Już jakiś czas temu wspomniałem, że zaczynam zabawę z drukiem 3D. Napiszę kilka słów bo może się komuś się coś z tego przyda Jest sporo serwisów poświęconych drukarkom 3D, więc nie będę tu tej wiedzy, którą można na nich wyczytać, powielał. Po rozważeniu wszystkich za i przeciw poszczególnych konstrukcji oraz moich zasobów finansowych wybrałem model o zamkniętej ramie z profili aluminiowych z ruchomym stołem w osi Z sterowanym dwoma silnikami krokowymi (podparty z każdej strony) sprzedawany w Chinach pod marką Flying Bear P902: https://pl.aliexp...0.0.bYY9lM
Koszt w tej wersji 325$. Zestaw do złożenia nie jest trudny. Elementy do siebie bardzo dobrze pasują. Producent udostępnia szczegółowe obrazkowe instrukcje montażu poszczególnych elementów w formie animowanych filmików. Poskładałem wszystko do kupy zgodnie z instrukcją. Elektronika sterująca drukarką oparta jest na Arduino z nałożoną na niego płytką RAMPS 1.4. Oprogramowanie - Marlin - jest już zainstalowane, więc po podłączeniu wszystkich kabli i włączeniu do sieci można już coś testowo wydrukować. W zestawie jest mały krążek filamentu, który z powodzeniem wystarcza na pierwsze wydruki kalibracyjne i użytkowe. Elektronika pozwala na korzystanie z drukarki bez podpinania jej do komputera - drukuje się z plików wgranych na kartę SD. Niemniej jednak komputer w pierwszych testach jest bardzo pomocny, więc warto z niego skorzystać w fazie kalibracji ustawień. Zanim zaczną wychodzić wymiarowe wydruki dobrej jakości trzeba się troszkę nagimnastykować
Użytkownicy tego modelu zaprojektowali sporo ciekawych dodatków, które można sobie dodrukować, więc na początek wydrukowałem sobie elementy do drukarki, które poprawiają komfort użytkowania albo jakość wydruków. Skarbnica projektów do wykorzystania jest na stronie https://www.thing... Sam też doprojektowałem sobie kilka prostych wsporników lub przeprojektowałem istniejące projekty żeby dopasować do swoich potrzeb - na razie korzystam z prostego acz skutecznego edytora na stronie https://www.tinke... Moje projekty i wydruki można obejrzeć na stronie https://www.thing...kS/designs
Dołożyłem układ autokalibracji stołu https://www.thing...ng:1977568 i wymieniłem oprogramowanie na najnowszego Marlina.
Do przygotowania plików na kartę SD i sterowania drukarką bezpośrednio z komputera wykorzystuję program Simplify3D: https://www.simpl...
Jeżeli ktoś byłby szerzej zainteresowany tematem to służę pomocą.
Gotowa drukarka powędrowała do warsztatu i aktualnie drukuje elementy do kolejnego projektu - taniego plotera CNC.
Ponieważ nie jest to rozwiązanie "z półki" potraktuję temat szerzej i postaram się opisać jego budowę.
Projekt tego ustrojstwa znalazłem tu: https://www.thing...ing:724999 , a szerzej opisany jest tu: https://www.vicio.../assembly/
Założenie jest takie żeby zmieścić się z kosztami w granicach 500 - 600 zł. Jako wrzeciono planuję wykorzystać Dremela 3000, z którego już dawno korzystam w warsztacie, a na stół starą drewnianą ławę, która przewala mi się w piwnicy. Jej wymiary determinują wymiary plotera - 100x50 cm. Pole robocze będzie troszkę mniejsze - po konstrukcji widać dlaczego.
Aktualnie jestem na etapie kompletowania materiału i wydruku elementów konstrukcyjnych.
Dojdą jeszcze koszty zasilacza, filamentu (nie wiem ile wyjdzie) i śrub.
Edytowane przez SlavikS dnia 20.07.2017 13:23
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Drukareczka sobie trochę popracowała i finalnie mam zestaw części do montażu maszynki.
