W koñcu znalaz³em chwilê czasu po ¶wi±tecznej koñcówce roku ¿eby dobraæ siê dok³adniej do paczuszki, która pojawi³a siê u mnie pod choink± dziêki uprzejmo¶ci go¶cia w czerwonym kubraczku. A mo¿e to by³a ¶nie¿ynka
W paczce sporych rozmiarów, przyjecha³y dobrze zabezpieczone elementy modelu Spitfire'a MK24 firmy Durafly.
Opis marketingowo niez³y - zobaczymy jak to bêdzie przystawa³o do realu. Waga i obci±¿enie powierzchni wró¿± dobrze, ale od pocz±tku - najpierw ocena zawarto¶ci pude³ka.
1) Elementy dobrze zabezpieczone do transportu wyprofilowanym styropianem.
2) Elementy po wyjêciu z pude³ka
Model w znakomitej wiêkszo¶ci jest z³o¿ony. Zamontowane elektrycznie wysuwane podwozie, wszystkie serwomechanizmy, bowdeny, a nawet ¶wiat³a nawigacyjne. Do doklejenia s± zakoñczenia oprofilowania skrzyde³ na kad³ubie, wlot powietrza, ch³odnice oleju na skrzyd³ach i karabiny.
Do zestawu do³±czona jest ca³a galanteria w postaci popychaczy na lotki i klapy i d¼wignie na powierzchnie sterowe, które samodzielnie trzeba zamontowaæ oraz rozdzielacze Y do pod³±czenia ¶wiate³ i serwomechanizmów podwozia. Jakby kto¶ nie mia³ w warsztacie to jest ¶rubokrêt krzy¿akowy i ma³a tubka kleju
Napêd te¿ na miejscu - do dokrêcenia jest cztero³opatowe ¶mig³o z dobrze pasuj±cym ko³pakiem nakrêcanym na o¶ silnika.
Statecznik poziomy wk³ada siê na bagnety i skrêca wkrêtami. Skrzyd³o mocowane jest do kad³uba na 4 ¶ruby.
3) Pierwsze wra¿enie nt. jako¶ci.
Materia³ wydaje siê byæ w porz±dku - twarda pianka EPO. Nie mia³em jeszcze modeli z tego materia³u. Wydawa³o mi siê, ¿e bêdzie to podobne do EPP - bardziej miêkkie i elastyczne tymczasem ta pianka jest bardzo twarda. Na powierzchniach wyt³oczone s± podzia³y blach i innych elementów poszycia - wydaje mi siê ¿e trochê przesadnie ale jako¶ to mocno nie razi. G³ówne elementy zosta³y pomalowane natryskowo. Robi³a to pewnie maszyna, wiêc do jako¶ci malowania nie ma co siê przyczepiæ. wszystkie dodatkowe "ozdobniki" to niestety nalepki. Jako¶æ kleju, który je trzyma i dok³adno¶æ klejenia to ju¿ inna bajka - niedok³adnie i na akord - jak mo¿na dobrze po ³uku nakleiæ ¿ó³te paski na natarciu skrzyd³a - najprawdopodobniej je zerwê i pomalujê oznaczenia aerografem. Kolejna rzecz kontrowersyjna to zaklejenie szar± ta¶m± kana³ów, w których biegn± kable do serw - to ju¿ widaæ, ¿e siê odrywa, a co bêdzie jak dostanie trochê wilgoci z powietrza? Fajnie natomiast zrobiona jest kabinka z pilotem. Na zdjêciu poni¿ej widaæ te ta¶my i kolejn±, moim zdaniem, fuszerkê - d¼wignia prawej klapy nie licuje z orczykiem serwa.
To tyle na dzi¶. Postaram siê dokumentowaæ etapy monta¿u i kolejne ciekawostki i spostrze¿enia dotycz±ce tego zestawu, który mimo kliku mankamentów w ogólnej ocenie nie wypada ¼le.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Widzê, ¿e ci±gnie Ciê do spita. Ciekaw jestem jak siê bêdzie sprawowaæ model. Sam przymierza³em siê do tego typu modelu, tylko do Mustanga, ale mój miko³aj nie by³ sk³onny do wspó³pracy
Ps. rzeczywi¶cie z t± ta¶m± maskuj±c± to przegiêcie.
Edytowane przez robloz dnia 05.01.2014 11:13
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
To chyba nie tylko moja mi³o¶æ od pierwszego wejrzenia
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
No to ch³opaki dali czadu z tym zaklejaniem ta¶m± szczelin na przewody i serw -
Z naklejkami waloryzacyjnymi to dobry pomys³ - zamiana na malowanie aerografem.
Ja sprawdzi³bym jeszcze mocowanie tego chowanego podwozia -
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Model poszed³ na warsztat.
Na pocz±tek przykrêci³em d¼wignie lotek, klap i statecznika pionowego.
Powiem szczerze, ¿e nie zachwyci³ mnie wygl±d tego rozwi±zania. Je¿eli model waloryzuje siê na dobrze wygl±daj±c± pó³makietê to konstruktor móg³ siê lepiej przy³o¿yæ Postanowi³em to mocowanie zamaskowaæ - zaszpachlowa³em "o¶miorniczk±". Jak klej wyschnie to to zamalujê.
Do³±czonym w zestawie klejem wklei³em dzia³ka, ch³odnice oleju, wlot powietrza i zakoñczenia oprofilowania skrzyde³.
Tu zrobi³em fotkê kabinki z pilotem.
A tu kolejny chiñski patent - otwieranie pokrywy akumulatora naklejonym kawa³kiem przezroczystej ta¶my Wygl±da to beznadziejnie, wiêc postanowi³em to przerobiæ.
