| 
 DH94 Moth Minor - relacja z budowy 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 28.11.2010 20:32 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
Ma³y update weekendowych prac   
 
Konstrukcja lewego p³ata zakoñczona i scalona z centrop³atem - gotowa do pokrycia bals±. Po pokryciu bêdzie to i owo doszlifowane do docelowego kszta³tu.  
 
  
 
  
 
Trzeba jeszcze dorobiæ mocowanie serw lotek. W planach jest jedno serwo na 2 lotki umiejscowione w centrop³acie, które ci±gnie bowdeny. Przymierzy³em HXT 900 i ¶mia³o siê mie¶ci wewn±trz koñcówki p³ata, wiêc zrobiê lotki na oddzielnych serwach bez tych karko³omnych konstrukcji.   
Przymierzy³em konstrukcjê do kad³uba - efekt na fotce.  
 
  
 
Podoba mi siê - zaczyna przypominaæ samolot - chyba dorobiê drug± czê¶æ p³ata  
 
Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:45
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 28.11.2010 20:45 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 zaczyna przypominaæ samolot - chyba dorobiê drug± czê¶æ p³ata  
- Slaviks - bezwzglêdnie trza dorobiæ -   Mnie te¿ bardzo podoba siê Twój model i jego wykonanie. 
A tak na marginesie - jak przewidzia³e¶ mocowanie os³ony silnika do kad³uba - po dwa wkrêciki na bokach? Pytam, bo jest ró¿nica w p³aszczyznach pomiêdzy kad³ubem a os³on±.
 
Edytowane przez Andy dnia 28.11.2010 20:48
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 28.11.2010 20:55 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
 Andy napisa³/a: 
A tak na marginesie - jak przewidzia³e¶ mocowanie os³ony silnika do kad³uba - po dwa wkrêciki na bokach?  
 
Tak bêdzie. Orygina³ ma os³ony przykrêcane na 2 du¿e zaczepy, wiêc mocowanie postaram siê zrobiæ mniej wiêcej makietowo. Z t± ró¿nic± nie bêdzie problemu - dorobi siê klocek na wymiar i bêdzie OK.
 
Edytowane przez SlavikS dnia 28.11.2010 20:56
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 28.11.2010 21:12 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 Rozpiêto¶æ: 138 cm 
D³ugo¶æ: 94 cm 
Waga: ok. 2 kg  
S³awek, ja tam mo¿e nie znam siê zbytnio, ale jednak bêdzie to kawa³ek modelu - ¶licznego modelu. Ja na pewno nie poszed³bym w HXT-900. Wiem, ¿e serwa te maj± dobr± opiniê. Ale do takiego modelu tej wielko¶ci i takiej masie zastosowa³bym co¶ z metalowymi trybami. 
Poszed³bym (jakby zmie¶ci³y siê) w tê stronê: 
http://www.modele...ts_id=6690 
Przekrój serwa prawie identyczny, jedynie trochê d³u¿sze - ale za to o wiele pewniejsze.
 
Edytowane przez Andy dnia 28.11.2010 21:16
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 29.11.2010 13:39 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
Andrzej,  
D³ugo siê zastanawia³em nad doborem serw do tego modelu. Przejrza³em ofertê sklepów i parametry i zastanawia³em siê w³a¶nie nad czym¶ z metalowymi trybami. Jednak jak poczyta³em sobie opinie o takich serwach to da³em sobie spokój. Lotki w tym modelu nie s± du¿e i moment HXT 900 moim zdaniem w zupe³no¶ci wystarczy. Takie serwa napêdzaj± lotki w mojej Extrze, która powierzchniê lotek ma ze 2 razy wiêksz± i nie mia³em z nimi ¿adnego problemu. Dodatkowo lotki nie s± nara¿one na gwa³towne szarpniêcia, które mog³yby zerwaæ tryby. Serwa HXT 900 s± sprawdzone - przede wszystkim nie zacinaj± siê i s± w miarê precyzyjne. Co mi po serwach z metalowymi trybami, które wg. opinii u¿ytkowników albo siê zacinaj±, albo nie centruj±, albo siê pal± nie wiadomo dlaczego. Jak do tej pory nie mia³em przypadku uszkodzenia trybów w tych serwach, a lataj± na sterze kierunku ze sterowalnym kó³kiem. Waga 2 kg raczej jest przesadzona. Wstêpne wa¿enie wskazuje, ¿e model bêdzie znacznie l¿ejszy  
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 29.11.2010 14:24 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
Slaviks, 
dziêki za tak szczegó³owe uzasadnienie. Fakt - lotki nie s± zbyt du¿e - w sumie nie bêdzie to te¿ model do akrobacji. Czujê siê uspokojony -  
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 05.12.2010 15:47 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
Ma³y update weekendowych prac. 
 
