DH94 Moth Minor 1:4 - F4C
|
SlavikS |
Dodany dnia 11.09.2015 22:54
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Po ostatnich zawodach makiet zakiełkował mi w głowie pomysł zbudowania modelu do startu w kategorii F4C. Niby modele, które mam kwalifikują się do startu w tej kategorii już teraz, ale wyglądają jakoś mikro przy modelach, które przywożą zawodnicy Podstawą do budowy jest dobry plan, a taki raczej nie trafia się za darmo, więc przejrzałem dostępne plany uznanych projektantów. Jest dużo dobrych planów samolotów myśliwskich z okresu WWII, ale na to stanowczo za wcześnie. Zastanawiałem się nad Chipmunkiem T10, ale finalnie postanowiłem postawić na sprawdzony projekt J. Batesa i zrobić kolejnego, większego Motha. Po doświadczeniach z wersją 1:5 mogę stwierdzić, że model lata rewelacyjnie, więc nie będzie niespodzianek, będzie duży, a jednocześnie dość lekki co pozwoli zastosować relatywnie mały silnik, który nie zrujnuje mnie finansowo.
Parametry modelu:
Skala 1:4
Rozpiętość 2,8m
Długość 1,8 m
Waga 7-8 kg
Napęd 4-o suw Saito FA150B - 25 cm3
Malowanie

Tym razem Moth nie będzie żółty Egzemplarz ze zdjęcia stacjonuje na brytyjskim lotnisku Shobdon. Może ten schemat malowania nie jest zbyt rewelacyjny, ale udało mi się nawiązać kontakt z właścicielem tego egzemplarza - Davidem Edwardsem. David okazał się bardzo uczynnym człowiekiem i obiecał mi pomoc w realizacji projektu w postaci fotek oryginału. Takie źródło informacji to skarb, więc będę się go trzymał.
Tym razem zaszalałem i razem z planem zamówiłem zestaw elementów konstrukcyjnych ciętych laserem - paczka jedzie z US. Zamówiłem też silnik - znalazłem w dobrej, promocyjnej cenie.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 12.09.2015 09:43
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Wowww, no to już masz wiernego czytelnika i obserwatora tematu - 
Fakt, nawiązanie kontaktu z takim entuzjastą jak David Edwards, a tym bardziej uczynnym, jest bezcenne.
Edytowane przez Andy dnia 12.09.2015 20:52
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 12.09.2015 10:58
|

Moderator

Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08
|
zrobić kolejnego, większego Motha
Znowu, to już było!!! 
A na poważnie, siadam na widowni . Ja jeszcze się zastanawiam co będzie na warsztacie.
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 12.09.2015 11:31
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Też się biłem z myślami - znowu Moth? To trochę nudne. Przeważył jednak głos rozsądku. Konstrukcja jest mi dobrze znana, wiem, że lata dobrze, a na zawodach to podstawa - każdy inny model to niewiadoma. Model w tej skali to już nie małe wydatki, więc zrobić coś co latać nie będzie albo będzie trudne do ogarnięcia jest raczej bez sensu. Wziąłem pod uwagę moje umiejętności pilotażowe i dostępność dokumentacji. Jest sporo zdjęć tego egzemplarza w sieci. Kupiłem sobie też pakiet zdjęć szczegółów z Modellers reference - drobne pieniądze, więc warto bo takich fotek w sieci nie ma. Dodatkowy atut to chętny do pomocy właściciel. Nie zdarza się to często - próbowałem w przypadku Klemma - pisałem tu i ówdzie i takiej pomocy nikt mi nie zaoferował, a w tym przypadku mam szansę dobrze model udokumentować. Dodatkowo przy tych rozmiarach model nie jest ciężki, więc i nie muszę pakować silnika 50 cm3 co przekłada się na zużycie paliwa
Decyzja zapadła - odwrotu nie ma.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 27.09.2015 14:43
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Powoli zaczynają zjeżdżać elementy do budowy. W piątek odebrałem przesyłkę od Boba Holmana z planami i elementami konstrukcyjnymi.


Jakość elementów i materiałów, z których zostały wycięte jest bardzo dobra.
Wcześniej dojechał też silnik, który nie omieszkałem przymierzyć do planów - pasuje idealnie.