W sumie wyszły 3 kilogramowe krążki plastiku, przy czym z pół krążka poszło do kosza po różnych nieudanych próbach druku - wychodzi brak doświadczenia, ale jest coraz lepiej Doświadczyłem, że drukarkę trzeba koniecznie zasilić przez UPS'a - wydruki tak dużych elementów trwają po kilka, kilkanaście godzin i małe wahnięcie/krótkotrwały zanik napięcia powoduje, że cały wydruk idzie do kosza - strata czasu i materiału. Warto to od razu przewidzieć przy zakupie drukarki. Do UPS'a dodałem jeszcze mały patent, który pauzuje wydruk po zaniku napięcia, wyłącza grzałki i zostaje podtrzymanie tylko elektroniki - UPS trzyma dłużej i jest szansa na wznowienie drukowania nawet po kilkugodzinnej przerwie. Koszt plastiku ok. 200 zł.
Śruby kupiłem w Leroy Merlin - koszt ok. 80 zł
Dziś poskręcałem ze sobą elementy.
Jestem pod wrażeniem precyzji tej konstrukcji - wszystko do siebie idealnie pasuje. Projekt naprawdę jest pierwszej jakości.
Brakuje tu jeszcze osi Z, ale do jej konstrukcji muszę dociąć rurki, a już dziś mi się nie chciało
Kolejny etap to przygotowanie stołu, przycięcie rurek i montaż mechaniczny.
cdn.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Żółte rzeczywiście wyszły najlepiej - chiński filament firmy e-Sun Drukowałem jeszcze z czeskiego plastiku. Czerwony był oK, ale jakość czarnego już pozostawia trochę do życzenia - te elementy nie wyszły idealnie, ale nie na tyle żeby nie dało się ich użyć do budowy. Drukowane dyszą 0,4 mm warstwami o grubości 0,2 mm. wydaje się, że do tak dużych wydruków trzeba by założyć dyszę 1 mm i drukować warstwami 0,5 mm. Właśnie kupiłem takową więc poeksperymentuję
P.S. Dojechała elektronika - wczoraj poskładałem i wgrałem oprogramowanie - Marlin w najnowszej wersji przerobiony przeze mnie pod CNC - wywaliłem wszystkie opcje, które były specyficzne dla drukarki 3D - temperatury dyszy, stołu, parametry ekstrudera itp. Teraz mam czyste menu pod CNC Oprogramowanie napisane jest w języku C++, więc nie miałem z tym żadnego problemu.
Edytowane przez SlavikS dnia 14.08.2017 21:57
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Jak pisałem do budowy wykorzystałem starą drewnianą ławę o wymiarach 60x100 cm. W blacie nawierciłem otwory w rozstawie 10x10 cm i od spodu nabiłem nakrętki M8. Zatrudniłem drukarkę i w efekcie mam uniwersalny system mocowania obrabianego materiału.
Kilka słów o wrażeniach z etapu konstrukcji.
1) Elementy drukowane są dobrze przemyślane i pasują do siebie idealnie.
2) Ustawienie tej rurowej konstrukcji wymaga sporo uwagi i dokładności - nie jest prosto ustawić to wszystko tak żeby utrzymać kąty proste i płaszczyznę równoległą do blatu. Kluczowe jest przycięcie rurek narożnych dokładnie na tę samą wysokość!
3) Po złożeniu elementy tej największej konstrukcji, która jeździ w centrum plotera zajmują sporo miejsca z blatu roboczego. Pomierzyłem zakres ruchów w osiach X i Y i wyszło, że max wymiary obrabianego materiału to 20x60 cm. Z każdego wymiaru stołu odpadło mi 40 cm Na razie tak zostanie - do nauki techniki cnc powinno starczyć. Jakby z jakichś względów wymiarów brakowało to mogę jeszcze wymienić rurki i rozsunąć narożniki na brzeg blatu - zyskałbym ok 10 cm na każdym wymiarze.
Teraz trzeba to okablować, więc c.d.n.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Skończyłem prace warsztatowe
Podrukowałem sobie obudowy na elektronikę i wsporniki do prowadnic kabli, które doszły w międzyczasie z AliExpress. Trochę się nagimnastykowałem żeby te kable w nie upchnąć, ale dzięki temu mam porządeczek na stole.
Pospinałem wszystko do kupy, włączyłem prąd (zasilacz przerobiłem ze starego zasilacza ATX od komputera) i maszyna ożyła
Postanowiłem jednak odzyskać te 10 cm szerokości - wymieniłem rurki na osi Y na dłuższe i rozsunąłem narożniki.
