Ostatnio odwiedziłem mojego wychowawcę i instruktora z modelarni w Zągotach, gdzie ładnych parę lat temu zaczynałem zabawę z modelarstwem, Pana Longina Kapuścińskiego. Trochę powspominaliśmy stare dobre czasy, ale co najważniejsze, dokonaliśmy eksploracji jego piwnicy Po modelarni w szkole nie ma śladu, ale Pan Login z sentymentu pozbierał i zabezpieczył to co z niej zostało. Niestety czas i wilgoć również w piwnicy Pana Longina robi swoje. Sami zobaczcie co między innymi udało mi się pozyskać:
Szybowiec klasy F3B z laminatowym kadłubem i dwoma parami nieźle zachowanych płatów - tylko nieliczne dziurki w poszyciu. Nie ma kabiny, statecznika poziomego, no i pionowy też nieźle ucierpiał. Szybowiec został przerobiony na motoszybowiec - silniczek żarowy do wynoszenia go w powietrze. Coś mi mówi, że on jeszcze poleci
Dwa zestawy laminatowego modelu akrobacyjnego przeznaczonego pierwotnie na uwięź - żadne ówczesne wyposażenie RC by do niego nie weszło Myślę, że aktualnie można śmiało robić go na RC. Kadłub laminatowy, płaty - rdzeń styropianowy pokryty laminatem. Zestaw nazywa się "Akrotest" i pierwotnie przewidziany był do silnika Meteor 2,5 cm3 - zachowała się instrukcja montażu pisana na maszynie - niestety, puki co, nie mam planów. Rdzenie na końcówkach trochę się powykruszały, ale nie trudno to naprawić.
Dwa modele na uwięź - pierwszy to rasowy akrobat z kultowym silnikiem MK 17. Ucierpiało poszycie i statecznik poziomy. Reszta w niezłym stanie. Zważyłem go z ciekawości - 750g Zastanawiam się, czy nie udałoby się go przerobić na spalinowy akrobacik RC - zachował się silniczek żarowy Webra z gaźnikiem pod RC takiej samej pojemności i wymiarów co MK 17 - może czas na spalinkę
No i wspomnienie szkolnych "dużych przerw" i obiekt pożądania - nie mogłem latać na uwięzi bo mi się w głowie kręciło - jak tylko była pogoda latał wzbudzając ogólny zachwyt i podziw dla pilota To już ma wartość muzealną, chyba że ktoś jeszcze u nas lata na uwięzi i chciałby go odrestaurować to chętnie go podaruję i jeszcze dołożę kilka silników Silników zostało sporo, ale z uwagi na to, że na modelarni poza klasycznymi modelami sportowymi (wszelakie klasy F) głównie robiło się modele na uwięzi to większość z nich to silniki samozapłonowe klasy MK 17, Raduga itp ... Gdyby ktoś chciał takowe to zapraszam.
Z ciekawostek jeszcze silnik Webra 40 z możliwością chłodzenia wodą - niestety bez gaźnika:
No i chiciory elektroniki - kto jeszcze pamięta?
Proporcjonalna 7-o kanałowa aparatura Webra FMSI - cały zestaw - nie wiem czy pracuje bo akumulatory szlag trafił. Jak będę miał chwilę czasu to sprawdzę. Jak będzie działać to zapakuję ją do motoszybowca z początku tematu i będzie kompletny OldTimer
No i szczyt radzieckiej myśli technicznej lat 70-tych - 4-o kanałowa nieproporcjonalna aparatura Pilot-4 - to ma gabaryty !!! (mam jeszcze Pilota 2 tylko fotki nie cyknąłem)
Do takich aparatur modele musiały być duże żeby takie ciężary dźwigać
Poza tym mam zapas na 20 lat białego papieru japońskiego - nie liczyłem, ale to są setki arkuszy.
No i jeszcze ostało się kilka zestawów silniczków na CO2 (nówki) - Aquarius - pamiętam o Tobie.
Gdyby ktoś czegoś z tego potrzebował niech się do mnie zgłosi !!!
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Fajna podróż w czasie.
Obu aparatur używałem ,tylko że w modelach okrętów ( gabaryty i waga nie przeszkadzały).Jako ciekawostkę podam, że na "stanie" miałem niemiecką apaturę "Supronar" - 8-kan. proporcjonalną, a odbiornik miał wymiary 5x5x10 cm (centymetrów !!!).
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
Też miałem taka apke, nawet jeszcze gdzieś mam model pod nią ale nie skończony!! Poza tym posiadam jeszcze dwie czeskie aparatury "Modela", jedna cały czas sprawna!! To była technika!!
A jeśli chodzi o te wygrzebane rzeczy, to chętnie bym reflektował na ten papier japoński, oczywiście jakąś część....
Krzysztof,
wrzucę trochę arkuszy papieru do bagażnika i będę woził to przy okazji odbierzesz.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
A co kolego byś chciał?
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4