DH94 Moth Minor - relacja z budowy
|
SlavikS |
Dodany dnia 15.06.2010 12:41
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
DH94 Moth Minor - skala 1:8
W koñcu plan nabra³ mocy urzêdowej - zaczynamy
Plany: Jerry L. Bates (zakupione za wielk± wod±)
Rozpiêto¶æ: 138 cm
D³ugo¶æ: 94 cm
Waga: ok. 2 kg
Planowany napêd: elektryczny
Planowany efekt:
a co z tego wyjdzie zobaczymy na koñcu relacji
1) Na pocz±tek przestudiowa³em gruntownie plany i zrobi³em sobie solidny kawa³ek sklejki balsowej 3mm (z deseczek 1,5mm balsy II gatunku). Z tej sklejki wycinam elementy oznaczone na planie jako do wykonania z balsy 3mm, a które (na moje oko) powinny byæ bardziej wytrzyma³e albo nie powinny daæ siê deformowaæ. Na pierwszy ogieñ do wyciêcia posz³y stateczniki. Kto¶ kiedy¶ zastanawia³ siê od czego powinno siê zaczynaæ i by³y ró¿ne koncepcje - ja z regu³y zaczynam od stateczników Stateczniki s± ca³obalsowe z ponaklejanymi ¿ebrami z balsy 1,5mm. Trzeba bêdzie to potem okleiæ Litespanem.
2) Kad³ub
Na planie sklei³em 2 boczne kratownice tylnej czê¶ci kad³uba - listewki sosnowe 3x3mm + kratownica z listwek balsowych 3x3 mm.
W czasie schniêcia powycina³em wrêgi i inne elementy kad³uba. Wrêgi g³ównie sklejka i sklejka balsowa (3mm), wype³nienia - balsa 3mm.
Tak to wygl±da posk³adane do kupy:
I to na razie tyle cdn.... (mam nadziejê, ¿e nied³ugo)
Edytowane przez SlavikS dnia 23.06.2010 23:22
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 16.06.2010 01:11
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
Na zakoñczenie sezonu - nowy model?
Szykuje siê fajny samolocik - masz kibica
Edytowane przez robloz dnia 16.06.2010 06:46
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
StaryMikolaja |
Dodany dnia 16.06.2010 07:02
|
modelarz
Postów: 50
Data rejestracji: 30.05.10
|
Jakie zakoñczenie sezonu - S³awek pewnie chce zd±¿yæ przed piknikiem
Te¿ bêdê zagl±da³, jak postêpy prac siê przedstawiaj± |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 23.06.2010 23:31
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Jako, ¿e pogoda nie zachêca do latania budowy ci±g dalszy
Postêpuj± prace z kad³ubem. Doda³em nowe elementy - miêdzy innymi a¿urow± pó³eczkê pod pakiet (podpasowa³y mi wymiarami wzmocnienia konstrukcji kad³uba od rozbitej Extry) i mocowanie skrzyd³a. Powycina³em wrêgi na wszystkie kr±g³o¶ci + os³onê silnika.
A tak to wygl±da posk³adane do kupy:
Ca³a ta konstrukcja bêdzie oklejona bals± 1 mm.
Tyle na dzisiaj.
Edytowane przez SlavikS dnia 23.06.2010 23:35
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 24.06.2010 10:04
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Model zaczyna ³adnie prezentowaæ siê,
- S³awek trzymam kciuki za wykonanie projektu.
Szykuje siê fajny samolocik - masz kibica
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.08.2010 23:13
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Prac nad kad³ubem ci±g dalszy. Zrobi³em os³onê silnika - sklejka 0,4 mm owiniêta na wrêgach i solidny klocek balsy na nos.
Kabinka pilotów ju¿ na swoim miejscu - sklejka 0,6 mm na balsowych wrêgach. Mocowanie kabinki na 2 magnesy neodymowe. Dorzuci³em jeszcze pokrycie balsowe garba. Zrobione te¿ ³o¿e pod stateczniki.
A tak kad³ub wygl±da na tym etapie:
Uprzedzê pytania - ta os³ona ma tak odstawaæ - tak jest w oryginale.
Tyle na dzisiaj.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 03.11.2010 22:29
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Combaty zesz³y z warsztatu wiêc mo¿na trochê pod³ubaæ w balsie
Powoli koñczê kad³ub i usterzenie. W kad³ub wklei³em bowdeny i oklei³em boki. Stery solidnie wya¿urowa³em - dziêki temu zabiegowi zyska³y sporo na wadze.
Przymiarka usterzenia:
A tak kad³ub wygl±da teraz w ca³o¶ci:
Tyle na dzisiaj. W dalszej kolejno¶ci przymierzam siê do oklejenia statecznika poziomego Litespanem i zmontowania usterzenia.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 04.11.2010 13:06
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No bardzo ³adnie prezentuje siê ten kad³ub. Widzê, ¿e bardzo precyzyjnie wykonany.
No faktycznie "ma³e co nieco" wya¿urowa³e¶ konstrukcje stateczników -
A jaki kolor przeiwdujesz dla modelu - ¿ó³ty - orygina³?