Kilka fotek konstrukcji:
Teraz czas na testy - relacja niebawem
Edytowane przez SlavikS dnia 08.09.2017 07:13
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Działalność komercyjna na tę chwilę nie jest brana pod uwagę, ale na koleżeńską przysługę bez zobowiązań i gwarancji rezultatu można liczyć Muszę znaleźć chwilę czasu i potestować to ustrojstwo. Zaczynam oczywiście od pisaka, ale mam już gotowe uchwyty do Dremela i zrobiony nóż do wycinanek.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Zastanawiałem się nad laserem, ale myślałem, że taki mały to tylko do grawerowania się nadaje.
Może się skuszę - muszę tylko przyczaić dobrą promocję. Idzie grudzień to list do Mikołaja napiszę Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Porównywałem kiedyś wady i zalety frezarki i lasera. Laser zniechęcił mnie dużą ilością dymu podczas cięcia sklejki i tym, że krawędź cięcia nie jest absolutnie prostopadła do powierzchni sklejki. Choć to akurat przy cienkich sklejkach ma małe znaczenie.
Jarek
------------
BIXLER v.3
Pierwsze koty za płoty
Pan Stanisław poprosił mnie o wycięcie żeber do nowego modelu. Przeszedłem cały etap od obrysowania rysunku z kartki do wyfrezowania tego na ploterze. To co widać na zdjęciach to sklejka balsowo-lipowa 5 mm gr.
Cięte frezem o średnicy 1,6 mm - http://allegro.pl...37196.html
Żebra mają 44,5 cm długości.
Porobiłem wcześniej trochę doświadczeń z parametrami cięcia na zwykłej sklejce żeby materiału nie zepsuć i finalnie frezuję z posuwem 300 mm/min na głębokość 0,6mm.
Z efektu jestem bardziej niż zadowolony Maszynka pracuje bardzo precyzyjnie. Trochę to trwa bo każdy kształt trzeba klika razy przejechać (jedno takie żebro tnie ok. godziny), ale nie robi się tego co dzień i na skalę przemysłową, więc można trochę czasu poświęcić. W sumie to tnie samo bez asysty, więc co za różnica ile czasu to zajmie Na pewno jest szybciej i bardziej dokładnie niż ręczna robota.
Dremel jako wrzeciono sprawdza się bardzo dobrze. Nie ma potrzeby pakować większego silnika.
P.S. Laser tego lepiej nie zrobi, a faktycznie tylko dymu będzie kupa. Z dwojga złego wolę hałas wrzeciona Lasera nie będzie - szkoda kasy.
Edytowane przez SlavikS dnia 11.10.2017 22:25
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Dremel 300.
Trochę mi go szkoda na takie długie godziny kręcenia non stop, więc zakupiłem na AE takie coś: https://www.aliex...50819.html
Czekam na przesyłkę. Dodrukuję sobie uchwyt i będzie robił za wrzeciono, a Dremel wróci do pierwotnych, bieżących zajęć.
180W mocy w zupełności wystarczy (mój Dremel ma 130W), koszt 60 zł z przesyłką, więc mogę go nawet zajeździć
To też odpowiedź na pytanie z Shoutboxa
Nie wiem co zamierzasz finalnie zrobić, ale jak maszynkę pokroju mojej, za mniejsze pieniądze, to krytyczne będą moce silników krokowych i wydajność stepsticków, a nie moc wrzeciona. Dremel nawet ciepły się nie zrobił w przeciwieństwie do silników krokowych. Po co wywalać 80USD na wrzeciono?
P.S. Zwiększyłem głębokość cięcia do 0,8mm i zszedłem z czasem do 0,5 godziny na żebro Dalej nie ma co tego żyłować bo wzrost temperatury silników i sterowników jest zauważalny. Tak jak pisałem, nie jest to produkcja przemysłowa i nie tnę codziennie, więc 10 czy 20 minut dłużej mnie nie zbawi.
Nie wiem czy odebrałeś - wysłałem Ci trochę linków do maszynek CNC na maila.
Edytowane przez SlavikS dnia 18.10.2017 19:42
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4