Zobacz temat
RC Płock :: Modele RC :: Relacje z budowy
 Drukuj temat
Durafly Supermarine Spitfire Mk 24
SlavikS
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 04.01.2014 22:19
Awatar

Administrator


Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08

W końcu znalazłem chwilę czasu po świątecznej końcówce roku żeby dobrać się dokładniej do paczuszki, która pojawiła się u mnie pod choinką dzięki uprzejmości gościa w czerwonym kubraczku. A może to była śnieżynka co ?
W paczce sporych rozmiarów, przyjechały dobrze zabezpieczone elementy modelu Spitfire'a MK24 firmy Durafly.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_0.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_1.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_2.jpg

Na temat tego modelu można przeczytać na stronach producenta: http://www.durafl...24-1100mm/
Do kupienia jest oczywiście w doskonale znanym nam sklepie Smile http://www.hobbyk..._PNF_.html

Opis marketingowo niezły - zobaczymy jak to będzie przystawało do realu. Waga i obciążenie powierzchni wróżą dobrze, ale od początku - najpierw ocena zawartości pudełka.

1) Elementy dobrze zabezpieczone do transportu wyprofilowanym styropianem.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_3.jpg

2) Elementy po wyjęciu z pudełka

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_4.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_5.jpg

Model w znakomitej większości jest złożony. Zamontowane elektrycznie wysuwane podwozie, wszystkie serwomechanizmy, bowdeny, a nawet światła nawigacyjne. Do doklejenia są zakończenia oprofilowania skrzydeł na kadłubie, wlot powietrza, chłodnice oleju na skrzydłach i karabiny.
Do zestawu dołączona jest cała galanteria w postaci popychaczy na lotki i klapy i dźwignie na powierzchnie sterowe, które samodzielnie trzeba zamontować oraz rozdzielacze Y do podłączenia świateł i serwomechanizmów podwozia. Jakby ktoś nie miał w warsztacie to jest śrubokręt krzyżakowy i mała tubka kleju Smile
Napęd też na miejscu - do dokręcenia jest czterołopatowe śmigło z dobrze pasującym kołpakiem nakręcanym na oś silnika.
Statecznik poziomy wkłada się na bagnety i skręca wkrętami. Skrzydło mocowane jest do kadłuba na 4 śruby.

3) Pierwsze wrażenie nt. jakości.

Materiał wydaje się być w porządku - twarda pianka EPO. Nie miałem jeszcze modeli z tego materiału. Wydawało mi się, że będzie to podobne do EPP - bardziej miękkie i elastyczne tymczasem ta pianka jest bardzo twarda. Na powierzchniach wytłoczone są podziały blach i innych elementów poszycia - wydaje mi się że trochę przesadnie ale jakoś to mocno nie razi. Główne elementy zostały pomalowane natryskowo. Robiła to pewnie maszyna, więc do jakości malowania nie ma co się przyczepić. wszystkie dodatkowe "ozdobniki" to niestety nalepki. Jakość kleju, który je trzyma i dokładność klejenia to już inna bajka - niedokładnie i na akord - jak można dobrze po łuku nakleić żółte paski na natarciu skrzydła Smile - najprawdopodobniej je zerwę i pomaluję oznaczenia aerografem. Kolejna rzecz kontrowersyjna to zaklejenie szarą taśmą kanałów, w których biegną kable do serw - to już widać, że się odrywa, a co będzie jak dostanie trochę wilgoci z powietrza? Fajnie natomiast zrobiona jest kabinka z pilotem. Na zdjęciu poniżej widać te taśmy i kolejną, moim zdaniem, fuszerkę - dźwignia prawej klapy nie licuje z orczykiem serwa.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_6.jpg

To tyle na dziś. Postaram się dokumentować etapy montażu i kolejne ciekawostki i spostrzeżenia dotyczące tego zestawu, który mimo kliku mankamentów w ogólnej ocenie nie wypada źle.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
robloz
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 05.01.2014 07:33
Awatar

Moderator


Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08

Widzę, że ciągnie Cię do spita. Ciekaw jestem jak się będzie sprawować model. Sam przymierzałem się do tego typu modelu, tylko do Mustanga, ale mój mikołaj nie był skłonny do współpracy Grin

