Zobacz temat
Kto jeszcze czyta ten temat? 1 go¶æ(ci)
 Drukuj temat
Silnik Align 500M 1600KV RCM-BL500M - Wymiana wa³u silnika i ³o¿ysk
Andy
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 24.08.2010 19:40
Awatar

modelarz


Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08

Ze wzglêdu na s³ab± jako¶æ elementów z jakich wykonane jest to cacko do napêdzania helików klasy 500, przypad³o mi w udziale stawienie czo³a z wymian± elementów zawartych w zestawie naprawczym:

a.imageshack.us/img163/6039/nap1.jpg

Od razu przypomnê, ¿e nie ufaj±c w jako¶æ chiñskich ³o¿ysk, ³o¿yska standardowe zosta³y zast±pione przeze mnie ³o¿yskami ceramicznymi:

a.imageshack.us/img191/7581/dscf0007go.jpg.

To co od razu nasunê³o mi siê przy pasowaniu ³o¿ysk do wa³u to to, ¿e te zastosowane przeze mnie ceramiczne s± lepiej spasowane w porównaniu z tymi oryginalnymi zawartymi w zestawie naprawczym. Wa³ w nich umieszczony ma znacznie mniejsze luzy.

No to do dzie³a:

1. W wymontowanym z modelu silniku odkrêcamy ko³ek blokuj±cy zêbatkê i zdejmujemy j±

a.imageshack.us/img840/4393/zestaw1v.jpg

2. Odszukujemy na spodzie korpusu silnika miejsce, w który wkrêcony jest ko³ek blokuj±cy wa³ silnika

a.imageshack.us/img840/3553/zestaw2v.jpg

3. Wykrêcamy ko³ek - zwany inaczej popularnie robaczkiem (nie powinno byæ problemu z wykrêceniem, przy zastosowaniu w³a¶ciwej si³y i sprawnego klucza)

a.imageshack.us/img715/4611/zestaw3s.jpg

4. Dobieramy pobijaczek o odpowiednio mniejszej ¶rednicy od wa³u oraz odpowiedniej sztywno¶ci

a.imageshack.us/img267/8742/wa5y.jpg

5. Rozkrêcamy szczêki imad³a na taki rozmiar, aby postawiony na nich silnik (górn± powierzchni± - t± przykrêcan± do mocowania w modelu) nie zawadza³ wiêkszym ³o¿yskiem - zostawiæ lekki zapas. nale¿y równie¿ zwróciæ uwagê, aby silnik nie sta³ symetrycznie na szczêkach, lecz by³ przesuniêty do którego¶ z brzegów szczêk - aby omin±æ ¶rubê g³ówna imad³a

a.imageshack.us/img843/1480/pop1e.jpg

6. Ustawiamy na wale od góry pobijak - zwracaj±c uwagê na jego centryczne po³o¿enie w stosunku do wa³u. Nastêpnie m³oteczkiem 500 g uderzamy zdecydowanie w pobijak

a.imageshack.us/img26/2686/pop2p.jpg

7. Oto efekt - wa³ zaczyna siê wysuwaæ

a.imageshack.us/img829/8157/pop3.jpg

8. W efekcie koñcowym wa³ zostaje wybity z silnika

a.imageshack.us/img822/2686/zestaw7.jpg

9. Przy u¿yciu niewielkiej si³y pokonujemy si³ê magnesów i demontujemy korpus silnika ze stojana. Tak przygotowany stojan stawiamy tak jak poprzednio na rozsuniêtych szczêkach silnika

a.imageshack.us/img90/5796/pop4.jpg

10. Wsuwamy w otwór po wale pobijak (stron± zakoñczon± na ostro) do stojana i opieramy go o dolne ³o¿ysko. Moteczkiem o sile argumentu 100g delikatnie wybijamy ³o¿ysko

a.imageshack.us/img267/4595/zestaw10h.jpg

11. A oto efekt

a.imageshack.us/img840/2815/pop7.jpg

12. Jako, ¿e stojan w drugiej strony nie ma bezpiecznego i sztywnego podparcia

a.imageshack.us/img839/9650/zestaw12.jpg

13. Mniejsze ³o¿ysko nale¿y wybiæ trzymaj±c stojan w d³oni. Podobnie, jak poprzednio wsuwamy ostrym koñcem pobijak do otworu po wale, opieramy u wylotu po przeciwleg³ej stronie ni¿ przy ³o¿ysku i delikatnie lekkim m³oteczkiem wybijamy mniejsze ³o¿ysko

a.imageshack.us/img822/6149/zestaw13u.jpg

14. Ma³e ³o¿ysko wychodzi z gniazda

a.imageshack.us/img202/3635/zestaw14.jpg

15. Po wyczyszczeniu gniazd ³o¿ysk delikatnie osadzamy w nich nowe ³o¿yska - ze wzglêdu na do¶æ lu¼ne gniazda nale¿y wkleiæ ³o¿yska na Loctile

a.imageshack.us/img831/6087/zestaw15.jpg

a.imageshack.us/img835/4505/zestaw16.jpg

a.imageshack.us/img831/2188/zestaw17.jpg

a.imageshack.us/img844/1486/zestaw18.jpg

16. Nastêpnie sk³adamy stojan z korpusem silnika. I teraz najwa¿niejsza kwestia, aby ponownie nie wybijaæ wa³u z silnika. Nale¿y zwróciæ uwagê, aby wa³ przed wbiciem tak ustawiæ, aby wg³êbienie na ko³ek blokuj±cy wa³ dok³adnie wypad³o w otworze w dolnej czê¶ci silnika - w przeciwnym razie czeka na ponowne wybijanie wa³u.
Po ustawieniu w³a¶ciwego po³o¿enia wa³u w stosunku do stojana ustawiamy silnik z przygotowanym do wbicia wa³em na podstawie drewnianej i u¿ywaj±c lekkiego m³oteczka wbijamy delikatnie wa³ do silnika, a¿ do momentu osi±gniêcia przez ogranicznik na wale wewnêtrznego pier¶cienia

a.imageshack.us/img838/2869/pop6.jpg

17. Sprawdzamy prawid³owo¶æ po³o¿enia gniazda na wale z otworem w stojanie i wkrêcamy na Loctile ko³ek blokuj±cy wa³

a.imageshack.us/img267/9295/zestaw20.jpg

18. Po wkrêceniu ko³ka sprawdzamy, czy wa³ nie ma luzów zarówno poprzecznych, jak i pionowych.
Je¿eli nie ma, to mo¿emy uznaæ, ¿e nasza operacja zakoñczy³a siê sukcesem.
Czas przewidziany na wykonanie powy¿szych czynno¶ci to ok. 10 minut.

a.imageshack.us/img842/9140/zestaw21.jpg
Edytowane przez Andy dnia 24.08.2010 23:51
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gifrcradom.pl/admin/foto/corsair4.gif
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz

- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 
Przeskocz do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
Remont silnika 4-t. Materia³y i techniki 4 11.09.2023 15:08
SILNIK ENYA 90 4 C Technika w samolotach RC 11 15.09.2020 23:32
kupiê silnik i regulator Kupiê 1 10.11.2018 10:49
[S] Silnik RCGF-30 Twin Sprzedam 1 14.03.2018 11:04
Makieta silnika do pajperka Technika w samolotach RC 3 18.02.2018 19:35
statystyka