Nie zapomnę czasów kiedy to po raz pierwszy zamontowałem chińską kamerkę na moim WingDragonie i odtworzyłem następnie zapisany film, choć... minęło już prawie dwa lata. Chociaż był on marnej jakości to radość z efektów była ogromna Pierwszy raz ujrzałem widok na moje podwórko i okolicę z lotu ptaka. Dostrzegłem wtedy nową drogę rozwoju dla swojego hobby. Po dłuższym zastanowieniu zdecydowałem się na budowę porządnej platformy do nagrywania filmów. Po wielu wieczorach przemyśleń i analizach forów internetowych zdecydowałem się na zakup samolotu URSUS XXL zaprojektowanego przez Marka Rokowskiego o docelowej rozpiętości 2,2m. Mnóstwo informacji i linków jest na stronie www.napolskimnieb... W tytule napisałem "3XL" a to dlatego że zwiększyłem rozpiętość do 2,5m Budowę rozpocząłem w połowie października ubiegłego roku. Teraz zaawansowanie jest na poziomie 80%. Choć trwa to leniwie długo to staram się budować samolot najdokładniej jak tylko potrafię
Zatem przedstawiam Wam relację z budowy mojej platformy FPV.
Na początek zdjęcie nie mojego autorstwa przedstawiające zawartość zestawu. Jednym słowem WSZYSTKO co potrzebne jest do budowy płatowca.
Poniższe zdjęcia przedstawiają budowę szkieletu kadłuba
Przyklejanie szkieletu do podstawy i boków kadłuba wyciętych z pianki EPP.
Zrezygnowałem z kątowych bagnetów z zestawu na rzecz prostych wykonanych z listew sosnowych. Poniżej bagnety w czasie klejenia.
Nadszedł czas na skrzynki bagnetowe.
Klejenie przodu kadłuba.
No i czas na centropłat.
Wstępny szkic pod belki ogonowe.
Poniżej belki z wklejonymi włóknami szklanymi oraz przygotowane przedłużenie skrzydła.
Przedłużone skrzydło z nie wklejonymi jeszcze skrzynkami.
Poniżej centropłat z zamocowanymi belkami, SW i SKx2 symetria oczywiście zachowana
Mocowania serw w trakcie tworzenia
Wstępna przymiarka serw
Przewody serw w trakcie zarabiania wtyków
A oto mój patent na zrobienie kanału dla przewodów w centropłacie- prowadnica+gorąca rurka
No i ciągniemy elektrykę Zainstalowałem więcej przewodów dla oświetlenia
Wszystkie kabelki już na swoim miejscu
Wnętrze kadłuba
Jedna z najważniejszych czynności- klejenie centropłata do kadłuba
Wymyśliłem sobie takie drewniane chassis dla elektroniki- później wszystko będzie wsunięte do kadłuba pod centropłat, w razie czego łatwy demontaż
Przygotowywanie otworów w skrzydle pod mocowania serw
Montaż serw
Przygotowane zarobione przedłużacze serw do wklejenia w skrzydła
Czas na goleń przednią- tu sklejkowa płyta na której będzie osadzona mechanika
Mocowanie trzpienia goleni wykonałem z tarnamidu- powinno trzymać
Kółko przednie z resorem
Testowanie goleni za pomocą serwotestera
Testowanie serw lotek
Ponieważ konstrukcja kadłub-centropłat-belki wydawała mi się zbyt "wiotka", postanowiłem dorobić zastrzały z listew sosnowych.
Wstępna przymiarka
Był to trafiony pomysł. Zastrzały dobrze usztywniły konstrukcję
Poniższe zdjęcia przedstawiają mój patent na ukrycie połączeń elektrycznych skrzydeł z kadłubem. Skrzynki zamykane są na małe magnesy neodymowe.
Popychacze serw w przygotowaniu
Testy lotek.
Przygotowanie tyłu kadłuba pod mocowanie silnika- uwaga drastyczne
Wręga silnika ma wymiary 7x8 cm. Konieczne było wykonanie kieszeni w spodniej części kadłuba.
Wręga przed wklejeniem...
