Od jakiego¶ czasu szuka³em piankowego modelika do bezstresowego polatania i poæwiczenia akrobacji. Pierwsze podej¶cie - Extra EPP w wersji unbreakable z Hobby King okaza³a siê projektem nietrafionym. Fakt, ¿e by³a lekka, ale równie¿ bardzo wiotka - notorycznie lotki wpada³y we flatter i ostatecznie skoñczy³a w koszu. Od pocz±tku sezonu podziwia³em wyczyny Wojtka na Vervo II no i sta³o siê - zestawik elementów elegancko zapakowany w firmowe pude³ko trafi³ w moje rêce.
Nie omieszka³em zajrzeæ do ¶rodka - zawarto¶æ pude³ka na zdjêciu:
W zestawie znajduj± siê elementy modelu z EPP, prêty wêglowe na wzmocnienia, kawa³ek stalowego drutu na ³±cznik steru wysoko¶ci, druty na popychacze, prowadnice, laminatowe d¼wignie sterów i ³o¿e silnika, no i oczywi¶cie instrukcja.
Z marszu zabra³em siê za robotê. Jako, ¿e nie lubiê za du¿o kantów na modelu postanowi³em pozaokr±glaæ go tu i ówdzie za pomoc± ostrza no¿yka i ¿elazka modelarskiego. Mam w tym ju¿ jako tak± wprawê po kilku pope³nionych modelach ESA, wiêc posz³o dosyæ sprawnie.
Po tych zabiegach w naciêcia o g³êboko¶ci oko³o 3mm wykonane no¿ykiem wklei³em prêty wêglowe wzmacniaj±ce poszczególne elementy konstrukcji zgodnie ze wskazaniem instrukcji.
Z do³±czonego kawa³ka prêta stalowego wygi±³em ³±cznik i wklei³em w statecznik.
Naciêcie (zawias z przewê¿onego EPP) na stateczniku poziomym wyda³ mie siê zbyt sztywny. Wobec tego rozci±³em statecznik i wklei³em 4 "zawiaski" do styropianu. Zawiasy na lotkach po rozruszaniu wydaj± siê byæ OK.
Po przygotowaniu wszystkich elementów model poszed³ do lakiernika £atwiej pomalowaæ elementy oddzielnie i dopiero pó¼niej kleiæ. Poprawki po klejeniu zrobiê ju¿ pêdzelkiem. Wymy¶li³em sobie do¶æ prosty do wykonania wzór i kontrastowe kolory góry i do³u. Po narysowaniu konturów na elementach EPP maskowa³em poszczególne elementy ta¶m± malarsk±, a nastêpnie malowa³em natryskowo farbami samochodowymi w spay'u.
To efekt malowania:
Teraz dosycha dobrze farba, po czym wezmê siê za finalny monta¿.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Bardzo ³adne malowanie, jestem ciekaw efektu finalnego bêdê ¶ledzi³ relacjê, bo mi tak¿e ten modelik siê bardzo spodoba³ po obejrzeniu filmików Wojtka
Jeszcze siê skoñczy na tym ¿e siê napatrzê i sam takiego nabêdê (to by by³ pierwszy samodzielnie sk³adany )
Pozdrawiam, Kamil.
---------------------------
T-rex 450SE v2 i Blade mSR - heliki na razie odpoczywaj±...
Cessna 480 Pelikan; Ultra-micro P51 mustang - emerytura u mojego Taty ; Tempo 3D Techone - ¶wietny akrobat!; UMX Beast 3D - nowy "kieszonkowiec"
DX6i, PhoenixRC
Farba dosch³a, pogoda nielotna, wiêc budowy ci±g dalszy
Sklei³em do kupy wszystkie elementy piankowe - Vervo nabra³ kszta³tów i wygl±du samolotu.
Powêdrowa³ równie¿ na wagê - na tym etapie, jak widaæ na za³±czonym obrazku, 248g.
Czas zabieraæ siê za monta¿ wyposa¿enia. Przymierzy³em wrêgê silnika do³±czon± do zestawu.
Wyda³a mi siê zbyt ma³a, tym bardziej, ¿e do poszerzenia kad³uba w miejscu wrêgi silnikowej przewidziane zosta³y dodatkowe elementy piankowe sprytnie ozdobnie dociête (pomalowa³em je na kolor aluminium). Wobec tego dorobi³em wiêksz± wrêgê z lekkiej lipowej sklejki modelarskiej, wykona³em dodatkowe podciêcia w piance i wklei³em na CA. Finalnie wrêga równie¿ zyska³a kolor aluminium.
Potem zabra³em siê za ogon. W modelu przewidziano ciekawe rozwi±zanie monta¿u i sterowania sterem kierunku, nad którym warto siê chwilê pochyliæ, tym bardziej, ¿e instrukcja monta¿u w tym miejscu jest bardzo oszczêdna. Ster kierunku ma zostaæ zamontowany bezpo¶rednio na osi serwa. W tym celu do zestawu zosta³ do³±czony laminatowy ³±cznik, który ma zostaæ wklejony w przygotowane do tego miejsce w elemencie piankowym steru kierunku oraz laminatowe podk³adki do wzmocnienia monta¿u serwa w kad³ubie. Przymierzy³em wszystko na sucho i doszed³em do wniosku, ¿e te laminatowe elementy (szczególnie podk³adki) nie spe³ni± swojego zadania - serwo tak zamontowane w piance bêdzie siê bujaæ. Poniewa¿ serwo trzyma ca³y ster kierunku ta konstrukcja musi byæ stabilna i w miarê odporna. Jako serwo ogonowe zastosujê serwo z metalowymi trybami TGY-90S. W celu stabilnego monta¿u serwa wykona³em z lipowej sklejki 2mm ramkê i pog³êbi³em podciêcie na serwo lutownic± transformatorow± z odpowiednio ukszta³towanym grotem (jak na zdjêciu).