Edytowane przez Andy dnia 04.11.2010 13:09
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 04.11.2010 14:50
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Andy napisa³/a:
A jaki kolor przeiwdujesz dla modelu - ¿ó³ty - orygina³?
No, tak planujê. Mam najwiêcej fotek w tym kolorze - malowanie ma³o skomplikowane, a i na niebie bêdzie ³adnie widaæ
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 20.11.2010 23:07
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Usterzenie i tylne, sterowane sterem kierunku kó³ko na miejscu. Stateczniki pokryte Litespanem.
Zrobi³em równie¿ mocowanie silnika - 4 rurki wêglowe o ¶rednicy 5 mm osadzone we wrêdze na ¿ywicê epoxy + 4 ¶ruby m3 do mocowania krzy¿aka silnika. Taki sposób mocowania jest lekki i daje jednocze¶nie mo¿liwo¶æ precyzyjnego ustawienia k±tów pochylenia silnika. Koñcówki rurek wêglowych wzmocni³em kawa³kami plastikowej rurki wklejonej równie¿ na ¿ywicê. W przypadku braku rurki mo¿na owin±æ dratw± i zalaæ klejem. W ka¿dym razie wskazane jest wzmocnienie koñcówek rurek wêglowych bo maj± tendencjê do wzd³u¿nego pêkania zgodnie z uk³adem w³ókien. Wydaje mi siê, ¿e jest to praktycznie jedyny sensowny sposób mocowania silnika elektrycznego w tym modelu ze wzglêdu na tak±, a nie inn± konstrukcjê os³ony silnika - w±ska - ma³o miejsca w ¶rodku. Nawet przy takiej konstrukcji mocowania musia³em lekko podci±æ wrêgê os³ony bo zahacza³a o rurki i popracowaæ dremelkiem nad poszerzeniem wewnêtrznej czê¶ci noska ¿eby zmie¶ciæ silnik o takiej ¶rednicy.
A tu fotka z przymierzon±, planowan± jednostk± napêdow±:
Tyle na dzisiaj. Chyba czas braæ siê powoli za skrzyde³ko - bez tego nie poleci
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
dorob |
Dodany dnia 20.11.2010 23:26
|
modelarz
Postów: 334
Data rejestracji: 12.10.10
|
Klasa, a po co ta ma³a bia³a rurka we wrêdze silnika?
Pozdrawiam
MarCin
FotoDorob |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.11.2010 00:43
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Ta ma³a bia³a rurka pozycjonuje os³onê silnika (s± dwie - po obu stronach wrêgi) - wchodz± w otwory we wrêdze os³ony:
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.11.2010 10:33
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Nooooo, samolocik nabiera "kszta³tów" - bêdzie piêkny model. Bardzo fajne rozwi±zanie umiejscowienia i ustabilizowania zespo³u napêdowego.
Jak to u Slaviksa, wszystko przemy¶lanie i estetycznie -
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Piotr K |
Dodany dnia 21.11.2010 12:05
|
modelarz
Postów: 315
Data rejestracji: 23.10.10
|
No to pe³na profeska-szacunek
Piotr Kubiak |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.11.2010 20:31
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
S³owo siê rzek³o - zacz±³em wycinanki na skrzyd³o. Na fotce sklejkowe elementy centrop³ata i amortyzowane, aluminiowe podwozie. ¯ebra i wzmocnienia wzniosu ze sklejki 2 mm, ³o¿e pod podwozie i wzmocnienie pod tylne mocowanie p³ata do kad³uba - sklejka 3 mm. Do tego sosnowe d¼wigary 5x5 i 3x3.
P.S. Dziêkujê kolegom za dobre s³owo
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 24.11.2010 12:29
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Pogoda kiepska to i na warsztatach sie ruszy³o
Centrop³at posk³adany do kupy - klei³em g³ównie na ¿ywicê Epoxy. Podwozie przymierzone prowizorycznie - bêdzie docelowo przykrêcone po z³o¿eniu skrzyd³a i ustawieniu wzniosu.
Powycinane balsowe ¿ebra konstrukcji skrzyd³a (balsa 1,5mm):
Mo¿e parê s³ów o technice wykonywania takich elementów.
