DH94 Moth Minor 1:4 - F4C
|
SlavikS |
Dodany dnia 11.09.2015 22:54
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Po ostatnich zawodach makiet zakie³kowa³ mi w g³owie pomys³ zbudowania modelu do startu w kategorii F4C. Niby modele, które mam kwalifikuj± siê do startu w tej kategorii ju¿ teraz, ale wygl±daj± jako¶ mikro przy modelach, które przywo¿± zawodnicy Podstaw± do budowy jest dobry plan, a taki raczej nie trafia siê za darmo, wiêc przejrza³em dostêpne plany uznanych projektantów. Jest du¿o dobrych planów samolotów my¶liwskich z okresu WWII, ale na to stanowczo za wcze¶nie. Zastanawia³em siê nad Chipmunkiem T10, ale finalnie postanowi³em postawiæ na sprawdzony projekt J. Batesa i zrobiæ kolejnego, wiêkszego Motha. Po do¶wiadczeniach z wersj± 1:5 mogê stwierdziæ, ¿e model lata rewelacyjnie, wiêc nie bêdzie niespodzianek, bêdzie du¿y, a jednocze¶nie do¶æ lekki co pozwoli zastosowaæ relatywnie ma³y silnik, który nie zrujnuje mnie finansowo.
Parametry modelu:
Skala 1:4
Rozpiêto¶æ 2,8m
D³ugo¶æ 1,8 m
Waga 7-8 kg
Napêd 4-o suw Saito FA150B - 25 cm3
Malowanie
Tym razem Moth nie bêdzie ¿ó³ty Egzemplarz ze zdjêcia stacjonuje na brytyjskim lotnisku Shobdon. Mo¿e ten schemat malowania nie jest zbyt rewelacyjny, ale uda³o mi siê nawi±zaæ kontakt z w³a¶cicielem tego egzemplarza - Davidem Edwardsem. David okaza³ siê bardzo uczynnym cz³owiekiem i obieca³ mi pomoc w realizacji projektu w postaci fotek orygina³u. Takie ¼ród³o informacji to skarb, wiêc bêdê siê go trzyma³.
Tym razem zaszala³em i razem z planem zamówi³em zestaw elementów konstrukcyjnych ciêtych laserem - paczka jedzie z US. Zamówi³em te¿ silnik - znalaz³em w dobrej, promocyjnej cenie.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 12.09.2015 09:43
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Wowww, no to ju¿ masz wiernego czytelnika i obserwatora tematu -
Fakt, nawi±zanie kontaktu z takim entuzjast± jak David Edwards, a tym bardziej uczynnym, jest bezcenne.
Edytowane przez Andy dnia 12.09.2015 20:52
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 12.09.2015 10:58
|
Moderator
Postów: 2386
Data rejestracji: 19.05.08
|
zrobiæ kolejnego, wiêkszego Motha
Znowu, to ju¿ by³o!!!
A na powa¿nie, siadam na widowni . Ja jeszcze siê zastanawiam co bêdzie na warsztacie.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 12.09.2015 11:31
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Te¿ siê bi³em z my¶lami - znowu Moth? To trochê nudne. Przewa¿y³ jednak g³os rozs±dku. Konstrukcja jest mi dobrze znana, wiem, ¿e lata dobrze, a na zawodach to podstawa - ka¿dy inny model to niewiadoma. Model w tej skali to ju¿ nie ma³e wydatki, wiêc zrobiæ co¶ co lataæ nie bêdzie albo bêdzie trudne do ogarniêcia jest raczej bez sensu. Wzi±³em pod uwagê moje umiejêtno¶ci pilota¿owe i dostêpno¶æ dokumentacji. Jest sporo zdjêæ tego egzemplarza w sieci. Kupi³em sobie te¿ pakiet zdjêæ szczegó³ów z Modellers reference - drobne pieni±dze, wiêc warto bo takich fotek w sieci nie ma. Dodatkowy atut to chêtny do pomocy w³a¶ciciel. Nie zdarza siê to czêsto - próbowa³em w przypadku Klemma - pisa³em tu i ówdzie i takiej pomocy nikt mi nie zaoferowa³, a w tym przypadku mam szansê dobrze model udokumentowaæ. Dodatkowo przy tych rozmiarach model nie jest ciê¿ki, wiêc i nie muszê pakowaæ silnika 50 cm3 co przek³ada siê na zu¿ycie paliwa
Decyzja zapad³a - odwrotu nie ma.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 27.09.2015 14:43
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Powoli zaczynaj± zje¿d¿aæ elementy do budowy. W pi±tek odebra³em przesy³kê od Boba Holmana z planami i elementami konstrukcyjnymi.
Jako¶æ elementów i materia³ów, z których zosta³y wyciête jest bardzo dobra.
Wcze¶niej dojecha³ te¿ silnik, który nie omieszka³em przymierzyæ do planów - pasuje idealnie.
Teraz studiujê uwa¿nie plany i obliczam ilo¶ci materia³ów, które muszê zamówiæ ¿eby zacz±æ budowê.
