Ze wzglêdu na s³ab± jako¶æ elementów z jakich wykonane jest to cacko do napêdzania helików klasy 500, przypad³o mi w udziale stawienie czo³a z wymian± elementów zawartych w zestawie naprawczym:
Od razu przypomnê, ¿e nie ufaj±c w jako¶æ chiñskich ³o¿ysk, ³o¿yska standardowe zosta³y zast±pione przeze mnie ³o¿yskami ceramicznymi:
.
To co od razu nasunê³o mi siê przy pasowaniu ³o¿ysk do wa³u to to, ¿e te zastosowane przeze mnie ceramiczne s± lepiej spasowane w porównaniu z tymi oryginalnymi zawartymi w zestawie naprawczym. Wa³ w nich umieszczony ma znacznie mniejsze luzy.
No to do dzie³a:
1. W wymontowanym z modelu silniku odkrêcamy ko³ek blokuj±cy zêbatkê i zdejmujemy j±
2. Odszukujemy na spodzie korpusu silnika miejsce, w który wkrêcony jest ko³ek blokuj±cy wa³ silnika
3. Wykrêcamy ko³ek - zwany inaczej popularnie robaczkiem (nie powinno byæ problemu z wykrêceniem, przy zastosowaniu w³a¶ciwej si³y i sprawnego klucza)
4. Dobieramy pobijaczek o odpowiednio mniejszej ¶rednicy od wa³u oraz odpowiedniej sztywno¶ci
5. Rozkrêcamy szczêki imad³a na taki rozmiar, aby postawiony na nich silnik (górn± powierzchni± - t± przykrêcan± do mocowania w modelu) nie zawadza³ wiêkszym ³o¿yskiem - zostawiæ lekki zapas. nale¿y równie¿ zwróciæ uwagê, aby silnik nie sta³ symetrycznie na szczêkach, lecz by³ przesuniêty do którego¶ z brzegów szczêk - aby omin±æ ¶rubê g³ówna imad³a
6. Ustawiamy na wale od góry pobijak - zwracaj±c uwagê na jego centryczne po³o¿enie w stosunku do wa³u. Nastêpnie m³oteczkiem 500 g uderzamy zdecydowanie w pobijak
7. Oto efekt - wa³ zaczyna siê wysuwaæ
8. W efekcie koñcowym wa³ zostaje wybity z silnika
9. Przy u¿yciu niewielkiej si³y pokonujemy si³ê magnesów i demontujemy korpus silnika ze stojana. Tak przygotowany stojan stawiamy tak jak poprzednio na rozsuniêtych szczêkach silnika
10. Wsuwamy w otwór po wale pobijak (stron± zakoñczon± na ostro) do stojana i opieramy go o dolne ³o¿ysko. Moteczkiem o sile argumentu 100g delikatnie wybijamy ³o¿ysko
11. A oto efekt
12. Jako, ¿e stojan w drugiej strony nie ma bezpiecznego i sztywnego podparcia
13. Mniejsze ³o¿ysko nale¿y wybiæ trzymaj±c stojan w d³oni. Podobnie, jak poprzednio wsuwamy ostrym koñcem pobijak do otworu po wale, opieramy u wylotu po przeciwleg³ej stronie ni¿ przy ³o¿ysku i delikatnie lekkim m³oteczkiem wybijamy mniejsze ³o¿ysko
14. Ma³e ³o¿ysko wychodzi z gniazda
15. Po wyczyszczeniu gniazd ³o¿ysk delikatnie osadzamy w nich nowe ³o¿yska - ze wzglêdu na do¶æ lu¼ne gniazda nale¿y wkleiæ ³o¿yska na Loctile
16. Nastêpnie sk³adamy stojan z korpusem silnika. I teraz najwa¿niejsza kwestia, aby ponownie nie wybijaæ wa³u z silnika. Nale¿y zwróciæ uwagê, aby wa³ przed wbiciem tak ustawiæ, aby wg³êbienie na ko³ek blokuj±cy wa³ dok³adnie wypad³o w otworze w dolnej czê¶ci silnika - w przeciwnym razie czeka na ponowne wybijanie wa³u.
Po ustawieniu w³a¶ciwego po³o¿enia wa³u w stosunku do stojana ustawiamy silnik z przygotowanym do wbicia wa³em na podstawie drewnianej i u¿ywaj±c lekkiego m³oteczka wbijamy delikatnie wa³ do silnika, a¿ do momentu osi±gniêcia przez ogranicznik na wale wewnêtrznego pier¶cienia
17. Sprawdzamy prawid³owo¶æ po³o¿enia gniazda na wale z otworem w stojanie i wkrêcamy na Loctile ko³ek blokuj±cy wa³
18. Po wkrêceniu ko³ka sprawdzamy, czy wa³ nie ma luzów zarówno poprzecznych, jak i pionowych.
Je¿eli nie ma, to mo¿emy uznaæ, ¿e nasza operacja zakoñczy³a siê sukcesem.
Czas przewidziany na wykonanie powy¿szych czynno¶ci to ok. 10 minut.
Edytowane przez Andy dnia 24.08.2010 23:51
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17