Po pierwszych do¶wiadczeniach w zawodach makiet wg "p³ockiego" regulaminu i problemach ze startem z naszego trawiastego pasa postanowi³em zrobiæ Motha jeszcze raz, ale tym razem jednak trochê wiêkszego. Pojecha³em na du¿e Xero, a w nim bardzo mi³a Pani zrobi³a mi powiêkszenia planów do skali 1:6 i skali 1:5. Przyjrza³em siê im w domu i po wykonaniu kilku pomiarów postanowi³em postawiæ na skalê 1:5 - bêdzie 1,5 raza wiêksza od swojej poprzedniczki i ju¿ w wersji spalinowej. Ograniczenia regulaminowe wagi modelu do 5 kg raczej wykluczaj± zastosowanie napêdu benzynowego. Bêdzie najprawdopodobniej dobry czterotakt.
DH94 Moth Minor - skala 1:5
Plany: Jerry L. Bates (powiêkszone ze skali 1:8)
Rozpiêto¶æ: 207 cm
D³ugo¶æ: 141 cm
Waga: planowana do 3,5 kg
Planowany napêd: spalinowy 4 takt (w zale¿no¶ci od wagi)
Ostatnio pogoda nas nie rozpieszcza, wiêc zacz±³em d³ubaninkê.
Jak to zwykle u mnie bywa, na pierwszy ogieñ posz³y stateczniki. Tym razem zastosowa³em inn± technologiê. Na depron 6mm naklei³em szablony, po czym je wyci±³em. Brzegi oklei³em ta¶m± malarsk±.
Na tak przygotowanym kopycie owin±³em 5 pasków balsy 1mm uprzednio zmoczonej w p³ynie do mycia okien z amoniakiem (amoniak bardzo skuteczne zwiatcza balsê i wtedy siê nie ³amie) i posmarowanej klejem do drewna.
Po wyschniêciu doszlifowa³em sklejon± balsê do grubo¶ci depronu i takim sposobem mam wytrzyma³± ramê konstrukcji statecznika.
To samo zrobi³em ze statecznikiem poziomym.
Papierowy szablon zosta³ ostro¿nie zerwany z depronu, przykryty foli± i na tej bazie zacz±³em do ramy dok³adaæ kolejne elementy statecznika poziomego.
Poniewa¿ profil statecznika jest dwuwypuk³y na spód i górê statecznika w miejscu ³±czenia czê¶ci doklei³em paski balsy grubo¶ci 2,5mm. W sumie da³o mi to grubo¶æ 11mm na d¼wigarze statecznika i w³a¶nie paski balsy o takiej wysoko¶ci zosta³y wklejone w miejscach ¿eber (balsa 2,5mm). Na brzegach statecznika wystaj± symetrycznie poza grubo¶æ ramki o 2,5mm. Pozwoli to po doszlifowaniu ¿eber do wysoko¶ci ramki nadaæ ostateczny profil statecznikowi. Po tej operacji statecznik zostanie rozciêty na dwie czê¶ci.
Tyle do tej pory. Nie pali mi siê z t± budow±, wiêc relacja zapewne bêdzie d³uga
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Statecznik poziomy po 2 godzinach uwa¿nego szlifowania nabra³ ostatecznego profilu.
Etapami, t± sam± technologi± co statecznik poziomy, zrobi³em statecznik pionowy. Najpierw sklejone do kupy elementy konstrukcyjne o grubo¶ci 6 mm.
Potem, dla nadania profilu, zosta³y doklejone w miejscu ³±czenia czê¶ci statecznika paski balsy grubo¶ci 2,5mm, a potem paski balsy wysoko¶ci 11 mm na ¿ebra (balsa 2,5mm). Na brzegach statecznika wystaj± symetrycznie poza grubo¶æ ramki o 2,5mm. Po doszlifowaniu ¿eber do wysoko¶ci ramki wyszed³ ³adny dwuwypuk³y profil. Statecznik pó¼niej zostanie rozciêty na dwie czê¶ci.
Przymiarka - ogonek w ca³o¶ci
Przyda³oby siê taki ³adny ogonek na czym¶ powiesiæ, wiêc zabra³em siê za konstrukcjê kad³uba. Pierwsza kratownica na desce. Balsa 5mm wzmocniona listewkami sosnowymi 5x5mm.
