| 
 SZD 39 Cobra 17 ARF 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 19.07.2009 17:02 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
No dobrze, 
Przyznam siê Wam miêdzy innymi dlaczego by³em na Pikniku Modelarskim na ¯arze. 
 
Bêdzie to w³a¶nie nowy w±tek (kontynuowany od jesieni): 
 
SZD 39 Cobra 17 ARF - budowa i wyposa¿enie. 
W³a¶nie odbiera³em nowy model szybowca od Pana Leszka z Andrychowa (Model Partner): 
 
  
 
  
 
(wiem, ¿e fotce jest Cobra 15 - ale model jest 17) 
 
Edytowane przez Andy dnia 03.06.2010 21:58
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 03.06.2010 22:32 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
Jako, ¿e pogoda mocno nie sprzyja do trenowania Katan±, nadesz³a wreszcie wiekopomna chwila: 
- ruszy³y prace przy projekcie Cobra-17: 
- obciêty dziób kad³uba pod wrêgê do napêdu po wzmocnieniu w³óknem wêglowym newralgicznych miejsc, o których wyczyta³em na ró¿nych forach: 
 
  
 
- wrêga (jeszcze w stanie surowym nieobrobionym) pod napêd elektryczny: 
 
  
 
Wrêga bêdzie pokryta równie¿ mat± z w³ókna wêglowego.
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| cactus69 | 
 Dodany dnia 03.06.2010 22:50 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 50 
Data rejestracji: 07.05.10 
  | 
Andrzeju widze ze twoj hangar rosnie w sile   
Musi to slicznie wygladac . Moze wrzucisz fotke eskadry lotniczej   
 Honey Bee King 3 Alu ... 2.4 Ghz | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 03.06.2010 23:29 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
Czas by³o ruszyæ projekt Cobry, bo a¿ wstyd przyznaæ siê, ale zestaw ARF przele¿a³ prawie rok na regale (u innych nazywanego meblo¶ciank±). 
O fotkê mojej eskadry pokuszê siê jak skoñczê Cobrê - no i oczywi¶cie, jak wszystkie modele do tego czasu prze¿yj± -  
 
Edytowane przez Andy dnia 03.06.2010 23:29
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Grabos | 
 Dodany dnia 03.06.2010 23:41 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 285 
Data rejestracji: 19.05.08 
  | 
Ja bym Ci proponowa³ nie wzmacniaæ jako¶ super mocno tej wrêgi silnika bo w razie kraksy to ona ci siê oderwie a nie uszkodzisz silnika (strefa kontrolowanego zgniotu) A przynajmniej moje jest takie podej¶cie do tej sprawy  
 
Tutaj przyk³ad skrzyd³a "z³o¿y³y siê" w locie i wbi³ siê pionowo w ziemiê   silnik ca³y  
 
http://picasaweb....010_05_09#
 Bez ta¶my i tak nie poleci... | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 03.06.2010 23:48 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
Dziêki Robert za wskazówkê - fakt silnik nie jest w szybowcu podstawowym napêdem i nie jest mu potrzebna taka mocna wrêga.
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| lopez 16 | 
 Dodany dnia 04.06.2010 08:31 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 617 
Data rejestracji: 04.09.08 
  | 
Zapowiada siê piêkny modelik.Masz ju¿ ko³pak ze ¶mig³em ? .Je¿eli nie to polecam ten ¶ciêty ko³pak zapewniaj±cy dobre ch³odzenie silnika  http://www.hobbyc....0mm_shaft
 
Edytowane przez lopez 16 dnia 04.06.2010 08:32
 Edge 2.20 - w budowie 
Xeno multiplex 
Flamingo 
Hydroboat | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 04.06.2010 10:44 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
Adrian, 
nie doceniasz mnie -  . Niemniej dziêkujê za wskazówkê. Ko³paki jak i ca³e wyposa¿enie elektroniczne (i nie tylko) s± ju¿ dawno na miejscu - rok to jednak kawa³ek czasu na przemy¶lenie ca³ego projektu, jak i ¶ci±gniêcie wszystkiego -   
Oto ko³paki, które s± przewidziane do zastosowania w Cobrze: 
  
 
 Zastosujê rozwi±zanie, które i Ty proponowa³e¶ - czyli Pelikan czerwony ze ¶ciêtym przodem dla zapewnienia ch³odzenia silnika - dlatego te¿ we wrêdze do mocowania silnika przewidzia³em odpowiednie otwory do przep³ywu powietrza do silnika. 
¦rednica ko³paka przewidywana jest 40 do 45 mm.Ja wybra³em 40 mm, poniewa¿ spokojnie wystarczy do ¶rednicy zastosowanego silnika - ale o tym potem. 
 
