Ostatnio odwiedzi³em mojego wychowawcê i instruktora z modelarni w Z±gotach, gdzie ³adnych parê lat temu zaczyna³em zabawê z modelarstwem, Pana Longina Kapu¶ciñskiego. Trochê powspominali¶my stare dobre czasy, ale co najwa¿niejsze, dokonali¶my eksploracji jego piwnicy Po modelarni w szkole nie ma ¶ladu, ale Pan Login z sentymentu pozbiera³ i zabezpieczy³ to co z niej zosta³o. Niestety czas i wilgoæ równie¿ w piwnicy Pana Longina robi swoje. Sami zobaczcie co miêdzy innymi uda³o mi siê pozyskaæ:
Szybowiec klasy F3B z laminatowym kad³ubem i dwoma parami nie¼le zachowanych p³atów - tylko nieliczne dziurki w poszyciu. Nie ma kabiny, statecznika poziomego, no i pionowy te¿ nie¼le ucierpia³. Szybowiec zosta³ przerobiony na motoszybowiec - silniczek ¿arowy do wynoszenia go w powietrze. Co¶ mi mówi, ¿e on jeszcze poleci
Dwa zestawy laminatowego modelu akrobacyjnego przeznaczonego pierwotnie na uwiê¼ - ¿adne ówczesne wyposa¿enie RC by do niego nie wesz³o My¶lê, ¿e aktualnie mo¿na ¶mia³o robiæ go na RC. Kad³ub laminatowy, p³aty - rdzeñ styropianowy pokryty laminatem. Zestaw nazywa siê "Akrotest" i pierwotnie przewidziany by³ do silnika Meteor 2,5 cm3 - zachowa³a siê instrukcja monta¿u pisana na maszynie - niestety, puki co, nie mam planów. Rdzenie na koñcówkach trochê siê powykrusza³y, ale nie trudno to naprawiæ.
Dwa modele na uwiê¼ - pierwszy to rasowy akrobat z kultowym silnikiem MK 17. Ucierpia³o poszycie i statecznik poziomy. Reszta w niez³ym stanie. Zwa¿y³em go z ciekawo¶ci - 750g Zastanawiam siê, czy nie uda³oby siê go przerobiæ na spalinowy akrobacik RC - zachowa³ siê silniczek ¿arowy Webra z ga¼nikiem pod RC takiej samej pojemno¶ci i wymiarów co MK 17 - mo¿e czas na spalinkê
No i wspomnienie szkolnych "du¿ych przerw" i obiekt po¿±dania - nie mog³em lataæ na uwiêzi bo mi siê w g³owie krêci³o - jak tylko by³a pogoda lata³ wzbudzaj±c ogólny zachwyt i podziw dla pilota To ju¿ ma warto¶æ muzealn±, chyba ¿e kto¶ jeszcze u nas lata na uwiêzi i chcia³by go odrestaurowaæ to chêtnie go podarujê i jeszcze do³o¿ê kilka silników Silników zosta³o sporo, ale z uwagi na to, ¿e na modelarni poza klasycznymi modelami sportowymi (wszelakie klasy F) g³ównie robi³o siê modele na uwiêzi to wiêkszo¶æ z nich to silniki samozap³onowe klasy MK 17, Raduga itp ... Gdyby kto¶ chcia³ takowe to zapraszam.
Z ciekawostek jeszcze silnik Webra 40 z mo¿liwo¶ci± ch³odzenia wod± - niestety bez ga¼nika:
No i chiciory elektroniki - kto jeszcze pamiêta?
Proporcjonalna 7-o kana³owa aparatura Webra FMSI - ca³y zestaw - nie wiem czy pracuje bo akumulatory szlag trafi³. Jak bêdê mia³ chwilê czasu to sprawdzê. Jak bêdzie dzia³aæ to zapakujê j± do motoszybowca z pocz±tku tematu i bêdzie kompletny OldTimer
No i szczyt radzieckiej my¶li technicznej lat 70-tych - 4-o kana³owa nieproporcjonalna aparatura Pilot-4 - to ma gabaryty !!! (mam jeszcze Pilota 2 tylko fotki nie cykn±³em)
Do takich aparatur modele musia³y byæ du¿e ¿eby takie ciê¿ary d¼wigaæ
Poza tym mam zapas na 20 lat bia³ego papieru japoñskiego - nie liczy³em, ale to s± setki arkuszy.
No i jeszcze osta³o siê kilka zestawów silniczków na CO2 (nówki) - Aquarius - pamiêtam o Tobie.
Gdyby kto¶ czego¶ z tego potrzebowa³ niech siê do mnie zg³osi !!!
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Fajna podró¿ w czasie.
Obu aparatur u¿ywa³em ,tylko ¿e w modelach okrêtów ( gabaryty i waga nie przeszkadza³y).Jako ciekawostkê podam, ¿e na "stanie" mia³em niemieck± apaturê "Supronar" - 8-kan. proporcjonaln±, a odbiornik mia³ wymiary 5x5x10 cm (centymetrów !!!).
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
Te¿ mia³em taka apke, nawet jeszcze gdzie¶ mam model pod ni± ale nie skoñczony!! Poza tym posiadam jeszcze dwie czeskie aparatury "Modela", jedna ca³y czas sprawna!! To by³a technika!!
A je¶li chodzi o te wygrzebane rzeczy, to chêtnie bym reflektowa³ na ten papier japoñski, oczywi¶cie jak±¶ czê¶æ....
Krzysztof,
wrzucê trochê arkuszy papieru do baga¿nika i bêdê wozi³ to przy okazji odbierzesz.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
A co kolego by¶ chcia³?
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4