Jak widaæ na obrazkach wy¿ej wywali³em foliê i wklei³em od spodu klapki nakrêtkê M3. Przez otwór wkrêcam ¶rubkê M3 z dorobionym plastikowym uchwytem i w ten sposób klapka siê otwiera. Magnesy trzymaj± klapkê mocno. Otwór M3 wygl±da zdecydowanie lepiej ni¿ wystaj±cy z modelu kawa³ ta¶my.
Na kolejnych fotkach widaæ mocowanie silnika i serwomechanizmów. Wszystkie tego typu elementy - równie¿ podwozie - mocowane s± do plastikowych, spasowanych z piank± elementów. Na oko wygl±da to nie¼le i na tê chwilê nie wymaga poprawek. Silnik ma spore odchylenia osi w prawo i w dó³.
Nastêpnie zamontowa³em statecznik poziomy - montuje siê to dobrze na fabrycznie wklejonych bagnetach i skrêca trzema wkrêtami. Jakby siê upar³ mo¿na demontowaæ do transportu. Model ma sterowane kó³ko ogonowe napêdzane ciêgnem steru kierunku.
Kolejny temat to kó³ka podwozia. Jak dla mnie to kó³ka zamontowane fabrycznie w modelu - ¶rednica 5,5 cm - s± za ma³e. Ani to dobre na trawê ani wygl±da dobrze.
W magazynie znalaz³em piankowe kó³ka o 1 cm ¶rednicy wiêksze.
Przymierzy³em do modelu - zamkn±³em podwozie i okaza³o siê, ¿e spokojnie wchodz± w otwory w skrzydle.
Kó³ka s± troszkê szersze od oryginalnych, wiêc musia³em je lekko podfrezowaæ ¿eby za³o¿yæ zawleczkê na koñcu o¶ki.
Ze skrzyd³a wychodzi poka¼na wi±zka kabli - ca³e szczê¶cie oznaczonych
Wstêpnie pod³±czy³em elektronikê pod odbiornik i sprawdzi³em czy wszystko dzia³a. Wygl±da, ¿e jest OK. Szczególnie fajnie dzia³aj± serwa od klap - to s± serwa typu slow - nie potrzebuj± dodatkowych spowalniaczy.
Teraz wszystko sobie schnie, a jak wyschnie bêdzie ci±g dalszy.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Slaviks, no wiesz co - pozbawiaæ pilota tak wa¿nej rzeczy. Ta folia to zapewne by³ nowej generacji celownik przezierny.
A tak naprawdê, to projektanci tego modelu, jak widzê "polecieli po bandzie". Jak niedo¶wiadczony zapaleniec naszego hobby kupi taki model i bez usprawnieñ bêdzie nim próbowa³ wystartowaæ, to zapewne d³ugo nie nim polata i zapaleniec zrazi siê. Ale kaska dla producenta wpad³a
Dobrze, ¿e Slaviks opisuje, co i jak poprawiæ
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Andy napisa³/a:
A tak naprawdê, to projektanci tego modelu, jak widzê "polecieli po bandzie". Jak niedo¶wiadczony zapaleniec naszego hobby kupi taki model i bez usprawnieñ bêdzie nim próbowa³ wystartowaæ, to zapewne d³ugo nie nim polata i zapaleniec zrazi siê. Ale kaska dla producenta wpad³a
Andrzej,
a¿ tak ¼le z tym zestawem nie jest. Nie ma co przesadzaæ. To co przerabiam to drobne poprawki g³ównie ze wzglêdów estetycznych. Przypuszczam, ¿e ta folia w locie zbytnio nie przeszkadza, mniejsze ko³a te¿ bêd± siê krêciæ, a widok mocowania d¼wigni lotek od góry na w³asno¶ci lotne te¿ raczej mocno nie wp³ynie Na razie nalepek nie bêdê przerabia³ - nie chce mi siê Ogólnie mogê stwierdziæ, ¿e zestaw jest wykonany i wyposa¿ony nie najgorzej. W sumie wysz³y porównywalne pieni±dze z tymi, które w³o¿y³ Robert w swojego Spita z EPP, a pracy duuu¿o mniej, no i mój ma sterowane kó³ko ogonowe, lotki i ¶wiate³ka na koñcach skrzyde³
Klej wysech³, miejsca szpachlowania zosta³y pomalowane, skrzyd³o skrêcone z kad³ubem czterema wkrêtami z zestawu, ¶mig³o z³o¿one i zakrêcone ko³pakiem na osi ¶mig³a. Zainstalowa³em popychacze i pod³±czy³em elektronikê do odbiornika, wysun±³em podwozie i na ko³ach wygl±da to tak:
Przesuniêcie serwa prawej klapy zniwelowa³em dok³adaj±c na drut popychacza dodatkow± zetkê.
Model idealnie wywa¿a siê pakietem LiPo 3S Turnigy 2200 mAh 25C. My¶lê, ¿e kluczow± rolê w tym procesie odgrywa ko³pak. Wydaje mi siê, ¿e waga czerwonego elementu ko³paka zosta³a specjalnie tak dobrana ¿eby wraz z wag± pakietu dowa¿a³a nos modelu. Jakby co wykorzystam ten patent w wywa¿aniu mojego konstrukcyjnego MK IX (mia³em z tym bardzo du¿y problem).
Na koniec poustawia³em wszystkie wychylenia i Expo zgodnie z instrukcj±.
Model jest gotowy do oblotu.
Finalna waga z pakietem 1208g.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
K±tów nie mierzy³em, ale rzeczywi¶cie jest sporo w dó³ i w prawo.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4