...szqrrr. Dzisiaj odalilem drugi raz swierzo zakupiona turbinke (53mm wirnika) i chcialem ja zamontowac do "kartona". Bylby fajny stosunek masa-ciag. Niestety drugie wkrecenie na obroty zakonczylo sie spaleniem silnika. Regiel podlaczylem 80A na ktorym latam w GLIDERZE, Pakiet 3C 1300mAh. Silnik raz wkrecil sie na obroty i jak odjalem gaz zaczal piszczec i szybko wydzielil potezna ilosc dymu. Poczytalem na google i jak okazuje sie nie bylem pierwszy z podobnym przypadkiem...
Link do turbinki i parametrów:http://www.towerp...mp;cat=182
Rozebralem silnik i bylby latwy do przezwojenia ale niestety rozpadl sie przy probie oddzielenia uzwojenia od osski obudowy - tak wiec czeka mnie zakup silnika...
A taka mialem ochote zobaczyc jak lata "kartonowy" f18...
jak masz doswiadczenie to chetnie ci dam do przewiniecia tez mi sie zjarał cos marne sa ostatnio silniki turnigy
Edytowane przez magneto dnia 02.10.2010 13:35
Swego czasu kupiłem silniczek turnigy który od nowości wydawał straszny dźwięk przy pewnych obrotach i nie osiągał pełnej mocy,pomyślałem że to łożyska więc wymieniłem na mp-jet i dalej było to samo .Silniczek rozebrałem i wyrzuciłem .
Czytając jakąś stronkę o nawijaniu silników ktoś napisał że chińczycy czasami nawijają jedno ramię stojana w inną stronę , i objawy pasowały do tych które wykazywał mój silnik.
Także uważajcie bo chińczykom ponoć często się to zdarzaEdge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat
Piszczenie silnika to może być objaw źle dobranego timingu na regulatorze.
Każdy silnik się zjara jak się go przeciąży, nawet Turnigy i to nie znaczy, że silniki Turnigy to szajs. Ja latam na tych silnikach od początku i mam o nich jak najlepsze zdanie. Pilnujcie parametrów podanych przez producenta, a jeszcze lepiej patrzcie na opinie i pomiary użytkowników. Wtedy nie będzie powodów do narzekań.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
No i oczywiście jakie są efekty jak się przesadzi z komponentami wyposażenia elektroniki.
A w ogóle cały temat jest ciekawy: http://www.epheli...F3j+funjet
Edytowane przez Andy dnia 03.10.2010 10:10
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Generalnie silniki jak i firma nie są złe ,lecz czasami zdarzają się takie felerne egzemplarze jak mi .Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat
Ja bym prosil Sławka o wniesienie wiecej szczegolow bo wypowiedz jest kategoryczna w tonie ale malo wnoszaca do tematu.
Podalem link do danych technicznych turbinki (turbinak jest sprzedawana w woreczku z folii babelkowej bez instrukcji ani opakowania) oraz mam regiel MYSTERY 80A gdzie na opakowaniu jest poza 80A napisane Plug'n'fly. Wiec raczej to na tyle o ustawieniu i dobieraniu czestotliwosci a chcialbym wiedziec wiecej zeby nie uwalic nastepnego silnika ktorego kupie.
Tak wiec jak wiesz wiecej to sie podziel ta wiedza z kolega z forum.
Bienias napisał/a:
Ja bym prosil Sławka o wniesienie wiecej szczegolow bo wypowiedz jest kategoryczna w tonie ale malo wnoszaca do tematu.
Podalem link do danych technicznych turbinki (turbinak jest sprzedawana w woreczku z folii babelkowej bez instrukcji ani opakowania) oraz mam regiel MYSTERY 80A gdzie na opakowaniu jest poza 80A napisane Plug'n'fly. Wiec raczej to na tyle o ustawieniu i dobieraniu czestotliwosci a chcialbym wiedziec wiecej zeby nie uwalic nastepnego silnika ktorego kupie.
Tak wiec jak wiesz wiecej to sie podziel ta wiedza z kolega z forum.
OK, skoro temat nie jest jasny to postaram się coś dodać
Kategoryczna jest w tym sensie, że trzeba się trzymać parametrów sprzętu i nie przekraczać maksymalnych podanych przez producenta, a jeszcze lepiej przez użytkowników bo czasami to co podaje producent mija się z prawdą. Ludzie do silnika, który maksymalnie ciągnie śmigło 8x4 zakładają bezkrytycznie 10x6, a potem dziwią się, że silnik im się zjarał, a co ciekawsze potem piszą jeszcze, że to szajs.
Wracając do tematu.
W Twoim przypadku przeciążenie silnika odpada bo, jak rozumiem, turbinka była w komplecie, więc silnik jest dobrany do "śmigła" - nie wiem jak to sie w turbince nazywa Wobec tego problem może być tylko w regulatorze, a piszczenie to objaw złego timingu. Myślę, że właśnie z tym Plug'n'fly jest problem. Regulatory fabrycznie programowane są na najczęściej stosowane bezszczotki (timing Low albo Middle), a turbinki do takich nie należą. Silnik turbiny to silnik z wysokim RPM (KV 5300), który wymaga timingu High. Czasami w instrukcji regulatora jest nawet więcej opcji timingu z dokładnością do liczby pól w silniku. Myślę, że Twój regulator też jest programowalny i pewne parametry takie jak hamulec i timing na pewno dają się przeprogramować.
Znalazłem taki dokument: http://www.suppom..._above.pdf
Popatrz na opcje programowania Timingu.
I FINALLY got ahold of a set of instructions for programming the Mystery ESC. I had to retype it as the original was almost illegible.
