Nie zapomnê czasów kiedy to po raz pierwszy zamontowa³em chiñsk± kamerkê na moim WingDragonie i odtworzy³em nastêpnie zapisany film, choæ... minê³o ju¿ prawie dwa lata. Chocia¿ by³ on marnej jako¶ci to rado¶æ z efektów by³a ogromna Pierwszy raz ujrza³em widok na moje podwórko i okolicê z lotu ptaka. Dostrzeg³em wtedy now± drogê rozwoju dla swojego hobby. Po d³u¿szym zastanowieniu zdecydowa³em siê na budowê porz±dnej platformy do nagrywania filmów. Po wielu wieczorach przemy¶leñ i analizach forów internetowych zdecydowa³em siê na zakup samolotu URSUS XXL zaprojektowanego przez Marka Rokowskiego o docelowej rozpiêto¶ci 2,2m. Mnóstwo informacji i linków jest na stronie www.napolskimnieb... W tytule napisa³em "3XL" a to dlatego ¿e zwiêkszy³em rozpiêto¶æ do 2,5m Budowê rozpocz±³em w po³owie pa¼dziernika ubieg³ego roku. Teraz zaawansowanie jest na poziomie 80%. Choæ trwa to leniwie d³ugo to staram siê budowaæ samolot najdok³adniej jak tylko potrafiê
Zatem przedstawiam Wam relacjê z budowy mojej platformy FPV.
Na pocz±tek zdjêcie nie mojego autorstwa przedstawiaj±ce zawarto¶æ zestawu. Jednym s³owem WSZYSTKO co potrzebne jest do budowy p³atowca.
Przyklejanie szkieletu do podstawy i boków kad³uba wyciêtych z pianki EPP.
Zrezygnowa³em z k±towych bagnetów z zestawu na rzecz prostych wykonanych z listew sosnowych. Poni¿ej bagnety w czasie klejenia.
Nadszed³ czas na skrzynki bagnetowe.
Klejenie przodu kad³uba.
No i czas na centrop³at.
Wstêpny szkic pod belki ogonowe.
Poni¿ej belki z wklejonymi w³óknami szklanymi oraz przygotowane przed³u¿enie skrzyd³a.
Przed³u¿one skrzyd³o z nie wklejonymi jeszcze skrzynkami.
Poni¿ej centrop³at z zamocowanymi belkami, SW i SKx2 symetria oczywi¶cie zachowana
Mocowania serw w trakcie tworzenia
Wstêpna przymiarka serw
Przewody serw w trakcie zarabiania wtyków
A oto mój patent na zrobienie kana³u dla przewodów w centrop³acie- prowadnica+gor±ca rurka
No i ci±gniemy elektrykê Zainstalowa³em wiêcej przewodów dla o¶wietlenia
Wszystkie kabelki ju¿ na swoim miejscu
Wnêtrze kad³uba
Jedna z najwa¿niejszych czynno¶ci- klejenie centrop³ata do kad³uba
Wymy¶li³em sobie takie drewniane chassis dla elektroniki- pó¼niej wszystko bêdzie wsuniête do kad³uba pod centrop³at, w razie czego ³atwy demonta¿
Przygotowywanie otworów w skrzydle pod mocowania serw
Monta¿ serw
Przygotowane zarobione przed³u¿acze serw do wklejenia w skrzyd³a
Czas na goleñ przedni±- tu sklejkowa p³yta na której bêdzie osadzona mechanika
Mocowanie trzpienia goleni wykona³em z tarnamidu- powinno trzymaæ
Kó³ko przednie z resorem
Testowanie goleni za pomoc± serwotestera
Testowanie serw lotek
Poniewa¿ konstrukcja kad³ub-centrop³at-belki wydawa³a mi siê zbyt "wiotka", postanowi³em dorobiæ zastrza³y z listew sosnowych.
Wstêpna przymiarka
By³ to trafiony pomys³. Zastrza³y dobrze usztywni³y konstrukcjê
Poni¿sze zdjêcia przedstawiaj± mój patent na ukrycie po³±czeñ elektrycznych skrzyde³ z kad³ubem. Skrzynki zamykane s± na ma³e magnesy neodymowe.
Popychacze serw w przygotowaniu
Testy lotek.
Przygotowanie ty³u kad³uba pod mocowanie silnika- uwaga drastyczne
Wrêga silnika ma wymiary 7x8 cm. Konieczne by³o wykonanie kieszeni w spodniej czê¶ci kad³uba.
Wrêga przed wklejeniem...
...i w trakcie klejenia. U¿y³em sporej ilo¶ci ¿ywicy, a dziêki wspomnianej wy¿ej kieszeni wrêga silnika bardzo mocno trzyma siê reszty
Magnesy neodymowe ³±cz±ce skrzyd³a z kad³ubem jeszcze przed klejeniem.