...i w trakcie klejenia. Użyłem sporej ilości żywicy, a dzięki wspomnianej wyżej kieszeni wręga silnika bardzo mocno trzyma się reszty
Magnesy neodymowe łączące skrzydła z kadłubem jeszcze przed klejeniem.
Sklejkowa płyta podwozia w przygotowaniu
Plastikowe mocowania rury podwozia
Aluminiowa rura podwozia z zamontowanymi kołami
I podwozie skompletowane
Ehhhh no i w końcu relacja doścignęła stan faktyczny samolotu. Zdjęcia będą teraz przesyłane na bieżąco w miarę postępów
Ponieważ sprawa gwarancji zasilania dla odbiornika oraz serw jest sprawą kluczową, samolot będzie posiadał układ power managera. Ponieważ fabryczne urządzenia są dosyć drogie, jako doświadczony elektronik postanowiłem zaprojektować i wykonać bardzo prosty układ managera, który przejmuje prąd zasilający dla serw odciążając tym samym linie odbiornika oraz zawiera dwa moduły BEC. W stanie normalnej pracy układy te pracują razem, w razie awarii któregokolwiek akumulatora (główny lub rezerwowy) bądź jednego z układów BEC zasilanie jest nadal zapewnione.
Poniżej zdjęcia. Zastosowałem płytkę uniwersalną
Power manager w trakcie testów
Przymiarka do opisanego wcześniej drewnianego chassis
A tu po zamontowaniu dwóch BEC-ów
Umieszczenie na próbę w kadłubie, wszystko gra
Regler w trakcie przedłużania przewodów zasilających
Jak się okazało, 12" śmigło Master AirScrew wymagało wyważenia
Poniżej kolejne chassis tym razem dla regulatora
Po przyklejeniu na węglowe kołki za pomocą CA do kadłuba
Oraz z zamontowanym regulatorem. Całość na rzep plus opaski nylonowe. W przyszłości całość będzie przykryta plastikowym cylindrem tworzącym tunel- przepływające powietrze będzie chłodzić regulator.
Lutowanie złączy wysokoprądowych do regulatora i akumulatora- coś za czym nie przepadam, dla mojej transformatorówki lutowanie takich objętości miedzi to prawdziwe wyzwanie
No i znowuż plątanina kabli
Czas zabrać się za pokrywę odbiornika. Wykonana została z listew balsowych i forniru. Zamykana na małe magnesiki neodymowe.
Kabinka została wykonana z epp- odpowiednio wycięte elementy były zawarte w zestawie.
Kabinkę pomalowałem na czarno. A cały samolocik prezentuje się tak:
Do wykonania pozostała jeszcze osłona regulatora i malowanie
Nooooo, przyznam, że wyszedł Tobie bardzo fajny model. Tym bardziej, że jest to "kawałek modelu". Ciekawa konstrukcja i ciekawe zastosowane przez Ciebie rozwiązania. No i to co również istotne - gratulacje za precyzję wykonania.
Trzymam kciuki za test powietrzny.
Edytowane przez Andy dnia 11.07.2011 23:52
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Waga gotowego do lotu ale bez wyposażenia FPV to dokładnie 2,430kg. Powierzchnia rzutu prostopadłego to około 76dm2, co daje obciążenie 32g/dm2. Powinno być dobrzeAparatury: Spektrum Dx5e 2.4GHz, E-Sky ET4 2.4GHz, Copterx CX-CT6A 2.4GHz, Turnigy 9X V2 + FrSky
Modele: WD Sportster (tuning), Lama V4, Big Lama, TT Mini Titan E325, EPP FPV, Ursus, YAK 54 1.7m, DHC-2 Beaver
Fajna relacja. Mam tylko propozycję, abyś zamontował amortyzator na popychaczu przedniego podwozia lub serwo z metalowymi trybami. Przy tej wadze to możesz często wymieniać zębatki w serwie.
Edytowane przez robloz dnia 12.07.2011 08:45
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
robloz napisał/a:
Fajna relacja. Mam tylko propozycję, abyś zamontował amortyzator na popychaczu przedniego podwozia lub serwo z metalowymi trybami. Przy tej wadze to możesz często wymieniać zębatki w serwie.