Zamawiam materia³, kserujê plany i biorê siê za robotê
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 28.09.2015 07:48
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No czekamy, czekamy -
Tylko jak tak d³u¿ej bêdzie stacjonowa³o to "Weso³e ciasteczko" na pasie modelarskim, to nie bêdzie gdzie lataæ -
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Radek Oleksy |
Dodany dnia 17.10.2015 14:35
|
modelarz
Postów: 11
Data rejestracji: 17.10.15
|
S³uszna decyzja co do wielko¶ci !!!
Pamiêtaj tylko o korygowaniu planów "pod zdjêcia " bo to zdjêcia decyduj± o ocenie , a plany zawieraj± zawsze sporo b³êdów.
Radek |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 18.10.2015 13:51
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Radek,
Bardzo siê cieszê, ¿e zajrza³e¶ na nasze forum i mój w±tek z budowy. Twoje cenne rady na pewno nam wszystkim siê przydadz±. Spróbujê tego modelu nie spartoliæ Zeskanowa³em plan i mam zamiar na³o¿yæ go na zdjêcia orygina³u ¿eby porównaæ kszta³ty - w szczególno¶ci widok z boku i kszta³t statecznika pionowego. Reszta widoków raczej jest nie do uchwycenia na zdjêciach, wiêc i trudna do porównania. Z podk³adów ze zdjêæ wrysujê te¿ w CAD'zie na plan oznaczenia. Robi³em tak w przypadku budowy Klemma i jestem pewien, ¿e mam oznaczenia w odpowiedniej wielko¶ci i dok³adnie w odpowiednim miejscu, ale do tego etapu jeszcze chwilka.
Tymczasem dojecha³ materia³ do budowy, skopiowa³em i poci±³em plan i kupi³em p³ytê gipsowo-kartonow± na szablony stateczników i deski monta¿owe - moja sklejkowa deska, która do tej pory wystarcza³a okaza³a siê stanowczo zbyt ma³a na model w tej skali. Patent Roberta z gipso-kartonem sprawdza siê bardzo dobrze. Pogoda za oknem typowo warsztatowa, wiêc wzi±³em siê za budowê kad³uba. Jak ma siê wyciête elementy to budowa idzie sprawnie.
Na dzi¶ tyle.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Radek Oleksy |
Dodany dnia 18.10.2015 15:54
|
modelarz
Postów: 11
Data rejestracji: 17.10.15
|
Dok³adnie , tak siê ostatnio robi, czyli nak³ada plany na zdjêcia, ale z praktyki wiem, ¿e podczas budowy warto porównywaæ model ze zdjêciami, ale ... model musi byæ w odleg³o¶ci 5m !!! czyli tak jak na ocenie. Czasami jest to trudne do realizacji (pomieszczenie), ale wart takie "oglêdziny przeprowadzaæ, bo obrysy to nie wszystko ... miejsca zaklinowania p³atów, usterzenia, kabiny , maska, wêz³y podwozia, to bardzo czêsto jest na planach zmienione. Dopiero oglêdziny modelu (mo¿e byæ nawet bez pokrycia pokazuj± te b³êdy. Je¿eli zdjêcia nie s± prostopad³e, to po prostu ustawiamy model tak jak na zdjêciu i porównujemy.
Ale najwa¿niejsze, ¿e jeszcze jedna du¿a i ³adna makiet , bêdzie cieszyæ nasze oczy na zawodach
Czekam z niecierpliwo¶ci± na ci±g dalszy
Radek
Edytowane przez Radek Oleksy dnia 18.10.2015 15:55 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 22.10.2015 23:41
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Prac przy kad³ubie ci±g dalszy. Doklei³em wrêgi górnej czê¶ci kad³uba, sklei³em 3 formatki balsowe 2,5 mm w jedn± du¿± deskê i z tego doci±³em poszycie górnej czê¶ci kad³uba wykorzystuj±c wcze¶niej dopasowany szablon z kartonu. Nastêpnie nas±czy³em balsê p³ynem do mycia okien z amoniakiem, na³o¿y³em na wrêgi, opasa³em ta¶m± malarsk± i zostawi³em do wyschniêcia. Dzi¶ zdj±³em ta¶my - formatki doskonale zapamiêta³y kszta³t, wiêc nie zosta³o nic innego jak wkleiæ je na swoje miejsce. Na razie przykry³em ty³. Przód przykryjê po zamontowaniu zbiornika.
Na ¿ywicê wklei³em ¶wierkowe æwieræwa³ki do wzmocnienia po³±czenia wrêgi silnikowej z kad³ubem. Firewall dosta³ wzmocnienie z laminatu i dodatkowej warstwy sklejki 3 mm.
Nied³ugo przyjdzie czas na stateczniki, a ja ca³y czas kombinujê jak zrobiæ ¿eby przynajmniej statecznik poziomy by³ demontowalny. W±ski ty³ i niski profil statecznika wyklucza zainstalowanie serwa wysoko¶ci zintegrowanego ze statecznikiem. Mo¿e kto¶ gdzie¶ natkn±³ siê na sprawdzone rozwi±zanie tego zagadnienia?