Sklejkowa p³yta podwozia w przygotowaniu
Plastikowe mocowania rury podwozia
Aluminiowa rura podwozia z zamontowanymi ko³ami
I podwozie skompletowane
Ehhhh no i w koñcu relacja do¶cignê³a stan faktyczny samolotu. Zdjêcia bêd± teraz przesy³ane na bie¿±co w miarê postêpów
Poniewa¿ sprawa gwarancji zasilania dla odbiornika oraz serw jest spraw± kluczow±, samolot bêdzie posiada³ uk³ad power managera. Poniewa¿ fabryczne urz±dzenia s± dosyæ drogie, jako do¶wiadczony elektronik postanowi³em zaprojektowaæ i wykonaæ bardzo prosty uk³ad managera, który przejmuje pr±d zasilaj±cy dla serw odci±¿aj±c tym samym linie odbiornika oraz zawiera dwa modu³y BEC. W stanie normalnej pracy uk³ady te pracuj± razem, w razie awarii któregokolwiek akumulatora (g³ówny lub rezerwowy) b±d¼ jednego z uk³adów BEC zasilanie jest nadal zapewnione.
Poni¿ej zdjêcia. Zastosowa³em p³ytkê uniwersaln±
Power manager w trakcie testów
Przymiarka do opisanego wcze¶niej drewnianego chassis
A tu po zamontowaniu dwóch BEC-ów
Umieszczenie na próbê w kad³ubie, wszystko gra
Regler w trakcie przed³u¿ania przewodów zasilaj±cych
Jak siê okaza³o, 12" ¶mig³o Master AirScrew wymaga³o wywa¿enia
Poni¿ej kolejne chassis tym razem dla regulatora
Po przyklejeniu na wêglowe ko³ki za pomoc± CA do kad³uba
Oraz z zamontowanym regulatorem. Ca³o¶æ na rzep plus opaski nylonowe. W przysz³o¶ci ca³o¶æ bêdzie przykryta plastikowym cylindrem tworz±cym tunel- przep³ywaj±ce powietrze bêdzie ch³odziæ regulator.
Lutowanie z³±czy wysokopr±dowych do regulatora i akumulatora- co¶ za czym nie przepadam, dla mojej transformatorówki lutowanie takich objêto¶ci miedzi to prawdziwe wyzwanie
No i znowu¿ pl±tanina kabli
Czas zabraæ siê za pokrywê odbiornika. Wykonana zosta³a z listew balsowych i forniru. Zamykana na ma³e magnesiki neodymowe.
Kabinka zosta³a wykonana z epp- odpowiednio wyciête elementy by³y zawarte w zestawie.
Kabinkê pomalowa³em na czarno. A ca³y samolocik prezentuje siê tak:
Do wykonania pozosta³a jeszcze os³ona regulatora i malowanie
Nooooo, przyznam, ¿e wyszed³ Tobie bardzo fajny model. Tym bardziej, ¿e jest to "kawa³ek modelu". Ciekawa konstrukcja i ciekawe zastosowane przez Ciebie rozwi±zania. No i to co równie¿ istotne - gratulacje za precyzjê wykonania.
Trzymam kciuki za test powietrzny.
Edytowane przez Andy dnia 11.07.2011 23:52
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Waga gotowego do lotu ale bez wyposa¿enia FPV to dok³adnie 2,430kg. Powierzchnia rzutu prostopad³ego to oko³o 76dm2, co daje obci±¿enie 32g/dm2. Powinno byæ dobrze
Aparatury: Spektrum Dx5e 2.4GHz, E-Sky ET4 2.4GHz, Copterx CX-CT6A 2.4GHz, Turnigy 9X V2 + FrSky
Modele: WD Sportster (tuning), Lama V4, Big Lama, TT Mini Titan E325, EPP FPV, Ursus, YAK 54 1.7m, DHC-2 Beaver
Fajna relacja. Mam tylko propozycjê, aby¶ zamontowa³ amortyzator na popychaczu przedniego podwozia lub serwo z metalowymi trybami. Przy tej wadze to mo¿esz czêsto wymieniaæ zêbatki w serwie.
Edytowane przez robloz dnia 12.07.2011 08:45
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak.
robloz napisa³/a:
Fajna relacja. Mam tylko propozycjê, aby¶ zamontowa³ amortyzator na popychaczu przedniego podwozia lub serwo z metalowymi trybami. Przy tej wadze to mo¿esz czêsto wymieniaæ zêbatki w serwie.