PS. 
Jako, ¿e jest to mój pionierski projekt w tego rodzaju modelach, wszelkie uwagi i spostrze¿enie s± mile widziane. 
 
Edytowane przez Andy dnia 04.06.2010 10:53
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| magneto | 
 Dodany dnia 04.06.2010 15:19 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 225 
Data rejestracji: 21.11.09 
  | 
Andy jaw swoim EG mam taki ko³pak pelikana ale naprzykszylo mi juz sie czyszczenie z ziemi po kazdym ladowaniu i przeszedlem na ten srebrny z HC silnik i tak sie nie zagotuje wszak ciagnie sporadycznie a przy tej rozpietosci zabawa jest w termike ,tak ze na silniku tylko winda do gory i szukac komina.Jaki koszt tej kobry?i parametry? | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 04.06.2010 16:15 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 silnik i tak siê nie zagotuje wszak ci±gnie sporadycznie  
Magneto masz racjê oczywi¶cie - drugi te¿ jest i od tego zaczniemy "zabawê" z Cobr±. 
Parametry Cobry s± na drugim zdjêciu przy pierwszym wpisie w temacie, ale "klient nasz Pan": 
 
Podstawowe parametry modelu: 
- rozpiêto¶æ - 2600 mm 
- d³ugo¶æ - 1100 mm 
- powierzchnia p³ata - 29,7 dm² 
- waga - 1100 g 
- RC - 3 kana³y/ 4 serwa 
Model mo¿na elektryfikowaæ. Dobrze prezentuje siê z ko³pakiem Turbo o ¶rednicy 40-45 mm. 
Koszt modelu - w zesz³ym roku (i w tym równie¿) 699.- w wersji ARF
 
Edytowane przez Andy dnia 04.06.2010 16:23
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| cactus69 | 
 Dodany dnia 04.06.2010 23:05 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 50 
Data rejestracji: 07.05.10 
  | 
Robi wrazenie   , 
 Honey Bee King 3 Alu ... 2.4 Ghz | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 03.09.2010 12:55 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 Robi wra¿enie   
Robi, robi - zmontowane skrzyd³a nie pozwalaj± na postawienie modelu skrzyd³ami w pionie w mieszkaniu -   
Projekt nie zosta³ zapomniany przeze mnie. Jest to pierwszy mój projekt tego rodzaju modelu i to w takiej skali.  Muszê z szeregiem rzeczy zapoznaæ siê, przemy¶leæ ich wykonanie i dopiero wykonaæ. Dlatego te¿ przez to (no i przez jakie¶ tam kretobicia innych modeli) rozci±ga siê on tak w czasie - ale ja go skoñczê. 
A oto postêpy: 
- wyciête gniazda serw w skrzyd³ach: 
  
 
- pierwsze pasowanie serw w gniazdach skrzyde³: 
  
Jako, ¿e nie ma za bardzo ich do czego przykrêciæ w gniazdach, trzeba bêdzie wkleiæ ma³e klocuszki do przykrêcenia. 
 
No i to co poprzednio zacz±³em: 
  
 
Silnik przykrêcony, ko³pak za³o¿ony i pó³ka pod serwa do stateczników pion, poziom wykonana i dopasowana. W zestawie by³a, ale po pierwsze otwory na serwa by³y za du¿e, jak równie¿ powiêkszy³em j± i do niej te¿ bêdê montowa³ odbiornik RC. 
No i znowu musi byæ przerwa, bo okaza³o siê, ¿e w zestawie do bowdenów 1 mm za³±czone zosta³y koñcówki regulowane do bowdenów o ¶rednicy 2 mm. No có¿ - zamówione i czekamy. 
No i w tym miejscu pytanie laika - czy lotki na skrzyd³ach w szybowcu tego rodzaju zestawia siê w uk³adzie wspólnym (obie góra, obie dó³), czy naprzemiennym (jak w akrobacie)? 
I jeszcze jedno przemy¶lenie w tle tematu: 
- niektórzy zalecaj± zamontowanie serwa steru poziomego w sterze pionowym na sta³e: 
  
 
Ja chyba pozostanê przy tradycyjnym jego umiejscowieniu na pó³ce w kad³ubie.
 
Edytowane przez Andy dnia 03.09.2010 13:14
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| lopez 16 | 
 Dodany dnia 03.09.2010 15:20 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 617 
Data rejestracji: 04.09.08 
  | 
Lotki zestawia siê jak w akrobacie Czy ten model ma hamulce  lub oddzielne klapy?
 Edge 2.20 - w budowie 
Xeno multiplex 
Flamingo 
Hydroboat | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 03.09.2010 15:21 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
 Andy napisa³/a: 
No i w tym miejscu pytanie laika - czy lotki na skrzyd³ach w szybowcu tego rodzaju zestawia siê w uk³adzie wspólnym (obie góra, obie dó³), czy naprzemiennym (jak w akrobacie)?  
 