Tyle na dzisiaj.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Druga kratownica dosycha na desce. W miêdzyczasie wyci±³em komplet wrêg na doln± skrzynkê kad³uba - sklejka 3mm i balsa 4 mm.
Z uwagi na to, ¿e wrêga silnikowa jest robiona w ca³o¶ci powêdrowa³a na skraj deski monta¿owej. Planujê j± pó¼niej wzmocniæ tkanin± szklan± i dodatkowym kawa³kiem sklejki 1,5 - 2mm klejonymi na ¿ywicê.
Ni¿ej kolejne etapy wklejania wrêg i budowania kratownicy tylnej czê¶ci kad³uba.
Od spodu zosta³o ju¿ tylko wkleiæ platformê do mocowania skrzyd³a.
Tyle na dzisiaj.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Spód kratownicy pokryty bals± 2 mm - s³oje w poprzek kad³uba !!! Wrêgi garba tylnej czê¶ci kad³uba wyciête z balsy 4 mm, przednie z balsy 5 mm. Pod³u¿nice - balsa 5x5 mm.
Wrêga silnikowa zosta³a wzmocniona tkanin± szklan± 80 g/m2 i dodatkowym kawa³kiem sklejki 2mm klejonymi na ¿ywicê.
Ni¿ej fotki kad³uba z ró¿nej perspektywy.
Wklei³em pó³kê pod mocowanie skrzyd³a i wzmocnienia sklejkowe w centralnej czê¶ci kad³uba jak widaæ na fotce. Mocowanie pó³ki wzmocnione trójk±tnymi listewkami sosnowymi klejonymi na ¿ywicê.
Mo¿na zabieraæ siê powoli za pokrywanie tylnej czê¶ci kad³uba - balsa 2 mm. Przód musi poczekaæ na monta¿ ³o¿a silnika i zbiornika paliwa. W tym celu sklei³em ze sob± 2 paski formatek balsy na ty³ i 3 paski na centraln± czê¶æ kad³uba, namoczy³em w p³ynie do mycia okien z amoniakiem i przyszpili³em do wrêg kad³uba w celu nadania odpowiedniego kszta³tu. Po wyschniêciu formatki wygl±daj± tak:
i ¶wietnie pasuj± do kszta³tu garbu kad³uba.
Ostatecznie oklejony garb:
Sklei³em równie¿ wrêgi konstrukcyjne pod budowê os³ony silnika. Sklejka 2mm wzmocniona listwami sosnowymi 5x5 mm. Planujê na tym owin±æ sklejkê 0,4 mm, po czym wzmocniæ to tkanin± szklan± klejon± na ¿ywicê. Powinno to utrzymaæ kszta³t, wiêc mo¿e uda mi siê zrobiæ uchylne klapy os³ony jak w oryginale. By³by dobry dostêp serwisowy do silnika.
W czasie schniêcia tego i owego zacz±³em konstrukcjê kó³ka ogonowego. Pamiêtam, ¿e przy ocenie mniejszej siostrzyczki komisja mia³a uwagi co do niemakietowego kó³ka ogonowego. Teraz bêdzie makietowe
No i dalej robota mi stanê³a - bez silnika i mocowania nie bardzo mog³em zamykaæ kad³ub. Trza by³o wysup³aæ zaskórniaki i zamówiæ ma³e co nieco. Po lekturze forów dyskusyjnych pad³o na czterotakt SAITO FA-100 (17 cm3). Paczuszka dojecha³a, a w niej ma³e dzie³o sztuki - no po prostu cudo.
Dokupi³em do niego mocowanie DUBRO, które ma minimalizowaæ przenoszenie wibracji od silnika na konstrukcjê i przej¶ciówkê 90 stopni do t³umika. Bez tego nijak nie mo¿na zmie¶ciæ t³umika pod owiewk± - z za³o¿enia ten t³umik wystaje na kilometry poza model - kto to wymy¶li³? Mo¿na oczywi¶cie dokupiæ elastyczn± rurê t³umika, ale to kolejne 200 PLN Puki co bêdê kombinowa³ jak schowaæ ten fabryczny. Spêdzi³em ³adne parê godzin na przymierzaniu, pasowaniu i mierzeniu tego wszystkiego. Wysz³o na to, ¿e przez tylne umiejscowienie ga¼nika mocowanie DUBRO zas³ania ¶ruby regulacji i d¼wigniê przepustnicy. Nijak nie da siê tego przykrêciæ od przodu firewalla tak ¿eby maska silnika wszystko przykry³a. Skutkiem tego mocowanie silnika przykrêci³em za firewallem. Wygl±da to tak:
Wyciête otwory po zamontowaniu DUBRO uszczelni³em silikonem.
