Zobacz temat
RC Płock :: Modele RC :: Relacje z budowy
Kto jeszcze czyta ten temat? 1 gość(ci)
 Drukuj temat
DH94 Moth Minor 1:5
robloz
#41 Drukuj posta
Dodany dnia 13.03.2012 10:47
Awatar

Moderator


Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08

Patent pierwsza klasa.

część centropłata będzie opierać się o kadłub co zmniejsza ramię gięcia. Dodatkowo każda połówka centropłata będzie z przodu stabilizowana kołkiem do kadłuba


Rzeczywiście ,nie pomyślałem o tym.

ja staram się z nią walczyć jak mogę


Właśnie co do wagi, teraz gdybym rozpoczynał budowę Ju zrobiłbym wiele rzeczy inaczej (to będzie latająca cegła) i z tego powodu coraz częściej mi chodzi po głowie aby sprzedać go i zająć się P-11.
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
 
SlavikS
#42 Drukuj posta
Dodany dnia 20.03.2012 21:51
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Prac nad centropłatem ciąg dalszy.

Oryginał w centropłacie ma hamulec aerodynamiczny.

www.ss.petronet.pl/Moth2/86.jpg

Pomyślałem, że może w modelu również by się przydał przy podchodzeniu do lądowania i zacząłem kombinować jak to zrobić. Wykombinowałem coś takiego:

Spód centropłata został pokryty balsą 2 mm, a w miejscu hamulca cieniutką sklejką. Żeby uniknąć niedokładności pokrycia kleiłem poszycie na całości centropłata, a następnie, po wyschnięciu, rozciąłem. Środkowe żebra zabezpieczyłem przed przypadkowym sklejeniem naklejając na nie taśmę pakową. Hamulec zrobiłem z wcześniej przygotowanego kawałka sklejki i balsy - sklejka 1 mm/balsa 1 mm/sklejka 0,4 mm.

www.ss.petronet.pl/Moth2/80.jpg

Z jednej strony hamulca wkleiłem zawiasy modelarskie (na sztyft 1,5 mm), z drugiej strony krawędź wzmocniłem płaskownikiem węglowym. W środkowych żebrach wyciąłem otwór i wpasowałem serwo podwoziowe Hitec HS75BB. Jako, że centropłat dzieli się na dwie części, a hamulec musi być cały Smile to z drutu 1,5 mm zrobiłem sztyfty zawiasów i wkleiłem w centropłat na żywicę w taki sposób żeby przy zsuwaniu połówek centropłata zamknęły zawiasy hamulca - na fotkach widać o co chodzi.

www.ss.petronet.pl/Moth2/81.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/82.jpg

Po zsunięciu połówek centropłata mam ruchomy hamulec Smile

www.ss.petronet.pl/Moth2/83.jpg

No i oczywiście żeby hamulec jakoś sensownie połączyć z serwem dorobiłem dźwignię z laminatu. Dźwignia jest zrobiona na bazie okręgu i wklejona na żywicę. Sporo się naprzymierzałem tej dźwigni bo z tyłu jest rurka bagnetu, która ogranicza ruchy i poniekąd determinuje jej kształt i rozmiary.

www.ss.petronet.pl/Moth2/84.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/85.jpg

Zostaje dorobić popychacz i ustalić miejsce mocowania popychacza do ramienia serwa żeby uzyskać pożądane wychylenie hamulca. No i tu jest pytanie jakie to wychylenie powinno być. Jak patrzę na fotki to wygląda, że ze 45 stopni i chyba coś w tych granicach będę się starał ustawić.

www.ss.petronet.pl/Moth2/87.jpg
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#43 Drukuj posta
Dodany dnia 21.03.2012 11:51
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

No a gdzie jest dalszy ciąg relacji? - Frown

Tak fajnie mnie się ja czyta i ogląda, że bardzo się zmartwiłem, tak krótkim aktualnym odcinkiem - Wink

Zapewne sprawdziłeś, ale tak na wszelki wypadek powiem, aby wykazać swoją aktywność w temacie - uważaj na długość ramienia na hamulcu, aby nie było za krótkie. Miejsca na orczyk na serwie jest mało (będzie pewno dość krótki orczyk), więc ramię na hamulcu musi być dość spore. Widzę podszlifowanie w miejscu przebiegu cięgna, więc chyba miara już była Wink
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
SlavikS
#44 Drukuj posta
Dodany dnia 21.03.2012 13:58
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Andy napisał/a:
Widzę podszlifowanie w miejscu przebiegu cięgna, więc chyba miara już była Wink


i to nie jedna Wink Ramię pozwala na wychylenie nawet pod kątem 90 stopni. Cały pic teraz polega na dobraniu pozycji zakotwiczenia cięgna na orczyku serwa, bo jak wiadomo, serwo podwoziowe ma tylko dwie pozycje wychylenia (podwozie otwarte/zamknięte) i nie można go podtrymować np. żeby domknąć hamulec. Mam już wymyślony na to patent, ale o tym w następnym odcinku Wink
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
robloz
#45 Drukuj posta
Dodany dnia 21.03.2012 14:01
Awatar

