| Nieuport 17 ACES | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 10.09.2014 09:43 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | Przysz³a kolej i na mojego dwup³ata ACES. Nieuport 17 - ma³y zgrabny samolocik made in France . Podobno najlepszy model do elektryfikacji w tej klasie. Spalinowy czterosuw jest na razie poza moim zasiêgiem. Projekt zosta³ wiêc dostosowany do silnika elektrycznego i sporego pakietu. Technika wykonania bêdzie kombinowana (podobnie jak w przypadku I³ów-2 z tego w±tku: http://rcplock.pl...ad_id=1655) czyli skorupa styrodurowa wzmocniona sklejk± i laminowana tkanin±, podobnie skrzyd³a i usterzenie. D³ugo kombinowa³em jak w taki model wsadziæ do¶æ spory pakiet, tak ¿eby by³o i bezpiecznie i wygodnie. Do tego ten krótki przód...Wykombinowa³em, ¿e wrêga silnikowa razem z os³on± bêdzie zdejmowana i pakiet bêdzie ³adowany "odprzodowo" mo¿e to niezbyt wygodne, ale solidne -tak mi siê wydaje,  jak bêdzie - siê oka¿e. Poza tym zale¿y mi, ¿eby ty³ by³ jak najl¿ejszy i wiêkszo¶æ mas ma byæ skupiona z przodu. 
 Oczywi¶cie bez planu nie ma roboty - przynajmniej z ploterem. Lubiê mieæ wszystko wcze¶niej przemy¶lane:
 
 
  
 Wyciête elementy kad³uba, stara³em siê jak najmocniej oszczêdzaæ na masie, ale tak ¿eby nie by³o za s³abo:
 
 
  
 Elementy sklejkowe: g³ówny pok³ad (do niego bêd± mocowane serwa, elektronika, i stójki skrzyde³), wrêgi i mocowanie statecznika poziomego:
 
 
  
 Klejenie elementów styrodurowych (oczywi¶cie na poliuretanowy Soudal), elementy s± tak spasowane, ¿e w sumie niewiele trzeba, ¿eby je jako¶ ustawiaæ przy monta¿u:
 
 
  
 Sklejona g³ówna czê¶æ kad³uba:
 
 
  
 I przymiarka na sucho grzbietu i wrêgi silnikowej:
 
 
  
 c.d.n.
 Edytowane przez AQUARIUS dnia 10.09.2014 09:56
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| robloz | Dodany dnia 10.09.2014 10:33 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 2351
 Data rejestracji: 19.05.08
 
 
 | Jak bêdziesz mocowa³ wrêgê silnikow±? (To co widaæ to jakie¶ zatrzaski?) A nie lepiej by by³o np. wsuwaæ pakiet przez kokpit pilota?
 Makiety -PT 19
 Budowa- PZL P11c
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 10.09.2014 10:52 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | To co widaæ to ¶ruby M4, wkrêcaj± siê w nakrêtki k³owe w tej wrêdze przyklejonej do kad³uba. Z tym pakietem to rozwa¿a³em wszystkie mo¿liwo¶ci, i od do³u (jak w ESA) i  przez kokpit - ale wbrew pozorom to w ¶rodku jest ma³o miejsca i pakiet by siê "na zakrêcie nie zmie¶ci³". Poza tym popychacze by przeszkadza³y...Wiem to trochê ma³o wygodne ale w tym przypadku chyba jedyne rozwi±zanie. 
 Acha i zapomnia³em dodaæ , ¿e model wymiarami pasuje do metrówki w ESA, wiêc pewnie na przysz³y sezon powstanie wersja EPP - z niewielkimi zmianami.
 Edytowane przez AQUARIUS dnia 10.09.2014 10:55
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 15.09.2014 10:41 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | Usterzenie - pocz±tkowo mia³o byæ z laminowanego styroduru, ale stanê³o na balsie. Na p³ytce 3mm poprzykleja³em imitacjê u¿ebrowania, potem to przeszlifowa³em, na to tkanina 33 g i do worka pró¿niowego. Pró¿niowo lamiowa³em w sumie pierwszy raz-trochê z tym zabawy, ale warto. Stateczniki wysz³y bardzo lekkie (wiêkszo¶æ ¿ywicy wsi±k³a w papierowy rêcznik, podci¶nienie -0,8 bara) i sztywne. Wersja styrodurowa usterzenia te¿ jest w planach - tak dla porównania. 
 
