Modelarnia |
|
ESA P³ock |
|
ACES P³ock |
|
Aeroklub P³ock |
|
OL-PEN Model |
|
aviatv.pl |
|
RCradom.pl |
|
SKM Bobrowniki |
|
SKM RC Turlej |
|
KMS Kielce |
|
|
Przepisy zawodów makiet zdalnie sterowanych F4H-P |
Obowi±zuj± od sezonu modelarskiego 2017 (aktualizacja 30-11-2016)
Przepisy zawodów makiet zdalnie sterowanych F4H-P
1. Definicja makiety F4H-P
Makieta lataj±ca jest zmniejszonym uproszczonym odwzorowaniem statku powietrznego ciê¿szego od powietrza o sta³ych skrzyd³ach zdolnego do transportu ludzi.
2. Program zawodów:
Program ka¿dych zawodów sk³ada siê z oceny za wierno¶æ odwzorowania (ocena statyczna) i oceny za loty.
3. Komisja sêdziowska
Komisja sêdziowska sk³ada siê z trzech sêdziów, z których przynajmniej jeden musi posiadaæ uprawnienia do samodzielnego sêdziowania zawodów ogólnopolskich wydane przez Aeroklub Polski (AP).
4. Wspó³czynniki trudno¶ci
Je¿eli stosowane s± wspó³czynniki trudno¶ci, to sêdziowie punktuj± wed³ug skali ocen od 0 do 10 bez stosowania ocen u³amkowych.
5. Uwagi
a) wszystkie modele powinny startowaæ w taki sam sposób, jak ich pierwowzór. Dopuszczalny jest start z rêki lub urz±dzenia startowego, jednak powoduje to utratê punktów za start, chyba ¿e orygina³ korzysta³ z urz±dzenia stratowego,
b) ¿adna czê¶æ modelu poza wyposa¿eniem do sterowania i akumulatorem napêdowym nie mo¿e byæ odjêta od modelu ani te¿ dodana pomiêdzy ocen± statyczn± i lotami,
c) zastosowanie niezgodnego z odwzorowaniem pierwowzoru ko³paka lub ¶mig³a nie wp³ywa negatywnie na ocenê,
d) zabrania siê stosowania ¶migie³ metalowych,
e) je¶li od modelu odpadnie w locie jakakolwiek czê¶æ, to punktacja za ten lot wynosi 0,
f) dopuszcza siê wymianê uszkodzonego ¶mig³a i ko³paka.
6. Liczba modeli
Ka¿dy zawodnik mo¿e zg³osiæ do zawodów tylko jeden model.
7. Liczba pomocników
Ka¿dy zawodnik mo¿e mieæ jednego pomocnika, który nie mo¿e dotykaæ nadajnika podczas lotu oficjalnego.
8. Wymagania dotycz±ce zawodnika
Zawodnik nie musi byæ cz³onkiem aeroklubu, stowarzyszenia lub klubu. Nie wymaga siê licencji sportowej wydanej przez AP.
9. Dokumentacja modeli
a) za dostarczenie trzech egzemplarzy dokumentacji niezbêdnej do oceny wierno¶ci odwzorowania zgodnej z wymaganiami punktów 9b, 9c, 9d odpowiada zawodnik,
b) do dokumentacji musi byæ za³±czona na formacie A4 strona zawieraj±ca:
- Nazwa statku powietrznego
- Typ
- ¬ród³o dokumentacji
- Podzia³ka, w jakiej wykonano model (P)
- Prêdko¶æ maksymalna pierwowzoru (km/h)
- Prêdko¶æ przelotowa (podró¿na) pierwowzoru (Vp)
- Powierzchnia no¶na p³ata pierwowzoru (m2)
- Powierzchnia no¶na p³ata modelu (m2)
- Obci±¿enie powierzchni no¶nej modelu (kg/m2)
- Prêdko¶æ przelotowa modelu zgodna ze skal± (Vp/P)
- Rok budowy modelu
- Imiê i nazwisko, podpis zawodnika
c) dokumentacja musi zawieraæ rysunek zaczerpniêty z ogólnodostêpnej publikacji
czasopismo lub wydawnictwo ksi±¿kowe przedstawiaj±cy pierwowzór w trzech rzutach (widok z boku lewego lub prawego, z góry, z przodu) w takiej podzia³ce, aby zmie¶ci³ siê na formacie A4, a rozpiêto¶æ p³ata nie przekracza³a 200 mm i nie by³a mniejsza ni¿ 120 mm,
d) co najmniej jedn± kolorow± fotografiê lub reprodukcjê fotografii pierwowzoru w ca³o¶ci umo¿liwiaj±c punktacjê za kolorystykê i oznakowanie i ocenê tych cech. Maksymalna liczba fotografii wynosi trzy. Fotografie mog± byæ zast±pione opisem malowania lub oznakowania z ogólnodostêpnych publikacji. Brak fotografii lub opisu powoduje ocenê 0 za kolorystykê i oznakowanie.
10. Ocena wierno¶ci odwzorowania skali:
a) widok z boku K=4
b) widok z góry K=4
c) widok z przodu K=4
d) kolorystyka K=7
e) oznakowanie K=4
f) szczegó³y K=2
Nie ocenia siê wnêtrza kokpitu i struktury powierzchni. Ocena 0 punktów za jeden z trzech widoków przez ka¿dego z trzech sêdziów jest równoznaczna z nieuznaniem modelu za makietê i powoduje zakoñczenie oceny oraz niedopuszczenie do lotów.
Oceny nale¿y dokonaæ z odleg³o¶ci nie mniejszej ni¿ 3 metry i nie wiêkszej ni¿ 5 metrów od modelu. Czas oceny nie powinien przekraczaæ 10 minut.
11. Wykonanie
Dopuszcza siê makiety niewykonane przez zawodnika.
12. Punktacja
a) Ocena za wierno¶æ odwzorowania wed³ug punktu 10 powinna byæ sum± punktów przyznanych przez 3 sêdziów. Ta ocena jest zaliczona do punktacji wtedy, gdy model wykona lot oficjalny.
b) Do punktacji za wierno¶æ odwzorowania dolicza siê 20% bonus procentowy
za model wykonany od podstaw.
13. Charakterystyka techniczna:
a) maksymalna masa kompletnej makiety gotowej do lotu (bez paliwa) wynosi 15 kg,
b) maksymalne obci±¿enie powierzchni no¶nej p³ata 15 kg/m2,
c) dopuszcza siê stosowanie napêdu dowolnym silnikiem spalinowym lub elektrycznym
14. Wyposa¿enie radiowe
Nie stawia siê ograniczeñ co do wyposa¿enia radiowego i mechanicznego. U¿ywanie programatorów i urz±dzeñ stabilizuj±cych jest zabronione.
15. Ocena za lot
Zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami AP dla klasy F4C.
16. Wynik koñcowy
Wynik koñcowy jest sum± punktów uzyskanych wed³ug punktu 12 i ¶redni± arytmetyczn± punktów z dwóch najlepszych lotów wed³ug punktu 15.
|
|
Aktualnie online |
Go¶ci online: 1
U¿ytkowników online: 0
£±cznie u¿ytkowników: 200
Najnowszy u¿ytkownik: marcinp
|
Shoutbox |
Musisz zalogowaæ siê, aby móc dodaæ wiadomo¶æ.
|
|