Serwo na goleni przedniej posiada metalowe tryby, jest to TP MG90. Dodatkowo na stalowym popychaczu wykona³em kompensacjê, sprawdzi³em dzia³anie- amortyzuje dobrze
Aparatury: Spektrum Dx5e 2.4GHz, E-Sky ET4 2.4GHz, Copterx CX-CT6A 2.4GHz, Turnigy 9X V2 + FrSky
Modele: WD Sportster (tuning), Lama V4, Big Lama, TT Mini Titan E325, EPP FPV, Ursus, YAK 54 1.7m, DHC-2 Beaver
Fachowa robota i ¶wietna relacja z budowy - gratulacje !!!!
Nie wiem czy dobrze zrobi³e¶ rezygnuj±c ze wzniosu p³ata. Jako platforma do FPV by³aby stabilniejsza - takie mam wra¿enie. Zobaczysz po oblocie. W razie czego to chyba raczej niewielka przeróbka.
Ciekaw jestem malowania.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
SlavikS napisa³/a:
Nie wiem czy dobrze zrobi³e¶ rezygnuj±c ze wzniosu p³ata. Jako platforma do FPV by³aby stabilniejsza - takie mam wra¿enie. Zobaczysz po oblocie.
Wiesz d³ugo siê zastanawia³em czy zostawiæ wznios czy nie. Nie zabrzmi to technicznie ale bez wzniosu po prostu bardziej mi siê podoba. My¶lê ¿e podczas lotu skrzyd³a delikatnie wygiête w ³uk bêd± minimalnie stabilizowa³y lot. No ale w³a¶nie pierwszy oblot bêdzie decyduj±cy. Dzi¶ jest ³adna pogoda tylko delikatnie wieje wiêc mo¿e spróbujê. SC jest ok 7cm od natarcia czyli ok 29% d³ugo¶ci ciêciwy, czy to jest wystarczaj±ce to siê oka¿e. Je¶li chodzi o malowanie to od spodu dla lepszej widoczno¶ci bêdzie szachownica- czê¶ciowo ju¿ jest namalowana. Czarno pomalowany nos przypomina prom kosmiczny Co do kad³uba i skrzyde³ w górnej czê¶ci to jeszcze nie wiem, ale musi to byæ wyra¼ny kolor. No i chcia³bym umie¶ciæ jakie¶ fajne napisy
Nie wiem dlaczego. ale co¶ mnie wziê³o na rozgl±danie siê za jakim¶ EPA.
Edytowane przez Andy dnia 23.12.2011 18:42
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Tak tak Andy, minê³o ju¿ sporo czasu a nic nie pisa³em co dalej z moim Ursusem.... Otó¿ po¶piech sprawi³ ¿e zamiast startowaæ z ziemi to spróbowa³em z rêki. Dr±¿ek gazu na 2/3 i do przodu. Jednak prêdko¶æ z jak± rzuci³em samolot okaza³a siê za niska. W konsekwencji model uderzy³ w ziemiê lewym skrzyd³em i z³ama³ siê bagnet. Poniewa¿ zosta³ on wklejony w skrzynkê skrzyd³a, niemo¿liwe by³o wyjêcie z niej pozosta³ej czê¶ci bagnetu. Planujê w wolnej chwili zakupiæ odpowiednie czê¶ci u Marka R. Na razie jednak nie mam na to czasu Gdybym pomy¶la³ wcze¶niej to nie wkleja³bym tego bagnetu, móg³bym go wtedy bez problemu wymieniæ na nowy, a tak to muszê odbudowaæ skrzyd³o. Dobrze ¿e kad³ub nie ma ¶ladów uszkodzeñ.
Jednak prêdko¶æ z jak± rzuci³em samolot okaza³a siê za niska
- no to pech straszny. Ja gaz ustawi³bym na 100% - dopiero do przodu i w górê - w sumie tak robi³em ze swoj± Cessn±.
No nic, czekamy na naprawê i ponowne ulotnienie.
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Andy Epp ma niestety wagê du¿±. Wzi±³em model ze skrzyd³ami z EPO i plastikowym kad³ubem (czê¶ci du¿o l¿ejsze) a i tak ciê¿ko wysz³o, model jest ceg³owaty i szybowanie jest, ale zawsze w kierunku ziemii Nie lata sie nim jak Easy Gliderem. A co do produkcji "Na polskim niebie" to z ogromn± przyjemno¶ci± zaopiekowa³bym siê skrzyd³em, które nazywa siê chyba VEGA. Poczya³em o nim i poogl±da³em jak ludzie nim lataj± i je¶li co¶ stanie siê z moim FPV Raptorem to Vega zago¶ci w mojej modelarskiej piwnicy.
Edytowane przez Bienias dnia 30.12.2011 15:29