  
 
  
 
  
 
  
 Weekend zakoñczy³em wygiêciem z p³askownika aluminiowego konstrukcji pod górny p³at. Mam wra¿enie, ¿e to trochê za pancerne jest , ale taki p³askownik mia³em akurat pod rêk±:
 
 
   Edytowane przez AQUARIUS dnia 15.09.2014 10:42
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 15.09.2014 11:30 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2006
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Piêkna modelarska robota  Jestem pod wra¿eniem mnogo¶ci stosowanych technik.
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 26.09.2014 08:37 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | Tymczasem budowa idzie drobnymi krokami do przodu. Wklejanie bowdenów: 
 
  
 Doklejenie pozosta³ych elementów kad³uba:
 
 
  
 Usterzenie w ca³ej okaza³o¶ci:
 
 
  
 Szlifowanie kad³uba. Najpierw os³ona silnika, ¿eby ³adnie wysz³a ta krzywizna to spreparowa³em sobie taki oto "pilnik&" (oczywi¶cie ploter+styrodur+papier ¶cierny):
 
 
  
 
  
 Oszlifowane oprofilowanie z boku i z grubsza kad³ub prezentuje siê tak:
 
 
  
 
  
 To co na zdjêciu wa¿y 290 g - mam wra¿e, ¿e trochê sporo. Gdybym robi³ to jeszcze raz, to styroduru by³oby po³owê, kad³ub sprawia wra¿enie pancernego, dojdzie jeszcze laminat...
 Edytowane przez AQUARIUS dnia 26.09.2014 09:45
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 12.11.2014 08:33 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | W zwi±zku z tym, ¿e ostatnio co¶ nie mogê siê zebraæ do "grubszych" prac, postanowi³em sobie trochê pod³ubaæ. Regulamin ACES przewiduje dodatkowe punkty za karabiny przy modelu. No skoro tak, to nie mo¿e to byæ byle co, tym bardziej, ¿e N17 ma uzbrojenie na wierzchu. Znalaz³em plan karabinu vickers, przeskalowa³em, wrzuci³em na ploter i w ci±gu wieczora wyd³uba³em taki oto ma³y arsena³ -  w sumie potrzebny jest tylko jeden, ale tak mi siê jako¶ przyjemnie przy tym d³uba³o, ¿e zrobi³em ca³y arsena³ ... na za¶. G³ówne elementy s± ze styroduru, do tego jakie¶ drobiazgi z depronu 2 mm, trochê papieru samoprzylepnego i kawa³ek rurki aluminiowej. Malowanie - najpierw bia³a emulsja, potem czarna i srebrna akrylowa. Jeden taki dziurkacz wa¿y 2,5 grama  Wiem, wiem - powiecie, ¿e to w kombacie zbêdny szczegó³, i strata czasu, ale zima siê w sumie jeszcze nie zaczê³a, a przy tej technologii to w zasadzie chwila moment (czytaj jedno piwko jasne pe³ne  ): 
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 I przymiarka na sucho do modelu:
 
 
   Edytowane przez AQUARIUS dnia 12.11.2014 08:35
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| robloz | Dodany dnia 12.11.2014 09:26 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 2351
 Data rejestracji: 19.05.08
 
 
 |    Makiety -PT 19
 Budowa- PZL P11c
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 12.11.2014 11:38 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2006
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Cu¶ piêknego   S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Andy | Dodany dnia 12.11.2014 12:31 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1402
 Data rejestracji: 07.12.08
 
 
 | No, no, no Szanowny Aquariusie - a¿ szkoda tak piêknych detali, jak przytrafi siê w walce jaka¶ pora¿ka -  Ale robota przednia -
   Andy
   _____________________
 DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
 
 - T-REX 500 ESP - AirWolf
 - T-REX 500 GF - Hughes 500E
 - Beechcraft-Bonanza 15E ARF
 - Katana MD - Precision Aerobatics
 - F4U-1D Corsair 50 ARF
 - EXTRA 300 MM
 - Pitts Python - Haikong Model
 - w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 12.11.2014 12:35 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | Dlatego zrobi³em wiêksz± ilo¶æ. Jak mnie jeszcze najdzie to zrobiê km lewis - ten z kolei bêdzie umieszczony na górnym skrzydle. "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 23.11.2014 23:02 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | S³owo siê rzek³o - km lewis gotowy! Nieuporty nosi³y go na górnym skrzydle na specjalnej szynie - w sumie jeszcze nie wiem, czy bêdê go w ogóle instalowa³ - pewnie przy pierwszym kapota¿u zniknie razem z ca³ym misternym rusztowaniem... Ale jako¶ mnie d³ubanie przy tych miniaturach wci±gnê³o - ca³kiem weso³a d³ubanina. W razie czego przerobiê je na magnesy na lodówkê  . Technika podobna - elementy wyciête ze styroduru i depronu 2 mm, lufy z patyczków do szasz³yków (czy wycieczka do spo¿ywczaka po patyczki do szasz³yków z suwmiark± to normalne, czy ju¿ nie?). Parê pasków papieru samoprzylepnego, a owiniêcie lufy. Klejenie na UhuPor:
 