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 23.10.2015 01:24
|
Moderator
Postów: 2386
Data rejestracji: 19.05.08
|
Mam dwie fotki z innego forum
mo¿e siê przyda.
Edytowane przez robloz dnia 23.10.2015 01:25
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 23.10.2015 14:18
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Dziêki, jest jaki¶ punkt zaczepienia
Dzi¶ pobawi³em siê grafik±. Na³o¿y³em plan na fotkê z boku.
Pierwszy widok to czyste zdjêcie do porównania - odbicie lustrzane bo lecia³ niezgodnie z orientacj± planu
Drugi widok to plan na wierzchu, trzeci widok odwrotnie - plan pod spodem.
Poni¿ej wynik i ujawnione ró¿nice plan/fotka.
Wnioski:
1) Kszta³t kad³uba OK - na obu widokach nak³adaj± siê 1:1
2) Widaæ ró¿nice w podciêciach kabin, druga kabina na planie przesuniêta za daleko do ty³u
3) Najwiêksz± ró¿nicê widaæ na stateczniku pionowym - statecznik na planie ma stanowczo za ma³± p³etwê. Do poprawienia te¿ przednia czê¶æ statecznika zgodnie z widokiem na zdjêciu.
4) Podwozie g³ówne cofniête w stosunku do zdjêcia
5) Kó³ko ogonowe za bardzo do przodu.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 24.10.2015 11:44
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Dobrze, ¿e jeszcze nie wzi±³e¶ siê za stateczniki.
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
India |
Dodany dnia 24.10.2015 12:07
|
modelarz
Postów: 119
Data rejestracji: 04.09.08
|
We¼ poprawkê na to, ¿e zdjêcie jest lekko od ty³u i z boku ( widoczne i przesuniête obie golenie podwozia). To zmienia obrys ogona i widok wciêæ kabin.
Podwozie ogon zawsze w modelu bêdzie wiêksze.
--
S³awek |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 26.10.2015 10:25
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Faktycznie perspektywa bywa z³udna. Wzi±³em na tapetê jeszcze jedno zdjêcie i tu wygl±da to lepiej. Nadal widaæ potrzebê lekkiej korekty kszta³tu statecznika i podciêæ kabiny, ale nie s± to tak drastyczne ró¿nice jak na pierwszej fotce.
I kolejne porównanie - to zdjêcie jest prawie idealnie z boku
Ewidentnie widaæ, ¿e podciêcia kabin, kszta³t owiewek i ogon wymagaj± korekty. No nie chce byæ inaczej
Edytowane przez SlavikS dnia 26.10.2015 11:22
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
India |
Dodany dnia 26.10.2015 18:25
|
modelarz
Postów: 119
Data rejestracji: 04.09.08
|
Bardziej niepok±j±ce jest po³o¿enie goleni i kó³ podwozia g³ównego.
Reszta opiera siê na rzutach, a z metrów pewne rzeczy s± nie do wy³apania...
Wykroje mo¿e zmieniæ z³y przekrój góry w rejonie kabiny, plany s± czêsto ciut u³atwianie i problem gotowy.
--
S³awek |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 31.10.2015 16:49
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Na warsztacie prawa po³ówka skrzyd³a.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 31.10.2015 18:38
|
Moderator
Postów: 2386
Data rejestracji: 19.05.08
|
Widzê, ¿e "deska" monta¿owa siê sprawdza. Ja walczê ze statecznikiem poziomym.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Radek Oleksy |
Dodany dnia 06.11.2015 14:10
|
modelarz
Postów: 11
Data rejestracji: 17.10.15
|
No w³a¶nie o to chodzi - ¶wietne na³o¿enie rysunku na zdjêcia !!! i od razu widaæ co jest ¼le . Poprawiæ i 10 -tki za rzuty siê posypi±
Edytowane przez Radek Oleksy dnia 06.11.2015 14:12 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 12.11.2015 17:25
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Poma³u mêczê skrzyde³ko dodaj±c kolejne elementy. Góra praktycznie gotowa.
Dó³ przykryjê po spasowaniu obu po³ówek z centrop³atem. Jeszcze siê zastanawiam jak zrobiæ podzia³ skrzyd³a - czy tak jak na planie - centrop³at ca³y + skrzyd³a, czy tak jak zrobi³em w poprzednim Mothu - skrzyd³o na 2 czê¶ci ³±czone w po³owie centrop³ata. Na tê chwilê sk³aniam siê do pierwszego rozwi±zania.
Wykombinowa³em te¿ mocowanie serwa lotek - wyci±³em z aluminiowego k±townika, który bêdzie przykrêcany do sklejkowych pod³u¿nic.
Teraz trzeba obci±æ i dokoñczyæ konstrukcjê lotki, a potem braæ siê za drug± po³ówkê.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|