnia 13.03.2012 10:47
|

Moderator

Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08
|
Patent pierwsza klasa.
część centropłata będzie opierać się o kadłub co zmniejsza ramię gięcia. Dodatkowo każda połówka centropłata będzie z przodu stabilizowana kołkiem do kadłuba
Rzeczywiście ,nie pomyślałem o tym.
ja staram się z nią walczyć jak mogę
Właśnie co do wagi, teraz gdybym rozpoczynał budowę Ju zrobiłbym wiele rzeczy inaczej (to będzie latająca cegła) i z tego powodu coraz częściej mi chodzi po głowie aby sprzedać go i zająć się P-11.
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 20.03.2012 21:51
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Prac nad centropłatem ciąg dalszy.
Oryginał w centropłacie ma hamulec aerodynamiczny.

Pomyślałem, że może w modelu również by się przydał przy podchodzeniu do lądowania i zacząłem kombinować jak to zrobić. Wykombinowałem coś takiego:
Spód centropłata został pokryty balsą 2 mm, a w miejscu hamulca cieniutką sklejką. Żeby uniknąć niedokładności pokrycia kleiłem poszycie na całości centropłata, a następnie, po wyschnięciu, rozciąłem. Środkowe żebra zabezpieczyłem przed przypadkowym sklejeniem naklejając na nie taśmę pakową. Hamulec zrobiłem z wcześniej przygotowanego kawałka sklejki i balsy - sklejka 1 mm/balsa 1 mm/sklejka 0,4 mm.

Z jednej strony hamulca wkleiłem zawiasy modelarskie (na sztyft 1,5 mm), z drugiej strony krawędź wzmocniłem płaskownikiem węglowym. W środkowych żebrach wyciąłem otwór i wpasowałem serwo podwoziowe Hitec HS75BB. Jako, że centropłat dzieli się na dwie części, a hamulec musi być cały to z drutu 1,5 mm zrobiłem sztyfty zawiasów i wkleiłem w centropłat na żywicę w taki sposób żeby przy zsuwaniu połówek centropłata zamknęły zawiasy hamulca - na fotkach widać o co chodzi.


Po zsunięciu połówek centropłata mam ruchomy hamulec 

No i oczywiście żeby hamulec jakoś sensownie połączyć z serwem dorobiłem dźwignię z laminatu. Dźwignia jest zrobiona na bazie okręgu i wklejona na żywicę. Sporo się naprzymierzałem tej dźwigni bo z tyłu jest rurka bagnetu, która ogranicza ruchy i poniekąd determinuje jej kształt i rozmiary.


Zostaje dorobić popychacz i ustalić miejsce mocowania popychacza do ramienia serwa żeby uzyskać pożądane wychylenie hamulca. No i tu jest pytanie jakie to wychylenie powinno być. Jak patrzę na fotki to wygląda, że ze 45 stopni i chyba coś w tych granicach będę się starał ustawić.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.03.2012 11:51
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No a gdzie jest dalszy ciąg relacji? - 
Tak fajnie mnie się ja czyta i ogląda, że bardzo się zmartwiłem, tak krótkim aktualnym odcinkiem - 
Zapewne sprawdziłeś, ale tak na wszelki wypadek powiem, aby wykazać swoją aktywność w temacie - uważaj na długość ramienia na hamulcu, aby nie było za krótkie. Miejsca na orczyk na serwie jest mało (będzie pewno dość krótki orczyk), więc ramię na hamulcu musi być dość spore. Widzę podszlifowanie w miejscu przebiegu cięgna, więc chyba miara już była
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.03.2012 13:58
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Andy napisał/a:
Widzę podszlifowanie w miejscu przebiegu cięgna, więc chyba miara już była 
i to nie jedna Ramię pozwala na wychylenie nawet pod kątem 90 stopni. Cały pic teraz polega na dobraniu pozycji zakotwiczenia cięgna na orczyku serwa, bo jak wiadomo, serwo podwoziowe ma tylko dwie pozycje wychylenia (podwozie otwarte/zamknięte) i nie można go podtrymować np. żeby domknąć hamulec. Mam już wymyślony na to patent, ale o tym w następnym odcinku
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 21.03.2012 14:01
|

Moderator

Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08
|
A nie możesz użyć zwykłego serwa+spowalniacz? Jest wtedy pełny zakres regulacji w obie strony. I waga chyba byłaby mniejsza niż serwa podwoziowego.
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.03.2012 14:30
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Pewnie, że mógłbym i nawet się nad tym wczoraj zacząłem zastanawiać zanim wpadłem na pomysł jak obejść ten problem. Nawet przymierzyłem serwo do wyciętego otworu - okazało się trochę mniejsze i otwory do mocowania nie pasują
Reasumując:
Za:
- serwo podwoziowe już mam,
- nie mam spowalniacza,
- waga podobna,
- serwo podwoziowe przygotowane jest na większe obciążenia, więc chyba na takim hamulcu powinno się sprawdzić.
Przeciw:
- brak możliwości trymowania, ale mam na to pomysł.
Serwo będzie podłączone pod kanał podwozia, więc nie będzie proporcjonalnych wychyleń i możliwości dynamicznej zmiany położenia hamulca w czasie lotu. W takim razie serwo podwoziowe powinno wystarczyć.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.03.2012 14:49
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Jestem ciekaw jak ten patent się sprawdzi w działaniu - przyznam, że -prędzej skłaniałbym się do rozwiązania proponowanego przez Robertino.
No cóż poczekamy, to i zobaczymy, czy kolejny pomysł naszego pomysłowego Slaviksa sprawdzi się w działaniu.
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.03.2012 22:30
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Wpadłem dziś na szybko do warsztatu i wcieliłem plan w życie 
Popychacz w pozycji hamulec wysunięty:

Popychacz w pozycji hamulec wsunięty (sprężynka dociąga hamulec do centropłata):

I z tego uzyskałem taki kąt wychylenia (tak na oko z 50 stopni):

No i to tyle by było na dziś.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 22.03.2012 09:42
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
(sprężynka dociąga hamulec do centropłata)
- no właśnie o to się obawiałem, że hamulec nie będzie dokładnie dociągany do centropłata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi się to rozwiązanie.
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 23.03.2012 08:14
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Andy napisał/a:
(sprężynka dociąga hamulec do centropłata)
- no właśnie o to się obawiałem, że hamulec nie będzie dokładnie dociągany do centropłata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi się to rozwiązanie.
Przecież działa, więc jak ma się nie sprawdzić
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 30.03.2012 07:33
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Coby nie było, że się nic nie dzieje 
Centropłat skończony wraz z mocowaniem do kadłuba.
Zacząłem prawą połówkę płata. Żebra wykonane w bloku. Wczoraj poskładałem te puzle w całość. Efekt na fotce.
Edytowane przez SlavikS dnia 30.03.2012 07:33
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 30.03.2012 21:36
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Noooo, "gonisz Slaviks, gonisz" - 
- fakt trochę tych cząstek było na jedną stronę.
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 01.04.2012 20:23
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Wykorzystuję pogodę 
Popracowałem dziś dalej nad prawą połówką płata - jeszcze co nieco do powklejania było. W między czasie przygotowuję maskę do malowania - pociągnięta 2 razy nitrocellonem i poszlifowana. Wyciąłem też żebra na lewą połówkę - niebawem idą na deskę.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 26.04.2012 22:00
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
Mały update relacji.
Obie połówki płata praktycznie gotowe do sklejenia z centropłatem. Na fotce poniżej jeszcze z nie odciętymi lotkami. Prawy płat ma tymczasowo usunięte części 2 skrajnych żeber. Zostaną uzupełnione po sklejeniu płata ze sklejkowym dźwigarem centropłata. Oczywiście z lewym zrobię to samo Przy klejeniu płatów skrupulatnie pilnowałem zwichrzenia zgodnie z planem - przy zwężających się płatach jest to bardzo istotne i warto na to zwracać szczególną uwagę.

Tak wygląda gotowa lotka:

A tak rozwiązałem mocowanie serw:


Serwo będzie wsunięte na zasadzie szuflady i zamknięte klapką ze sklejki. Na sklejkę jeszcze nakleję cienką balsę żeby finalnie doszlifować do kształtu poszycia.
W tzw. międzyczasie okleiłem kadłub cienkim papierem japońskim na nitrocellon. Powierzchnia gotowa do pociągnięcia podkładem. Muszę jeszcze przed malowaniem wkleić szyby dla pilotów i dokleić stateczniki.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 22.01.2013 22:21
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
No to i u mnie na warsztacie drobne postępy 
Połówki płata sklejone z centropłatem, oklejone balsą 2 mm, dorobione listwy natarcia i końcówki płatów.
Wszystko zostało ze sobą spasowane i doszlifowane. Wczoraj okleiłem balsowe pokrycie płatów, tak jak kadłub, cienkim papierem japońskim na nitrocellon. Jako, że pogoda nie pozwala na prace na zewnątrz to się troszkę nawdychałem Za to powierzchnia skrzydełka głaciutka jak pupcia niemowlaka.

Dziś, w ramach odskoczni od skrzydła, wziąłem się za dorobienie owiewek kabin pilotów. Zrobiłem szablonik, po czym wyciąłem owiewki z pleksi i wpasowałem do kabiny. Pleksi jest zabezpieczona z obu stron fabrycznie folią przed porysowaniem - zdejmę ją dopiero po malowaniu. Na obwodzie pleksi nawierciłem otworki żeby klej chwycił i wkleiłem owiewkę na średni cyjanoakryl. Podobnie wykonałem ramę owiewki - sklejka 0,4 mm.
Tak to na tę chwilę wygląda:

To tyle na dziś - tyle roboty i tylko 2 zdjęcia
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 23.01.2013 17:55
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Ale za to jakie szczegóły modelarsko technologiczne -
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
India |
Dodany dnia 26.01.2013 08:34
|

modelarz

Postów: 119
Data rejestracji: 04.09.08
|
Model na zawody.
Jak potrzebny sędzia do oceny, jak to może być na zawodach- jestem do dyspozycji
Dotyczy to oczywiście wszystkich projektów makiet.
--
Sławek |
|
|
|
lopez 16 |
Dodany dnia 26.01.2013 10:30
|

modelarz

Postów: 631
Data rejestracji: 04.09.08
|
Dla mnie bomba
Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 04.02.2013 14:07
|

Moderator

Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08
|
Jakie dałeś serwa na lotki?
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 05.02.2013 07:16
|

Administrator

Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08
|
India napisał/a:
Jak potrzebny sędzia do oceny, jak to może być na zawodach- jestem do dyspozycji
Dotyczy to oczywiście wszystkich projektów makiet.
Chętnie skorzystam.
Wszystkie serwa to HX5010 - HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo
http://www.hobbyk...oduct=3743
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|