Silnik troszkê pochyli³em (przekrêci³em zgodnie ze wskazówkami zegara) - lepiej siê mie¶ci w os³onie.
Teraz mogê zrobiæ otwory pod przewody paliwowe i bowden przepustnicy i zabezpieczyæ komorê zbiornika przed wsi±kaniem paliwa - to niebawem.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
No, no Slaviks.
Modelik zapowiada siê znakomicie - no i jak zawsze precyzja i perfekcja wykonania. Trzymam kciuki za projekt. Szkoda, ¿e nie zd±¿ysz z ulotnieniem na zakoñczenie sezonu - a mo¿e siê mylê?????
Edytowane przez Andy dnia 25.09.2011 14:17
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
A, to zale¿y kiedy zakoñczenie sezonu
Tak na powa¿nie to jeszcze wiele wiele godzin pracy przede mn±. To tylko tak szybko siê na fotkach ogl±da
Oby uda³o siê skoñczyæ na rozpoczêcie sezonu to bêdzie bardzo dobrze. Postaram siê byæ na bie¿±co z relacj±. Znakomit± wiêkszo¶æ elementów do budowy mam, wiêc nie powinno byæ zbytnich przestojów.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Budowy ci±g dalszy.
Przymierzy³em siê do kó³ka ogonowego, Zgodnie z planem powinno wygl±daæ to tak:
Popatrzy³em na fotki orygina³u i wychodzi na to, ¿e kó³ko ogonowe powinno byæ zamontowane nieco inaczej:
Rodzi to pewne komplikacje w sterowaniu kó³kiem przez ster kierunku, wiêc projektant poszed³ na kompromis. Ja mam na to pewien pomy³ - fotki wkrótce.
Zrobi³em pó³kê mocowania serw i pakietu do zasilania elektroniki. Na fotkach widaæ serwa, gniazdo na pakiet, UBEC i wy³±cznik zasilania, który bêdzie dostêpny z kabiny drugiego pilota. Wklei³em te¿ bowden przepustnicy.
Zamontowa³em zbiornik paliwa (450 ml). Wcze¶niej komorê zbiornika spryska³em lakierem bezbarwnym. W razie jakiej¶ nieszczelno¶ci paliwo nie bêdzie wsi±kaæ w elementy konstrukcji. Zbiornik podpar³em na rurkach wêglowych o ¶rednicy 2 mm.
Po monta¿u zbiornika paliwa i pó³ki z serwami mog³em zamkn±æ kad³ub od góry.
Edytowane przez SlavikS dnia 22.10.2011 00:37
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Po monta¿u zbiornika paliwa i pó³ki z serwami mog³em zamkn±æ kad³ub od góry.
- tak na zawsze ? A jak trzeba bêdzie siê tam dostaæ w razie nag³ej konieczno¶ci?
Nie zak³adam, ¿e bêdzie taka potrzeba. Poza tym jest wiêcej miejsc w modelu, o których mo¿na powiedzieæ to samo. Przy takim za³o¿eniu ca³y model nale¿a³oby zrobiæ w kawa³kach. Trzeba pamiêtaæ, ¿e od góry bêd± wyciête otwory - piloci musz± gdzie¶ siedzieæ wiêc taki dostêp np. do UBEC'a bêdzie. Zbiornik, jakby co, mo¿na wyj±æ do ty³u przez otwory we wrêgach. Próbujê przynajmniej na razie, robiæ jak najbardziej makietowo, a taka zdejmowana góra kad³uba da³aby dodatkowe linie podzia³u, których na oryginale nie by³o.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Próbujê przynajmniej na razie, robiæ jak najbardziej makietowo, a taka zdejmowana góra kad³uba da³aby dodatkowe linie podzia³u, których na oryginale nie by³o.