Taki ¿arcik? Jak lotki maj± dzia³aæ jako lotki to oczywi¶cie naprzemiennie. Mo¿na je przestawiæ na apce w klapolotki do l±dowania (obie pochylone w dó³), ale nadal maj± dzia³aæ naprzemiennie  
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 03.09.2010 17:44 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 Mo¿na je przestawiæ na apce w klapolotki do l±dowania (obie pochylone w dó³), ale nadal maj± dzia³aæ naprzemiennie   
To mnie S³awku uspokoi³e¶, ¿e jest taka mo¿liwo¶æ na apce - trza siê dalej kszta³ciæ - nigdy nie jest za pó¼no   
 
Czy ten model ma hamulce lub oddzielne klapy?  
Niestety nie posiada - ale z tego co widzê istnieje mo¿liwo¶æ podnoszenia lotek do pozycji pionowej do góry i wtedy spe³niaj± one rolê hamulców aerodynamicznych.
 
Edytowane przez Andy dnia 03.09.2010 17:48
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| magneto | 
 Dodany dnia 03.09.2010 23:42 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 225 
Data rejestracji: 21.11.09 
  | 
w apce moze i jest taka mozliwosc ale trzeba dodac ze lotki wtedy nie moga byc na kablu Y tylko na odzielnych kana³ach | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 04.09.2010 13:28 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 nie mog± byæ na kablu Y tylko na oddzielnych kana³ach  
I tak w³a¶nie u mnie jest. 
 
Ale oto po przemy¶leniach i wnioskach z eksploatacji tego modelu przez innych modelarzy w mojej Cobrze przyby³ nowy element: 
 
  
 
U¿ytkownicy zwracaj± uwagê na absolutn± konieczno¶æ wstawienia takiej wrêgi wzmacniaj±cej kad³ub w miejscu koñca sp³ywu skrzyd³a. Model bez tej wrêgi po cyrklu potrafi zgnie¶æ kad³ub w³a¶nie w miejscu styku skrzyd³a z kad³ubem przy sp³ywie. Faktycznie bez tej wrêgi w opisywanym miejscu kad³ub wykazywa³ do¶æ znaczn± "elastyczno¶æ"  . 
  
Ze wzglêdu na dba³o¶æ o ¶rodek ciê¿ko¶ci modelu w powi±zaniu z wyposa¿eniem go w pakiet zasilaj±cy silnik, po kolejnych przemy¶leniach zmieni³em ostatecznie po³o¿enie pó³ki na serwa i odbiornik. Ostatecznie zosta³a ona trochê skrócona i wklejona jak na fotce: 
 
 
 
Edytowane przez Andy dnia 04.09.2010 21:26
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| lopez 16 | 
 Dodany dnia 04.09.2010 21:43 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 617 
Data rejestracji: 04.09.08 
  | 
Czy mi siê wydaje czy s³oje w pó³ce na serwa id± wzd³u¿ osi kad³uba a nie w poprzek ?Pewnie niewiele by to zmieni³o ale tak pytam 
 Edge 2.20 - w budowie 
Xeno multiplex 
Flamingo 
Hydroboat | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 05.09.2010 08:08 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 s³oje w pó³ce na serwa id± wzd³u¿ osi kad³uba  
Tak Adrianie, tak w³a¶nie jest. Pozwoli³em sobie na takie odstêpstwo od zasady ze wzglêdu na to, ¿e nie jest element konstrukcyjny kad³uba, a jedynie element dodatkowy -  
Zreszt± konstruktor modelu te¿ niezbyt przejmowa³ siê tym elementem dodatkowym. W oryginalnej pó³ce s³oje te¿ s± wzd³u¿ne do osi kad³uba: 
 
  
 
Dziêki Adrianie za czuwanie nad poprawno¶ci± wykonania mojego modelu 
 
Edytowane przez Andy dnia 05.09.2010 08:10
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| lopez 16 | 
 Dodany dnia 05.09.2010 12:27 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 617 
Data rejestracji: 04.09.08 
  | 
Skoro konstruktor tak zrobi³ to ja siê nie czepiam   Najwa¿niejsze ¿eby model dobrze lata³ i by³ przewidywalny w locie   
 
 Edge 2.20 - w budowie 
Xeno multiplex 
Flamingo 
Hydroboat | 
|   | 
 
 
 |