Serwo na goleni przedniej posiada metalowe tryby, jest to TP MG90. Dodatkowo na stalowym popychaczu wykonałem kompensację, sprawdziłem działanie- amortyzuje dobrzeAparatury: Spektrum Dx5e 2.4GHz, E-Sky ET4 2.4GHz, Copterx CX-CT6A 2.4GHz, Turnigy 9X V2 + FrSky
Modele: WD Sportster (tuning), Lama V4, Big Lama, TT Mini Titan E325, EPP FPV, Ursus, YAK 54 1.7m, DHC-2 Beaver
Fachowa robota i świetna relacja z budowy - gratulacje !!!!
Nie wiem czy dobrze zrobiłeś rezygnując ze wzniosu płata. Jako platforma do FPV byłaby stabilniejsza - takie mam wrażenie. Zobaczysz po oblocie. W razie czego to chyba raczej niewielka przeróbka.
Ciekaw jestem malowania.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
SlavikS napisał/a:
Nie wiem czy dobrze zrobiłeś rezygnując ze wzniosu płata. Jako platforma do FPV byłaby stabilniejsza - takie mam wrażenie. Zobaczysz po oblocie.
Wiesz długo się zastanawiałem czy zostawić wznios czy nie. Nie zabrzmi to technicznie ale bez wzniosu po prostu bardziej mi się podoba. Myślę że podczas lotu skrzydła delikatnie wygięte w łuk będą minimalnie stabilizowały lot. No ale właśnie pierwszy oblot będzie decydujący. Dziś jest ładna pogoda tylko delikatnie wieje więc może spróbuję. SC jest ok 7cm od natarcia czyli ok 29% długości cięciwy, czy to jest wystarczające to się okaże. Jeśli chodzi o malowanie to od spodu dla lepszej widoczności będzie szachownica- częściowo już jest namalowana. Czarno pomalowany nos przypomina prom kosmiczny Co do kadłuba i skrzydeł w górnej części to jeszcze nie wiem, ale musi to być wyraźny kolor. No i chciałbym umieścić jakieś fajne napisy
Nie wiem dlaczego. ale coś mnie wzięło na rozglądanie się za jakimś EPA.
Edytowane przez Andy dnia 23.12.2011 18:42
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Tak tak Andy, minęło już sporo czasu a nic nie pisałem co dalej z moim Ursusem.... Otóż pośpiech sprawił że zamiast startować z ziemi to spróbowałem z ręki. Drążek gazu na 2/3 i do przodu. Jednak prędkość z jaką rzuciłem samolot okazała się za niska. W konsekwencji model uderzył w ziemię lewym skrzydłem i złamał się bagnet. Ponieważ został on wklejony w skrzynkę skrzydła, niemożliwe było wyjęcie z niej pozostałej części bagnetu. Planuję w wolnej chwili zakupić odpowiednie części u Marka R. Na razie jednak nie mam na to czasu Gdybym pomyślał wcześniej to nie wklejałbym tego bagnetu, mógłbym go wtedy bez problemu wymienić na nowy, a tak to muszę odbudować skrzydło. Dobrze że kadłub nie ma śladów uszkodzeń.
Jednak prędkość z jaką rzuciłem samolot okazała się za niska
- no to pech straszny. Ja gaz ustawiłbym na 100% - dopiero do przodu i w górę - w sumie tak robiłem ze swoją Cessną.
No nic, czekamy na naprawę i ponowne ulotnienie.
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Andy Epp ma niestety wagę dużą. Wziąłem model ze skrzydłami z EPO i plastikowym kadłubem (części dużo lżejsze) a i tak ciężko wyszło, model jest cegłowaty i szybowanie jest, ale zawsze w kierunku ziemii Nie lata sie nim jak Easy Gliderem. A co do produkcji "Na polskim niebie" to z ogromną przyjemnością zaopiekowałbym się skrzydłem, które nazywa się chyba VEGA. Poczyałem o nim i pooglądałem jak ludzie nim latają i jeśli coś stanie się z moim FPV Raptorem to Vega zagości w mojej modelarskiej piwnicy.
Edytowane przez Bienias dnia 30.12.2011 15:29