Users Manual (FM 40A, FM 60A, FM 80A, FM 120A)
1. Safety mode: the motor won't start no matter what the position of the control stick is when
switched on the RC unit.
2. Brake Setting: On/Off (factory setting is off)
3. Three point battery type and low voltage selection.
4. Software reversion of motor turning direction.
5. Low current protection: ignore/reduce power/shut off
6. Temperature protection: reduce power when the temperature reaches 120 degrees C
7. PWM frequency: 8KHZ/16KHZ
8. RPM setting: 20,000rpm/50,000rpm/100,000rpm (60A/80A Only)
ESC program procedure
Normal Start Up
When throttle stick is off, you will hear one Beep for Brake on, or two tones for Brake off.
Program
When throttle stick is at full power connect battery and switch on and wait for 5 seconds.
Setup mode isentered:
1. Brake: If you pull the stick to off within 5 sec Brake will be changed
(On ->Off or Off ->On)
2. Battery type: (Voltage Cut-off)
Ni-Cad . . . . .
2 Lipos(5.6V) .. .. .. .. ..
3 Lipos(8.4V) ... ... ... ... ...
4 Lipos(11.2V) .... .... .... .... ....
5 Lipos(14V) ..... ..... ..... ..... .....
3. Rotation Reverse: Reverse motor rotation 5 short musical notes
4. Soft Start: Enable: 5 short musical notes
Disable: 5 long musical notes
Factory Default Settings:
Brake: Off Battery Type: 3 Li-Poly Under Voltage: Reduce Power Soft Start: Enable
Timing: Auto Frequency: 8kHz Active RPM Control: Off
Notice:
1. Make sure the connections for battery positive/negative are right. Reversing the connection
will damage the ESC permanently.
2. Use suitable batteries. Do not exceed the working voltage of the ESC.
3. The company keeps the right to change design, function, or package without notice.
4. Take care in using safely. Incorrect use may cause injury to the body. The company will
not be responsible for any damage or loss caused by incorrect operation.
Edytowane przez SlavikS dnia 05.10.2010 09:50
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
No to problem rzeczywiscie byl w tym - regiel jest fabryczne w AUTO (low) - i rzeczywiscie na tym samym forum przeczytalem ze Mystery Pentium-80A wystepuje takze pod innymi nazwami m. in. pod ta co wkleiles PDFa. Tak wiec dalem d..y za talerz zupy i zjaralem silnik na wlasne zyczenie.
Dopisze sie do ew zakupow w HK...
Pozdrawiam i dzieki za wyjasnienie.
PS. Czlowiek cale zycie sie uczy - szkoda ze czasem na wlasnych bledach.
Postanowiłem (zdobywszy nową wiedzę) trochę się nią podzielić.
Ponieważ zaistniały nowe okoliczności przyrody i:
-mam nowy regiel 40A (50A peak)
-2 turbinki z silnikami 4300KV
-spaliłem juz 2 silniki (i czuję że się juz napaliłem)
to:
-podłączyłem nowy regiel i turbinkę i .... jeszcze nie spaliłem nic (a było MEDIUM blisko)
Ale po kolei:
Znalazłem cos takiego na RCGROUPsach:
"High timing causes the motor to draw more current and be less efficient, so it will run hotter. As EDF motors are often pushed close to their limits, this may prove fatal. I recommend using low timing unless the motor will not not start and/or run smoothly, in which case you could try medium or (as a last resort) high timing."
Czyli EDF są wyżyłowane i timingi ustawiać na LOW lub na MEDIUM a raczej trzymać się z dala od HIGH.
Zagrzebałem się głębiej w necie i znalazłem zdanie na stronie producena silników EDF (drogie i wyczynowe, KV ponad 5000):
"ESC Timing: Low for Pentium Series ESCs (higher timing does not increase RPM only amp draw)"
i tu mnie krew zalała...
Paweł i FotoDrob napewno pamiętają, że przed spaleniem silnika nr 2 przestawiłem mój regiel Mystery PENTIUM 80A na HIGH. A co sie stało z silnikiem to widzialo wiecej osób.
Tak więc dla tych którzy latali timing na LOW lub MEDIUM unikać HIGH. Mam nadzieje że ja na nowym secie chociaż się wzniosę...może być i kret byle by nie z winy płonącego sprzętu.
Ku przestrodze:
Droga to była nauka....
Edytowane przez Bienias dnia 07.12.2010 01:00
Pamiętam, pamiętam, nawet mówiłeś, ze teraz to musi już być dobrze, bo poprzednio nie zmieniłeś ustawień i dlatego się skopcił.
Po przestawieniu miał niezły ciąg, mógł robić za suszarkę na Podolance, a po chwili poszedł dym jak z komina, nie pozostało nic innego jak powiedzieć Habemus papam. Pozdrawiam
MarCin FotoDorob
No to ja już nic nie kumam. Przecież pierwszy silnik zjarałeś na ustawieniu LOW. Ja bym powiedział, że raczej sprawa się nie wyjaśniła. Cały czas próbujesz na tym samym reglu? Ja już bym na nim więcej nie ryzykował - zmień na inny - może w necie polecają jakieś regulatory do turbinek.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Piewszy byl na ustawieniu AUTO a drugi na HIGH. Teraz dopiero mam drugi regiel ale i kolejny silnik.
W zasadzie chodzi o zasade: LOW i MEDIUM a jak producent zaleci to HIGH - popatrzylem na producentow i poczytalem na forach, ze jak nie jest napisane to LOW i MEDIUM a jak jest napisane to tak jak jest napisane