Kyosho Nexus 30 - pocz±tek zabawy
|
marcin |
Dodany dnia 15.10.2015 22:34
|
modelarz
Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
Cze¶æ ! Posiadam, nie m³ody choæ wygl±daj±cy nie¼le, model helikoptera Kyosho Nexus 30 i poniewa¿ jest to mój pierwszy tak du¿y model (poprzednio sporo lata³em Lama v4 i kilkoma mniejszymi) to mam kilka pytañ technicznych.
1. Jaki rodzaj tarczy steruj±cej ma taki helik ? Szuka³em troche w manualu, ale nic konkretnego tam nie znalaz³em.
2. W jaki sposób ustawiæ krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma byæ razem zmixowane i uzale¿nione od siebie?
Nie wiem w³a¶nie jak odbywa siê start i potem sterowanie przepustnic±. Czy wirnik rozpêdza siê np. za pomoc± 3 poziomowego prze³±cznika 0 - 50 - 100% ?
I czy w³a¶nie, wraz z ruchem dr±¿ka dla skoku wirnika oraz pochy³u helika, w pewnym stopniu wzrastaj± obroty silnika, a raczej utrzymuj± siê na tym samym poziomie pomimo wiêkszego obci±¿enia?
3. Jak musi byæ ustawiony flybar wzglêdem ³opat wirnika ?
Bêdê bardzo wdziêczny za pomoc
Edytowane przez marcin dnia 15.10.2015 22:38 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 19.10.2015 07:07
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Jaki rodzaj tarczy steruj±cej ma taki helik ?
- Je¿eli s± trzy serwa steruj±ce tarcz± to jest to tarcza tzw. "120", natomiast je¿eli 3 serwa steruj± tarcz±, to jest to tarcza tzw. "90"
2. W jaki sposób ustawiæ krzywe gazu oraz skoku wirnika i czy to ma byæ razem zmixowane i uzale¿nione od siebie?
- w helikach (a nie zabawkach) tak w³a¶nie jest, ¿e wraz ze wzrostem obrotów silnika wzrasta skok ³opat. Je¿eli ustawisz aparaturê w tryb do sterowania helikiem i wybierzesz w³a¶ciwy rodzaj tarczy w menu aparatury, to wszystko ju¿ od razu powinno byæ w³a¶ciwie zmiksowane. Zaznaczam zmiksowane, ale nie wyregulowane.
Na pocz±tek musisz wyzerowaæ ca³± aparaturê. Chodzi o to, ¿eby obie krzywe jak i gazu i skoku by³y liniowe 0 50 100 i ¶rodkowe punkty liniowe.
Wszystkie trymery, subtrimy na 0, wychylenia po 100%
Ustawiasz dr±¿ek gazu na ¶rodek i zak³adasz orczyki na serwa w maksymalnie mo¿liwej pozycji poziomej (do tego celu u¿ywa siê tzw. levelingu), je¶li nie jest idealnie poziomo korygujesz dane serwo subtrimem, a¿ do uzyskania poziomu. Robisz to samo z 3. (lub 4.) serwami tarczy.
Je¶li tarcza nie jest w poziomie regulujesz to d³ugo¶ci± popychaczy prowadz±cych od serw do tarczy.
Nastêpnie trzeba osi±gn±æ w³a¶ciwe k±ty ³opat:
- na dole dr±¿ka -4
- na ¶rodku dr±¿ka +5 (w takim po³o¿eniu gazu i takim k±cie ³opat model powinien by³ w tzw. "zawisie"
- na górze dr±¿ka +10
W neutrum gazu - czyli na ¶rodku krzywej mo¿na ustawiæ mechanicznie w modelu tak, ¿eby w tym miejscu by³o 0 stopni, a potem te +5 mo¿na "podnie¶æ" z aparatury.
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 19.10.2015 15:03
|
modelarz
Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
- Je¿eli s± trzy serwa steruj±ce tarcz± to jest to tarcza tzw. "120", natomiast je¿eli 3 serwa steruj± tarcz±, to jest to tarcza tzw. "90"
Rozumiem, ¿e w drugiej czê¶ci zdania chodzi o 2 serwa ? Bo, tak w³a¶nie jest u mnie. S± dwa serwa steruj±ce tarcz±, a uchwyty s± rozmieszczone co 90 stopni, gdzie poprzez uk³ad d¼wigni - dwa uchwyty steruj± pochy³em przód - ty³, a jeden - lewo, prawo.
My¶lê, ¿e niebawem wstawiê dok³adniejsze fotki, mo¿e urodzi siê jeszcze co¶ co powinienem wiedzieæ.
Tak te¿ przeczuwa³em po d³u¿szych rozmy¶laniach, ¿e w³a¶nie tryb heli w aparaturze z automatu ma zmixowany skok oraz gaz.
Dziêki Andy za bardzo fajn± instrukcjê do moich "pierwszych kroków".
