Witam w dzisiejszym po¶cie chcia³bym zebraæ za i przeciw - chodzi mi tu g³ównie o ekonomiê posiadania danego napêdu. Interesuj± mnie Wasze wypowiedzi na temat modeli napêdzanych silnikami elektrycznymi jak i nitro. Jak wiadomo w obecnych czasach silniki elektryczne s± porównywalne mocowo do silników nitro oczywi¶cie w pewnym zakresie wagowym modelu. Zatem jaki napêd jest obecnie bardziej op³acalny ?? Nie chodzi mi o koszta zakupu silnika ale równie¿ o koszta osprzêtu niezbêdnego do uruchomienia takiej instalacji oraz ¿ywotno¶æ.
Silnik elektryczny niezbêdne elementy do rozruchu :
1) pakiet - stracony czas na ³adowanie, strzelam w ciemno ¶rednia ¿ywotno¶æ
baterii oko³o 70 cykli ? moja wytrzyma³a oko³o 12 -mój b³±d zbyt ma³a
wiedza + tajwañski pseudo balancer z gotowego zestawu
2) ³adowarka
3) regulator
Silnik nitro:
1) pompka paliwowa
2) rozrusznik
3) paliwko nitro -zaleta to szybkie tankowanie
4) zbiornik+ przewody doprowadzaj±ce
To s± oczywi¶ci moje prywatne spostrze¿enia nie poparte jakimkolwiek do¶wiadczeniem w tej materii. Czy tylko ja odnoszê takie wra¿enie ¿e napêd nitro jest ekonomiczniejszy oraz ¿ywotniejszy ? Gor±co proszê o wypowiedzi kolegów z do¶wiadczeniem byæ mo¿e w moich przemy¶leniach co¶ umknê³o mojej uwadze !
Pozdrawiam Andrzej
---------------------------
6EX 2,4GHz
Decathlon
Brio 10
plusy; wychodzisz i latasz, ³adujesz w nocy jak spisz je¶li masz kilka pakietów
minusy; je¶li chcemy wiêkszy napêd to niestety ju¿ wszystko trochê wazy silnik i aku
Silnik nitro
plusy; du¿a moc ³adny d¼wiêk
minusy; trzeba za ka¿dym razem zabieraæ du¿o szparga³ów typu rozrusznik aku pompka paliwo... , brudzi model i pó¼niej ¶mierdzi w domu czy w samochodzie, zawsze du¿o czasu trzeba po¶wieciæ na regulacje ¿eby nie gas³ na wolnych obrotach
Edytowane przez Grabos dnia 11.07.2009 15:20
Bez ta¶my i tak nie poleci...
Witam, mi siê wydaje ¿e najpierw powinni¶my siê zastanowiæ jak du¿ym modelem chcemy lataæ. Jesli chodzi o heli to do klasy 500 oczywi¶cie s± tylko elektryki , i ju¿ w 500tkach cena jednego pakietu 6S Lipo to powiedzmy kupuj±c w HK 250-300z³, ¿eby siê wylataæ musimy mieæ 3,4 szt. a to ju¿ kosztuje. Teraz sk³adam wiêkszy model 50tkê spalinówkê - odpowiednik elektryczny to klasa 600, i powiem szczerze ze nie wyobra¿am sobie zakupu 4 pakietów np 8S o du¿ej pojemno¶ci, na same pakiety wyda³bym 2000z³. Co do spaliny, mówi³em kiedy¶ ¿e nie wrócê, ale jak siê stanie na lotnisku popatrzy, pos³ucha, ten dzwiêk to jest to .
Edytowane przez private9 dnia 11.07.2009 22:50
My heli blog: http://rcheliplock.blogspot.com//
generalnie ja jestem za spalinami
ale przy malych modelach oczywiscie dobrym wyborem bedzie elektryk - zawsze mozna nawet pod pache wziasc model, apke, pakiety w kieszen i przyjsc np. na lotnisko
wieksze modele to juz raczej tylko nitro - tutaj i tak trzeba miec autko zazwyczaj zeby taki model wziasc ze soba, tak wiec dodatkowe graty nie powinny przeszkadzac, dodatkowe plusy to: moc, dzwiek, mozna w sumie latac ile sie chce, ogolne wrazenia, itd itd ...
ale oczywiscie kazdy ma swoje preferencje - wystarczy sie przejsc na lotnisko i zobaczyc co cie "kreci" - niektorych nie ruszaja spaliny
no i ten zapach benzynki - dla mnie super ale to tez niektorych odstrasza (bo w aucie bedzie smierdziec)
jedyny minus to brudzenie modelu
co do regulacji spalin ja jakichs problemow wiekszych narazie nie mialem - ale to jak czytam po forach juz zalezy jak sie trafi - jedni leca zgodnie z instrukcja i problemow nie ma inni maja - ale tu zlotego srodka nie znajdzie - regulator i silnik elektro tez moze pojsc z dymem co niedawno mielismy przyklad - tak wiec zawsze czytac po forach co polecaja, co dobre i zywotne, z czym nie ma problemu i generalnie wszystko w tej kwestii powinno byc ok
jezeli chodzi o koszty to wydaje mi sie ze przynajmniej na tym pograniczu 10-20ccm teoretycznie sa porownywalne i to juz na wielu forach liczono i takie "batalie" sie toczyly "co lepsze" - wystarczy poszukac i poczytac
ja generalnie jestem za nitro - jak mozna i jest dylemat nitro/elektro to tylko nitro
tak wiec najpierw to nalezy rozwazyc chyba ze koszty to 100% priorytet - niektorzy wlasnie przez zapach benzyny w samochodzie i brudzenie ogolne spalin dokladaja sporo i biora elektryk
jezeli chodzi o koszty osprzetu glownego (silnik, regulator) to wiadomo przedzial od paru set zl. do paru tys. - zalezy co wybierzesz
do spalinki jeszcze jakis akumulator (zasilanie rozrusznika/swiecy) musisz doliczyc i grzalke do swiecy (~100zl calosc) , do benzyny modul zaplonu (ale sa zazwyczaj w komplecie z silnikiem) + tez 1-2 pakiety do zasilania serw/odbiornika/zaplonu
w moim 15ccm np. koszty samych lotow beda raczej podobne - pakiet ~250zl 80 lotow powiedzmy, koszty nitro: 4 baniaki 5l po 65zl (260zl) na 80 lotow ... srednio po 10min lot
przy benzynie koszty paliwka oczywiscie spadaja
przy elektryku z gory musisz tych pakietow troche zakupic 3-4 np. wiec tez jednorazowy wydatek na poczatek rosnie - biorac porzadniejszy silnik spalinowy sie wyrownuja koszty startowe
przy wiekszych modelach koszty pakietow to juz powoli konkretniejszy wydatek
tak wiec jak na poczatku pisalem - male elektro / duze spalinka - a od gustu, upodoban, za/przeciw, i tak kazdy wybiera nie koniecznie bardziej ekonomiczne wyjscie
Edytowane przez pasik dnia 12.07.2009 12:17
Pozdrawiam
Artur
DX6i - 2,4GHz # AR6200/AR6100e/Orange
Acro: Extra300 (OSMAX-91FX), Leo F3A (OsMax-120AX), Shogo EPP
ESA: MIG-3, FW190A, Su26 EPP vel Combat