Z planów wycinamy papierowe szablony wrêg. Potem uk³adamy je na deseczce balsowej tak aby ekonomicznie wykorzystaæ materia³, pamietaj±c jednocze¶nie o zachowaniu odpowiedniego do elementu kierunku s³ojów balsy. Jak skoñczyli¶my uk³adankê bierzemy do rêki najtañszy bia³y klej w sztyfcie i przyklejamy kolejno szablony do deseczki. Jako, ¿e elementy skrzyd³a potrzebne s± w dwóch egzemplarzach najlepiej robiæ je za jednym zamachem z wykorzystaniem jednego szablonu. W tym celu sklejamy ze sob± dwie deseczki balsowe (jedna na drugiej) klejem do nalepek. Ja u¿ywam kleju w aerezolu firmy 3M Repositionable 75. To jest klej, który zachowuje siê tak jak klej na nalepkach - nie wysycha, mo¿na oderwaæ od siebie elementy i ponownie je ³±czyæ. Tak na marginesie u¿ywam go równie¿ do przyklejania np. masek pod malowanie insygniów (wzór drukujê na drukarce, wycinam i za pomoc± tego kleju robiê z tego nalepkê). Po sklejeniu deseczek mo¿na wycinac elementy. Ja wycinam "z grubsza", po czym szlifujê do po¿±danego kszta³tu papierem ¶ciernym w kr±¿ku na szlifierce sto³owej mojej konstrukcji Przy tej czynno¶ci wa¿ne jest ¿eby szlifowaæ w takim kierunku ¿eby nie podrywaæ papierowego szablonu. Tu techniki mog± byæ ró¿ne. Wa¿ne jest ¿eby szlifowaæ pod k±tem prostym. Tak element wygl±da po tej czynno¶ci.
Teraz zostaje tylko rozkleiæ elementy i zedrzeæ papierowy szablon. Po obróbce wygl±da to jak jeden jednolity element i najpro¶ciej jest znale¼æ liniê ³±czenia w poprzek s³ojów - w wypadku ¿eber od czo³a. Klej trzyma do¶æ mocno. Ja rozdzielam elementy ostrzem od no¿a tapicerskiego. Po zdarciu szablonu warto elementy sobie oznaczyæ zgodnie z oznaczeniami na planie.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 24.11.2010 14:38
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No ¶licznie, ¶licznie - dziêkujemy za tak precyzyjn± instrukcjê wykonania wrêg -
Dremelek widzê na fotkach, ale "szlifierkê w³asnej konstrukcji" móg³by¶ te¿ zaprezentowaæ "Pomys³owy Dobromirze"
Edytowane przez Andy dnia 24.11.2010 14:40
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 25.11.2010 22:31
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Andy napisa³/a:
... ale "szlifierkê w³asnej konstrukcji" móg³by¶ te¿ zaprezentowaæ "Pomys³owy Dobromirze"
Konstrukcja prosta, ale narzêdzie bardzo przydatne. Zrobi³em 2 w jednym - wyrzynarka ze stoliczkiem i szlifierka na papier ¶cierny w kr±¿kach.
My¶lê, ¿e fotki daj± pogl±d na ideê konstrukcji. Bia³y wy³±cznik za³±cza napiêcie do wiertarki. W wiertarce wkrêcony jest uchwyt na kr±¿ki ¶cierne z rzepem. Szybko wymienia siê zu¿yty papier albo zmienia gradacjê.
Wyrzynarki u¿ywam do grubszych rzeczy i bardzo rzadko bo mam tak± maszynê C(R)NC - "prawie" CNC:
Coby Rêcznie Nie Ci±æ
Wracaj±c do tematu - wczoraj zacz±³em sklejaæ skrzyde³ko. Na fotce czê¶ciowo sklejona prawa czê¶æ p³ata.
Dzisiaj trochê przyby³o - fotki nastêpnym razem.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 26.11.2010 08:15
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Zrobi³em 2 w jednym - wyrzynarka ze stoliczkiem i szlifierka na papier ¶cierny w kr±¿kach.
A nie mówi³em, ¿e nasz Slaviks to "Pomys³owy Dobromir".
S³awek, tak co¶ czu³em, ¿e nie bêdzie to tarcza szlifierska na wa³ku silnika od pralki Frani (dla m³odzie¿y wyja¶nienie: "Frania" to pralka wirnikowa stanowi±ca wyposa¿enie wiêkszo¶ci gospodarstw domowych w latach 60. i 70. Sam zbiornik pralki czêsto nie wytrzymywa³ próby czasu i nawa³u prania, a silniki by³y do¶æ dobrej jako¶ci i mocy. Dlatego te¿ czê¶to znajdywa³y zastosowanie jako zespo³y napêdowe szlifierek, czy te¿ kosiarek). Dobrze, ¿e przedstawi³e¶ swoje rozwi±zanie, bo pomys³ doskona³y i mo¿e kto¶ z niego skorzysta.
No a ta maszyna "prawie" CNC - hmmmmm, tylko pomarzyæ - nawet strugê powietrza ma do ¶ciêtego materia³u i oczyszczania powierzchni.
Noooo widzê, ¿e p³aty skrzyd³owe rozwijaj± siê - jak to u Slaviksa - czysto i pelna profeska modelarska - oj, ¿ebym ja mia³ taki warsztacik -
Edytowane przez Andy dnia 26.11.2010 08:22
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
dorob |
Dodany dnia 26.11.2010 11:19
|
modelarz
Postów: 334
Data rejestracji: 12.10.10
|
Warsztacik elegancki, ale co tam sprzêt. Model to Ci ro¶nie elegancki. Piêkna robota, a ta dba³o¶æ i detale i jako¶æ wrêcz powala. Czekam z niecierpliwo¶ci± na dalsz± relacjê.
Pozdrawiam
MarCin
FotoDorob |
|
|