 
  
 
  
 W tym modelu zastosowa³em element z blaszki alu, ktorym planujê przykrêciæ karabin do modelu:
 
 
  
 Styrodur materia³ wdziêczny, ³adnie siê tnie i jeszcze ³adniej wgniata przet³oczenia:
 
 
  
 
  
 Ca³o¶æ zmontowana do kupy - prawda, ¿e urocze? :mrgreen:
 
 
  
 Malowanie - najpierw podk³ad z bia³ej emulsji, potem akryle:
 
 
  
 
   
 By³bym zapomnia³ o r±czce przy magazynku:
 
 
  
 I w³ala - cztery lewisy w jeden wieczór, ka¿dy wa¿y poni¿ej 3 g:
 
 
  
 Wiem to nie jest normalne...
 Edytowane przez AQUARIUS dnia 23.11.2014 23:04
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 24.11.2014 07:19 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2006
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 |  Muszê przyznaæ, ¿e obróbkê pianek opanowa³e¶ do perfekcji. Montowanie na modelu chyba faktycznie mija siê z celem - no chyba, ¿e tylko do oceny statycznej. S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 23.12.2014 15:19 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | Karabiny siê wycinaj±, jak kto¶ jest zainteresowany to polecam siê. Tymczasem wracam do budowy modelu. Maska-mia³a byæ pocz±tkowo ze styroduru, ale siê okaza³o, ¿e serwa s± za wysokie i nie bardzo mia³y ochotê siê zmie¶ciæ. Wiêc maska bêdzie z laminatu na kopycie z traconego styropianu: 
 
   
 
  
 Nastêpnie skrzyd³a. Kombinujê, jakby tu zrobiæ w styrodurze imitacjê ¿eber i siê nie narobiæ. Wymy¶li³em co¶ takiego - na wyciêtych i oszlifowanych do kszta³tu rdzeniach naklei³em zamaskowa³em paskami papieru samoprzylepnego i potraktowa³em to opalark±. W teorii nieos³oniêty styrodur powinien siê lekko stopiæ i powinno wyj¶æ wklê¶niêcie... Niby proste, ale trudno jest to zrobiæ w miarê równomiernie. Efekt wyszed³ taki jak na foto - metoda obiecuj±ca ale jeszcze do dopracowania:
 
 
   
 
  
 Wiêksze skrzyd³o ju¿ tradycyjnie-paski balsy 1 mm naklejone na rdzenie. Wcze¶niej rdzenie oszlifowane i lotki wyciête i obrobione bals±:
 
 
   
 Potem wypalanie kana³ów do okablowania:
 
 
  
 I laminowanie. Nie przepadam za tym etapem, ale jak siê wszystko wcze¶niej zaplanuje i przygotuje to idzie w miarê sprawnie. Laminujê ¿ywic± LH160 i tkanin± 48g/m2:
 
 
   
 Oraz lotki. Potraktowa³em je jako trening do laminowania skrzyde³, bo zamierzam je zrobiæ w worku pró¿niowym i trochê siê ba³em jak tkanina u³o¿y siê na ostrych za³amaniach. Zupe³nie niepotrzebnie bo efekt wyszed³ ca³kiem obiecuj±co. Poza tym zale¿a³o mi na tym, ¿eby tkanina ³adnie siê u³o¿y³a na ¿ebrach - nie bêdzie tego sztucznego efektu doklejonych pasków:
 
 
  
 
  
 
  
 I ¿eby nie by³o - nie u¿ywam do tego ¿adnego kosmicznego sprzêtu:
 
 
   
 Moja super wypasiona "pompa pró¿niowa" z kompresora lodówkowego i wakuometr. To co pod spodem to wczesny system do histerezy, ale to by³o zbyt skomplikowane, ¿eby dzia³aæ sprawnie... Pomin±³em to. Po prostu wk³adam wszystko do worka, uszczelniam silikonem sanitarnym odsysam do -0,8 bara i zostawiam na noc - jak siê wszystko porz±dnie uszczelni to po 24 h jest wci±¿ -0,8 bara. Tyle w tym odcinku.
 Edytowane przez AQUARIUS dnia 23.12.2014 15:30
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Piotrek B | Dodany dnia 23.12.2014 15:40 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1242
 Data rejestracji: 12.08.09
 
 
 | Za ³adnie to wszystko robisz. Mo¿e nie chcieæ lataæ   Nie biorê grawitacji na powa¿nie.
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 03.01.2015 21:39 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | Najlepszego w nowym roku. Oby nam Niemcy nie namieszali za bardzo w regulaminie WWI! W tym odcinku skrzyd³a. D³ugo siê zbiera³em do tego laminowania... To najwiêkszy element jaki laminowa³em pró¿niowo i pomimo obaw jestem ca³kiem zadowolony z efektu. W czasie laminowania, okaza³o siê, ¿e jest jaka¶ minimalna nieszczelno¶æ - co ja siê nalata³em do piwnicy, ¿eby co jaki¶ czas uruchomiæ kompresor... (a do piwnicy mam piêæ piêter bez windy!)
 A teraz fotki - skrzyd³a w worku (widaæ jak du¿o ¿ywicy wsi±ka w papierowe rêczniki):
 
