Podczas zawodów w Kutnie w 2015 roku zawodnicy podjêli decyzjê o zwiêkszeniu maksymalnej masy modelu z 5 do 15 kg. Intencj± tej zmiany by³o doprowadzenie do zgodno¶ci z klas± F4H, tak by te same makiety mog³y bez ograniczeñ startowaæ w obydwu kategoriach, a te mniejsze, dotychczas "dusz±ce wagê" mog³y zostaæ prawid³owo wzmocnione i wywa¿one. Rozegrane w sezonie 2016 zawody potwierdzi³y s³uszno¶æ wprowadzonych do regulaminu zmian. Pokaza³y równie¿, ¿e regulamin jest bardzo korzystny dla tych, którzy samodzielnie buduj± modele. Poniewa¿ klasa F4H-P w za³o¿eniach swojego powstania mia³a na celu przygotowanie modelarzy do startów w klasie FAI, k³ad±c g³ówny nacisk na naukê prawid³owego wykonywania poszczególnych punktów programu lotu, a w mniejszym stopniu na umiejêtno¶ci warsztatowe zawodnika, od 2017 roku wprowadza siê korekty w ocenie statycznej:
1. Dok³adno¶æ odwzorowania
- widok z boku zmiana K=5 na K=4
- widok z przodu zmiana K=5 na K=4
- widok z góry (do³u) zmiana K=5 na K=4
2. Kolorystyka
- zmiana K=4 na K=7
Dodatkowo premia za budowê modelu od podstaw zostaje zmniejszona z 30% do 20%, a pozosta³e premie zostaj± skasowane.
Przesuniêcie wagi z dok³adno¶ci odwzorowania na rzecz kolorystyki i oznakowania ma zachêciæ do waloryzacji zestawów, które z regu³y maj± sporo b³êdów niemo¿liwych lub nieop³acalnych do poprawienia przez zawodnika. Podwy¿szenie wspó³czynników za kolorystykê spowoduje "op³acalno¶æ" wyboru trudnego i w³a¶ciwego pomalowania i oznakowania zgodnego z dobrymi zdjêciami danego egzemplarza. Zmniejszenie premii za samodzieln± budowê z 30% na 20% zmniejsza przewagê makiet budowanych od podstaw zwiêkszaj±c "wagê" oceny za lot.
Powoli nadchodzi jesieñ, a wiêc i pora na coroczne ¶wiêto latawca - cykliczn± imprezê organizowan± przez AZM dla najm³odszych adeptów sportów lotniczych. W tym roku wyznaczono termin na sobotê 1 pa¼dziernika. Tradycj± sta³ siê równie¿ udzia³ naszej grupy w tej mi³ej rodzinnej imprezie. Przypomnê, ¿e pierwsz± wystawê modeli i pokazy zorganizowali¶my w 2011 roku. Wydaje mi siê, ¿e sobotni termin, a mo¿e bardziej brak jakichkolwiek informacji na temat imprezy w p³ockich mediach, spowodowa³y ni¿sz± ni¿ w latach ubieg³ych frekwencjê zawodników i publiczno¶ci. Nie zawiod³a pogoda. Choæ ranek powita³ nas zalegaj±c± nad lotniskiem mg³± to w miarê rejestracji uczestników i oceny latawców mg³a ustêpowa³a fajnie przygrzewaj±cemu s³oneczku.
Wiatr dla latawców nie by³ zbyt ³askawy - praktycznie go nie by³o. Zawodnicy musieli nie¼le siê nabiegaæ ¿eby pokazaæ swoje konstrukcje w locie piêcioosobowej komisji sêdziowskiej.
Obowi±zki zawodowe nie pozwoli³y wzi±æ udzia³u w imprezie równie¿ kliku naszym kolegom, co odbi³o siê na ilo¶ci wystawionych modeli i pokazów. Zrobili¶my co mogli¶my pokazuj±c walkê ESA 3 modeli WWII, loty szybowca i mojej nowej akrobatki. Wojtek uwieczni³ nasz± ekipê i wystawkê statyczn±.
Niew±tpliwymi atrakcjami ¶wiêta latawca by³y skoki spadochronowe, pokaz akrobacji Zlinem, wojskowa grochówka oraz zawodowy komentarz Bogdana Wolnego. Dla najm³odszych rozstawiono tak¿e dmuchane zje¿d¿alnie i stoiska, na których mo¿na by³o kupiæ watê cukrow±, latawce albo ma³e piankowe rzutki. Wszyscy zawodnicy otrzymali pami±tkowe dyplomy, a zwyciêzcy okoliczno¶ciowe puchary i nagrody ufundowane przez sponsorów.
Poni¿ej, dziêki uprzejmo¶ci Jurka, kilka migawek z imprezy:
Do obejrzenia równie¿ ¶wietne, oddaj±ce atmosferê imprezy fotki Wojtka: Link
Zawody Makiet w klasie F4H-P W³oc³awek 2016 zakoñczone
Drugie w tym roku zawody modeli makiet w klasie F4H-P odby³y siê w sobotê 17 wrze¶nia na lotnisku Aeroklubu W³oc³awskiego w Kruszynie. Na starcie stawi³o siê 10 zawodników z modelami ró¿nej wielko¶ci - od piankowego Corsaira i AN-2 do modeli 8-9 kg Zlina, ME-109 i Tiger Motha.