- rozumiem zamys³ i cel
Edytowane przez Andy dnia 24.10.2011 07:31
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Jak widaæ na fotce do sterowania kó³kiem konieczne jest wykonanie przegubu, który ³±czy o¶ mechanizmu kó³ka z prêtem steruj±cym, który wejdzie w rurkê zamontowan± w ster kierunku. Zbytnio nie kombinowa³em i wykorzysta³em mechanizm ze starego parasola - dolutowa³em go do osi. O¶ka zawis³a na p³ytkach laminatowych jednostronnie pokrytych foli± miedzian±. P³ytka dolna zosta³a podciêta, podgiêta i zlutowana pod k±tem, górna zosta³a wklejona w podciêcie wykonane pod odpowiednim k±tem. Klejone oczywi¶cie na ¿ywicê epoksydow±. Podszlifowa³êm te¿ widelec - teraz jest bardziej smuk³y i bardziej pasuje do orygina³u. Na o¶kê naci±gn±³em z naddatkem rurkê termokurczliw± - imituje gumow± os³onê. Kolejnym krokiem bêdzie os³oniêcie mechanizmu sklejk± 0,4 mm i pasowanie usterzenia.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Mechanizm sterowania przykryty sklejk± 0,4 mm. Rozci±³em statecznik pionowy, wstawi³em zawiasy (na razie na sucho) i spasowa³em z mechanizmem sterowania kó³kiem ogonowym. Zawiasy zostan± wklejone po oklejeniu obu czê¶ci statecznika.
Rozci±³em równie¿ statecznik poziomy. Muszê usterzenie spasowaæ przed oklejeniem boków kad³uba - chcê ukryæ ca³e sterowanie steru wysoko¶ci w ¶rodku. W tym celu z ko³ka dêbowego o ¶rednicy 10 mm zrobi³em ³±cznik, w który wklei³em na ¿ywicê prêt stalowy z dolutowan± na ¶rodku d¼wigni± - konstrukcja ³±cznika na fotce.
Obie po³ówki tylnej czê¶ci steru wysoko¶ci zosta³y sklejone z ³±cznikiem na ¿ywicê. Teraz szlifowanko, pasowanie zawiasów i reszty mechaniki steru wysoko¶ci.
Edytowane przez SlavikS dnia 23.12.2011 23:21
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
W miejscu lutowania prêt jest okr±g³y?
Chodzi mi o to, aby w czasie eksploatacji siê nie poluzowa³o. Wszystkie osie sterów i wszelkich popychaczy jakie lutowa³em w okrêtach by³y spi³owane w miejscu lutowania na prostok±t. Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
Okr±g³y. D¼wignia dodatkowo wchodzi w wyciêcie w ko³ku i oblana jest ¿ywic±. Mam nadziejê, ¿e wytrzyma. Ju¿ poklejone to nie bêdê rozbiera³, ale cenna uwaga na przysz³o¶æ - dziêki!
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Prace powoli posuwaj± siê na przód.
Ster wysoko¶ci spasowany. Dorobi³em popychacz z rurki wêglowej - na koñcach wklei³em metalowe snapy. Na fotce ni¿ej widaæ ukryty w kad³ubie mechanizm sterowania statecznika poziomego.
Ze stalowych linek do uwiêzi zrobi³em mechanizm (linki) sterowania steru kierunku w uk³adzie pull-pull, po czym oklei³em na gotowo kad³ub bals± 1,5 mm. W miejscu ³±czenia tego poszycia z poszyciem garba powsta³ uskok 0,5 mm (garb by³ pokrywany bals± 2mm) - zrobi³em go umy¶lnie. Na zdjêciach orygina³u w³a¶nie taki uskok jest wyra¼nie widoczny.
Zabra³em siê za os³onê silnika. Konstrukcjê os³ony z wrêg sklejkowych owin±³em kartonem ze starego firmowego kalendarza, a nie jak pierwotnie zak³ada³em sklejk± 0,4 mm. Karton bardzo ³adnie mi siê u³o¿y³ na konstrukcji i kad³ubie zabezpieczonym foli±.
Nastêpnie przes±czy³em karton ¿ywic± epoksydow± i zalaminowa³em dwiema warstwami tkaniny szklanej - pod spód 80 g/m2, a na wierzch delikatn± 18 g/m2. Przy okazji wylaz³ na wierzch jaki¶ chiñski rysunek co by³ na odwrocie kartki
Po wyschniêciu laminatu odci±³em co niepotrzebne i przeszlifowa³em papierem. Jestem bardzo zadowolony z efektu po³±czenia tego kartonu z laminatem - wysz³o naprawdê rewelacyjnie. Popracujê jeszcze nad t± os³on± i dopiero wrzucê fotki.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4