Ps. rzeczywiście z tą taśmą maskującą to przegięcie.
Edytowane przez robloz dnia 05.01.2014 11:13
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
 
SlavikS
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 05.01.2014 12:15
Awatar

Administrator


Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08

To chyba nie tylko moja miłość od pierwszego wejrzenia Wink
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 05.01.2014 19:28
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

No to chłopaki dali czadu z tym zaklejaniem taśmą szczelin na przewody i serw - Shock
Z naklejkami waloryzacyjnymi to dobry pomysł - zamiana na malowanie aerografem.
Ja sprawdziłbym jeszcze mocowanie tego chowanego podwozia - Cool
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
SlavikS
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 09.01.2014 23:27
Awatar

Administrator


Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08

Model poszedł na warsztat.
Na początek przykręciłem dźwignie lotek, klap i statecznika pionowego.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_7.jpg

Powiem szczerze, że nie zachwycił mnie wygląd tego rozwiązania. Jeżeli model waloryzuje się na dobrze wyglądającą półmakietę to konstruktor mógł się lepiej przyłożyć Smile Postanowiłem to mocowanie zamaskować - zaszpachlowałem "ośmiorniczką". Jak klej wyschnie to to zamaluję.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_9.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_10.jpg

Dołączonym w zestawie klejem wkleiłem działka, chłodnice oleju, wlot powietrza i zakończenia oprofilowania skrzydeł.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_11.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_12.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_13.jpg

Tu zrobiłem fotkę kabinki z pilotem.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_14.jpg

A tu kolejny chiński patent - otwieranie pokrywy akumulatora naklejonym kawałkiem przezroczystej taśmy Smile Wygląda to beznadziejnie, więc postanowiłem to przerobić.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_15.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_16.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_17.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_21.jpg

Jak widać na obrazkach wyżej wywaliłem folię i wkleiłem od spodu klapki nakrętkę M3. Przez otwór wkręcam śrubkę M3 z dorobionym plastikowym uchwytem i w ten sposób klapka się otwiera. Magnesy trzymają klapkę mocno. Otwór M3 wygląda zdecydowanie lepiej niż wystający z modelu kawał taśmy.

Na kolejnych fotkach widać mocowanie silnika i serwomechanizmów. Wszystkie tego typu elementy - również podwozie - mocowane są do plastikowych, spasowanych z pianką elementów. Na oko wygląda to nieźle i na tę chwilę nie wymaga poprawek. Silnik ma spore odchylenia osi w prawo i w dół.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_18.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_19.jpg

Następnie zamontowałem statecznik poziomy - montuje się to dobrze na fabrycznie wklejonych bagnetach i skręca trzema wkrętami. Jakby się uparł można demontować do transportu. Model ma sterowane kółko ogonowe napędzane cięgnem steru kierunku.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_20.jpg

Kolejny temat to kółka podwozia. Jak dla mnie to kółka zamontowane fabrycznie w modelu - średnica 5,5 cm - są za małe. Ani to dobre na trawę ani wygląda dobrze.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_23.jpg

W magazynie znalazłem piankowe kółka o 1 cm średnicy większe.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_24.jpg

Przymierzyłem do modelu - zamknąłem podwozie i okazało się, że spokojnie wchodzą w otwory w skrzydle.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_25.jpg

Kółka są troszkę szersze od oryginalnych, więc musiałem je lekko podfrezować żeby założyć zawleczkę na końcu ośki.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_22.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_26.jpg

Ze skrzydła wychodzi pokaźna wiązka kabli - całe szczęście oznaczonych Smile

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_8.jpg

Wstępnie podłączyłem elektronikę pod odbiornik i sprawdziłem czy wszystko działa. Wygląda, że jest OK. Szczególnie fajnie działają serwa od klap - to są serwa typu slow - nie potrzebują dodatkowych spowalniaczy.

Teraz wszystko sobie schnie, a jak wyschnie będzie ciąg dalszy.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 10.01.2014 07:27
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Slaviks napisał:
wywaliłem folię

Slaviks, no wiesz co - pozbawiać pilota tak ważnej rzeczy. Ta folia to zapewne był nowej generacji celownik przezierny.