No i dorobi³em   Konstrukcja p³ata zakoñczona - gotowa do krycia bals±. Zamontowane podwozie. Mocowanie na 4 ¶ruby M3 + wkrêt do drewna - szczegó³ konstrukcji i mocowania  na fotce: 
 
  
 
Nie mog³em nie przymierzyæ   Zaczyna przypominaæ samolot. 
 
  
 
  
 
  
 
Zwa¿y³em to co widaæ na fotce - na teraz 580 g. Liczê, ¿e do lotu powinienem zmie¶ciæ siê z wag± niewiele ponad 1 kg.
 
Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:45
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| robloz | 
 Dodany dnia 06.12.2010 10:19 
 | 
 
  
Moderator 
 
  
Postów: 2353 
Data rejestracji: 19.05.08 
  | 
Skrzyd³a bêdziesz kry³ na ca³o¶ci bals±?  
Ja zerwa³em foliê z Mustanga i stwierdzi³em, ¿e ca³e skrzyd³o do przerobienia .Wszystko trzyma³o siê na folii. Zastanawiam siê nad pokryciem ca³o¶ci bals± 0.6.
 Makiety -PT 19 
Budowa- PZL P11c | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 06.12.2010 11:10 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
SlavikS: 
Liczê, ¿e do lotu powinienem zmie¶ciæ siê z wag± niewiele ponad 1 kg.  
- to ja przy Twoim niewiele ponad kilogram bojê sie k³a¶æ swoj± Bonanzê na wagê - mo¿e odwa¿e siê w przysz³y weekend   
 
Skrzyd³a bêdziesz kry³ na ca³o¶ci bals±?   
- te¿ zastanawia³em siê nad tym, czy ca³o¶æ, czy tylko fragmenty. W sumie szkielet p³ata zrobiony przez Ciebie jest bardzo solidny.
 
Edytowane przez Andy dnia 06.12.2010 11:19
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| dorob | 
 Dodany dnia 06.12.2010 11:32 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 302 
Data rejestracji: 12.10.10 
  | 
Coraz ³adniej wygl±da, oj piêkny model ro¶nie.
 Pozdrawiam  
MarCin 
FotoDorob | 
|   | 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 06.12.2010 11:58 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
 robloz napisa³/a: 
Skrzyd³a bêdziesz kry³ na ca³o¶ci bals±?  
Ja zerwa³em foliê z Mustanga i stwierdzi³em, ¿e ca³e skrzyd³o do przerobienia .Wszystko trzyma³o siê na folii. Zastanawiam siê nad pokryciem ca³o¶ci bals± 0.6.  
 
Nie bêd± kryte na ca³o¶ci - lotki i tylna czê¶æ p³ata bêdzie pokryta Litespanem. Tam gdzie gê¶ciej s± ¿ebra idzie Litespan 
 - jak na obrazku - tam gdzie pr±¿ki   
 
  
 
Ja bêdê kry³ minimum 1,0 (plan mówi 1,5 mm).  
Robert, krycie Mustanga bals± 0,6 nie ma sensu - nie wyjdzie przynajmniej na natarciu - za wiotka. Balsa 0,6 nadaje siê na naklejenie na rdzeñ styropianowy. Moim zdaniem 1 mm Standard albo 1,5 Lekkiej to minimum na krycie p³atów.
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 30.12.2010 23:44 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
No to po ¶wiêtach i mnie siê ruszy³o   
 
Skrzyde³ko od góry pokryte - balsa 1,5 mm 
 
  
 
Oklejony centrop³at od do³u - dorobi³em atrapê hamulca aerodynamicznego ¿eby by³o bardziej makietowo 
 
  
 
Pokrycie centrop³ata pozwala demontowaæ golenie podwozia - bêdzie ³atwiej transportowaæ. 
 
Dopasowane i zaopatrzone w zawiasy lotki - zawiasy na górnej krawêdzi. 
 
  
 
Zamontowany napêd lotek - tak to rozwi±za³em - analogicznie jak napêd klap w Bonanzie Andy'ego. Popychacze bêd± ca³kowicie niewidoczne - lepszy efekt makietowy. 
 