A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieæ zawarto¶æ 30 % nitrometanu ? czy mo¿e byæ to mniej ?
Edytowane przez marcin dnia 19.10.2015 20:20 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 20.10.2015 12:22
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Rozumiem, ¿e w drugiej czê¶ci zdania chodzi o 2 serwa
- no niestety nie - "tarcza 90" to 3 serwa tylko inaczej rozmieszczone. dwa serwa to tzw. "tarcza 180".
Tak to wygl±da:
A Czy paliwo nitro do takiego silnika OS max w helikopterze, musi mieæ zawarto¶æ 30 % nitrometanu ? czy mo¿e byæ to mniej ?
- niestety w tej kwestii nie pomogê - latam tylko elektrykami -
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 20.10.2015 17:44
|
modelarz
Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
Aha, rozumiem. To wychodzi³oby na to, ¿e w moim przypadku tarcza jest tzw. "180" tak? Poniewa¿ steruj± ni± dwa serwa, czyli na aparaturze by³aby to opcja 2 serwo/180 CCPM ?
Edytowane przez marcin dnia 20.10.2015 17:45 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 20.10.2015 20:06
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Tak z fotek wynika. Ale dla pewno¶ci dobrze by³oby zobaczyæ jeszcze fotkê z prawej strony modelu.
Edytowane przez Andy dnia 20.10.2015 20:08
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 20.10.2015 21:17
|
modelarz
Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
Mam nadziejê ¿e da radê co¶ tu zobaczyæ |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.10.2015 07:00
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No nie chce byæ inaczej - dwa serwa na tarczê, czyli mamy uk³ad "180".
Na wszelki wypadek zagl±dn±³em jeszcze do manuala tego helika:
-> https://www.kyosh...30ss_m.pdf
Warto zajrzeæ do niego, bo pokazane jest co i jak powinno byæ ustawione, aby helik prawid³owo by³ z³o¿ony.
No i jeszcze jedno - je¿eli jest to ¶miglak "odziedziczony po kim¶", mia³ d³u¿sz± przerwê w lotach oraz jak nie znasz jego "historii", to zaleca³bym roz³o¿enie go na czynniki pierwsze i ponowne z³o¿enie po oczyszczeniu i przemyciu, jak równie¿ skrêcenie na klej do ¶rub. Tym bardzie, ¿e jest to spalina.
Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 07:13
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 21.10.2015 07:39
|
modelarz
Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
No nexus mia³ przerwê w lotach, trochê pole¿a³ w gara¿u, jednak silnik po kilku próbach odpali³ i pracuje ca³kiem nie¼le i prawid³owo. Ale faktycznie s³uszna uwaga, a¿eby roz³o¿yæ go na czê¶ci pierwsze. Dziêki temu na pewno du¿o siê te¿ przy tym nauczê i poznam No i do tego ten manual wygl±da naprawdê fajnie.
S³ysza³em te¿, ¿e tarcza steruj±ca helika w zawisie, jest pochylona o ok. 1 stopieñ w którym¶ kierunku, czy to prawda ?
Edytowane przez marcin dnia 21.10.2015 07:55 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.10.2015 10:18
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Mówicie o rozk³adaniu silnika? Ja bym by³ w tym temacie ostro¿ny. Jak chodzi dobrze to lepiej go nie ruszaæ. Po lotach kilka kropel olejku "after run" i to wszystko.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
marcin |
Dodany dnia 21.10.2015 12:54
|
modelarz
Postów: 9
Data rejestracji: 05.04.15
|
Nie nie, chodzi³o nam o ramê i resztê podzespo³ów. Mo¿e faktycznie, troche niezrozumiale napisa³em, tak jakbym odnosi³ siê do samego silnika
A swoj± drog± o co chodzi z olejem "after run" ? |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.10.2015 13:08
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Poczytaj w sieci - np tu:
http://www.modele...Oil-2.html
Paliwo z nitro jest ¿r±ce i jak zostanie w silniku to silnik szybciej koroduje. Kilka kropel olejku po prostu w jakim¶ stopniu neutralizuje ten niekorzystny wp³yw paliwa.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.10.2015 21:34
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Mówicie o rozk³adaniu silnika?
- oczywi¶cie, ¿e NIE. Na my¶li mamy jedynie konstrukcjê ¶miglaka.
Odno¶nie pochylenia tarczy. Nigdy nie zastanawia³em siê nad tym, aby tarcza by³a w zawisie pochylona w któr±¶ stronê. My¶lê, ¿e jest to indywidualny stan dla ka¿dego modelu i zale¿y od wywa¿enia modelu do lotu.
Zasad± powinno byæ to, aby doprowadziæ model do jak najbardziej stabilnego zawisu, co uzyskuje siê poprzez w³a¶ciwe jego wywa¿enie i normalne trymowanie - i wtedy mo¿e okazaæ siê, ¿e tarcza jest w któr±¶ stronê delikatnie pochylona.
Edytowane przez Andy dnia 21.10.2015 21:35
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|