Laminatowy ³±cznik zmieni³em na element dociêty ze sklejki lipowej 2mm, w którym wywierci³em otwory dopasowane do orczyka serwa.
Pouzupe³nia³em piankê tam gdzie jej brakowa³o i pomalowa³em doklejane elementy. Po wyschniêciu farby z³ozy³em wszystko do kupy.
Po kolei:
- z pomoc± testera serw ustawi³em po³o¿enie neutralne serwa i dokrêci³em orczyk.
- przestawi³em serwo w skrajne po³o¿enie ¿eby mieæ mo¿liwo¶æ przykrêcenia steru kierunku do orczyka. Orczyk przykrêci³em dwoma cienkimi wkrêtami do drewna.
- w takim po³o¿eniu orczyka mo¿na równie¿ przykrêciæ serwo do ramki.
Widok finalnie z³o¿onego mechanizmu statecznika pionowego.
No i ca³ego ogonka
Teraz trzeba wykombinowaæ resztê mechaniki - ster wysoko¶ci i lotki. Otwory na serwa s± ju¿ wyciête, wiêc wiadomo gdzie je montowaæ. Otwory przygotowane s± na serwa 9g - HXT900 pasuj± idealnie. Co prawda instrukcja rekomenduje wszystkie serwa z metalowymi trybami, ale ze wzglêdu na te parê gram mniej ja jednak zastosujê HXT900 - zobaczymy - zawsze mo¿na bêdzie pó¼niej wymieniæ.
Na serwo statecznika poziomego wykona³em lutownic± podciêcia w taki sposób aby mo¿na by³o je g³êbiej wpu¶ciæ w kad³ub i podkleiæ podk³adki, w które bêdzie mo¿na wkrêciæ wkrêty mocuj±ce serwo - wykorzysta³em podk³adki laminatowe pierwotnie przewidziane do monta¿u serwa ogonowego. W powierzchnie sterowe (od góry) wklei³em plastikowe d¼wignie z zapasów magazynowych. W moim przekonaniu, ze wzglêdu na ich sposób monta¿u w piance, bardziej siê sprawdz± ni¿ do³±czone do zestawu d¼wignie laminatowe. Kolejnym elementem, który nie bardzo mnie przekona³, okaza³ siê do³±czony do zestawu drut na popychacze - jak dla mnie za wiotki. Skutkiem tego zrobi³em popychacze z prêta wêglowego 1,5mm. Koñcówki zosta³y odpowiednio wygiête z drutu z zestawu i po³±czone z prêtem wêglowym nitk± (po³±czenie zosta³o owiniête nitk± i zalane klejem CA). Przed wklejeniem jednej koñcówki popychacza steru wysoko¶ci nawlek³em na prêt wêglowy 5 kawa³ków (oko³o 1 cm d³ugo¶ci) plastikowej rurki - po odpowiednim roz³o¿eniu na popychaczu wzd³u¿ kad³uba utworz± prowadnicê dla prêta. Na zdjêciu przygotowany popychacz.
Poni¿ej na zdjêciach zmontowany napêd steru wysoko¶ci. Przy klejeniu rurek do kad³uba spotka³a mnie niespodzianka - klej CA nie klei tego materia³u - do przyklejenia rurek u¿y³em dwusk³adnikowej ¿ywicy poliestrowej.
W analogiczny sposób wykonane zosta³y popychacze lotek. Serwo lotek zosta³o wsuniête w przygotowane "fabrycznie" podciêcia - wchodzi do¶æ sztywno. Dodatkowo podklei³em je na brzegach "gluciark±" klejem na gor±co.
To efekt mojej wczorajszej pracy. Jak patrzê za okno to dzi¶ równie¿ pogoda warsztatowa, wiêc mo¿e uda mi siê zamontowaæ napêd
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
S³owo siê rzek³o - napêd zamontowany.
Silnik DUALSKY XM2830CA-10.
Przemontowa³em o¶kê i zamontowa³em prop saver (o¶ka 3,2 mmm). Do sprawdzenia wywa¿enia za³o¿y³em wstêpnie ¶mig³o APC 9x6SF.
Na najprostszej i najtañszej na ¶wiecie wywa¿arce (dwa o³ówki z gumk± wkrêcone w imad³o modelarskie) sprawdzi³em wstêpnie gdzie montowaæ regulator i pakiet (LiPo 1050 mAh 3S).
Wysz³o na to, ¿e trzeba maksymalnie doci±¿yæ nos, wiêc wszystko idzie maksymalnie do przodu.
Zamontowany regulator - Turnigy Basic 18A.
Zosta³o ju¿ tylko zamontowanie odbiornika, poupinanie kabli i wstêpna regulacja elektroniki.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Odbiornik zamontowany, kable jako tako uporz±dkowane. Nadajnik zaprogramowany. Instrukcja nie podaje wychyleñ sterów wiêc na razie ustawione "na oko". Optymalne wychylenia postaram siê podaæ po oblocie.
Z pakietem Lipo 3S 1050mAh model wa¿y 522g, a ¶rodek ciê¿ko¶ci wyszed³ 9 cm od krawêdzi natarcia (mierzone przy kad³ubie). Do oblotu za³o¿y³em ¶mig³o JXF 9x5.
Teraz Vervo czeka na lotn± pogodê
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4