A tak naprawdę, to projektanci tego modelu, jak widzę "polecieli po bandzie". Jak niedoświadczony zapaleniec naszego hobby kupi taki model i bez usprawnień będzie nim próbował wystartować, to zapewne długo nie nim polata i zapaleniec zrazi się. Ale kaska dla producenta wpadła Frown
Dobrze, że Slaviks opisuje, co i jak poprawić OK
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
SlavikS
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 15.01.2014 19:39
Awatar

Administrator


Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08

Andy napisał/a:
A tak naprawdę, to projektanci tego modelu, jak widzę "polecieli po bandzie". Jak niedoświadczony zapaleniec naszego hobby kupi taki model i bez usprawnień będzie nim próbował wystartować, to zapewne długo nie nim polata i zapaleniec zrazi się. Ale kaska dla producenta wpadła Frown


Andrzej,
aż tak źle z tym zestawem nie jest. Nie ma co przesadzać. To co przerabiam to drobne poprawki głównie ze względów estetycznych. Przypuszczam, że ta folia w locie zbytnio nie przeszkadza, mniejsze koła też będą się kręcić, a widok mocowania dźwigni lotek od góry na własności lotne też raczej mocno nie wpłynie Wink Na razie nalepek nie będę przerabiał - nie chce mi się Smile Ogólnie mogę stwierdzić, że zestaw jest wykonany i wyposażony nie najgorzej. W sumie wyszły porównywalne pieniądze z tymi, które włożył Robert w swojego Spita z EPP, a pracy duuużo mniej, no i mój ma sterowane kółko ogonowe, lotki i światełka na końcach skrzydeł Pfft

Klej wysechł, miejsca szpachlowania zostały pomalowane, skrzydło skręcone z kadłubem czterema wkrętami z zestawu, śmigło złożone i zakręcone kołpakiem na osi śmigła. Zainstalowałem popychacze i podłączyłem elektronikę do odbiornika, wysunąłem podwozie i na kołach wygląda to tak:

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_27.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_28.jpg

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_29.jpg

Przesunięcie serwa prawej klapy zniwelowałem dokładając na drut popychacza dodatkową zetkę.

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_30.jpg

Model idealnie wyważa się pakietem LiPo 3S Turnigy 2200 mAh 25C. Myślę, że kluczową rolę w tym procesie odgrywa kołpak. Wydaje mi się, że waga czerwonego elementu kołpaka została specjalnie tak dobrana żeby wraz z wagą pakietu doważała nos modelu. Jakby co wykorzystam ten patent w wyważaniu mojego konstrukcyjnego MK IX (miałem z tym bardzo duży problem).

www.ss.petronet.pl/SpitMK24/SD_31.jpg

Na koniec poustawiałem wszystkie wychylenia i Expo zgodnie z instrukcją.
Model jest gotowy do oblotu.
Finalna waga z pakietem 1208g.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Andy
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 16.01.2014 07:39
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Slaviks napisał:
aż tak źle z tym zestawem nie jest. Nie ma co przesadzać. To co przerabiam to drobne poprawki głównie ze względów estetycznych.

- no to całe szczęście, bo byłem pełen obaw. Jakoś nie mam przekonania do "skośnookich braci projektanckiej", a i ostatnio nawet Hangar9 "mi podpadł" Wink

Prezentuje się ładnie OK

- czekam na oblot.
Edytowane przez Andy dnia 16.01.2014 07:44
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
 
robloz
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 16.01.2014 10:24
Awatar

Moderator


Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08

Fajnie się prezentuje OK
Czy śmigło ma taki duży kąt w dół, czy tylko zdjęcie trochę oszukuje?
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
 
SlavikS
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 16.01.2014 13:04
Awatar

Administrator


Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08

Kątów nie mierzyłem, ale rzeczywiście jest sporo w dół i w prawo.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 
Przeskocz do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
Awaryjne lądowanie Spitfire Inne 2 22.07.2015 09:37
[S] - Spitfire MKV EPP Sprzedam 1 25.05.2015 13:19
Czy na dobry początek warto bawić się w składanie Spitfire od DAg? Na dobry początek 7 18.08.2014 18:21
Spitfire Relacje z budowy 29 04.04.2014 07:24
[S] SPITFIRE DEAGOSTINI LICYTACJA OD 1ZŁ !!! OKAZJA. Sprzedam 1 07.01.2014 12:05
statystyka statystyka