Moderator


Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08

A nie możesz użyć zwykłego serwa+spowalniacz? Jest wtedy pełny zakres regulacji w obie strony. I waga chyba byłaby mniejsza niż serwa podwoziowego.
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
 
SlavikS
#46 Drukuj posta
Dodany dnia 21.03.2012 14:30
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Pewnie, że mógłbym i nawet się nad tym wczoraj zacząłem zastanawiać zanim wpadłem na pomysł jak obejść ten problem. Nawet przymierzyłem serwo do wyciętego otworu - okazało się trochę mniejsze i otwory do mocowania nie pasują nie
Reasumując:
Za:
- serwo podwoziowe już mam,
- nie mam spowalniacza,
- waga podobna,
- serwo podwoziowe przygotowane jest na większe obciążenia, więc chyba na takim hamulcu powinno się sprawdzić.
Przeciw:
- brak możliwości trymowania, ale mam na to pomysł.
Serwo będzie podłączone pod kanał podwozia, więc nie będzie proporcjonalnych wychyleń i możliwości dynamicznej zmiany położenia hamulca w czasie lotu. W takim razie serwo podwoziowe powinno wystarczyć.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#47 Drukuj posta
Dodany dnia 21.03.2012 14:49
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Jestem ciekaw jak ten patent się sprawdzi w działaniu - przyznam, że -prędzej skłaniałbym się do rozwiązania proponowanego przez Robertino.
No cóż poczekamy, to i zobaczymy, czy kolejny pomysł naszego pomysłowego Slaviksa sprawdzi się w działaniu.
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
SlavikS
#48 Drukuj posta
Dodany dnia 21.03.2012 22:30
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Wpadłem dziś na szybko do warsztatu i wcieliłem plan w życie Smile

Popychacz w pozycji hamulec wysunięty:

www.ss.petronet.pl/Moth2/89.jpg

Popychacz w pozycji hamulec wsunięty (sprężynka dociąga hamulec do centropłata):

www.ss.petronet.pl/Moth2/90.jpg

I z tego uzyskałem taki kąt wychylenia (tak na oko z 50 stopni):

www.ss.petronet.pl/Moth2/88.jpg

No i to tyle by było na dziś.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#49 Drukuj posta
Dodany dnia 22.03.2012 09:42
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

(sprężynka dociąga hamulec do centropłata)

- no właśnie o to się obawiałem, że hamulec nie będzie dokładnie dociągany do centropłata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi się to rozwiązanie.
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
SlavikS
#50 Drukuj posta
Dodany dnia 23.03.2012 08:14
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Andy napisał/a:
(sprężynka dociąga hamulec do centropłata)

- no właśnie o to się obawiałem, że hamulec nie będzie dokładnie dociągany do centropłata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi się to rozwiązanie.


Przecież działa, więc jak ma się nie sprawdzić Smile
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
SlavikS
#51 Drukuj posta
Dodany dnia 30.03.2012 07:33
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Coby nie było, że się nic nie dzieje Smile

Centropłat skończony wraz z mocowaniem do kadłuba.
Zacząłem prawą połówkę płata. Żebra wykonane w bloku. Wczoraj poskładałem te puzle w całość. Efekt na fotce.

www.ss.petronet.pl/Moth2/91.jpg
Edytowane przez SlavikS dnia 30.03.2012 07:33
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#52 Drukuj posta
Dodany dnia 30.03.2012 21:36
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Noooo, "gonisz Slaviks, gonisz" - Wink
- fakt trochę tych cząstek było na jedną stronę.
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
SlavikS
#53 Drukuj posta
Dodany dnia 01.04.2012 20:23
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Wykorzystuję pogodę Wink
Popracowałem dziś dalej nad prawą połówką płata - jeszcze co nieco do powklejania było. W między czasie przygotowuję maskę do malowania - pociągnięta 2 razy nitrocellonem i poszlifowana. Wyciąłem też żebra na lewą połówkę - niebawem idą na deskę.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
SlavikS
#54 Drukuj posta
Dodany dnia 26.04.2012 22:00
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

Mały update relacji.