  
 
No i do kompletu dojecha³y 2,5" lekkie kó³ka Kavan'a z bie¿niczkiem - jak w oryginale   
 
  
 
Poprzed³u¿a³em kable serw lotek - skrzyde³ko jest gotowe do krycia dolnej powierzchni bals± - na spód planujê 1 mm. 
Tyle na dzisiaj - jutro balujemy  
 
Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:46
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 30.12.2010 23:54 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
 jutro balujemy  
z Moth Minorem?  
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 16.01.2011 13:21 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
Ma³y update projektu.  
 
Skrzyde³ko skoñczone - dó³ pokry³em bals± 1mm. Dorobi³em mocowanie do kad³uba (2 plastikowe ¶ruby ¶rednicy 4 mm).  
Ca³o¶æ p³ata oklejona Litespanem - skrzyde³ko gotowe do malowania.  
Do kokpitu doklei³em szybki z PET'a 1mm - by³o trochê zabawy bo CA nie bardzo chce kleiæ ten materia³.  
 
A ca³o¶æ teraz wa¿y 790g i wygl±da tak: 
 
  
 
  
 
 
 
Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:46
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| dorob | 
 Dodany dnia 16.01.2011 14:04 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 302 
Data rejestracji: 12.10.10 
  | 
Piêkna robota, ju¿ czekam na wrzucenie koloru i osprzêtu. 
Gratki
 Pozdrawiam  
MarCin 
FotoDorob | 
|   | 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 16.01.2011 15:00 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
Nooo Paaanie Slaviks, 
model galanty, nie mogê doczekaæ siê kolorku na nim. 
Przyznam, ¿e jego dotychczasowa waga jest imponuj±ca - oczywi¶cie w tym pozytywnym znaczeniu,
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| robloz | 
 Dodany dnia 16.01.2011 15:44 
 | 
 
  
Moderator 
 
  
Postów: 2353 
Data rejestracji: 19.05.08 
  | 
Model i waga super. Mo¿e podrzucê Ci sztukasa na kuracjê odchudzaj±c±    . A tak na powa¿nie to coraz mniej z powodu wagi chce mi siê go koñczyæ.
 Makiety -PT 19 
Budowa- PZL P11c | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| SlavikS | 
 Dodany dnia 16.01.2011 17:47 
 | 
 
  
Administrator 
 
  
Postów: 2006 
Data rejestracji: 20.05.08 
  | 
robloz napisa³/a:
Model i waga super. Mo¿e podrzucê Ci sztukasa na kuracjê odchudzaj±c±     . A tak na powa¿nie to coraz mniej z powodu wagi chce mi siê go koñczyæ.   
 
Koñcz, nie marud¼   Obliczy³e¶ jakie bêdzie obci±¿enie powierzchni? 
 
Ta waga u mnie to a¿ taka rewelacyjna znowu nie jest   
Puki co 790g. Dojdzie jeszcze silnik ze ¶mig³em - 150g + regulator - 35g + pakiet  3000 4S - 300g + 2 serwa - 20g + malowanie, piloci w kokpicie czyli minimum 1,3 kg. Powierzchnia no¶na to 23,7 dm2. Z tego wychodzi, ¿e obci±¿enie powierzchni bêdzie jakie¶ 55g/dm2 - powinien lataæ   Tyle teoria - poczekajmy na finalne wa¿enie.  
 
Tak na marginesie zastanawiam siê czy malowaæ natryskowo, czy pojechaæ wa³eczkiem. Farba ju¿ kupiona  
 S³awek 
------------------------ 
DX6i - 2.4GHz 
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D 
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51 
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| Andy | 
 Dodany dnia 16.01.2011 18:02 
 | 
 
  
modelarz 
 
  
Postów: 1402 
Data rejestracji: 07.12.08 
  | 
Ja bym "trysn±³"
 Andy    
_____________________ 
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz 
 
- T-REX 500 ESP - AirWolf 
- T-REX 500 GF - Hughes 500E 
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF 
- Katana MD - Precision Aerobatics 
- F4U-1D Corsair 50 ARF 
- EXTRA 300 MM 
- Pitts Python - Haikong Model 
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 | 
|   | 
 
 
 | 
 | 
| robloz | 
 Dodany dnia 16.01.2011 20:08 
 | 
 
  
Moderator 
 
  
Postów: 2353 
Data rejestracji: 19.05.08 
  | 
Ja te¿ bym pomalowa³ natryskowo, zawsze to mniej farby i lepszy efekt. 
Odci±¿enia jeszcze nie liczy³em, ale to zrobiê jutro (tak z ciekawo¶ci).  
Do powierzchni wlicza siê statecznik?
 
Edytowane przez robloz dnia 16.01.2011 20:10
 Makiety -PT 19 
Budowa- PZL P11c | 
|   | 
 
 
 |