Teraz studiuję uważnie plany i obliczam ilości materiałów, które muszę zamówić żeby zacząć budowę.
Zamawiam materiał, kseruję plany i biorę się za robotę
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 28.09.2015 07:48
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No czekamy, czekamy - 
Tylko jak tak dłużej będzie stacjonowało to "Wesołe ciasteczko" na pasie modelarskim, to nie będzie gdzie latać -
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Radek Oleksy |
Dodany dnia 17.10.2015 14:35
|
modelarz

Postów: 11
Data rejestracji: 17.10.15
|
Słuszna decyzja co do wielkości !!!
Pamiętaj tylko o korygowaniu planów "pod zdjęcia " bo to zdjęcia decydują o ocenie , a plany zawierają zawsze sporo błędów.
Radek |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 18.10.2015 13:51
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Radek,
Bardzo się cieszę, że zajrzałeś na nasze forum i mój wątek z budowy. Twoje cenne rady na pewno nam wszystkim się przydadzą. Spróbuję tego modelu nie spartolić Zeskanowałem plan i mam zamiar nałożyć go na zdjęcia oryginału żeby porównać kształty - w szczególności widok z boku i kształt statecznika pionowego. Reszta widoków raczej jest nie do uchwycenia na zdjęciach, więc i trudna do porównania. Z podkładów ze zdjęć wrysuję też w CAD'zie na plan oznaczenia. Robiłem tak w przypadku budowy Klemma i jestem pewien, że mam oznaczenia w odpowiedniej wielkości i dokładnie w odpowiednim miejscu, ale do tego etapu jeszcze chwilka.
Tymczasem dojechał materiał do budowy, skopiowałem i pociąłem plan i kupiłem płytę gipsowo-kartonową na szablony stateczników i deski montażowe - moja sklejkowa deska, która do tej pory wystarczała okazała się stanowczo zbyt mała na model w tej skali. Patent Roberta z gipso-kartonem sprawdza się bardzo dobrze. Pogoda za oknem typowo warsztatowa, więc wziąłem się za budowę kadłuba. Jak ma się wycięte elementy to budowa idzie sprawnie.



Na dziś tyle.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Radek Oleksy |
Dodany dnia 18.10.2015 15:54
|
modelarz

Postów: 11
Data rejestracji: 17.10.15
|
Dokładnie , tak się ostatnio robi, czyli nakłada plany na zdjęcia, ale z praktyki wiem, że podczas budowy warto porównywać model ze zdjęciami, ale ... model musi być w odległości 5m !!! czyli tak jak na ocenie. Czasami jest to trudne do realizacji (pomieszczenie), ale wart takie "oględziny przeprowadzać, bo obrysy to nie wszystko ... miejsca zaklinowania płatów, usterzenia, kabiny , maska, węzły podwozia, to bardzo często jest na planach zmienione. Dopiero oględziny modelu (może być nawet bez pokrycia pokazują te błędy. Jeżeli zdjęcia nie są prostopadłe, to po prostu ustawiamy model tak jak na zdjęciu i porównujemy.
Ale najważniejsze, że jeszcze jedna duża i ładna makiet , będzie cieszyć nasze oczy na zawodach 
Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy 
Radek
Edytowane przez Radek Oleksy dnia 18.10.2015 15:55 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 22.10.2015 23:41
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Prac przy kadłubie ciąg dalszy. Dokleiłem wręgi górnej części kadłuba, skleiłem 3 formatki balsowe 2,5 mm w jedną dużą deskę i z tego dociąłem poszycie górnej części kadłuba wykorzystując wcześniej dopasowany szablon z kartonu. Następnie nasączyłem balsę płynem do mycia okien z amoniakiem, nałożyłem na wręgi, opasałem taśmą malarską i zostawiłem do wyschnięcia. Dziś zdjąłem taśmy - formatki doskonale zapamiętały kształt, więc nie zostało nic innego jak wkleić je na swoje miejsce. Na razie przykryłem tył. Przód przykryję po zamontowaniu zbiornika.


Na żywicę wkleiłem świerkowe ćwierćwałki do wzmocnienia połączenia wręgi silnikowej z kadłubem. Firewall dostał wzmocnienie z laminatu i dodatkowej warstwy sklejki 3 mm.