Obie połówki płata praktycznie gotowe do sklejenia z centropłatem. Na fotce poniżej jeszcze z nie odciętymi lotkami. Prawy płat ma tymczasowo usunięte części 2 skrajnych żeber. Zostaną uzupełnione po sklejeniu płata ze sklejkowym dźwigarem centropłata. Oczywiście z lewym zrobię to samo Smile Przy klejeniu płatów skrupulatnie pilnowałem zwichrzenia zgodnie z planem - przy zwężających się płatach jest to bardzo istotne i warto na to zwracać szczególną uwagę.

www.ss.petronet.pl/Moth2/93.jpg

Tak wygląda gotowa lotka:

www.ss.petronet.pl/Moth2/94.jpg

A tak rozwiązałem mocowanie serw:

www.ss.petronet.pl/Moth2/95.jpg

www.ss.petronet.pl/Moth2/92.jpg

Serwo będzie wsunięte na zasadzie szuflady i zamknięte klapką ze sklejki. Na sklejkę jeszcze nakleję cienką balsę żeby finalnie doszlifować do kształtu poszycia.
W tzw. międzyczasie okleiłem kadłub cienkim papierem japońskim na nitrocellon. Powierzchnia gotowa do pociągnięcia podkładem. Muszę jeszcze przed malowaniem wkleić szyby dla pilotów i dokleić stateczniki.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
SlavikS
#55 Drukuj posta
Dodany dnia 22.01.2013 22:21
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

No to i u mnie na warsztacie drobne postępy Smile

Połówki płata sklejone z centropłatem, oklejone balsą 2 mm, dorobione listwy natarcia i końcówki płatów.
Wszystko zostało ze sobą spasowane i doszlifowane. Wczoraj okleiłem balsowe pokrycie płatów, tak jak kadłub, cienkim papierem japońskim na nitrocellon. Jako, że pogoda nie pozwala na prace na zewnątrz to się troszkę nawdychałem Wink Za to powierzchnia skrzydełka głaciutka jak pupcia niemowlaka.

www.ss.petronet.pl/Moth2/96.jpg

Dziś, w ramach odskoczni od skrzydła, wziąłem się za dorobienie owiewek kabin pilotów. Zrobiłem szablonik, po czym wyciąłem owiewki z pleksi i wpasowałem do kabiny. Pleksi jest zabezpieczona z obu stron fabrycznie folią przed porysowaniem - zdejmę ją dopiero po malowaniu. Na obwodzie pleksi nawierciłem otworki żeby klej chwycił i wkleiłem owiewkę na średni cyjanoakryl. Podobnie wykonałem ramę owiewki - sklejka 0,4 mm.

Tak to na tę chwilę wygląda:

www.ss.petronet.pl/Moth2/97.jpg

To tyle na dziś - tyle roboty i tylko 2 zdjęcia Smile
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#56 Drukuj posta
Dodany dnia 23.01.2013 17:55
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Ale za to jakie szczegóły modelarsko technologiczne - Smile
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
India
#57 Drukuj posta
Dodany dnia 26.01.2013 08:34
Awatar

modelarz


Postów: 119
Data rejestracji: 04.09.08

Model na zawody.
Jak potrzebny sędzia do oceny, jak to może być na zawodach- jestem do dyspozycjiSmile
Dotyczy to oczywiście wszystkich projektów makiet.
--
Sławek
 
lopez 16
#58 Drukuj posta
Dodany dnia 26.01.2013 10:30
Awatar

modelarz


Postów: 631
Data rejestracji: 04.09.08

Dla mnie bombaSmile
Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat
 
robloz
#59 Drukuj posta
Dodany dnia 04.02.2013 14:07
Awatar

Moderator


Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08

Jakie dałeś serwa na lotki?
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
 
SlavikS
#60 Drukuj posta
Dodany dnia 05.02.2013 07:16
Awatar

Administrator


Postów: 2254
Data rejestracji: 20.05.08

India napisał/a:
Jak potrzebny sędzia do oceny, jak to może być na zawodach- jestem do dyspozycji
Dotyczy to oczywiście wszystkich projektów makiet.

Chętnie skorzystam.

Wszystkie serwa to HX5010 - HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo
http://www.hobbyk...oduct=3743
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Przeskocz do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
DH94 Moth Minor 1:4 - F4C Relacje z budowy 49 19.03.2022 06:05
MOTH MINOR DH 94 - pierwsza makieta Relacje z budowy 14 31.01.2022 07:34
DH94 Moth Minor - relacja z budowy Relacje z budowy 58 04.03.2011 18:43
statystyka statystyka