 
   
 Po kilkunastu godzinach rozpakowanie - to mój ulubiony moment. Folia perforowana ³adnie przylega do rdzeni:
 
 
   
 I rdzeñ, jeszcze z nieobciêt± tkani±, wygl±da na to, ¿e poza tym miejscem w rogu tego wyciêcia pod lotkê wszystko wysz³o ok:
 
 
  
 A tu przymiarka z lotkami-skrzyd³o jest sztywne i wygl±da na ca³kiem mocne. W tym stanie (skrzyd³o ma chyba 104 cm) wa¿y to wszystko 125 gramów!:
 
 
  
 Teraz skrzyd³o dolne, te¿ bêdzie zalaminowane w worku, ale ze wzglêdu na niewielki profil postanowi³em daæ d¼wigar z listwy sosnowej chyba 2x5, wklejonej na poliuretan. Pocz±tkowo mia³ byæ wklejony p³askownik z wêgla, ale co¶ czujê, ¿e to skrzyde³ko bêdzie pierwsze do wymiany wiêc nie ma co popadaæ w koszty. Na tej fotce widaæ rowki wytopione przy pomocy jednej z moich "oporowych rowkownic":
 
 
   
 ... a tu wklejone i oszlifowane d¼wigary:
 
 
   "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 06.01.2015 15:37 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | No to zalaminowane - ze wzniosem i w jednym kawa³ku-a co! Sam siê dziwiê, ¿e to w ogóle wysz³o, a jednak. Po³ówki sklei³em na ¶rodku daj±c wznios taki jak mi na planach wychodzi³-czyli ok 15 mm. Ca³o¶æ zalaminowa³em, na ¶rodku po dodatkowej warstwie tkaniny góra i dó³ i do wora: 
 
   
 Po wyjêciu i oszlifowaniu nadlewek wysz³o takie oto skrzyde³ko:
 
 
  
 Poza kilkoma niedolewkami wysz³o ok, choæ nie tak idelanie jak górne.
 
 W miêdzyczasie zrobi³em zawias steru kierunku. Akurat w tym samolocie zawias jest stosunkowo niewielki w porównaniu z wielko¶ci± statecznika, wiêc musi byæ dosyæ solidny. A ¿e ster wydawa³ mi siê trochê za cienki ¿eby wklejaæ w niego zawiasy poliestrowe to u¿y³em blachy aluminiowej (drukarskiej) przyklejonej i przylaminowanej jak na fotkach poni¿ej. Do tego 2 mm o¶ka z wêgla - chodzi elegancko i wygl±da dosyæ solidnie.
 
 
   
 
   
 
   
 Na koniec nie mog³em sobie odmówiæ - z³o¿y³em ca³o¶æ do kupy i zwa¿y³em:
 
 
   
 W tym stanie 485 gramów - mam ambitny plan ¿eby zmie¶ciæ siê w kilogramie plus jakie¶ 100 gramów marginesu na wywa¿enie i duperele. Tyle w tym odcinku.
 "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| stawoj | Dodany dnia 06.01.2015 22:05 | 
| modelarz 
  
 Postów: 1285
 Data rejestracji: 18.05.08
 
 
 | Co¶ czujê, ¿e idziesz w nagrodê za naj³adniejszy model zawodów  . Ja bym tym na pewno nie walczy³ ! | 
|  | 
 | 
|  | 
| AQUARIUS | Dodany dnia 07.01.2015 15:38 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 1677
 Data rejestracji: 07.10.08
 
 
 | Nie ma takiej konkurencji "naj³adniejszy model" - to jest wojna a nie konkurs piêkno¶ci. Choæ nie ukrywam, ¿e (o i le w ogóle poleci) jak mi go trykn± to trochê mnie w krzy¿u zaboli   "Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
 C. Lindberg
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Piotrek B | Dodany dnia 17.01.2015 10:34 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1242
 Data rejestracji: 12.08.09
 
 
 | Jestem ciekaw jak rozwi±¿esz podwozie, bo w moim jest lipnie zrobione. Nie biorê grawitacji na powa¿nie.
 | 
|  | 
 |