Z uwagi na prognozowany wzrost si³y wiatru, który na rozpoczêciu zawodów ju¿ wia³ do¶æ silnie, sêdziowie podjêli decyzjê, ¿e w pierwszej kolejno¶ci odbêd± siê loty - tyle kolejek na ile pogoda pozwoli, a potem dokonaj± oceny statycznej modeli. Wyjechali¶my na pole lotów i siê zaczê³o. S³oneczko piêknie ¶wieci³o, a wiatr dmucha³ raz s³abiej, raz mocniej przeszkadzaj±c powa¿nie w prawid³owym wykonywaniu programu. Odbija³o siê to szczególnie na lekkich modelach piankowych. W tym miejscu szacunek dla kolegów lataj±cych tymi modelami - w tych warunkach osi±gnêli bardzo przyzwoite wyniki punktowe. Piloci ciê¿szych konstrukcji radzili sobie lepiej. Wylatali¶my dwie kolejki, po czym sêdziowie zarz±dzili ocenê statyczn±. Najlepiej punktowanym w ocenie statycznej by³ model Fly Baby Roberta, co pozwoli³o mu wskoczyæ na drugie miejsce ze strat± 8 punktów do lidera (po dwóch kolejkach lotów i ocenie statycznej) Marcina ¯y³y, który piêknie zwaloryzowa³ zestaw Zlina firmy Black Horse na barwy "¯elaznych". Ró¿nice punktowe w czo³ówce by³y na tyle ma³e, ¿e trzecia kolejka lotów mog³a przes±dziæ o kolejno¶ci na podium. Zawodnicy nie poddali siê rosn±cemu w si³ê wiatrowi i podjêli walkê. Robert goni³ Marcina (Marcin zrezygnowa³ z trzeciej kolejki), a ja z czwartego miejsca goni³em Marka Hlebowicza. Mnie siê nie uda³o - mimo mojego najlepszego lotu w 3 kolejce nie odrobi³em strat - Marek równie¿ nie odpu¶ci³ i poprawi³ w 3 kolejce swój dorobek punktowy. Uda³o siê natomiast Robertowi, którego lot w 3 kolejce równie¿ by³ najlepszy. Przeskoczy³ Marcina i wygra³ zawody! Robert ustanowi³ te¿ nowy rekord - po raz pierwszy w edycji zawodów klasy F4H-P zobaczy³em na kartach ocen dziesi±tki. Robert dosta³ dwie 10 i 9 za start modelu. Znowu o miejscach na podium decydowa³y bardzo niewielkie ró¿nice punktowe - zobaczcie tabelê wyników:
Zakoñczenie zawodów odby³o siê w ¶wietlicy Aeroklubu W³oc³awskiego. Marek Hlebowicz z ramienia wspó³organizatora - RC Przegl±du Modelarskiego - wrêczy³ wszystkim zawodnikom okoliczno¶ciowe dyplomy oraz puchary ufundowane przez AZM czo³owej trójce zawodników. Jako, ¿e ta edycja zawodów zosta³a zorganizowana ad-hoc nie by³o czasu na pozyskanie sponsorów na nagrody rzeczowe. My¶lê, ¿e mimo to, fajnie spêdzony czas w gronie coraz bardziej integruj±cej siê grupy zawodników, w sportowej i kole¿eñskiej atmosferze rywalizacji po czê¶ci rekompensuj± udzia³ w zawodach.
W³oc³awskie zawody najprawdopodobniej wpisz± siê na sta³e do kalendarza klasy F4H-P. Koledzy z Warszawy równie¿ odgra¿aj± siê, ¿e w nastêpnym sezonie zawody zorganizuj±, wiêc szykujcie modele na nastêpny sezon - bêdzie siê dzia³o!
Przedwczoraj, korzystaj±c z piêknej pogody, ulotni³em model Super Zoom Race firmy Hacker, który dosta³em w nagrodê na zawodach makiet. Model z EPP o rozpiêto¶ci 100 cm wa¿y 500g z pakietem Zippy Compact 3S 1300 mAh. Napêdzany jest silnikiem Turnigy Aerodrive SK3 2826-1130kv ze ¶mig³em 10x4,7SF.
Zestaw bardzo dobrej jako¶ci, prosty w budowie ze szczegó³ow± obrazkow± instrukcj±. W zestawie jest wszystko co potrzebne do budowy - prêty wêglowe, podwozie, d¼wignie, ³o¿e sinika. Z³o¿enie z regulacj± zajê³o mi 3 wieczorki zbytnio siê nie spiesz±c. Oblot bezproblemowy - spokojne bezstresowe latanie i pierwsze nieudolne próby akrobacji :) Na pewno mo¿na poleciæ ten zestaw jako model do nauki akrobacji 3D - lata rewelacyjnie.
Wczoraj, korzystaj±c z piêknej pogody, Robert ulotni³ model Fly Baby szykowany na zawody makiet w kategorii F4H-P. Model o rozpiêto¶ci 188 cm wa¿y 4 kg i napêdzany jest czterotaktem ASP FS91 o pojemno¶ci 15 cm3.
Relacjê z budowy modelu mo¿ecie obejrzeæ tu: Link
Pawe³ skrêci³ filmik z pierwszych lotów.
Na pasie pojawi³ siê te¿ Jarek z w³asnorêcznie wykonanym od podstaw dwup³atem. Bies wa¿y nieca³y kilogram i w powietrzu zachowuje siê bardzo poprawnie. Co prawda oblot odby³ siê kilka dni wcze¶niej, ale na miejscu nie by³o fotografa i dopiero wczoraj Jarek z Biesem zosta³ uwieczniony w pozie "do galerii". Zdjêcia oczywi¶cie Wojtka.
Relacjê z budowy modelu mo¿ecie obejrzeæ tu:Link
Jest te¿ filmik Paw³a:
Z bals± jest problem i to nie tylko z cen± ( jest mniej wiêcej wszêdzie zbli¿ona) ale i z jako¶ci±. Zamawia³em ostatnio jako standard ale to bardziej ¶rednio twarda i krucha.