Szuka³em governora czy jakiego innego podobnego systemu kontoluj±cego oborty silnika, tak aby nie zwalnia³ ani za bardzo siê nie rozkrêca³, chodzi oczywi¶cie o spalinkê. I tu nagle pokaza³o siê og³oszenie kolegi z forum waldorfa ¿e wyprzedaje niepotrzebne mu rzeczy. (on lata tylko na elktrykach, a ma³o tego spalinówki przerabia na elektryki). Tak wiêc zakupi³em za symboliczne 100z³ Rev Maxa który w sklepie kosztuje 325 z³. Mam nadziejê ¿e komputerek podo³a moim oczekiwaniom,
Tak wygl±da,
I co¶ o urz±dzonku, (zaczerpniêto z helishop.pl)
RevMax jest urz±dzeniem ograniczaj±cym prêdko¶æ obrotow± wirnika. Pozwala on pilotowi na wykorzystanie maksymalnej mocy z silnika przy jednoczesnym zabezpieczeniu przed przekroczeniem przez silnik niebezpiecznej prêdko¶ci obrotowej.
Podczas normalnej pracy RevMax “przepuszcza” sygna³ p³yn±cy z odbiornika do serwomechanizmu przepustnicy. Taka sytuacja ma miejsce, gdy obroty silnika s± mniejsze lub równe obrotom ustalonym przez pilota jako docelowe (maksymalne). W momencie wykrycia przekroczenia obrotów docelowych, RevMax w³±cza tryb tzw. governora (tryb utrzymywania ustalonych obrotów silnika i co za tym idzie wirnika g³ównego ¶mig³owca) i przejmuje kontrolê nad serwomechanizmem przepustnicy.
Obroty docelowe mo¿na ustawiæ przy pomocy dodatkowego kana³u nadajnika.
RevMax nie wymaga stosowania specjalnego (czytaj drogiego) serwomechanizmu.
Co to oznacza?
Rev-Max wykorzystuje now± koncepcjê. Urz±dzenie to ró¿ni siê od zwyk³ych governorów i mo¿e byæ nazywany “ogranicznikiem prêdko¶ci obrotowej” lub wystêpowaæ pod nazw± handlow± "Over-speed Governor" czyli “governor ograniczaj±cy maksymalne obroty”.
Rev-Max nie “zarz±dza” obrotami w zakresie normalnych obrotów silnika i obroty te zale¿± wy³±cznie od krzywej przepustnicy ustawionej w nadajniku. Problem z wszystkimi governorami polega na niewielkim opó¼nieniu, jakie wprowadzaj± do sterowania przepustnic±. W Rev-Max powy¿sza niedogodno¶æ zosta³a ca³kowicie wyeliminowana.
Rev-Max radzi sobie z mniej ni¿ po³ow± obci±¿enia podczas zarz±dzania obrotami, a zatem pozwala na lepsze, bezpo¶rednie po³±czenie silnika z wirnikiem. Gdy ogranicznik nie jest potrzebny, sygna³y steruj±ce przepustnic± ca³kowicie pomijaj± dodatkowy uk³ad. Na przyk³ad, podczas bardzo szybkich tic-toc’ów uk³ad ten dostarczy wiêcej u¿ytecznej mocy do wirnika na czas, co w rezultacie pozwoli na wykonanie szybszego i bardziej imponuj±cego manewru z jednoczesnym zachowaniem wystarczaj±cej mocy. Przepustnica jest, po prostu, zsynchronizowana z bardzo szybko zmieniaj±cym siê obci±¿eniem wirnika. Szybkie, wielokrotne beczki oraz inne manewry tak¿e skorzystaj± w podobny sposób.
Dok³adne ustawienie krzywej przepustnicy jest ca³kiem proste po ustaleniu na ziemi docelowych obrotów u¿ywaj±c w tym celu dolnego punktu krzywej. W ten sposób mo¿na zweryfikowaæ, czy urz±dzenie;obcina; przy w³a¶ciwych obrotach. Po zakoñczeniu powy¿szych ustawieñ pozosta³e punkty idle-up s± ustawiane w locie tak, aby wirnik osi±ga³ lub nieznacznie przekracza³ docelow± prêdko¶æ obrotow±. Mikser skoku ogólnego z przepustnic± bêdzie teraz wspó³pracowa³ z Rev-Max i mo¿e byæ ustawiany podczas lotu, w celu wyeliminowania spadków obrotów podczas ciê¿kich manewrów z du¿ymi k±tami skoku ogólnego. Uzyskujemy poczucie bezpo¶redniego i ¶ci¶le powi±zanego z reakcj± modelu sterowania bez obawy o zbytnie zwiêkszenie obrotów silnika lub wirnika.
Rev-Max nie zamaskuje nieprawid³owych ustawieñ mieszanki, jak móg³by to uczyniæ governor. W ten sposób zachêca do ustawienia p³ynnej i bardziej dostêpnej mocy silnika. Dla modeli ¶mig³owców klasy 30 i 50 z klasycznym governorem ka¿da dodatkowa dawka mocy jest szczególnie mile widziana. Piloci bior±cy udzia³ w zawodach zawsze pragnêli mieæ bezpo¶rednie po³±czenie pomiêdzy przepustnic± a wirnikiem, lecz natrafiali na problem irytuj±cego przekraczania prêdko¶ci obrotowej. Dzieje siê tak dlatego, i¿ ró¿ne manewry w ró¿ny sposób obci±¿aj± wirnik przy podobnych ustawieniach skoku ogólnego. Wiele osób lataj±cych wiêkszymi ¶mig³owcami aktualnie stosuje governor jako mniejsze z³o, podczas gdy uparci, zagorzali perfekcjoni¶ci odmawiaj± u¿ywania jakiegokolwiek governora. Mamy dzisiaj rozwi±zanie dla jednych i drugich.
“Ogranicznik Rev-Max pracuje lepiej ni¿ jakikolwiek governor dostêpny obecnie na rynku, osi±ga lepszy ¶rodkowy zakres mocy, w rezultacie powoduj±c lepsze wyczucie modelu. Jest to jedyny ogranicznik obrotów na rynku, jaki znam. Jest to ¶wietny pomys³ pozwalaj±cy uzyskaæ lepsze osi±gi ¶mig³owca.;
Edytowane przez private9 dnia 01.11.2009 19:55
My heli blog: http://rcheliplock.blogspot.com//