Niedługo przyjdzie czas na stateczniki, a ja cały czas kombinuję jak zrobić żeby przynajmniej statecznik poziomy był demontowalny. Wąski tył i niski profil statecznika wyklucza zainstalowanie serwa wysokości zintegrowanego ze statecznikiem. Może ktoś gdzieś natknął się na sprawdzone rozwiązanie tego zagadnienia?
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 23.10.2015 01:24
|

Moderator

Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08
|
Mam dwie fotki z innego forum


może się przyda.
Edytowane przez robloz dnia 23.10.2015 01:25
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 23.10.2015 14:18
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Dzięki, jest jakiś punkt zaczepienia 
Dziś pobawiłem się grafiką. Nałożyłem plan na fotkę z boku.
Pierwszy widok to czyste zdjęcie do porównania - odbicie lustrzane bo leciał niezgodnie z orientacją planu 
Drugi widok to plan na wierzchu, trzeci widok odwrotnie - plan pod spodem.
Poniżej wynik i ujawnione różnice plan/fotka.

Wnioski:
1) Kształt kadłuba OK - na obu widokach nakładają się 1:1
2) Widać różnice w podcięciach kabin, druga kabina na planie przesunięta za daleko do tyłu
3) Największą różnicę widać na stateczniku pionowym - statecznik na planie ma stanowczo za małą płetwę. Do poprawienia też przednia część statecznika zgodnie z widokiem na zdjęciu.
4) Podwozie główne cofnięte w stosunku do zdjęcia
5) Kółko ogonowe za bardzo do przodu.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 24.10.2015 11:44
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Dobrze, że jeszcze nie wziąłeś się za stateczniki.
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
India |
Dodany dnia 24.10.2015 12:07
|

modelarz

Postów: 119
Data rejestracji: 04.09.08
|
Weź poprawkę na to, że zdjęcie jest lekko od tyłu i z boku ( widoczne i przesunięte obie golenie podwozia). To zmienia obrys ogona i widok wcięć kabin.
Podwozie ogon zawsze w modelu będzie większe.
--
Sławek |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 26.10.2015 10:25
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Faktycznie perspektywa bywa złudna. Wziąłem na tapetę jeszcze jedno zdjęcie i tu wygląda to lepiej. Nadal widać potrzebę lekkiej korekty kształtu statecznika i podcięć kabiny, ale nie są to tak drastyczne różnice jak na pierwszej fotce.

I kolejne porównanie - to zdjęcie jest prawie idealnie z boku

Ewidentnie widać, że podcięcia kabin, kształt owiewek i ogon wymagają korekty. No nie chce być inaczej
Edytowane przez SlavikS dnia 26.10.2015 11:22
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
India |
Dodany dnia 26.10.2015 18:25
|

modelarz

Postów: 119
Data rejestracji: 04.09.08
|
Bardziej niepokąjące jest położenie goleni i kół podwozia głównego.
Reszta opiera się na rzutach, a z metrów pewne rzeczy są nie do wyłapania...
Wykroje może zmienić zły przekrój góry w rejonie kabiny, plany są często ciut ułatwianie i problem gotowy.
--
Sławek |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 31.10.2015 16:49
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Na warsztacie prawa połówka skrzydła.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 31.10.2015 18:38
|

Moderator

Postów: 2411
Data rejestracji: 19.05.08
|
Widzę, że "deska" montażowa się sprawdza. Ja walczę ze statecznikiem poziomym.
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Radek Oleksy |
Dodany dnia 06.11.2015 14:10
|
modelarz

Postów: 11
Data rejestracji: 17.10.15
|
No właśnie o to chodzi - świetne nałożenie rysunku na zdjęcia !!! i od razu widać co jest źle . Poprawić i 10 -tki za rzuty się posypią
Edytowane przez Radek Oleksy dnia 06.11.2015 14:12 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 12.11.2015 17:25
|

Administrator

Postów: 2253
Data rejestracji: 20.05.08
|
Pomału męczę skrzydełko dodając kolejne elementy. Góra praktycznie gotowa.

Dół przykryję po spasowaniu obu połówek z centropłatem. Jeszcze się zastanawiam jak zrobić podział skrzydła - czy tak jak na planie - centropłat cały + skrzydła, czy tak jak zrobiłem w poprzednim Mothu - skrzydło na 2 części łączone w połowie centropłata. Na tę chwilę skłaniam się do pierwszego rozwiązania.
Wykombinowałem też mocowanie serwa lotek - wyciąłem z aluminiowego kątownika, który będzie przykręcany do sklejkowych podłużnic.


Teraz trzeba obciąć i dokończyć konstrukcję lotki, a potem brać się za drugą połówkę.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|